De la creare magain online – La lansare magazin online

A – 7 factori necesari

Comertul electronic, desi se dezvolta rapid, are dezavantajul unei piete extrem de competitive. Din acest motiv, actul de creare magazin online trebuie sa se desfasoare tinandu-se cont de modificarile constante, de dezvoltarea tehnologiei dar si de cerintele si asteptarile clientilor.

Cand apelati la servicii de creare magazin online oferite de o agentie de web design si web development trebuie sa stiti ce sa solicitati. Mai joc vom enumera 7 factori de care trebuie tinut cont pentru crearea unui site web de e-commerce care sa functioneze perfect si sa se distinga de competitori:

1. Designul UX (experienta utilizatorilor) – a devenit punctul central al site-urilor de e-commerce. Pe langa a avea o linie de produse unica, un magazin online trebuie sa fie si usor de folosit. De multe ori asta este la fel de importanta ca produsele. Daca un site web de e-commerce nu faciliteaza cautarile produselor si tranzactiile e foarte posibil sa pierzi potentiali clienti.
Designul trebuie sa fie curat si aerisit. Meniurile si filtrele de cautare si de sortare cat mai clare sunt elementele de web design de care e musai sa tinem cont in etapa de creare magazin online intrucat se presupune ca majoritatea cumparatorilor stiu deja ce vor si se asteapta sa gaseasca utilizand meniul sau casuta de cautare a produselor.
Tot la categoria designului pentru experienta (facila si placuta) a utilizatorilor intra si designul responsive. Vom lua in calcul faptul ca multi cumparatori folosesc dispozitivele mobile pentru a-si face cumparaturile, iar experienta lor trebuie sa fie la fel de placuta ca a utilizatorilor de desktop.

2. Timpul de incarcare – multe studii ne indica faptul ca utilizatorii Internetului nu asteapta ca un site web sa se incarce. Daca incarcarea nu este instantanee, acestia vor abandona site-ul. Asa ca daca timpul de incarcare este intre 1 si 3 secunde, ar trebui sa fie suficient pentru a mentine interesul utilizatorilor. Recomandam testarea vitezei de incarcare a site-ului prin Pingdom si, daca este cazul, remedieri imediate ale site-ului prin optimizarea factorilor care pot incetini viteza de incarcare a sa.

3. Imaginile – alt factor de care trebuie sa tinem cont in etapa de creare magazin online pentru a satisface asteptarile si nevoile clientilor. Acestia vor sa vada imagini de calitate ale produselor, din fiecare unghi posibil cu posibilitatea de marire a imaginii. Iar in prezent nu exista nicio scuza pentru imagini mai putin calitative – acestea ridicand suspiciuni si scazand considerabil increderea cumparatorilor in respectivul magazin virtual.

4. Informatia despre produse – alt aspect care influenteaza major decizia de cumparare a utilizatorilor. Desi acestia isi doresc descrieri ample si detaliate ale produselor, prea multe informatii ii pot coplesi. Regula este de a livra informatiile esentiale, iar restul sa fie detaliate pe alte pagini web (doar pentru doritori). La categoria descrierilor de produse trebuie oferite detalii despre dimensiuni, materiale, greutate sau orice alte detalii necesare.

5. Returnarile de produse – desi este un factor problematic, dar care consolideaza credibilitatea unei afaceri. Asa ca trebuie luata in considerare politica de returnare a produselor in procesul de creare magazin online astfel incat sa nu fie neprofitabila pentru afacere, dar nici nesatisfacatoare pentru clienti. Pe de alta parte, daca un magazin online ofera posibilitatea de a returna produse cu usurinta, gratuit sau cu pret redus, cumparatorii isi vor aminti cu siguranta si vor capata incredere in acel magazin.

6. Procesul de checkout – una dintre cele mai mari greseli comise in etapa de creare magazin online este ignorarea paginii de checkout. Atat proprietarii afacerilor, cat si unii web designeri uita cat de frustrant si enervant este sa completezi un formular interminabil cu date irelevante pentru a achizitiona un produs. O alta greseala este fortarea utilizatorilor sa se inregistreze pe site pentru a putea cumpara un produs.
Un proces de checkout ideal presupune completarea unei pagini simple cu detalii precum modalitatea de plata, transport si datele de contact. Sigur, se poate include optiunea de inregistrare in baza de date a magazinului (optional!). O a doua pagina va oferi optiunea de vizualizare a cumparaturilor si completarea tranzactiei. Daca procesul de checkout este mai amplu decat atat, multi clienti vor abandona magazinul.

7. Pastrarea relatiilor cu clientii – oferirea de newslettere este la fel de importanta precum amintirea clientilor de numele companiei si de brand. De asemenea, prin intermediul acestora se pot oferi informatii despre promotii sau oferte ce i-ar putea interesa pe clienti. Transformarea clientilor in clienti fideli se poate realiza destul de usor prin personalizarea unor mesaje si mici atentii in zilele lor de nastere, de exemplu.
Desi acesti 7 factori par a fi banali si arhicunoscuti, in continuare exista o multime de magazine online care nu tin cont de ei in intregime. Poate un factor care ii inglobeaza pe toti cei enumerati mai sus este concentrarea pe modul in care gandeste si se comporta utilizatorul final al magazinului. Empatia cu acesta este esentiala pentru ca magazinul ce urmeaza sa fie creat sa fie considerat unul ideal.

B – 7 moduri de imbunatatire

Continutul nou si actualizat, produsele noi si ofertele atractive nu mai reprezinta suficient pentru clienti intrucat acestia au nevoie de o experienta unica in privinta cumparaturilor. Inca din timpul actului de creare magazin online trebuie sa ne axam pe experienta utilizatorilor si sa tinem cont si de preferintele si nevoile celor mai exigenti dintre acestia.
Prin intermediul unui magazin online trebuie sa oferim experienta din viata reala cumparatorilor in asa fel incat acestia sa revina in magazinul nostru. Indiferent de produsele sau serviciile pe care le comercializam trebuie sa intelegem ca achizitionarea lor nu reprezinta doar o necesitate, ci pentru multi clienti reprezinta o aventura sau un mod de a se recrea.

Cand a avut loc procesul de creare magazin online ne-am canalizat atentia spre cosul de cumparaturi, metodele sigure de plata online, modalitatile sigure de transport, insa de indata ce respectivul site web de e-commerce a fost lansat continua sa apara noi provocari si noi moduri de a imbunatati magazinul pentru a putea oferi o experienta mai placuta clientilor. Vom vedea 7 moduri in care un magazin online deja creat (sau in curs de creare) poate fi imbunatatit:

1. Evidentierea noutatilor – una dintre cele mai bune metode de atragere a clientilor este prin informarea acestora despre noile oferte. E important ca promovarea produselor sau a serviciilor sa fie inteleapta. Ceea ce inseamna ca inca de pe prima pagina a magazinului (Homepage) vom plasa ultimele oferte, cele mai noi produse sau cele mai cumparate produse.
Totodata, e important sa nu uitam o oferta pe prima pagina pentru prea mult timp, ci sa le rotim intre ele astfel incat respectivul site web de e-commerce sa para mereu imbunatatit. Stagnarea nu doar ca nu ii atrage pe clienti, ci le creeaza un sentiment de repulsie.

2. Crearea unui site web de e-commerce interactiv astfel incat utilizatorii sa lase o recenzie – toate elementele interactive de web design vor atrage clientii si le vor oferi o experienta unica. E important sa ii lasam sa decida ce isi doresc si cum doresc si in acest timp sa le oferim asistenta.
Linkurile necesare precum cosul de cumparaturi, metode rapide de plata si achizitionarea rapida trebuie sa fie vizibile pe fiecare pagina astfel incat utilizatorii sa poate termina procesul de achizionare fara sa parcurga mai multe pagini web. Mai mult de jumatate dintre cei care achizioneaza online produse sau servicii citesc recenziile inainte de a cumpara ceva, asadar acestea nu ar trebui sa lipseasca dintr-un magazin online.

3. O experienta de achizionare intr-un singur pas. Una dintre cele mai importante componente de care vom tine cont in etapa de creare magazin online va fi pagina de checkout. Niciunui cumparator nu ii place sa parcurga nenumarati pasi pentru a finaliza procesul de achizionare a unui produs sau serviciu.
Pentru multi cumparatori inregistrarea pe un site web si parcurgerea a 3-4 pasi pentru a completa procesul de achizionare este un motiv de abandon. De aceea trebuie sa le oferim acestora un link de achizitionare rapida care, cu siguranta, va accelera vanzarile.

4. Conectarea cu retelele de socializare – dezvoltarea accelerata a Internetului se datoreaza in mare parte retelelor de socializare. Asa ca, daca detinem un site web de e-commerce trebuie sa ne urmam clientii astfel incat sa ii atragem. Prin social media indubitabil ne vom promova afacerea si mai mult decat atat ne vom afla acolo unde sunt si cumparatorii.

5. Designul responsive – in cazul in care nu a fost deja abordat in actul de creare magazin online, ar fi cazul sa ne grabim. Fie ca vom construi un nou site web special pentru dispozitivele mobile sau vom imbunatati vechiul site, in prezent un site unresponsive ne poate costa pierderea multor clienti valorosi.

6. Folosirea uneltelor de analizare a datelor la potential maxim – Google Analytics si alte instrumente asemanatoare ne ajuta sa analizam vizitatorii si utilizatorii magazinului nostru. Putem folosi aceste instrumente pentru a observa ce produse cauta cumparatorii, ce cuvinte cheie folosesc pentru a le cauta, cat timp petrec navigand pre respectivul site web de e-commerce etc.
Toate aceste indicatii ne vor ajuta sa imbunatatim magazinul si strategia de marketing astfel incat sa crestem numarul vanzarilor. In acelasi timp, aceste date ne vor ajuta sa cunoastem mai bine competitorii si oferttle acestora astfel incat sa ne putem reorienta si sa iesim din tipare oferind produse sau servicii unice clientilor.

7. Anuntarea unor oferte unice pentru a ademeni cumparatorii – aceasta tehnica nu are neaparat legatura cu etapa de creare magazin online, desi, daca ne gandim mai bine, designul trebuie realizat in asa fel incat aceste oferte sa poate fi vizibile inca de pe prima pagina a magazinului.

Asadar, ofertele irezistibile, reducerile trebuie sa ii atraga pe clienti si mai ales trebuie sa ne gandim ca acestia vor compara intotdeauna preturile pe care le practicam cu cele ale competitorilor. Dar utilizand datele analitice la potential maxim ne vom putea distinge de competitori oferind cele mai bune produse la cele mai avantajoase preturi.
Mai sus am trecut in revista 7 moduri in care un site web de e-commerce poate fi imbunatatit. Unele dintre ele pot fi abordate inca din timpul procesului de creare magazin online, in timp ce altele vor necesita atentie permanenta din partea prorpietarului pentru a nu pierde nicio oprtunitate de a atrage noi clienti.

C – Lansarea unui produs

Stim deja ca lansarea unui produs nou trebuie sa fie facuta conform unui plan, dar pentru asta vom tine cont de el chiar in etapa de creare magazin online. Orice plan necesita acordarea unui timp, iar avand in vedere nenumaratele produse care se lanseaza in fiecare zi, ne trebuie si o idee unica.
Pentru o buna planificare a lansarii unui produs vom tine cont de trei elemente: distributia, promovarea si asistenta clientilor.

1. Distributia – multe afaceri online neglijeaza distributia iar asta se intampla frecvent din cauza unei analize sterpe a vizitatorilor si clientilor unui site web de e-commerce. Pentru a crea o strategie puternica de distributie vom tine cont de:

– stabilirea modului in care cumparatorii nostri prefera sa achizitioneze produsul: dintr-un magazin online sau dintr-unul fizic.

– identificarea celor mai eficiente si putin costisitoare modalitati de a distribui produsele fara sa sacrificam calitatea acestora.

– stabilirea canalelor de distributie: directe sau indirecte sau si directe si indirecte. Pentru asta vom mentiona in procesul de creare magazin online daca suntem doar distribuitorii sau si producatorii produselor comercializate.

– luarea in calcul a nevoilor si cerintelor utilizatorilor finali. In functie de produsele comercializate trebuie sa ne gandim la toate aspectele: cum pot verifica sau proba produsele?

– luarea in calcul a nevoilor produselor – sunt perisabile, fragile, necesita explicatii suplimentare? Daca nu mentionam toate acestea in descrierile produselor, inseamna ca actul de creare magazin online nu s-a indeplinit cu gandul la utilizatorii finali care isi vor da seama si probabil nu vor binevoi sa finalizeze procesele de achizitionare.
Raspunzand acestor intrebari ne vom putea planifica strategia de distributie cu o mai mare usurinta si o vom putea mentiona in etapa de creare magazin online, astfel incat vizitatorii magazinului nostru sa aiba detaliile necesare pentru a lua o decizie in cunostinta de cauza.

2. Promovarea – este un alt element important de care trebuie sa tinem cont cand lansam un produs sau serviciu nou. Aceasta va incepe inainte ca produsul sa fie lansat si va continua pana cand se incheie perioada lansarii.
Scopul promovarii produsului este de a trezi interesul cumparatorilor astfel incat in momentul inceperii distributiei acestuia, sa existe deja doritori. Campania de promovare dureaza – in functie de produs – de la o luna si pana la un an.

Strategiile de promovare pot fi diverse:

– retele de socializare – sunt cai bune de comunicare prin care utilizatorii pot fi informati despre ultimele noutati legate de produs.

– blog – reprezinta o cale usoara si eficienta de a obtine noi potentiali clienti si de a-i mentine interesati. De aceea in procesul de creare magazin online vom avea grija sa atasam un blog prin care sa oferim informatii utile celor interesati. Prin articole noi si unice putem anunta evenimente legate de afacerea noastra. De asemenea, un blog de calitate este un mare avantaj pentru optimizare SEO.

– marketing prin e-mail – modulul de newsletter este deja o banalitate pentru orice site web si totusi beneficiile sale sunt numeroase. Prin intermediul sau, clientii magazinului pot fi tinuti la curent cu ultimele noutati, postari pe bloguri si orice continut al magazinului relevant pentru acestia.

– comunicate de presa – eficienta lor este sporita cu atat mai mult cu cat acestea sunt vazute in mare parte de publicul tintit. In acest fel, vor aparea noi clienti interesati de produs ceea ce inseamna vizibilitate crescuta a magazinului si cresterea vanzarilor.

– alte mijloace media (radio, TV, afise outdoor etc.) – reprezinta costuri suplimentare insa daca produsul ce urmeaza a fi lansat este cu adevarat nou si asteptat de public, publicitatea platita poate fi o investitie avantajoasa.

3. Asistenta clientilor – cu mult inainte de lansarea produsului, chiar in procesul de creare magazin online ne vom ocupa de sistemul de relatii cu clientii. In acest sens trebuie sa ne decidem asupra modului in care vom tine cont de feedbackul clientilor.
Trebuie sa ne asiguram ca avem tehnologia necesara (suficienta latime de banda pentru a face fata unui trafic aditional) unul sau mai multe numere de telefon valide, multiple adrese de e-mail, un modul de live chat si nu in ultimul rand sa fim activi pe retelele de socializare (multi clienti prefera comunicare prin intermediul social media).
Feedbackul clientilor este extrem de important pentru un site web de e-commerce. De aceea, trebuie sa ne asiguram ca fiecare dintre acestia va primi un raspuns. Indiferent de natura feedbackului – pozitiva sau negativa – acestora le vom multumi si vom incerca pe cat posibil ca nemultumirile sa fie corectate.
Un sistem de asistenta a clientilor care poate preveni avalansa de mesaje poate fi o pagina de FAQ (intrebari frecvente si raspunsurile aferente).

Cand nu trebuie lansat un produs nou? De obicei in preajma sarbatorilor importante vom evita lansarile. De asemenea, daca produsul nostru are competitori ne vom interesa cand il vor lansa acestia astfel incat ori sa il lansam inainte (daca suntem pregatiti) ori sa asteptam sa vedem cum este privit pe piata pentru a putea veni cum imbunatatiri.