Creare Magazin Online – 7 elemente de UX indispensabile

Exista cateva elemente de UX (experienta utilizatorului) care lipsesc adesea din procesul de creare magazin online. Fie din cauza faptului ca multi web designeri nu le-au luat in considerare, fie din cauza proprietarilor care isi doresc un magazin online cat mai simplu fara sa gandeasca din perspectiva cumparatorilor.

Cele mai multe magazine online concureaza pentru atentia si increderea cumparatorilor. Asadar, caractersiticile UX incluse intr-un site web de e-commerce sunt punctele centrale care vor atrage vizitatorii, iar daca sunt omise pot duce la esecul magazinului virtual. Vom enumera 7 dintre cele mai importante elemente de UX care adesea sunt ignorate in etapa de creare magazin online desi nu ar trebui sa lipseasca:

1. Descrieri video ale produselor – nu mai este nicio surpriza faptul ca majoritatea clipurilor video atrag vizitatorii si ii determina sa cumpere un anumit produs. Sunt cele mai sugestive si ample descrieri ale produselor care atrag imediat atentia si sintetizeaza informatia intr-un mod care nu implica prea mult efort din partea utilizatorilor.
Clipurile video anima produsele mai mult decat orice imagine statica. Gratie potentialului lor de a creste vanzarile, descrierile video ar trebui sa devina o caracteristica standard ce trebuie inclusa in procesul de creare magazin online. E just ca in ultima vreme aceasta metoda s-a extins, insa inca exista magazine online care nu iau in calcul avantajele majore pe care le prezinta clipurile video.

2. Alerte de reduceri de preturi – comparand magazinele traditionale cu cele online vom vedea ca in cele traditionale nu lipsesc niciodata afisele de reduceri de preturi. Asta se intampla pentru ca pretul este factorul cheie care determina decizia de cumparare. Cumparatorii vor naviga de pe un site web de e-commerce pe altul in cautarea celui mai bun pret.
In aceasta ordine de idei, e imperios sa le aducem la cunostinta cumparatorilor cand un produs are un pret redus pentru a-i stimula sa revina si sa il cumpere. Pentru aceasta, ei trebuie sa isi lase adresa de e-mail si in acest fel toata lumea are de castigat. Alerta de reduceri de preturi nu ar trebui sa fie ignorata in procesul de creare magazin online daca ne dorim ca magazinul respectiv sa aiba cat mai multi clienti fideli.

3. Imagini cu produsele clientilor – un alt aspect care nu se ia in considerare in etapa de creare magazin online este felul in care produsul respectiv se potriveste clientului final. Cataloagele de produse au rolul de a oferi o idee cumparatorilor despre cum arata acestea, insa, de cele mai multe ori, in cataloage sunt imagini cu manechine sau cu diferite resendinte de lux.
Inevitabil, vizitatorii tot se vor intreba “Cum ar arata in casa mea?”. In acest sens, li se va permite clientilor sa adauge imagini cu produsele achizitionate din respectivul site web de e-commerce pe o pagina destinata produsului respectiv. Chiar daca exista riscul ca o fotografie mai putin reusita sa denigreze imaginea produsului, in cele mai multe cazuri acesta metoda este la fel de eficienta ca recenziile produselor.

4. Produsele vizualizate de alti utilizatori in acelasi timp – aceasta tehnica este rar folosit in etapa de creare magazin online. Insa pentru un site web de e-commerce de mare anvergura, poate fi extrem de folositoare si prolifica. In primul rand, va starni curiozitatea vizitatorilor despre alte produse si in acelasi timp ii va informa pe acestia despre ofertele care i-ar putea interesa.

5. Probarea virtuala a produselor – asemenea imaginilor cu produsele achizitionate anterior de catre alti clienti si aceasta caracteristica este extrem de utila pentru un magazin online. Cu atat mai mult ii va ajuta pe cumparatori sa isi formeze o idee despre produsele pe care le vor cumpara. Nu necesita decat urcarea unei fotografii si “incercarea” produsului. In cazul magazinelor online ce comercializeaza articole vestimentare, este o caracteristica ce nu ar trebuie lipseasca.

6. Achizitionarea simultana de catre 2 sau mai multi vizitatori – o caracteristica neobisnuita ce nu prea se include in etapa de creare magazin online. Aceasta le permite cumparatorilor aflati in diferite locuri sa vizualizeze aceeasi pagina a unui produs si sa comunice prin chat despre produsul respectiv. Este foarte utila pentru un cuplu care locuieste in orase diferite, de exemplu, dar trebuie sa decida impreuna ce anume vor achizitiona.

7. Etichetarea produselor de catre cumparatori – permiterea clientilor sa isi creeze propriile opinii (recenzii) pentru produsele cumparate este o metoda buna de a pastra taxonomia cat mai relevanta. In acelasi timp, aceasta poate fi benefica pentru alti cumparatori.

Opiniile exprimate in alti termeni decat cei de marketing ofera autenticitate si naturalete produselor ce pot influenta pozitiv decizia de cumparare a altora. Totodata, pentru a-si exprima parerile, clientii trebuie sa se autentifice pe respectivul site web de e-commerce ceea ce poate fi un prim pas pentru fidelitatea clientilor.
In incheiere vom aminti doar faptul ca in etapa de creare magazin online trebuie sa luam in considerare in primul rand experienta utilizatorilor. Cu cat aceasta este mai placuta, cu atat mai multi clienti va avea respectivul magazin virtual.