Corelatia dintre Web Design si conversii


Indiferent de domeniul unei afaceri, daca acesta este prezenta in online prin intermediul unei pagini web, cu siguranta obiectivul major este obtinerea profitului. Insa profitul se poate obtine daca dispune de un web design reusit, cu alte cuvinte, daca pagina respectiva reuseste sa atraga vizitatorii si sa ii converteasca in clienti.

Din pacate, exista multi comercianti, detinatori de magazine online, care nu sunt constienti de aceasta puternica legatura dintre web design si conversiile paginii. Care sunt elementele de web design definitorii pentru o afacere online care pot avea un impact urias asupra conversiilor unui site web?

Elemente de web design cu impact major asupra conversiilor

1. Navigarea si accesibilitatea – pot fi aspectele unui site web care determina vizitatorii sa il abandoneze. De aceea, se impune o navigare usoara si ordonata. Daca vizitatorul nu gaseste drumul sau informatiile pe care le cauta cu siguranta va abandona acel site web. Totodata, site-ul trebuie sa fie usor accesibil indiferent de utilizatori.

Multe pagini web sunt obscure din punct de vedere al navigarii, utilizatorii neputand localiza produsele sau orice alt tip de informatii cautate. De exemplu, pentru un site web de e-commerce imposibilitatea de a vedea pretul sau descrierea unui produs, cu siguranta il va determina pe cumparator sa abandoneze site-ul.

2. Grafice si diagrame usor de descifrat – daca exista mai multe optiuni pentru utilizatori, posibilitatea de a le compara trebuie sa fie usor vizibila. De aceea, comparatoarele de preturi, de exemplu, reprezinta o necesitate pentru magazinele online astfel incat cumparatorii sa nu fie nevoiti sa acceseze de mai multe ori anumite pagini web pentru a retine care este cea mai buna oferta pentru ei.

3. Butoanele CTA – sunt elementele de design care, fara indoiala, sunt considerate factorii de tranzitie dintre un simplu vizitator si un cumparator. Din acest motiv, culoarea, dimensiunea, fontul, mesajul si plasarea unui buton CTA pot fi vitale pentru conversiile unui site web. In cele mai multe cazuri, problema cu acestea este plasarea mai multor butoane pe aceeasi pagina sau plasarea lor intr-un loc nepotrivit.

4. Elementele vizuale si emotiile – un clip video pe post de testimonial este cel mai bun exemplu de element vizual care inspira, informeaza si vinde in acelasi timp. Folosirea in mod inteligent a continutului vizual astfel incat sa starneasca emotii utilizatorilor este o tehnica de web design deloc noua. Prin culori, imagini, grafice, infografice, clipuri video se realizeaza captarea atentiei utilizatorilor si convertirea lor in cumparatori. In plus, impactul pe care il au acestea asupra vizitatorilor este mult mai puternic decat impactul pe care il are continutul scris, acestia reusind sa retina aproximativ 80% din ce vad si doar 20 % din ce citesc.

5. Interactivitatea – utilizatorii apreciaza modurile in care pot interactiona cu elementele unui site web. Incepand cu clipuri video, butoane, animatii, linkuri – toate elementele de acest fel ii vor tine ocupati si ii va determina sa actioneze. Totusi, nu trebuie sa se faca abuz de acestea, intrucat prea multe elemente interactive pe o singura pagina pot distrage atentia iar utilizatorii pot deveni confuzi.

6. Limbajul accesibil – nu de putine ori am intalnit pagini web care, in incercarea de a parea superiori si de a se distinge de competitori, utilizau un limbaj inadecvat (jargon, termeni din limbaj de specialitate) greu accesibil publicului in general. In stransa legatura cu navigarea, termenii folositi trebuie sa fie uzuali si usor de inteles pentru toti potentialii clienti ai unei afaceri. In aceeasi masura, recomandam recitirea continutului scris pentru a elimina sau corecta eventualele greseli. Greselile lingvistice flagrante pot scadea drastic credibilitatea unui site web.

7. Ierarhia clara a informatiilor – alt aspect care tine de web design este modul in care este structurata informatia unui site web avand mare legatura cu constructia layoutului. Informatiile cele mai importante trebuie sa se gaseasca in prim plan – sa fie vizibile de la prima accesare a unui site web. In acelasi timp, ordinea fireasca in care citesc majoritatea vizitatorilor este de la stanga la dreapta sau dupa bine-cunoscutul tipar al literei Z. Daca un titlu este plasat in partea dreapta a unei pagini cu siguranta nu isi va atinge scopul.

8. Spatiul liber – multi web designeri evita utilizarea spatiului alb. In realitate, utilizarea sa nu doar ca lasa elementele de web design sa respire si sa fie mai usor vizibile, ci da o nota de aerisire si de ordine permitandu-le utilizatorilor sa distinga mai usor informatiile care ii intereseaza. De exemplu, plasarea butoanelor CTA pe spatii albe permite identificarea lor cu o mai mare usurinta.


9. Cosul de cumparaturi – alt aspect de web design care poate fi considerat insignifiant, dar care, asemenea butoanelor CTA, fac tranzitia intre vizitatori si cumparatori. De indata ce un vizitator s-a decis asupra produselor pe care vrea sa le achizitioneze trebuie sa ii fie usor sa identifice si sa foloseasca cosul de cumparaturi, altfel va abandona intreg procesul de achizitionare.

De asemenea, si posibilitatea de a adauga sau de a elimina produse din cosul de cumparaturi este un aspect important care pentru multi cumparatori conteaza.

10. Pagina/ formularul de checkout – poate fi considerat factorul decisiv al unui site web de e-commerce in determinarea utilizatorilor sa achizitioneze online un produs sau un serviciu. De asemenea, incarcarea sa este si o mare greseala de web design intalnita la multe magazine online.

Nimic nu este mai deranjant pentru cumparatori decat sa fie nevoiti sa completeze date inutile sau irelevante pentru a putea achitiona un produs. De indata ce au ajuns la pasul acela este clar ca vor sa cumpere ceva, asa ca nu trebuie sa se simta agasati sau presati de completarea unui formular.

Daca mai exista vreo indoiala ca intre web design si conversiile unui site web nu exista nicio legatura, speram ca prin enumerarea si explicarea celor 10 factori de mai sus am eliminat-o. Vom vedea in continuare care sunt principalele greseli de web design care duc la pierderea conversiilor unui site web.

Greseli de web design care duc la scaderea conversiilor

1. Prea multe elemente de design pe pagina – fie ca sunt butoane. Widgeturi, formulare, linkuri etc. acestea pot incarca designul paginii si pot distrage utilizatorii care nu vor sti in ce fel sa actioneze. Tendinta de a adauga prea multe elemente o au multi web designeri cu scopul de a nu lasa pagina goala.

Insa am stabilit deja ca pagina unui site web trebuie sa aiba un singur obiectiv iar acesta sa fie evident. Iar daca potentialul client, aflandu-se la prima vizita a sa pe site, nu stie pe ce buton sa apese, inseamna ca designul nu este conceput corect. De aceea, se recomanda evaluarea fiecarui element de conversie si testarea acestora pentru a afla care dintre ele ajuta la cresterea ratei de conversie si care afecteaza negativ conversiile.

2. Imagini prea mari – oricat de importante sunt imaginile pentru cresterea ratei de conversie, dimensiunile nepotrivite o pot afecta negativ pe aceasta. Motivul este simplu: imaginile de mari dimensiuni ocupa mult spatiu si se incarca mult mai greu afectand viteza site-ului. Si stim deja ca viteza de incarcare a unui site web este un factor ce afecteaza negativ rata de conversie.

Recomandam optimizarea imaginilor astfel incat sa se afiseze corect pe un ecran de 1366×768. De asemenea, formatele folosite vor fi JPG, PNG sau GIF si in niciun caz BMP sau TIFF.

Totodata si decuparea corecta a imaginilor este la fel de importanta. Daca o pagina are o latime de n px, imaginea trebuie redimensionata in functie de acea latime, nu trebuie incarcata o imagine mult mai mare si setat parametrul latimii la numarul initiali de pixeli intrucat va ingreuna incarcarea paginii creand o experienta nereusita utilizatorilor.

3. Lipsa textelor de baza din site – desi este considerate o problema care tine de responsabilul de continut sau chiar de proprietar, poate fi in acelasi timp si o problema de web design itnrucat layoutul se va crea in asa fel incat toate textele sa poate fi incluse. Prezentarea site-ului chiar conteaza. Vizitatorii nu se vor uita doar la imagini si culori ci vor cauta informatii amanuntite inainte sa cumpere un produs sau sa apeleze la un serviciu.

Daca in procesul de web design, copywriting-ul nu este o prioritate putem spune ca nici conversiile nu vor fi. Utilizatorii trebuie sa poate discerne rapid ce anume are un site web de oferit. Asa ca titlurile si mesajele butoanelor CTA sunt elemente vitale pentru rata de conversie. Se pot efectua teste de tip A/B pentru butoanele CTA si pentru dimensiunea titlurilor cu scopul de a afla in ce fel afecteaza acestea rata de conversie a site-ului.

Legatura dintre web design si conversii este uriasa si poate o greseala inconsitentizata este tendinta de a include preferintele personale si ideile creative in procesul de web design. De ce este p greseala? Pentru ca adesea acestea se abat sa nu coincid deloc cu scopul final al site-ului. Fie ca acceptam sau nu, de cele mai multe ori, rolul unui site web este sa vanda (intr-un fel sau altul) si nu doar sa ne placa noua sau sa atraga privirile vizitatorilor.