Creare Magazin Online – Consideratii generale


Daca plecam de la premisa – gresita de altfel – ca de indata ce am realizat etapa de creare magazin online cumparatorii vor veni de la sine, cu siguranta vom constata ca lucrurile nu stau chiar asa. Iar asta se intampla in cazul in care magazinul respectiv nu este centrat pe utilizator sau, cu alte cuvinte, elementele din planul de optimizare a ratei de conversie nu sunt bine definite.

Ce trebuie sa avem in vedere cand incepem procesul de creare magazin online? Vom vedea mai jos o lista cu cateva elemente pe care trebuie sa le luam in considerare atunci cand realizam un site web de e-commerce pentru a ne asigura ca potentialii clienti (publicul tinta) au motive reale sa apeleze la serviciile sau produsele din magazinul nostru:

  • Un slogan puternic – pentru ca orice act de creare magazin online incepe dupa ce brandul a fost bine definit, nu putem ignora puterea sloganului. Poate la fel de important ca logo-ul, sloganul unul dintre motivile principale pentru care clientii apeleaza la alte magazine online. Acesta se realizeaza plecand de la raspunsul la intrebarea: „Cu ce ma diferentiez de competitori?”.

In aceeasi categorie intra si pagina „Despre noi”. Informatiile ce se gasesc pe aceasta pagina trebuie sa reflecte in totalitate activitatea magazinului, un scurt istoric si motivul pentru care ar reprezenta o buna alegere. Mai ales daca produsele sau serviciile comercializate sunt unice, sloganul trebuie sa transmita acest lucru.

  • Care va fi punctul central al primei pagini a magazinului (Homepage)? Lipsa unui scop sau a unui obiectiv bine definit si evidentiat pe prima pagina a unui site web de e-commerce este o greseala des intalnita in etapa de creare magazin online.

Daca un vizitator nu isi poate da seama in cateva secunde ce poate obtine de pe acea pagina web, cu siguranta scopul nu a fost bine definit. Indiferent daca acesta (vizitatorul) a aterizat pe pagina in urma cautarii pe motoarele de cautare sau cunoaste deja magazinul, el nu ar trebui sa se simta niciodata confuz in timpul navigarii pe un site web.

Asa ca nevoia unui buton CTA (Call To Action) pe homepage este cruciala. Iar acesta trebuie sa fie cat mai evident, proeminent si sa transmita un mesaj clar si direct vizitatorilor.

  • Cautarea interna (filtrul de cautare si sortare a produselor) functioneaza perfect – alt aspect important ce se va lua in considerare in procesul de creare magazin online. Un filtru bun de cautare si sortare a produselor afiseaza, in urma cautarii unui cuvant (produs) relevant, urmatoarele: imaginea produsului, pretul sau, butonul „Adauga in cos”, descrierea sa sau un link catre detalii despre acel produs, rezultate afisate in ordinea relevantei.

Pentru multi cumparatori online, un filtru de cautare defectuos reprezinta un motiv bun de abandon al respectivului site web de e-commerce. In acelasi timp si lipsa unui filtru de cautare constituie o problema majora pentru un magazin online.

  • Continutul pentru paginile de produse – un alt aspect ce nu trebuie neglijat il constituie descrierile produselor. Din pacate, de cele mai multe ori in etapa de creare magazin online, acest aspect este considerat minor.

Cei mai multi proprietari folosesc aceleasi descrieri pentru mai multe dintre produsele pe care le comercializeaza, ba mai rau, folosesc aceleasi descrieri precum competitorii. Ca urmare a acestei neglijente apare problema continutului duplicat – problema severa pentru strategia de optimizare SEO a magazinului online.

Ce este de facut? De indata ce site-ul a fost impartit in pagini de categorii de produse, se va crea continut unic pentru fiecare dintre acestea. Desigur, in cazul unui magazin online cu mii de produse, acest proces va fi mai greoi si se recomanda apelarea la un copywriter sau un content writer priceput care ar putea crea descrieri distincte pentru fiecare dintre acestea.  Descrierile produselor – daca sunt realizate corect – pot pot fi asmenea sloganului magazinului si anume cele care vor vinde singure produsele.

  • Este magazinul un mediu sigur pentru cumparaturi online? – sunt cateva indicii care le confera cumparatorilor sentimentul de siguranta si incredere intr-un magazin online. Printre ele se numara: detalii despre cartile de credit si modalitatile de plata acceptate, testimoniale din partea altor clienti, datele de contact, dar si certifiatul SSL (Secure Socket Layer).

De asemenea, multor cumparatori le creste gradul de incredere intr-un magazin online daca acesta are o politica de returnare a produselor si ofera garantii. De aceea, acestea trebuie evidentiate in etapa de creare magazin online pentru a cladi o relatie de incredere intre proprietar si client.

  • Modalitatile de transport si posibilitatea de returnare a produselor – serviciile de transport joaa un rol imens in gestionarea si intretinerea unui magazin online. De asemenea, acestea determina in mare masura modul in care actioneaza cumparatorii. Nu de putine ori se intampla ca anumiti clienti sa renunte la achizitionarea unui produs din cauza costurilor sau a metodelor de transport.

Indiferent de firmele la care apelezi pentru a se ocupa de transportul produselor pe care le comercializezi negociaza cu acestia un pret accesibil pe care potentialii clienti sa il poata acoperi fara probleme.  In aceeasi masura conteaza si politica de returnare a produselor si rambursarea clientilor. Pe langa faptul ca posibilitatea de a returna produsele denota o credibilitate mai mare a magazinului, constituie si o siguranta sporita pentru clientii care pot avea indoieli legate de anumite produse.

  • Catalogul de e-commerce si afisarea produselorin etapa de creare magazin online aceasta componenta este indispensabila. Fiecare dintre produsele comercializate intr-un site web de e-commerce se va regasi intr-un catalog complet ce va ingloba inclusiv descrierile produselor, pretul si toate caracteristicile necesare astfel incat potentialii cumparatori sa se simta informati inainte de a lua o decizie.

In acest sens e important ca designul magazinului sa nu fie prea incarcat pentru a lasa produsele sa straluceasca si sa atraga atentia vizitatorilor. Totodata, e important sa analizezi si sa anticipezi modul in care utilizatorii se vor comporta vizitand magazinul. Asta presupune cunoasterea acestora si accentuarea informatiilor care i-ar putea interesa cum ar fi  datele de contact, procesul de checkout si descrierile produselor.

La fel de importante sunt cautarile: daca in prima faza clientii vor folosi un motor de cautare pentru a naviga pe site (magazinul trebuie optimizat pentru motoarele de cautare), apoi vor dori sa caute produsele in magazin (functionarea perfect a filtrului de cautare si de sortare a produselor), iar in final cand comanda lor este plasata vor dori sa stie de unde este trimis produsul (e important sa le oferi aceasta informatie).

  • Programe de loialitate si strategia de marketingputini detinatori de afaceri se gandesc la aceste aspecte cand isi deschid un magazin online si totusi sunt la fel de importante ca toate celelalte aspecte. Cand vine vorba de e-commerce loialitatea clientilor este destul de greu de obtinut intrucat majoritatea utilizatorilor vor cauta pretul cel mai mic si vor cumpara de la oricine ofera produsele la pretul respectiv.

Este important si in acelasi timp eficient pentru un magazin online sa incerci sa pastrezi clientii cu programe diverse precum: recompensari in momentul achiztionarii unor produse (oferindu-le puncte sau vouchere pe care le pot folosi doar in magazinul tau) astfel incat sa ii tii aproape de brandul tau.

Un alt program de loialitate este recompensarea clientilor prin retelele de socializare. Incurajandu-i sa faca parte din magazinul tau prin distribuirea produselor si recompensarea cu gratuitati sau reduceri obtii un dublu beneficiu: pe de-o parte ii vei tine aproape pe clientii deja existenti si pe de alta parte sporesti vizibilitatea magazinului.

In ceea ce priveste strategia de marketing, cu siguranta nu toate solutiile folosite sunt eficiente, insa recomandam cateva ce merita o atentie deosebita: optimizare SEO si anunturi Google AdWords, marketing prin e-mail (cu accent pe livrarea informatiilor de calitate), retele de socializare si branding.

  • Posibilitatea de a achiztiona produse si offline – nu trebuie sa subestimam puterea magazinelor traditionale si mai ales cumparatorii care prefera aceasta metoda de a achiztiona produse. Multi dintre acestia vor sa verifice produsele inainte de a le cumpara si, in plus, nu vor sa plateasca costurile de transport necesare in cazul in care ar cumpara online un anumit produs.

Comertul electronic nu ar trebui vazut ca online vs. offline, ci trebuie privit cu ochii clientului. Iar acesta doreste sa simta produsul inainte de a-l achizitiona. Chiar si un mic magazin sau un showroom poate salva un magazin online din anumite puncte de vedere.

Chiar daca aceste aspecte generale sunt de cele mai multe ori cunoscute atat in randul proprietarilor de afaceri, cat si in randul celor care construiesc site-uri de e-commerce, tot mai scapa cate unul dintre ele lasand utilizatorilor senzatia de neglijenta, neseriozitate si lipsa de profesionalism. Recomandam, asadar, bifarea celor de mai sus in constructia unui magazin online pentru a reduce considerabil motivele de abandon al magazinului din partea cumparatorilor.