Creare Magazin Online – Consideratii generale


Daca plecam de la premisa – gresita de altfel – ca de indata ce am realizat etapa de creare magazin online cumparatorii vor veni de la sine, cu siguranta vom constata ca lucrurile nu stau chiar asa. Iar asta se intampla in cazul in care magazinul respectiv nu este centrat pe utilizator sau, cu alte cuvinte, elementele din planul de optimizare a ratei de conversie nu sunt bine definite.

Ce trebuie sa avem in vedere cand incepem procesul de creare magazin online? Vom vedea mai jos o lista cu cateva elemente pe care trebuie sa le luam in considerare atunci cand realizam un site web de e-commerce pentru a ne asigura ca potentialii clienti (publicul tinta) au motive reale sa apeleze la serviciile sau produsele din magazinul nostru:

  • Un slogan puternic – pentru ca orice act de creare magazin online incepe dupa ce brandul a fost bine definit, nu putem ignora puterea sloganului. Poate la fel de important ca logo-ul, sloganul unul dintre motivile principale pentru care clientii apeleaza la alte magazine online. Acesta se realizeaza plecand de la raspunsul la intrebarea: „Cu ce ma diferentiez de competitori?”.

In aceeasi categorie intra si pagina „Despre noi”. Informatiile ce se gasesc pe aceasta pagina trebuie sa reflecte in totalitate activitatea magazinului, un scurt istoric si motivul pentru care ar reprezenta o buna alegere. Mai ales daca produsele sau serviciile comercializate sunt unice, sloganul trebuie sa transmita acest lucru.

  • Care va fi punctul central al primei pagini a magazinului (Homepage)? Lipsa unui scop sau a unui obiectiv bine definit si evidentiat pe prima pagina a unui site web de e-commerce este o greseala des intalnita in etapa de creare magazin online.

Daca un vizitator nu isi poate da seama in cateva secunde ce poate obtine de pe acea pagina web, cu siguranta scopul nu a fost bine definit. Indiferent daca acesta (vizitatorul) a aterizat pe pagina in urma cautarii pe motoarele de cautare sau cunoaste deja magazinul, el nu ar trebui sa se simta niciodata confuz in timpul navigarii pe un site web.

Asa ca nevoia unui buton CTA (Call To Action) pe homepage este cruciala. Iar acesta trebuie sa fie cat mai evident, proeminent si sa transmita un mesaj clar si direct vizitatorilor.

  • Cautarea interna (filtrul de cautare si sortare a produselor) functioneaza perfect – alt aspect important ce se va lua in considerare in procesul de creare magazin online. Un filtru bun de cautare si sortare a produselor afiseaza, in urma cautarii unui cuvant (produs) relevant, urmatoarele: imaginea produsului, pretul sau, butonul „Adauga in cos”, descrierea sa sau un link catre detalii despre acel produs, rezultate afisate in ordinea relevantei.

Pentru multi cumparatori online, un filtru de cautare defectuos reprezinta un motiv bun de abandon al respectivului site web de e-commerce. In acelasi timp si lipsa unui filtru de cautare constituie o problema majora pentru un magazin online.

  • Continutul pentru paginile de produse – un alt aspect ce nu trebuie neglijat il constituie descrierile produselor. Din pacate, de cele mai multe ori in etapa de creare magazin online, acest aspect este considerat minor.

Cei mai multi proprietari folosesc aceleasi descrieri pentru mai multe dintre produsele pe care le comercializeaza, ba mai rau, folosesc aceleasi descrieri precum competitorii. Ca urmare a acestei neglijente apare problema continutului duplicat – problema severa pentru strategia de optimizare SEO a magazinului online.

Ce este de facut? De indata ce site-ul a fost impartit in pagini de categorii de produse, se va crea continut unic pentru fiecare dintre acestea. Desigur, in cazul unui magazin online cu mii de produse, acest proces va fi mai greoi si se recomanda apelarea la un copywriter sau un content writer priceput care ar putea crea descrieri distincte pentru fiecare dintre acestea.  Descrierile produselor – daca sunt realizate corect – pot pot fi asmenea sloganului magazinului si anume cele care vor vinde singure produsele.

  • Este magazinul un mediu sigur pentru cumparaturi online? – sunt cateva indicii care le confera cumparatorilor sentimentul de siguranta si incredere intr-un magazin online. Printre ele se numara: detalii despre cartile de credit si modalitatile de plata acceptate, testimoniale din partea altor clienti, datele de contact, dar si certifiatul SSL (Secure Socket Layer).

De asemenea, multor cumparatori le creste gradul de incredere intr-un magazin online daca acesta are o politica de returnare a produselor si ofera garantii. De aceea, acestea trebuie evidentiate in etapa de creare magazin online pentru a cladi o relatie de incredere intre proprietar si client.

  • Modalitatile de transport si posibilitatea de returnare a produselor – serviciile de transport joaa un rol imens in gestionarea si intretinerea unui magazin online. De asemenea, acestea determina in mare masura modul in care actioneaza cumparatorii. Nu de putine ori se intampla ca anumiti clienti sa renunte la achizitionarea unui produs din cauza costurilor sau a metodelor de transport.

Indiferent de firmele la care apelezi pentru a se ocupa de transportul produselor pe care le comercializezi negociaza cu acestia un pret accesibil pe care potentialii clienti sa il poata acoperi fara probleme.  In aceeasi masura conteaza si politica de returnare a produselor si rambursarea clientilor. Pe langa faptul ca posibilitatea de a returna produsele denota o credibilitate mai mare a magazinului, constituie si o siguranta sporita pentru clientii care pot avea indoieli legate de anumite produse.

  • Catalogul de e-commerce si afisarea produselorin etapa de creare magazin online aceasta componenta este indispensabila. Fiecare dintre produsele comercializate intr-un site web de e-commerce se va regasi intr-un catalog complet ce va ingloba inclusiv descrierile produselor, pretul si toate caracteristicile necesare astfel incat potentialii cumparatori sa se simta informati inainte de a lua o decizie.

In acest sens e important ca designul magazinului sa nu fie prea incarcat pentru a lasa produsele sa straluceasca si sa atraga atentia vizitatorilor. Totodata, e important sa analizezi si sa anticipezi modul in care utilizatorii se vor comporta vizitand magazinul. Asta presupune cunoasterea acestora si accentuarea informatiilor care i-ar putea interesa cum ar fi  datele de contact, procesul de checkout si descrierile produselor.

La fel de importante sunt cautarile: daca in prima faza clientii vor folosi un motor de cautare pentru a naviga pe site (magazinul trebuie optimizat pentru motoarele de cautare), apoi vor dori sa caute produsele in magazin (functionarea perfect a filtrului de cautare si de sortare a produselor), iar in final cand comanda lor este plasata vor dori sa stie de unde este trimis produsul (e important sa le oferi aceasta informatie).

  • Programe de loialitate si strategia de marketingputini detinatori de afaceri se gandesc la aceste aspecte cand isi deschid un magazin online si totusi sunt la fel de importante ca toate celelalte aspecte. Cand vine vorba de e-commerce loialitatea clientilor este destul de greu de obtinut intrucat majoritatea utilizatorilor vor cauta pretul cel mai mic si vor cumpara de la oricine ofera produsele la pretul respectiv.

Este important si in acelasi timp eficient pentru un magazin online sa incerci sa pastrezi clientii cu programe diverse precum: recompensari in momentul achiztionarii unor produse (oferindu-le puncte sau vouchere pe care le pot folosi doar in magazinul tau) astfel incat sa ii tii aproape de brandul tau.

Un alt program de loialitate este recompensarea clientilor prin retelele de socializare. Incurajandu-i sa faca parte din magazinul tau prin distribuirea produselor si recompensarea cu gratuitati sau reduceri obtii un dublu beneficiu: pe de-o parte ii vei tine aproape pe clientii deja existenti si pe de alta parte sporesti vizibilitatea magazinului.

In ceea ce priveste strategia de marketing, cu siguranta nu toate solutiile folosite sunt eficiente, insa recomandam cateva ce merita o atentie deosebita: optimizare SEO si anunturi Google AdWords, marketing prin e-mail (cu accent pe livrarea informatiilor de calitate), retele de socializare si branding.

  • Posibilitatea de a achiztiona produse si offline – nu trebuie sa subestimam puterea magazinelor traditionale si mai ales cumparatorii care prefera aceasta metoda de a achiztiona produse. Multi dintre acestia vor sa verifice produsele inainte de a le cumpara si, in plus, nu vor sa plateasca costurile de transport necesare in cazul in care ar cumpara online un anumit produs.

Comertul electronic nu ar trebui vazut ca online vs. offline, ci trebuie privit cu ochii clientului. Iar acesta doreste sa simta produsul inainte de a-l achizitiona. Chiar si un mic magazin sau un showroom poate salva un magazin online din anumite puncte de vedere.

Chiar daca aceste aspecte generale sunt de cele mai multe ori cunoscute atat in randul proprietarilor de afaceri, cat si in randul celor care construiesc site-uri de e-commerce, tot mai scapa cate unul dintre ele lasand utilizatorilor senzatia de neglijenta, neseriozitate si lipsa de profesionalism. Recomandam, asadar, bifarea celor de mai sus in constructia unui magazin online pentru a reduce considerabil motivele de abandon al magazinului din partea cumparatorilor.


Principii de Web Design: Echilibrul compozitional

O compozitie echilibrata in web design este intotdeauna de dorit. Lasa senzatia de stabilitate si estetica placuta. Desi cateva elemente pot atrage atentia, nicio parte a compozitiei nu atrage atentia atat de mult incat celelalte sa ramana in umbra.

Echilibrarea compozitiei presupune aranjarea elementelor pozitive si a spatiului negativ in asa fel incat nicio parte nu se va suprapune cu alta. Toate elementele se imbina armonios creand un intreg. Un web design neechilibrat lasa unele elemente sa domine compozitia ceea ce poate fi de dorit pentru a comunica mai eficient un mesaj, insa, in general se recomanda compozitiile echilibrate.

Balanta vizuala implica greutatea si directia, asemenea unei balante fizice. Greutatea vizuala se traduce ca perceptia greutatii elementelor vizuale sau, cu alte cuvinte, este masura felului incare orice element al unui web design atrage ochiul privitorului. Directia vizuala, pe de alta parte, este directa perceputa a fortei vizuale adica directia in care credem ca un element ar trebui sa se miste in functie de forta care actioneaza asupra sa.
De ce este echilibrul vizual important?

Daca exista un oarecare echilibru intre elementele unui web design atunci fiecare dintre acestea prezinta interes. Interesul vizual este balansat, iar intregul design va fi placut. Fara un echilibru vizual, vizitatorii unei pagini web, de exemplu, nu vor observa toate partile designului si se vor axa doar pe informatiile usor de observat.

Un web design profesional mentine echilibru vizual al elementelor astfel incat acestea sa se afle intr-o armonie deplina si sa incante vizual utilizatorii. Exista patru tipuri de echilibru vizual ce se poate obtine in procesul de web design: simetric, asimetric, radial si mozaic.

– Echilibrul simetric – apare cand exista parti egale de o parte si de alta a unei axe centrale. Aceasta evoca senzatia de formalitate si eleganta. Problema unui echilibru simetric consta in faptul ca este static si cateodata poate parea plictisitor si predictabil.

– Echilibrul asimetric – rezulta dintr-o greutate vizuala inegala pe fiecare dintre cele doua parti ale compozitiei. Una dintre ele poate contine un element dominant. Un element vizual puternic pe o parte poate fi balanasat de alte elemente luminoase pe cealalta parte. Este un fel de echilibru mai dinamic si mai interesant evocand sentimentul de modernism, energie si vitalitate. Permite o varietate vizuala mai mare desi poate fi greu de obtinut din cauza complexitatii relatiilor dintre elementele diferite de web design.

– Echilibrul radial – apare cand elementele radiaza din centru. Mentinerea unui punct focal va fi usoara intrucat va fi mereu centrul – centrul layoutului, al paginii etc.

– Echilibrul mozaic – rezulta dintr-un haos echilibrat. Desi suna paradoxal, elementele dispuse par a fi haotice, insa totusi sunt dispuse uniform. Lipsa unei ierarhii a elementelor lasa o prima impresie de dezordine care este ameliorata ulerior.

Simtetria si asimetria in web design

Daca simetria este privita drept armonioasa si frumoasa, in acelasi timp poate fi statica si monotona. Asimetria, pe de alta parte, tinde sa fie mai interesanta si mai dinamica, in ciuda faptului ca nu este considerata neaparat frumoasa.

Simetria poate fi: oglinda, radiala sau cristalografica.

• Simetria de tip oglinda apare in momentul in care toate elementele se oglindesc in jurul unei axe centrale. Axa poate fi in orice directie. De exemplu, fata umana sau fluturii formeaza o simetrie pura, oglindita.

• Simetria radiala apare in momentul in care toatele elementele se rotesc in jurul centrului. Poate aparea in orice unghi atat timp cat exista un centru comun. Acest tip de simetrie se foloseste in web design pentru a indica miscarea, viteza sau dinamismul. De exemplu, rotile unei masini.

• Simetria cristalografica apare cand elementele se repeta din diferite locuri din spatiu. Poate aparea in orice directie sau la orice distanta, atat timp cat orientarea de baza e mereu aceeasi. De exemplu, un gard este format tinand cont de simetria cristalografica. Se poate obtine ritmul, miscarea si actiunea dinamica prin acest tip de simetrie.

• Asimetria creeaza relatii mai complexe intre elemente si din acest motiv poate atrage atentia mai usor. Spatiul din jurul formelor asimetrice este mai activ. Modelele nepredictabile create cu ajutorul asimetriei dau senzatia libertatii de expresie. Problema consta in faptul ca este mai usor de atins.

Simetria si asimetria pot fi imbinate in web design pentru a obtine un efect reusit. Se vor echilibra formele simetrice intr-un mod asimetric sau invers, formele asimetrice intr-un mod simetric starnind curiozitatea privitorului. Creand un contrast intre cele doua in intreaga compozitie a unui web design va face ca elementele sa atraga mai mult atentia.

O compozitie echilibrata in web design nu e usor de obtinut, dar nici foarte greu. In functie de scopul proiectului, si de elementele ce trebuie scoase in evidenta vom folosi unul sau mai multe dintre principiile de mai sus. Nu exista un mod corect de a comunica un mesaj prin design si nici nu exista o obligatie in a urma aceste principii de web design, ci doar nevoia de a le intelege pentru a avea motive sa le incalcam.

Folosirea culorii in web design pentru a imbunatati accesibilitatea

Teoria culorii este foarte des dezabatuta si nu ii putem neglija importanta mai ales in web design. Culorile sunt esentiale in web design si pot influenta comportamentul utilizatorilor in multe cazuri. Cu toate acestea, multi web designeri nu verifica daca culorile site-ului se potrivesc stilului sau daca acestea daca creeza o impresie buna utilizatorilor.

Axandu-ne pe o singura teorie a culorii putem neglija o buna parte de utilizatori care vad si percep culorile in mod diferit. De exemplu, cei care sufera de daltonism reprezinta un procentaj de aproximativ 7% dintre barbati si 1% dintre femei ceea ce inseamna un numar semnificativ de potentiali clienti.

Cum se poate imbunatati accesibilitatea unui site web prin teoria culorii?

Accesibilitatea in web design se refera la crearea unui site web sau a unei aplicatii care vor putea fi utilizate de catre toti utilizatorii indiferent de dizabilitatile acestora (de vedere, auditive, locomotorii sau cognitive). De ce se aplica teoria culorii pentru a imbunatati accesibilitatea unui site web sau, cu alte cuvinte, de ce trebuie sa fie un site acecsibil? Iata doar cateva motive:

• Permite obtinerea unui trafic crescut intrucat site-ul se va adresa unei palete mai largi de utilizatori, in consecinta, obtinerea unui avantaj in fata competitorilor.

• In web design, accesibilitatea site-urilor se traduce si prin pozitii mai bune pe motoarele de cautare. Google acorda prioritate site-urilor accesibile.

• Accesibilitatea unui site web joaca un rol major in crearea unei experiente placute utilizatorilor. Asadar, din punct de vedere etic este extrem de importanta.

• Multe site-uri web inaccesibile se confrunta cu probleme legale intrucat nu ofera sanse egale tuturor utilizatorilor (inclusiv a celor cu dizabilitati).

Crearea unui site web accesibil pentru persoanele care sufera de daltonism nu este chiar atat de dificila. E nevoie de planificare si de utilizarea corecta a culorilor si mai ales a contrastului astfel incat rezultatul final sa fie un site cu web design atractiv care sa isi indeplineasca obiectivul si creeze si o experienta placuta pentru utilizatori.

Cum se utilizeaza corect teoria culorii in web design?

Primul pas consta in alegerea culorilor potrivite pentru paleta sau schema de culori care se va crea. Aceste culori trebuie sa fie inteligibile si, lasand la o parte simbolistica si psihologia culorii, ne vom indrepta atentia catre combinatiile reusite de culori si pe contrast astfel incat sa realizam pagini web lizibile. Mai jos vom enumera cateva tehnici si abordari posibile pentru a evita potentialele capcane si pentru a obtine un site web accesibil:

• Evitarea combinatiilor nereusite de culori: maro-negru, verde-albastru, mov-albastru, gri-albastru, verde-gri, negru-albastru, galben-verde deschis sunt cele mai comune combinatii ce trebuie evitate impreuna cu rosu-negru si galben-albastru care prezinta dificultati de distingere pentru daltonisti.

• Folosirea contrastului: in stransa legatura cu combinatiile reusite de culori, contrastul se obtine utilizand culori care nu sunt apropiate ca nuanta. Combinatiile nereusite de culori deriva din lipsa contrastului. In consecinta, nu conteaza neaparat ce culori sunt atata timp cat sunt percepute ca doua culori distincte. Persoanele care sufera de daltonism pot percepe mai usor culorile deschise decat pot distinge diferentele dintre cele inchise.

• Alegerea unor contraste de tip cald-rece: in cele mai multe cazuri folosirea tonurilor calde impreuna cu cele reci poate duce la obtinerea unor efecte reusite in web design. Si in acest caz se aplica evitarea combinatiilor de mai sus (rosu-verde, galben-albastru).

• Folosirea culorilor complementare: acestea sunt situate pe roata culorii la poluri opuse. Pentru atingerea contrastului, culorile complementare sunt esentiale. Exceptie vor face combinatiile rosu-verde si galben-albastru care, desi sunt opuse, ridica dificultati de distingere in randul suferinzilor de daltonsim.

• Optarea pentru o paleta monocroma: este o solutie buna pentru crearea unui web design care sa nu ridice probleme de distingere a culorilor. Folosirea unei singure culori cu nuante aproapiate acesteia reprezinta o solutie buna in cazul in care exista dubii in ceea ce priveste alegerea culorilor potrivite. Paletele monocromatice sunt adesea folosite in scopul obtinereii unui web design minimalist si a unui site web usor de folosit de catre utilizatori.

• Folosirea texturilor si a liniilor groase pentru a accentua anumite elemente: textura adaugata unei culori o va evidentia si va ajuta la distingerea anumitor elemente. Si liniile groase impreuna cu textele accentuate (aldine) vor ajuta la fel de mult. De asemenea, in termeni de typography, se recomanda evitarea liniilor subtiri precum si a stilului italic pentru texte intrucat acestea nu ajuta la obtinerea lizbilitatii continutului.

Accesibilitatea in web design nu inseamna doar corectarea trasaturilor ce tin de distingerea culorilor insa este un aspect esential. Vor fi, desigur, si alte aspecte ce trebuie luate in considerare cand trebuie sa cream un site web accesibil. Se recomanda testarea acestuia atat in timpul crearii cat si ulterior acestei etape pentru a observa ce varianta este mai apreciata de catre utilizatori si care aduce mai mult trafic.

Web Design: simplitatea si minimalismul

Importanta simplitatii in web design

Imposibil sa nu remarcam faptul ca majoritatea tendintelor in web design se indreapta catre simplitate si minimalism regasite in flat design, minmal design si typography accentuat si mai putin spre grafice sau elemente complexe care sa incarce designul.

Din ce motiv se abordeaza simplismul si minalismul tot mai des in web design?

Totul porneste de la axarea pe experienta utilizatorului (UX). Daca aceasta nu este cat mai simpla si cat mai placuta, e greu de crezut ca un site web isi va indeplini scopul, oricare ar fi acesta: de a atrage vizitatori pe care sa ii converteasca in utilizatori, de a comercializa produse sau servicii online sau de a obtine un trafic crescut pentru cresterea veniturilor din publicitate etc. Din acest motiv, un web design profesional va respecta in primul rand usurinta de utilzare a proiectului final si abia apoi se va axa pe functionalitati si pe estetica.

Un web design reusit va afecta credibilitatea companiei sau organizatiei. De asemenea, are un impact major si asupra brandului si a felului in care resuseste acesta sa transmita mesajul corect. Tototdata, un web design reusit le ofera vizitatorilor un motiv in plus sa navigheze mai departe si sa afle mai multe detalii. Insa ce inseamna web design reusit? In ultimii ani, acesta se traduce prin simplitate, prin reducerea elementelor redundante care ar putea incarca inutil designul si prin transmiterea eficienta a mesajului in primele secunde.

Iata cateva tendinte in web design actuale care se bazeaza pe simlitate si minimalism:

– Flat design – este minimalist, dar elegant totodata. Ideea acestuia este de a elimina toate iluziile create de a treia dimenisune care includ umbre, inclinatii si texturi in favoarea axarii pe typography, culori si forme plate si continut atractiv.

– Material design – creat si dezvoltat de Google acesta are rolul de a oferi o experienta deosebita indiferent de platforma sau dispozitiv. Ce-i drept se axeaza mai mult pe experienta utilizatorilor de dispozitive mobile, lasand utilizatorii de desktop in urma. Acesta tendinta in web design imparteaseste aspectul curat si modern al designului flat imbunatatindu-l cu lumini si umbre subtile, oferind senzatia de miscare a obiectelor de pe pagina. Rezultatul final este un design curat cu o senzatie de realism.

– Accent pe typography – in completarea unui web design simplist, accentul pe typography a capatat popularitate in ultima vreme. Micile detalii precum lungimea liniilor unor caractere, sau spatiul dintre randuri, diferite moduri de a scoate in evidenta cuvintele si echilibrarea spatiului liber toate acestea continuta sa faca o diferenta in toate trendurile de web design din prezent.

Daca se folosesc toate tehnicile de typography, se poate capta atentia vizitatorilor unor site-uri web doar printr-un text bine pus in valoare, fara a fi nevoie de folosirea imbelsugata a imaginilor.

– Layouturi impartite in grile (carioaje) – transmit in acelasi timp simplitate dar si buna organizare. De asemenea, acestea functioneaza foarte bine pentru designul responsive intrucat elementele unei grile se vor afisa in functie de dispozitivul folosit si dimensiunea ecranului acestuia.

– Butoane transparente – tot cu scopul de nu aglomera un web design, acestea, desi au o forma de baza, nu sunt colorate si se incadreaza perfect in designul flat sau minimalist. Utilizatorii le adora, in special pentru ca sunt animate prin efecte hover sau prin culoare (devin vizibile cand cursorul sau degetul se afla pe ele).

– Imagini sau clipuri video pe fundal (full-screen) – implementata impreuna cu typography accentuat, aceasta tendinta in web design este apreciata datorita eficientei, simplitatii si aerisirii designului. Cheia consta in crearea unui design clar cu accent pe text care sa fie lizibil.

Putem spune ca cel putin de anul acesta, simplitatea in web design este tot mai vizbila si capata proportii. Intrucat utilizatorii petrec din ce in ce mai mult timp pe web, mai ales prin intermediul tabletelor sau al telefoanelor inteligente, tendintele curente in web design sunt in favoarea unor experiente cat mai placute ale acestora. De asemenea aceasta simplitate isi gaseste utilitatea in multe pagini care nu sunt doar atragatoare ci se si incarca usor, afisandu-se corect pe diferite dimensiuni ale ecranelor.

Un site web trebuie sa livreze o experienta a utilizatorilor rapida, usor de observant indiferent de elementele de web design folosite sau preferate. Simplitatea e din ce in ce mai apreciata si nu degeaba se spune ca mai putin inseamna mai mult (Less is more).

Simplificarea designului nu este apreciata neaparat pentru ca reprezinta ultima tendinta in web design, ci datorita faptului ca ajuta la crearea unei experiente cat mai placute utilizatorilor si in fond, acesta este rolul unui design reusit: de a transmite corect mesajul sau obiectivul si de a-l determina pe utilizatorul final sa actioneze.

Inceputurile si evolutia minimalismului in web design

Multe dintre tendintele in web design curente sunt influentate de minimalism. Aceasta miscare in web design a inceput in anii 2000 insa filozofia sa dateaza de mai multe decenii.

Daca ne gandim la flat design, la imaginile mari de fundal sau chiar la sistemul de navigare ascuns vom vedea ca toate acestea sunt influentate in mare masura de minmalism – o miscare de web design care incearca sa puna in valoare continutul atunci cand este aplicata corect, desigur.

Interpretarea gresita a minimalismului duce la o strategie a designului bazata pe elemente vizuale minime. Eliminarea sau ascunderea unor elemente importante pentru a obtine simplitatea dar fara a simplifica experienta utilizatorului nu inseamna minimalism in web design. Din acest motiv apare riscul ca designul sa devina mai degraba complex decat simplificat.

Pentru a aplica principiile de minimalism trebuie sa intelegem in primul rand originle acestuia si caracteristicile sale de baza. Scopul designului minimalist ar trebui sa fie prezentarea continutului si a trasaturilor intr-un mod simplu si direct prin reducerea oricaror elemente care distrag atentia utilizatorului. Aceasta strategie implica, de multe ori, eliminarea continutului sau a functiilor care nu corespund obiectivului primar al interfatei sau a utilizatorilor.

Oricat de discutate ar fi caracteristicile minimalismului in web design, putem cadea de acord asupra catorva trasaturii definitorii: texturi plate, palete de culori limitate si folosirea spatiului liber (negativ) in abundenta.

Cu mult inainte ca minmalismul sa devina o tendinta in web design, acesta era o miscare de arta vizuala influentata de Bauhaus care se axa pe designul simplu dar perfect functional. In anul 1960 minmalismul a devenit cunoscut intr-o multime de domenii de la arta la arhitectura. In arta vizuala minimalismul se putea caracteriza prin palete monocromatice, elemete geometrice, aranjamente in serie etc.

Perspectiva din spatele artei minimaliste a fost sintetizata in motto-ul faimosului arhitect Ludwig Mies va der Rohe „Less is more” (Mai putin inseamna mai mult) care, in web design s-a tradus prin cateva elemente pe pagina astfel incat utilizatorii sa beneficieze de o experienta cat mai placuta si simpla.

In anii 2000 ecourile minimalismului au inceput sa se remarce in interfetele web prin cantitati considerabile de spatiu negativ, cantitati reduse de continut si palete restranse de culori. Cel mai la indemana exemplu este Google – considerat pionierul minimalismului in interfetele web. Prioritatea interfetelor create de Google a fost si continua sa fie simplitatea. Nu avem cum sa nu observam faptul ca in ultimii 15 ani prima pagina a sa s-a schimbat foarte putin.

Din anul 2010 si chiar pana in prezent, nevoia unui web design responsive a facut ca deisgnul minmalist sa fie foarte apreciat si foarte eficient, totodata. Pentru a folosi in mod eficient tehnicile de web design responsive, proprietarii unor site-uri web impreuna cu web designerii au cautat si cauta in continuare sa evidentieze continutul si sa elimine orice distrageri din continutul primar.

Putem observa preferintele marilor designeri pentru simplitate in interfete web chiar si in designul modern al Microsoft din 2011 (Windows 8) sau in lansarea iOS7 din 2013 facuta de Apple.

In ultimii doi ani, principiile de web design minimalist se pot observa in cele mai neasteptate locuri: site-uri web de e-commerce, publicatii online sau site-uri dedicate educatiei. Miminalismul se asocieaza usor cu alte tendinte in web design precum flat design, design responsive si designul curat sau aerisit.

Este minimalismul in web design centrat pe utilizatori?

Daca privim minimalismul ca pe o strategie de design care influenteaza deciziile in privina continutului si a arhitecturii informatiei, atunci putem spune ca acesta are un impact urias asupra usurintei de utilizare a interfetelor care adopta acest concept. Deloc suprinzator, usurinta de utilizare a designului minimalist reprezinta un subiect de dezbatere al profesionalistilor in web design si web development.

Scopul prinicpal al minimalismului este evitarea incarcarii designului si a continutului: cu cat mai multe trasaturi sau informatii se pot reduce, cu ata va fi mai usor de inteles si de folosit. Daca este implementat corect, minimalismul poate crea o experienta emotionala pozitiva pentru utilizatori. Iar acestia au tendinta de a fi mai receptivi fata de interfete estetice placute.

O interfata minimalista corect creata presupune reducerea elementelor care nu au un aport informational semnificativ. De asemenea, vom avea in vedere nevoile utilizatorilor motiv pentru care nu putem elimina orice element doar pentru a obtine o interfata minimalista. Cu alte cuvinte, minimalismul in web design se obtine cand nu se mai poate adauga niciun element.

Folosit cu moderatie, minimalismul in web design poate crea experiente eficiente utilizatorilor atat timp cat nu se pierde din vedere obiectivul principal al proiectului – indiferent daca este site web de prezentare, magazin online sau aplicatie web. Acesta trebuie sa vina in intampinarea utilizatorului si sa il ajute sa isi indeplineasca sarcina.

Tendinte in Web Design care ajuta la cresterea traficului

Tendintele in web design pot avea roluri multiple: de la a face un site web mai atragator si mai functional si pana la a creste traficul acestuia si ulterior conversiile. De ce trebuie ca un site web sa isi mentina aspectul si functionalitatile actualizate? Avand in vedere evolutia tehnologiei, cele mai multe site-uri web trebuie sa fie sufere cateva schimbari frecvente astfel incat vizitatorii sa beneficieze de experiente placute indiferent de modul in are le acceseaza.

Motivul construirii unui site web este, in primul rand, pentru a ajunge la publicul tintit din intreaga lume (sau publicul local, dupa caz) si, in al doilea rand, pentru a reprezenta o companie sau o organizatie in mediul online. Iar daca luam cazul secund si anume reprezentarea in online e necesar sa ne asiguram ca respectivul site web este mereu actualizat si ca dispune de un web design imbunatatit.

Iata nu mai mult de 5 tendinte in web design care, daca sunt adoptate, pot creste considerabil traficul unui site web:

  1. Web design responsive – ar fi pretentios sa o mai numim in 2015 tendinta intrucat a devenit mai degraba o necesitate. Un site web care nu este responsive va avea nevoie de o versiune complementara speciala pentru dispozitivele mobile pentru a putea fi afisat de catre motoarele de cautare in urma cautarilor efectuate de catre utilizatorii telefoanelor inteligente sau ai tabletelor, ca sa nu mai vorbim de ceasuri sau televizoare inteligente.

Flexibilitatea designului este, asadar, o cerinta a pietei inainte de a constitui un avantaj in fata competitorilor. Un rezultat bun pe paginile de rezultate ale motoarelor de cautare se va obtine daca site-ul beneficiaza de un web design responsive intrucat Google va indexa paginile mult mai usor recomandandu-le utilizatorilor.

  1. Folosirea designului flat – nimic nou nici legat de aceasta tendinta insa este deja cunoscut faptul ca site-urile web cu web design flat sunt usor de accesat si de utilizat, au interfete prietenoase si colorate. De fapt, este foarte apreciata simplitatea acestui concept de design si lipsa incarcarii paginilor cu tot soiul de elemente inutile. Aceasta aerisire a designului ii ajuta pe utilizatori sa parcurga mai usor continutului fara sa ii distraga.
  2. Imagini la rezolutii mari – din cauza constrangerii unei latimi de banda reduse, nu demult imaginile erau incarcate la rezolutii mici. Insa, odata cu imbunatatirea conexiunilor la Internet, respectiv odata cu cresterea vitezei Internetului, aceasta constrangere nu prea mai este valabila.

De aceea se prefera imaginile clare, de dimensiuni mari care, datorita atator tehnici noi, pot fi folosite ca fundal, redimensionate si optimizate astfel incat sa reduca considerabil timpul de incarcare al paginii. Imaginile mari, in special cele folosite pe post de fundal al unui site web, au o dubla utilitate: pe de-o parte fac site-ul mai atractiv si mai simplicat si, pe de alta parte, reusesc sa transmita mesajul clar si eficient (daca sunt folosite imaginile potrivite, desigur). Nu este o tendinta noua in web design, insa si-a dovedit productivitatea in multe cazuri.

  1. Optiunea de scroll – indiferent de noile tehnici pe care le adopta designerii web, optiunea de scroll este si va fi in continuare una dintre cele mai utilizate intrucat, in stransa legatura cu designul responsive, aceasta este extrem de solicitata si de apreciata de utilzatorii dispozitvelor mobile. Scrolling-ul reduce considerabil timpul aditional acordat incarcarii unei pagini si simplifica navigarea utilizatorilor oferindu-le o cursivitate in parcurgerea informatiei de pe un site web. Navigarea usoara si placuta atrage dupa sine noi vizitatori.
  2. Graficile si infograficele – alaturi de imagini, ilustratii, clipuri video si alte elemente vizuale, acestea sunt pe de-o parte utile din punct de vedere informativ, iar pe de alta parte atractive si usor de distribuit (prin intermediul retelelor de socializare). Reprezentarile grafice ale informatiei incurajeaza utilizatorii sa intereactioneze cu informatia disponibila. Este o tendinta in web design destul de des abordata tocmai datorita eficientei si productivitatii pe care o aduce unui site web.

Toate aceste 5 tendinte in web design sunt cunoscute si folosite in multe proiecte intrucat si-au dovedit o eficienta crescuta in special in scopul cresterii traficului unui site web, dar si in mentinerea vechilor vizitatori interesati de continutul site-ului. Putem observa cu usurinta ca fiecare dintre acestea este centrata pe utilizator si pe experienta acestuia in raport cu un site web.

Iar orice concept de web design care are la baza crearea unei experiente placute utilizatorilor va atrage dupa sine traficul crescut intrucat cea mai buna metoda de promovare o constituie recomandarea.

Tendinte in web design pentru WordPress

Pentru un site web, indiferent de tipul acestuia si de dimensiune exista doua mari componente: continutul si intregul web design. Chiar daca intretinerea si actualizarea site-ului se realizeaza de obicei prin continut, la fel de important este si designul respectivului site web. Intrucat din ce in ce mai multe site-uri web sunt realizate pe platforma WordPress vom recomanda cateva tendinte in web design accesibile si utilizabile pentru aceasta platforma:

  • Teme responsive: fie ca este personalizata sau descarcata, tema folosita pentru constructia site-ului trebuie sa fie responsive. Traind intr-o lume digitala unde utilizatorii incep sa prefere tabelete si telefoanele inteligente laptopurilor sau desktopurilor, un site web care un dispune de un web design responsive va avea numai de suferit.

Alegerea unei teme responsive nu va mai fi o problema, intrucat WordPress ofera o gama generoasa de sabloane si teme care corespund criteriilor actuale de compatibilitate. Cateva exemple sunt Parallax One, Zerif Lite, Ample Multipurpose Theme etc.

  • Minimalism: pe aceeasi linie cu designul responsive, minimalism a devenit o tendinta in web design si datorita numarului crescator al utilizatorilor de dispozitive mobile. O multime de site-uri web sunt dezvoltate avand un aspect simplist dar elegant, cu o multime de spatiu alb, culori simple, fara umbre sau efecte tridimensionale menite sa puna in valoare continutul. Libre, Penscratch, Goran dar si multe alte teme sunt create avand un design minimalist.
  • Fundaluri dinamice: deloc o tendinta noua in web design, fundalurile dinamice pot fi implementate in antet cu scopul de a capta atentia utilizatorilor. Fie ca sunt animatii sau clipuri video, acestea reusesc sa transmita rapid povestea unui site web si sunt de multe ori mai apreciate decat continutul scris.

Se va tine cont totusi de calitatea clipurilor video si de viteza de incarcare a site-ului astfel incat, indiferent de animatie, sa nu apara problema incarcarii greoaie care va determina utilizatorii sa abandoneze pagina respectiva.

  • Typography accentuat: site-urile dezvoltate pe WordPress dispun de fonturi mari, accentuate implementate cu o atentie deosebita la detalii. Folosind un font deosebit se pot integra cu usurinta diverse tipuri de media si continut scris in site avand ca efect un aspect armonios. Impreuna cu imaginile clare si de mari dimensiuni, typography evidentiat constituie o tendinta in web design adoptata frecvent datorita eficientei cu care se transmite mesajul unui site web.

Personality sau Modernist sunt teme concepute in special pentru site-uri web care pun accent pe continut, iar typography este o componenta de baza.

  • Layouturi cu latime full-screen: acestea reusesc sa confere celor mai multe site-uri web construite pe WordPress un aspect modern lasand senzatia de lipsa a restrictiilor pe care multe pagini web inca o mai au. Temele Gateway, Purpose, Largo sau Goran se bucura de un layout cu latime pe intregul ecran.
  • Parallax: aceasta tendinta in web design este adoptata nu doar in site-urile construite pe WordPress intrucat implementarea acestei tehnici necesita cunoasterea unor limbaje de programare. Efectul de parallax scrolling reuseste sa capteze atentia atat a vizitatorilor site-urilor unor companii cat si a unor bloguri personale. Cateva exemple de teme oferite de WordPress construite special pentru efectul parallax sunt: Parallax Pro, Port, Zerif Pro sau Make.
  • Elemente plate: desi nici acest trend in web design nu e deloc nou, castigandu-si popularitatea inca din 2012, din ce in ce mai multi web designeri si proprietari de site-uri web il adopta in special prin elemente precum pictograme, meniuri si ilustratii datorita simplitatii si usurintei de utilizare pe care o confera paginilor web. Cateva teme oferite de WordPress ce se bazeaza pe un web design flat sunt Melissa, More si Scalia.
  • Pagini de aterizare cu imagini animate: paginile dinamice sunt din ce in ce mai utilizate, chiar si pe WordPress. Paginile de aterizare nu trebuie sa includa asa mult continut ci doar imagini full-screen impreuna cu un titlu si un slogan evidentiate prin fonturi aldine ce vor sintetiza mesajul site-ului. Curvy Slider, Quasar sau Rock Page Builder sunt doar 3 dintre temele special concepute pentru a sustine animatii integrate in pagina web construita pe WordPress.
  • Sectiune video si bara laterala: aceste tendinte in web design isi extind popularitatea intrucat permit adaugarea diversitatii continutului unui site web si in acelasi timp localizarea unor informatii minore precum anunturi publicitare, de exemplu.

Tema TV Elements WordPress este o tema premium special conceputa pentru acele site-uri web bogate in continut video cum ar fi, de exemplu, blogurile de stiri. Vidiho sau Vysual pot fi folosite in acelasi scop avand un suport video de exceptie.

Observam, asadar, ca WordPress este o platforma constant actualizata cu o gama variata de sabloane si teme menita sa intampine aproape orice nevoie ar putea avea utilizatorii. Cand vine vorba de cele mai noi tendinte in web design WordPress are grija sa acorde atentie solicitarilor si cerintelor proprietarilor de site-uri web.

 

6 Motive pentru care ai nevoie de un site web personalizat

Cat de important este un site web personalizat?

Daca esti in cautarea unei agentii de web design care sa iti poata crea site-ul dorit probabil ca te-ai confruntat deja cu dilema site web personalizat sau template. Daca iti doresti un site web croit pentru nevoile tale cel mai probabil ai nevoie de un site web personalizat. Oricat de tentanta ar fi alegerea unui sablon predefinit datorita costurilor reduse si a timpului scurtat de realizare a site-ului, nu poti alege un template doar pe baza acestor criterii.

Inainte de a te decide, totusi, analizeaza modul in care va evoulua afacerea ta. Cum preconizezi ca se va extinde aceasta si mai ales cui se adreseaza viitorul tau site web si ce asteptari are acest public tinta?

Mai jos am enumerat 6 motive intemeiate pentru care ai putea avea nevoie de un site web personalizat:

1. Se va mula pe personalitatea brandului afacerii tale – nu doar ca va impresiona vizitatorii insa va reflecta personalitatea afacerii prin logo, continut etc. pastrand imaginea brandului intacta. Un site web personalizat este esential pentru un brand recogniscibil si memorabil care va castiga increderea clientilor. Poti spune ca printr-un astfel de site construiesti un brand cu care te vei putea mandri. Un site web personalizat are o durata de viata mai mare ca un template.

In plus, distingerea de competitori nu va mai fi o problema. Nu exista nicio sansa ca site-ul tau sa semene sau sa se confunde cu altul intrucat designul sau va reflecta originalitate si creativitate, spre deosebire de un template care nu se va evidentia cu nimic.

2. Denota calitate si unicitate – e destul de important ca afacerea sau compania ta sa fie bine vazuta, iar personalizarea unui site web presupune crearea unei imagini online unice care sa reprezinte intocmai afacerea ta. In comparatie cu site-urile personalizate, cele gratuite denota calitate scazuta. Nu putini sunt clientii care asociaza calitatea site-ului cu veridicitatea si credibilitatea unei companii.

Avand un site profesional te poti diferentia de miile de site-uri web construite dupa aceeasi tema. Impresia pe care o creeaza este una pozitiva, vizitatorii acordand o mare mare incredere unui site personalizat. Mai mult decat atat, vei lasa impresia ca afacerea ta este una serioasa care te preocupa si ca nu iti doresti doar o prezenta online oarecare.

3. Vei obtine o pozitie buna pe motoarele de cautare – un site web personalizat beneficiaza de optimizare SEO inca de cand este creat, in timp ce site-urile construite dupa sabloane sunt oarecum limitate in aceasta privinta.

Google si alte motoare de cautare apreciaza si afiseaza mai abitir site-urile personalizate, atat timp cat acestea respecta factorii de optimizare pentru motoarele de cautare (cel putin interni). Avand in vedere ultima modificarea a algoritmilor Google, designul responsive este o necesitate, iar o agentie de web design va face din asta o prioritate.

4. Are o durata de viata nelimitata – desigur nu poti spune ca un site poate sa expire, insa unele site-uri web construite cu ajutorul sabloanelor sunt predispuse invechirii. Poti modifica, poti personaliza si actualiza site-ul ori de cate ori doresti si intr-un mod mai usor si mai ieftin decat daca site-ul ar fi construit dupa un template. Un template, pe de alta parte, este mai greu de modificat si se poate invechi daca nu se actualizeaza temele si nu se instaleaza constant module de extensie (pluginuri) care sa faca fata cerintelor utilizatorilor.

O agentie de web design profesionista va avea grija ca site-ul tau sa fie mereu functional, prietenos cu utilizatorii, usor de folosit si optimizat. Sunt multe caractersitici pe care un site web personalizat le poate avea si pe care un template nu le poate atinge.

5. Este mai usor de intretinut – in comparatie cu un template, un site web personalizat se va actualiza mult mai usor. Site-urile gratuite sau construite cu ajutorul unor teme foarte accesibile necesita configurari si actualizari constante care pot solicita mult timp. Nu poti avea aceleasi pretentii de la un site web foarte ieftin.

6. Beneficiezi de asistenta si suportul unor profesionisti – presupunand ca nu iti construiesti site-ul singur, ci ca apelezi la o agentie care ofera servicii de web design si development, vei beneficia de suport nelimitat, expertiza si asistenta unor profesionisti, lucru imposibil in cazul optarii pentru un site gratuit.

Optarea pentru un site web personalizat reprezinta o multime de avantaje pentru orice proprietar de afaceri care isi doreste o prezenta online unica. Depinde, desigur, de obiectivele acestuia si de publicul caruia i se adreseaza, insa, cu siguranta, un site personalizat nu poate reprezenta niciodata un minus intrucat, chiar daca cheltuielile pot fi suplimentare, acestea se vor recupera ulterior prin castigarea mai multor clienti.

Care sunt elementele unui site web de calitate?

Perceptia pe care o au utilizatorii unui site web despre afacerea pe care acesta o reprezinta este exact ceea ce site-ul respectiv reflecta. Un site web impresionant va atrage mai multi vizitatori care vor considera ca afacerea respectiva este pe masura site-ului fiind mai usor de convins sa actioneze (sa cumpere un produs, sa se inregistreze prin completarea unui formular etc.).

Dar ce inseamna un site web de calitate?

Daca pornim de la contrariul acesteia (calitatii) putem cadea de acord ca un site web cu greseli de scriere in continut, sau un continut slab paginat, sau cu prea putina informatie nu se va bucura de o rata de conversie prea mare. In plus, nici motoarele de cautare nu vor aprecia slaba calitate a site-ului acordandu-i o pozitie nefavorabila pe paginile de rezultate.

De aceea e vital pentru orice afacere ca efortul depus in constructia site-ului ce o va reprezenta sa poata fi apreciat si sa se remarce prin obtinerea unei pozitii ridicate pe motoarele de cautare si prin cresterea conversiilor.

In cele ce urmeaza vom vedea care sunt elementele unui site web de calitate care, in ochii vizitatorilor, presupune accesibilitate, usurinta de navigare si utilizare, intelegerea continutului si ulterior convertirea lor in clienti:

  •  Relevanta si context – acestea se traduc prin modul in care motoarele de cautare interpreteaza intelesul cuvintelor si al expresiilor si felul in care relationeaza intre ele. Potrivit Search Metrics, algoritmii gigantului motor de cautare Google recunosc relevanta si calitate continutului pe care le premiaza cu pozitii inalte (page rank) pe paginile de rezultate.
    Cum se obtin relevanta si contextul in continut? Prin axarea pe crearea unui continut pentru utilizatori si in niciun caz pentru motoarele de cautare.
  •  Lungimea continutului – un site web de calitate nu inseamna neaparat un site care abunda in continut, insa lungimea sa conteaza, intr-adevar. Cele mai bine clasate site-uri web sunt cele care au peste 900 de cuvinte pe pagina dar daca acest tip de continut nu este relevant nu va avea nicio valoare. Din punctul de vedere al cititorului lungimea ideala a unui articol va fi de aproximativ 1600 de cuvinte, iar din perspectiva SEO o lungime ideala este intre 2000 si 2400 de cuvinte.
  •  Inteligibilitatea continutului – in stransa legatura cu tacticile de web design si cu typography, inteligibilitatea este un element de pret al oricarui site web. In acest sens se vor crea paragrafe scurte, eliminarea continutului redundant si se va folosi spatiul liber ori de cate ori este necesar pentru a obtine un design aerisit, usor de scanat si de inteles de catre vizitatori.
  •  Imagini si clipuri video – aceste elemente vor fi indispensabile in constructia oricarui site web. Continutul vizual are un impact deosebit asupra utilizatorilor reusind sa ajute la o mai buna si mai rapida transmitere si intelegere a mesajelor. In plus, imaginile si clipurile video dintr-un site web sunt elemente ce vor ajuta la distribuirea continutului, respectiv la cresterea vizibilitatii site-ului si a notorietatii acestuia.O atentie desoebita trebuie acordata calitatii imaginilor ceea ce inseamna rezolutii clare, taierea corecta a lor si optimizarea din punct de vedere a dimensiunii si a formatelor folosite.
  •  Corectarea greselilor gramaticale – nimic nu scade credibilitata si calitatea unui site web mai mult decat greselile lingvistice. Acestea denota diletantism si lipsa profesionalismului care vor determina utilizatorii sa paraseasca site-ul in cel mai scurt timp. Totodata, nici motoarele de cautare nu apreciaza acest tip de greseli penalizand prin pozitii scazute pe paginile de rezultate (SERP) acele site-uri web cu continut saracacios si necorectat.
  •  Aranjarea si paginarea continutului – aproape 80% dintre vizitatorii unui site web obisnuiesc sa scaneze o pagina inainte de a o citi. Asta inseamna ca daca nu se folosesc etichete H1/H2 sau liste numerotate pagina va fi mai greu de descifrat. In acelasi timp, paragrafele trebuie sa fie scurte, iar cuvintele importante vor fi evidentiate.
  •  Linkuri interne si externe – raportate la calitatea unui site web, acestea denota in primul rand autoritate interpretata pozitiv de catre motoarele de cautare. In acest sens, acele site-uri web care au structura interna a linkurilor corect alcatuita vor obtine pozitii mai bune.

De asemenea, la fel de importante sunt si textele ancora ce insotetesc linkurile URL. Si linkurile externe catre surse de valoare au un impact pozitiv asupra utilizatorilor oferindu-le noi informatii. Desigur, acestea vor fi in stransa legatura cu continutul site-ului si nu se va construi o ferma de linkuri intrucat acestea sunt foarte prost vazute atat de catre motoarele de cautare, cat si de catre utilizatori.

Putem observa cu usurinta ca prin calitatea unui site web in mare parte se intelege caltiatea continutului intrucat acesta, pe langa design si navigare constituie cea mai valoroasa componenta ce ii va determina pe utilizatori sa decida daca site-ul este intr-adevar calitativ, sau dimpotriva, daca calitatea sa lasa de dorit.

Web Design – 10 erori de evitat in webdesign

A. WEB DESIGN – 10 ERORI DE EVITAT

Oricare ar fi scopul unui site web (afacere, de informare, de divertisment) acesta are nevoie de un public tinta, si e musai ca in procesul de web design sa ne gandim la crearea unei experiente cat mai reusite acestuia.

Site-urile cu navigare cursiva, care sunt usor de accesat, care au continut relevant, butoane CTA (Call To Action) proemninte – cativa factori care determina usurinta de utilizare – primesc un raspuns bun din partea utilizatorilor finali, dar si din partea motoarelor de cautare. Ceea ce inseamna ca un web design centrat pe utilizator ajuta la atragerea atentiei audientei unui site web oferind o crestere semnificativa a vanzarilor si ulterior o crestere a profitului unei afaceri.

Dar, din pacate, multe pagini web sunt construie gresit, comitandu-se cateva erori de web design, mai precis de aplicabilitate, greseli ce pot costa intregul profit al unei afaceri:

1. Arii mici ce nu pot fi accesate prin click – se itnampla adesea sa gasim hyperlinkuri pe anumite site-uri care sunt prea mici pentru a putea fi apasate. Cu atat mai des se intampla asta in timpul utilizarii dispozitivelor mobile.

2. Continutul greu de scanat – constituie o greseala de web design perpetuata de cei care administreaza continutul unui site web. Este un aspect al uzabilitatii ingorat de multi web designeri. Atat timp cat continutul e greu de scanta, utilizatorii nu exrag informatiile utile de pe site constituind o experienta negativa.
Un web design perfect presupune si crearea unui continut perfect care se realizeaza daca acesta este impartit in sectiuni clare, se folosesc fonturi de dimensiuni mari, se utilizeaza contrastul, dar si imagini sau pictograme potrivite, titluti adecvate si nu in ultimul rand daca se prezinta doar informatiile necesare.

3. Umplerea unei pagini web cu prea multe informatii – alta greseala de web design ce afecteaza negativ experienta utilizatorilor. Daca vizitatorii sunt nevoiti sa urmeze o cale complicata in timpul navigarii sunt slabe sanse ca acestia sa revina sau sa il recomande altora. Un site incarcat inseamna un site greu de memorat.

4. Utilizarea gresita a paginarii – paginarea este extrem de folosita pentru in magazinele online cu o multime de produse sau care au liste lungi ce trebuie divizate in mai multe pagini web. Ceea ce reprezinta o solutie buna pentru un site web eficient intrucat prea multe produse pe o pagina pot ingreuna incarcarea paginii. Paginarea imbunatateste layoutul unui site web facand continutul mai convenabil si mai usor de asimilat.
Abuzul de paginare apare in momentul in care un continut abundent nu este impartit in mai multe pagini web pentru a creste numarul de vizualizari. Aspectul negativ al acestei inghesuiri este experienta neplacuta pe care o au utilizatorii care nu doresc sa dea scroll pentru a citi un articol foarte lung.
De asmenea, un alt efect negativ al acestei proaste paginari este pozitionarea pe motoarele de cautare. Crawlerele acestora indexeaza continutul paginilor, iar daca un singur articol este impartit in mai multe pagini rezulta o diluare a continutului daunatoare pentru optimizarea SEO. Asadar, paginarea trebuie folosita pentru liste sau pentru un numar mare de produse.

5. Titlurile dublate ale paginilor – folosirea unui titlu generic pentru mai multe pagini web constituie un aspect negativ din doua puncte de vedere: in primul rand pentru procesul de optimizare SEO (motoarele de cautare folosind aceste titluri pentru a depista informatia relevanta), iar apoi pentru utilizatori care se vor simti confuzi sa vada acelasi titlu de mai multe ori nestiind daca vor gasi sau nu ceea ce cauta.

6. Lipsa optiunii de cautare – filtrul de cautare si de sortare este o necesitate mai ales in cazul magazinelor online. Acestea ajuta utilizatorii sa gasesca cu o mai mare usurinta exact ceea ce cauta fara a fi nevoiti sa parcurga tot continutul site-ului. Majoritatea vizitatorilor unui site web nu sunt interesati de tot site-ul, ci sunt axati pe gasirea unor informatii specifice in cel mai scurt timp posibil.

7. Lipsa unei cai active de comunicare – imposibilitatea utilizatorilor unui site web de a comunica cu proprietarul este o mare eroare de web design, dar si de marketing. Formularul de contact ar trebui sa fie nelipsit. Totodata, cu cat mai multe canale de comunicare existente, cu atat mai multe sanse ca utilizatorii sa fie satisfacuti si sa creasca rata de conversie.

8. Pagini de checkout si formulare complicate – indiferent de formularul ce trebuie completat de utilizatori pentru a putea beneficia de un produs sau un serviciu, datele ce ii vor fi solicitate trebuie sa fie strict utile.

9. Solicitarea inutila a autentificarilor – putine lucruri ii deranjeaza pe vizitatori mai mult decat autentificarea obligatorie pe un site web. Desi este benefic pentru un site sa ofere aceasta posibilitate, trebuie utilizate moduri inovatore de a-i atrage pe utilizatori si de a-i convinge sa se inscrie, dar numai la libera lor alegere.

10. Erorile de tip 404 – lipsa personalizarii acestora sau neredirectionare 301 a linkurilor expirate denota diletansim in web design si nepasarea fata de utilizatori.

Trebuie retinut faptul ca un site web este pentru utilizatorii finali si mai putin pentru prorietari. Daca vizitatorii au o experienta placuta, scopul site-ului este indeplinit. Toti factorii de web design care influenteaza utilizarea site-ului trebuie sa ajute la eliminarea frustrarilor sau a altor sentimente negative.

B. 3 reguli pentru o navigare eficienta

Poate una dintre cele mai mari provocari in web design este crearea unei navigari reusite, eficiente care sa poate fi apreciata de catre utilizatori. Crearea navigarii poate fi considerata asemenea fundatiei unei case. Fara un plan bine pus la punct exista sanse mari de colaps indiferent de cat de reusit este aspectul unui site web.
Daca ne-am propus sa beneficiem de vanzari crescute sau de posibile conversii pe site-ul nostru, atunci trebuie sa investim timp in planificarea modului in care publicul tinta ava interactiona cu continutul acestuia si sa gasim cel mai intuitive mod de a-l organiza si de a-l reprezenta.

Cum definim navigarea?
Navigarea poate fi de mai multe tipuri, sau mai bine spus, exista mai multe moduri in care putem lua in calcul navigarea. Unanim acceptat, navigarea constituie un element central al unu site web care le permite utilizatorilor sa gaseasca ceea ce cauta fara confuzii sau clickuri inutile. In acelasi timp, navigarea este portita catre informatiile cele mai importante de pe site si ulterior catre generarea de vanzari.

In web design navigarea nu doar ca este indispensabila, ci este unul dintre elementele centrale – alaturi de aspect si continut – care alcatuiesc un site reusit sau, dimpotriva, unul neproductiv. Nu putem spune ca exista un singur mod corect de a o crea. Fiecare site web prezinta prorpriile provocari ce pot fi abordate in diferite moduri. Insa exista moduri de organiza continutul reducand considerabil riscul de a esua.

In continuare vom discuta cele trei reguli de baza de care trebuie sa tinem cont cand cream designul navigarii:
1. Definitivarea arhitecturii informatiei – planificare continutului pentru un site web mare este o sarcina de baza ce trebuie completata inaintea crearii designului navigarii. Intelegerea si manipularea continutului participa la formarea structurii unui site usor de navigat. Crearea designului navigarii inainte de a crea arhitectura informatiei reprezinta o greseala de web design ce trebuie evitata.

Este necesara abilitatea de a vedea imaginea per ansamblu cand vine vorba de arhitectura informatiei si mai mult decat atat trebuie sa putem vedea continutul din perspectiva utilizatorului. In genere, categorisirea continutului trebuie facuta din punctul de vedere al utilizatorului final astfel incat sa ii cream o experienta cat mai facila si placuta.

Pregatirea unei scheme a continutului necesita parcurgerea unor pasi, sau, altfel spus, raspunsul unor intrebari: ce pagini web sunt necesare? Are fiecare dintre acestea un obiectiv clar? Care este obiectivul principal al fiecarui tip de utilizator? Ce vom lua in considerare pentru a permite adaugarea facila a continutul pe viitor?
Pentru un web design reusit raspunsul acestor intrebari si intelegerea modului in care utilizatorii se raporteaza la continutul site-ului sunt fundamentale.

2. Mentinerea simplitatii – cu precadere in designul navigarii, simplitatea este cheie. Coplesirea utilizatorului cu prea multe optiuni si aglomerarea navigarii cu mult text consituie probleme serioase de web design ce vor afecta negativ experienta utilizatorului. O navigare simpla nu inseamna neaparat un site web cu informatii simple. Complexitatea unui site poate fi mascata si sintetizata intr-un mod care va inspira simplitate si usurinta de folosire. Aici intra arhitectura informatiei – pe care am planuit-o la punctul anterior – in scena.

3. Alegerea atenta a orientarii navigarii – dat fiind faptul ca ecranul unui computer de obicei este in format landscape, navigarea orizontala reprezinta adesea cea mai buna si echilibrata alegere. Insa, in functie de contextual fiecarui site web, dar si de tipul dispozitivului ce va fi folosit de catre utilizator pentru navigare, acesta poate fi si verticala. Cu precadere in e-commerce unde vom gasi categorii si subcategorii dispuse in meniul de tip lista.
Daca vom aborda o navigare verticala, putem ajusta denumira categoriilor cu pictograme. Sunt extrem de utile in special pentru utilizatorii de dispozitive mobile. In acest mod vom obtine un web design responsive atat de necesar in ultima vreme. Indiferent de orientarea pe care o vom alege, vom tine cont de numarul paginilor necesare si de prioritati.

Cu certitudine putem spune ca nu exista un singur mod de a crea o navigare perfecta pentru orice site web. Insa o abrodare iterativa a designului si a testarii – tinand cont de statisticile si conversiile respectivului site web – ne va purta catre cele mai bune rezultate.
Plecand de la gandul ca navigarea este asemenea motorului unui site web, trebuie sa avem grija ca aceasta sa fie simpla, intuitiva, predictabila, consecventa si, bineinteles, bine plasata. Nu putem ignora faptul ca tehnicile, tehnologiile si tendintele in web design sunt schimbatoare aducand noi provovari si inovatii.

C. Importanta infograficelor

Conceptul de a da o forma informatiei astfel incat sa fie usor de inteles prezentand-o grafic s-a raspandit rapid atat in web design cat si in alte domenii. Infograficele ajuta la transmiterea informatiei intr-un mod accesibil, prezentabil si eficient.

Infograficele sunt reprezentatii creative si ilustrative ale unei idei ce se doreste a fi transmisa. In crearea infograficelor, multi web designeri folosesc elemente variate precum culori, imagini, grafice si diagrame. Toate acestea au ca scop relatarea unei povesti in asa fel incat publicul tinta sa inteleaga cu usurinta procesul unei afaceri si sa asimileze niste statistici.
Un infografic reusit ilustreaza informatia intr-un mod usor de inteles adaugand context si claritate informatiei livrate. Cu alte cuvinte, simplifica o informatie complexa intr-un mod vizual care stimuleaza cititorul starnindu-i interesul.

De ce au infograficele un rol asa important in web design?

– Pentru ca sintetizeaza mesajul intr-un mod captivant pentru cititori.
– Permit o scanare rapida a contintului spre deosebire de metodele traditionale ce implica citirea unui intreg paragraf pentru a extrage o idee.
– Pentru ca atrag utilizatorii prin imagisitica si culorile vibrante.
– Pentru ca ajuta la construirea notorietatii unui brand.
– Pentru ca utilizatorii le vor distribui cu o mai mare usurinta (fata de continutul scris) crescand astfel traficului unei pagini web.

Cum se creeaza un infografic reusit?
Nu e usor lucru sa imbini tehnicile de web design cu cele de marketing prin continut astfel incat sa obtii un infografic bun, eficient si atragator. Dar exista, totusi, cativa pasi ce pot fi urmati pentru a obtine un infografic care sa aiba succes:

1. Stabilirea unui obiectiv clar – ideea de baza din spatele oricarui infografic este prezentarea unei idei complexe si a unor date mai putin accesibile intr-un mod atractiv si usor de inteles care sa capteze imediat atentia. Pentru asta e nevoie de stabilirea obiectivului. De ce? Pentru ca un infografic poate fi folosit pentru atingerea mai multor scopuri: cresterea vanzarilor, cresterea notorietatii unui produs sau chiar afisarea autorului ca un expert intr-un anumit domeniu.
Structura, designul si strategia de promovare a infograficului vor depinde de acest obiectiv clar stabilit.

2. Folosirea instrumentelor potrivite – pe cand de nelimitata poate fi imaginatia si creativitatea celui care realizeaza infograficul, pe atat de potrivite si competente trebuie sa fie uneltele necesare constuctie sale. De aceea se vor alege instrumentele potrivite – pentru a economisi timp. EWC Presenter, de exemplu, indeplineste aceste conditii. Pe langa faptul ca detine o biblioteca imensa de sabloane de infografice atragatoare ajuta si la crearea cu usurinta a infograficelor prin functionalitati de tip drag and drop.

3. Transmiterea unei povesti – in web design, prin orice element vizual se urmareste transmiterea unei mici povesti sau a unui mesaj. Altfel atragerea audientei este imposibila. Putem incepe prin identificarea unei probleme si sublinierea motivelor pentru care trebuie rezolvata. In general, exista unul sau doua puncte centrale in orice infografic. Iar sintetizarea rezolvarii in ilustratii informative reprezinta o solutie buna.

4. Folosirea combinatiilor potrivite de culori – intrucat prin ele se urmareste atragerea atentiei utilizatorilor, e nevoie de culori vibrante, deisgn inspirat si teme atractive. Insa, alegrea culorilor poate fi cel mai critic aspect al designului unui infografic.
Sunt, de obicei, doua abordari in selectarea culorilor: fie o combinatie a unor culori aleatoare pentru segmente diferite ale infograficului pentru a sublinia partile importante, fie identificarea unei teme centrale de culoori si apoi folosirea mai multor nuante diferite sau culori complementare. Oricare ar fi modalitatea de alegere a culorilor, ele trebie sa fie in concordanta cu obiectivele infograficului si cu publicul tinta.

5. Informatiile trebuie sa fie prezentabile – designul este inima unui infografic. Un design atractiv si informatii ilustrate in asa fel incat sa fie usor de interpretat reprezinta motivele pentru care infograficele au asa mare succes. De aceea, e necesara folosirea unor imagini de calitate, grafice si obiecte care sa dea viata infograficelor. Informatiile cele mai importante vor fi, desigur, subliniate prin culori puternice si proeminente.

6. Promovarea infograficelor – oricare ar fi motivul pentru care au fost create acestea trebuie facute publice si mai mult decat atat, trebuie sa devina virale. Folosind toate metodele de promovare disponibile vom raspandi infograficele astfel incat sa isi indeplineasca scopul.
Avantajul reprezentarii unor date este dat de posibilitatea de a descrie informatia intr-un mod oraganizat si cursiv. Realizarea corecta a infograficelor nu lasa loc interpretarilor gresite. De multe ori, datele statistice pot deveni plictisitoare, insa prin infografice ele devin mai simple si mai placute.

Imbinarea continutului scris cu elemente vizuale reprezinta o modalitate perfecta de a transmite cu o mai mare rapiditate si eficienta un mesaj clar cititorului. Infograficele constituie, asadar, o imbinare armonioasa a tacticilor de web design cu strategiile de marketing prin continut. Ele ajuta la revitalizarea continutului unui site web.

Realizare pagina Web – cum reparam designul?

A. REALIZARE PAGINA WEB – cum reparam designul?

Se intampla frecvent ca in urma unui proces de realizare pagina web rezultatul sa nu fie tocmai satisfacator. Iar asta se traduce intr-o rata de conversie mica si, mai rau decat atat, intr-o rata de abandon (bounce rate) ridicata. De multe ori asta se datoreaza unui web design saracacios si prost conceput.
Cum se poate repara sau imbunatati designul unei pagini web ?

Chiar daca am depistat sau nu problema, e indicat sa urmam cativa pasi pentru a elimina orice dubiu legat de vreun element de web design care ar putea afecta negativ intregul site web.

1. Typography – vom incepe cu textul. Adeseori problema consta in folosirea prea multor fonturi sau chiar in lipsa unei ierarhii clare a textului. Cum putem repara? Fontul (sau fonturile – dar nu mai mult de trei) alese trebuie sa fie in concordanta cu sentimentul pe care il trezeste intreg designul. De exemplu, unui design sobru si impunator nu se i va potri un font comic.
In typography regula de aur este respectarea inteligibilitatii si lizibilitatii textului. Pastrarea alinierii textului, evidentierea titlurilor si per total cursivitatea textului sunt imperioase pentru in etapa de realizare pagina web, daca ne dorim ca utilizatorii finali sa aiba o experienta placuta in parcurgerea continutului site-ului.

2. Adaugarea spatiului liber (alb) – se intampla adesea ca unele pagini web sa fie abandonate din cauza faptului ca sunt prea incarcate si, prin urmare, nu lasa loc unei navigari cursive. Aglomerarea informatiilor este o urmare des intalnita a neintelegerii dintre web designeri si clienti. Prin adaugarea spatiului liber putem elimina sentimentul de dezordine pe care il trezeste site-ul.
Cum putem face asta? Prin redimensionarea sau taiarea imaginilor – daca este posibil, desigur. Spatiu liber extra e necesar la marginile designului, intre elemente diferite si intre blocuri sau coloane de text pentru a obtine inteligbilitatea de care vorbeam mai devreme.

3. Descotorisirea de imagini necalitative – chiar daca in procesul de realizare pagina web se presupune ca am avut grija ca imaginile folosite sa fie de cea mai buna calitate, se intampla sa obersvam ulerior ca imaginile utilizate nu se potrivesc deloc cu contextul sau ca dauneaza designului. De la fotografii slab realizate, imagini cu rezolutii proaste si pana la abuzul de imagini de rezerva toate astea reprezinta probleme serioase ce trebuie imediat remediate.
In locul imaginilor nepotrivite putem folosi culori puternice pentru a evidentia continutul. Daca includerea fotografiilor este imperioasa pentru designul creat atunci vom gasi o alta optiune de imagini de rezerva de unde ne putem inspira.

4. Folosirea carioajelor – este uimitor cat pot ajuta acestea la organizarea intregului design si la crearea unui curs logic al elementelor si a armoniei dintre acestea. Desi carioajele sunt extrem de utile nu sunt mereu abordate in etapa de realizare pagina web, mai ales in crearea designului, ceea ce poate duce la un design dezordonat lasand senzatia de diletantism.

5. Simplificarea paletei de culori – prea multe culori folosite sunt de obicei cauza unui web design nereusit sau chiar daunator. De regula, se recomanda folosirea a cel mult trei culori. Cum se planifica utilizarea culorilor? Se va alege o culoare primara care va domina si apoi una secundara pentru evidentiere. Cea de-a treia culoare se va folosi pentru a accentua textul. Paletele de culori alb-negru sau schemele de culori neutre reprezinta o alegere buna de cele mai multe ori. Culorile deschise, saturate pot fi folosite pentru a evidentia un element sau pentru a-l plasa in centrul atentiei.

6. Eliminarea surplusului – prea multe elemente pot incarca designul. Simplitatea este mereu apreciata, iar un web design perfect se obtine atunci cand nu mai poate fi nimic eliminat si nicidecul atunci cand nu mai trebuie adaugat ceva. De aceea se opteaza adesea pentru flat design (design plat) – datorita simplitatii si nevoii de a utiliza elemtele strict necesare astfel incat site-ul sa capete un aspect placut, aerisit, iar informatiile sa fie usor de gasit.

Acesti pasi enumerati mai sus pot fi parcursi – si este chiar recomandat – in timpul procesului de realizare pagina web pentru a evita obinerea unui design care repugna. Insa, daca este nevoie, designul poate fi curatat si ulterior. Important este sa identificam problema site-ului si sa o remediem cat mai curand posibil. De regula, respectarea simplitatii, utilizarea inteligenta a culorilor, respectarea regulilor de typography (intelibilitate si lizbilitate), folosirea carioajelor dar si a spatiului alb (atunci cand e necesar) si neaparat utilizarea imaginilor adecvate sunt reguli de bun simt pe care orice web designer ar trebui sa le cunoasca si sa le respecte.
Curatarea si repararea desingului nu este o sarcina prea iubita de catre web designeri. De retinut este ca acest proces de curatare trebuie sa ia jumatate sau mai putin din timpul pe care l-ar presupune crearea unui design de la zero. Curatarea presupune axarea pe elementele de baza si pe functionalitate si mai putin pe stilul personal de design.

B. REALIZARE PAGINA WEB – 10 ingrediente esentiale pentru o pagina reusita

Daca am planificat inceperea procesului de realizare pagina web sau chiar revitalizarea unui site deja existent vom avea in vedere ca acesta sa fie simplu, atractiv si perfect functional pentru a imbunatati rata de conversie. Trebuie ca viitorul site web sa aiba un aspect placut si in acelasi timp sa fie eficient.
Pe langa toate acestea, un o pagina web trebuie sa aiba cateva ingrediente esentiale pentru a corespunde cerintelor utilizatorilor de astazi. De exemplu, in prima faza vei avea nevoie de un URL puternic care sa fie in concordanta cu domeniul afacerii. Cea mai buna practica poate fi alegerea unuia care sa coincida cu numele afacerii.
Odata ales numele domeniului trebuie sa vedem care sunt urmatoarele ingrediente fundamentale de care vom tine cont in etapa de realizare pagina web astfel incat rezultatul final sa fie un site reusit.

1. O planificare coerenta – chiar inainte de a alege serverul (gazduirea web) sau agentia de web design ai nevoie de un plan care sa detalieze modul in care va functiona viitorul tau site web. Este un pas cheie atat pentru strategia de optimizare SEO cat si pentru experienta viitoare a utilizatorilor. Planul acesta va fi discutat cu colegii tai dar si cu designerul pentru a te asigura ca are sens si ca este intuitiv. Obiectivul ar trebuie sa fie crearea unei structuri logice si simplu de inteles care sa ii ajute pe vizitatori.

2. Servicii de gazduire web bune – nu neglija importanta acesteia cand vrei sa incepi procesul de realizare pagina web. Serverul care il va gazdui este la fel de important precum site-ul in sine. Ai nevoie de asistenta tehnica permanenta altfel afacerea ta ar putea fi in pierdere. In acelasi timp vrei ca viteza de incarcare a site-ului tau sa fie buna intrucat algoritmii motoarelor de incarcare iau in considerare acest aspect.

3. Navigare clara si simpla – fara aceasta un site web poate deveni complet inutil. De aceea recomandam o abordare cat mai simplista si utilizarea nor nume logice pentru paginile site-ului tau. Strategia corecta de navigarea implica si apelurile catre actiune (CTA). Totate obiectivele afacerii trebuie sa fie evidente in sistemul de navigare si in continutul respectivei pagini web.

4. Informatii vitale despre afacere – se intampla adesea ca multe pagini web sa abunde in informatii inutile precum istoria unei companii, de exemplu. Nu trebuie sa uiti niciodata ca utilizatorii site-ului tau vor sa stie doar informatiile de baza. De aceea e bine sa reduci textele pe cat posibil astfel incat sa fie informative si nu anoste. Acestea trebuie sa le raspunda la intrebari utilizatorilor si sa le ofere o experienta cat mai placuta.

5. Securizarea – constituie un ingredient esential in actul de realizare pagina web cu precadere daca prin intermediul acestuia se vor comercializa produse online. In acest caz e nevoie de un certificat SSL (Secure Socket Layer) pentru a cripta comunicarea intre afacerea ta si clientii tai. Nu ai vrea sa iti pierzi credibilitatea prin lipsa certificarii pentru ca in acest fel vei respinge vizitatorii.

6. Datele de contact – ingredientul imperios al unei pagini web. Tot pentru a-ti consolida credibilitatea e musai sa introduci adresa de e-mail, numarul de telefon, adresa fizica (chiar si o harta a acesteia) si mai mult decat atat acestea sa fie vizibile. Evita sa afisezi numarul de telefon si adresa de e-mail sub forma unei imagini. Acestea trebuie sa fie usor de accesat sau de copiat.

7. Logo evidentiat – desi pare evident ca nu ai cum sa incepi etapa de realizare pagina web fara un logo deja construit, exista multe pagini web care omit acest lucru. Logo-ul trebuie sa fie clar, remarcabil si usor de recunoscut intrucat serveste ca un element de incredere dar si ca un simbol al companiei tale.

8. Versiunea pentru dispozitive mobile/ design responsive – e imperativa pentru orice site web ce urmeaza a fi construit, dar si pentru cele vechi. Aproximativ 60% dintre utilizatori folosesc dispozitivele mobile pentru navigarea pe Internet si chiar pentru achizionarea online de produse sau servicii. Ignorarea acestora inseamna ingroparea afacerii tale.

9. Integrarea social media – retelele de socializare reprezinta un mod eficient si gratuit de promovare a unei afaceri, respectiv a unei pagini web. Acestea constituie un plus si pentru strategia de optimizare SEO, dar si pentru numerosi utilizatori. Este esential sa actualizezi constant continutul site-ului tau pentru a-ti mentine brandul „viu pe retelele de socializare.

10. Pagina de FAQ (intrebari puse frecvent) – asemena paginilor de contact, despre aceasta pagina este un ingredient cheie ce foloseste in procesul de realizare pagina web pentru a-ti ajuta vizitatorii. Poti incepe prin a aduna cele mai comune intrebari si griji pe care le au primii clienti. In functie de afacerea ta, cateva categorii pot include informatii despre transport, politica de returnare a produselor, modalitatile de plata, termeni si conditii etc. Prin includerea acestora vei economisi timp si vei creste credibilitatea afacerii.

Cand vine vorba de realizarea unui pagini web nu subestima puterea simplitatii. Un site simplu, atractiv si functional le indica vizitatorilor tai ca afacerea ta este serioasa si respectabila. Tine cont de ingredientele de mai sus si vei obtine un site web reusit care va atrage vizitatorii doriti.

C. REALIZARE PAGINA WEB – Formularele de newsletter

Stim cu totii ca neswletterele reprezinta o componenta importanta pe care o vom avea in vedere in procesul de realizare pagina web. Motivul este simplu: marketingul prin e-mail este una dintre cele mai utilizate metode de interactiune a brandurilor cu clientii. Si totul incepe cu o simpla inregistrare.
Pornind de la aceasta idee, si anume simpla inregistrare, vom recomanda cativa pasi ce trebuie parcursi in etapa de relizare pagina web astfel incat newsletterul sa fie chiar simplu de utilizat, atragator si sa nu indemne utilizatorii sa il inchida imediat. Un newsletter bine creat incurajeaza utilizatorii sa actioneze din prima. Cum poti crea un newsletter reusit? Iata cateva idei:

1. Mentine-l scurt – tot ce trebuie sa solicite acesta este adresa de e-mail a utilizatorului. Nimic mai mult. Chiar daca necesiti mai multe date ale utilizatorilor incepe cu adresa de e-mail. Acest proces simplu iti ofera o flexibilitate mai mare in web design si mai mult decat atat, vizitatorii vor avea un motiv in minus sa-l inchida direct.

2. Creeaza-l – era in care toate newsletterele arata la fel a apus de mult. Diferentiaza-te de restul prin folosirea unor culori atragatoare, text verificat si imagini de buna calitate. Un newsletter poate fi asemena unei carti de vizita. Asadar, pune accent pe un typography simplu dar curat si un mesaj direct care sa poata fi usor de scanat si sa atraga atentia vizitatorilor in cateva secunde. Si folosirea unei imagini pe fundal poate functiona ca o metoda buna de a atrage utilizatorii, mai ales daca ai utilizat tehnica asta in procesul de realizare pagina web.

3. Ofera ceva utilizatorului – nu poti solicita adresa de e-mail fara sa oferi ceva in schimb. Orice gratuitate – fie ca e un abonament, un cadou fizic (stickere, postere etc.) sau chiar continut de foarte buna calitate – majoritatea vizitatorilor unei pagini web asteapta ceva in schimb si in acelasi timp vor sa se asigure ca nu isi vor umple casutele de e-mail cu spamuri sau e-mailuri irelevante.

4. Pastreaza o singura coloana – simplitatea este prima regula. Mentinand o singura coloana in formular vei beneficia de mai multe avantaje: e mai usor de folosit, vei obtine un web design responsive (se va afisa corect indiferent de dispozitivul folosit) si va fi mult mai usor de completat. Pastrand toate datele intr-o singura coloana vei reduce considerabil riscul confuziilor, iar intreg designul va fi mai succint.

5. Foloseste un singur buton – acesta va functiona ca o reamintire a utilizatorilor ca trebuie sa se inregistreze. Este butonul CTA caruia trebuie sa ii acorzi o deosebita atentie din toate punctele de vedere: culoare (vibranta, dar atragatoare), typography (text concis si lizibil), plasarea corecta (imediat dupa casuta cu adresa de e-mail). Tot aici vei putea tine cont de retelele de socializare. Permite-le vizitatorilor tai sa se inregistreze prin intermediul social media (Facebook, Twitter). In acest fel le vei scurta procesul de abonare si vei avea un numar mai mare de inregistrari pe site.

6. Arata statistici legate de inregistrari – aceasta tactica consolideaza credibilitatea unei pagini web. Multor utilizatori le creste increderea intr-un site cand vad cati alti abonati exista. In acest fel le oferi informatii despre publicul tinta si ii vei face pe cei noi sa se simta deja mai aproape de afacere ta si sa isi doreasca si ei sa faca parte din grupul abonatilor.

7. Nu uita de utilizatorii de dispozitive mobile – formularul de newsletter trebuie sa poata fi completat si de acestia. Chiar daca forma acestuia se va modfica, informatia trebuie sa fie clara si vizibila si sa se afiseze corect pe ecran fara a fi nevoie de scroll. Fiecare camp trebuie sa fie suficient de mare astfel incat sa se atinga si sa poate fi completat cu usurinta. De altfel, in intreg procesul de realizare pagina web vom tine cont de acest lucru intrucat designul responsive reprezinta un criteriu de departajare a afacerilor serioase si credibile de restul.

8. Personalizeaza-l – nu uita niciodata de personalitatea brandului tau. Poti opta pentru aceleasi culori, e recomanat sa fie vizibil si logo-ul. Oricat de simplu trebuie sa fie, formularul de newsletter trebuie sa aiba o personalitate aparte. Limbajul si butonul CTA vor mentine vocea brandului.

9. Foloseste ferestre pop-up – sunt doua moduri in care le poti utiliza: fie in centrul ecranul, fie intr-unul dintre colturi (de obicei dreapta jos). Poti folosi un efect de transparenta astfel incat formularul sa nu acopere continutul si sa obstructioneze vederea utilizatorului.

10. Directioneaza utilizatorii catre site – daca pana acum am vazut ce trebuie sa faci pentru a crea un formular de newsletter reusit, acum trebuie sa te gandesti cum ii ghidezi pe utilizatori de indata ce l-au completat. In mod ideal, directionarea se va face tot catre respectivul site web pentru a putea continua interactiunea. De asemenea, gandeste-te la cei care nu termina de completat formularul. Nu le restrictiona accesul catre site doar din acest motiv.

Atat timp cat se pastreaza simplitatea atat in mesaj cat si in solicitarea informatiilor, iar culorile utilizate sunt atragatoare, formularul de newsletter nu va mai da batai de cap utilizatorilor. Cu cat este mai curat, aerisit si usor de scanat cu atat cresc sansele ca scopul sau sa fie indeplinit.

Creare site web – Practici si principii de web design

A. CREARE SITE WEB – Practici si principii de web design

Etapa de creare site web presupune multa munca si mult timp acordat documentarii, cercetarii, crearii designului, implementarii acestuia si in final, testarii. Un site web considerat de succes va fi un site util, relevant si nu in ultimul rand va avea un design reusit. Site-urile reusite nu se realizeaza intamplator. Dar ce inseamna un web design reusit?
Daca fiecare proiect in parte se va realiza in functie de nevoile si obiectivele stabilite, exista cateva practici (sau principii) care sunt universal valabile pentru crearea oricarui site web. Le vom enumera pe aceastea astfel incat procesul de creare site web sa fie unul mai usor plecand de la cateva principii de baza:

• Trebuie sa avem conversiile in minte – orice tehnica de web design se va aplica si dincolo de estetica. Desigur, un site web trebuie sa fie atractiv, dar trebuie sa ne gandim la utilizatorii finali care nu vor accesa site-ul pentru a il admira, ci pentru a gasi anumite informatii sau pentru a indeplini o anumita actiune.
Un site web de succes se traduce printr-un site care intelege nevoile utilizatorilor, de aceea prin web design, vizitatorii trebuie condusi catre actiunile pentru care navigheaza pe respectivul site. Avand acest principiu in minte, nu putem ignora potentialul pe care il au elementele de web design centrate pe conversie.
Orice aspect al designului poate juca un rol in convertirea simplilor vizitatori in clienti. De exemplu, imaginile, culorile, continutul scris, dar si navigarea sunt protagonistii unui site web care poate fi de succes. Atat timp cat imaginile sunt calitative si unice, culorile sunt atractive si contrastante, textele includ descrieri si instructiuni , iar navigarea este cursiva si placuta nu exista motive pentru care vizitatorii unui site web sa aiba intentii de abandon.
Dar cum stim cat de eficiente sunt tehnicile de web design aplicate? Cea mai simpla metoda este testarea A/B. Daca suntem in dubii, vom recurge la testarea a doua variante de design pentru a masura care dintre ele produce rezultate mai bune, respectiv mai multe conversii.

• Folosirea cu incredere a spatiului liber – un web design eficient inseamna de multe ori, un design aerisit si curat. Iar obtinerea acestuia nu se poate realiza fara sa avem in vedere spatiile albe care, pe de o parte ajuta la o mai buna distingere a elementelor unui site web, iar pe de alta parte, permit utilizatorilor sa “respire”.
Procesul de creare site web va incepe si se va desfasura cu gandul la utilizatorii sai. Un layout incarcat va crea confuzii, va fi greu de descifrat si va duce in final la abandonul website-ului. In acelasi timp, spatiile libere adecvate dintre elementele unei pagini web permit o mai buna inteligibilitate a textelor care inseamna adesea o experienta a utilizatorului (UX) reusita.
Spatiile libere folosite in crearea unui site web ofera tuturor elementelelor de web design atentia cuvenita. De exemplu, prin efectul de parallax scrolling, toate imaginile din prim plan vor capta atentia. Insa pentru ca aceste elemente sa aiba un impact pozitiv cand apar, e nevoie de o buna sincronizare si de folosirea eficienta a spatiului liber.

• Typography – e o componenta indispensabila in procesul de creare site web sau in orice alt proces de web design. Oricat de reusite pot fi clipurile sau imaginile unui site, nu putem sa ignoram puterea pe care o detine continutul scris in online.
Daca vreme de cativa ani buni, majoritatea site-urilor erau limitate la folosirea “fonturilor sigure” precum Arial, Verdana, Times New Roman, Georgia, Tahoma etc., in ultimii ani extinderea posibilitatilor de alegere sau de personalizare a unor fonturi deosebite (prin @font-face, de exemplu) permite crearea unui stil unic de typography.
Prin aceasta metoda, fisierele de fonturi pot fi incluse impreuna cu imaginile in designul unui site web. Desigur, chiar si asa, e nevoie sa intelegem clar ce tip de font (cu serife sau fara serife) se potriveste cu domeniul de activitate pe care il va reprezenta respectivul site web.
Typography nu inseamna doar selectia fonturilor, ci si potrivirea dimensiunei, a culorilor, a inaltimii literelor, a spatiului dintre caractere si cuvinte si multe altele. Iar mai presus de toate, typography reprezinta arta de a face continutul scris inteligibil si atractiv.

• Adaugarea elementelor strict necesare – simplitatea este o regula de aur in web design. Iar procesul de creare site web va avea loc cu acest principiu in minte. Un design reusit se realizeaza atingand proportia perfecta dintre contintul vizual si cel scris, adica cu alte cuvinte un proiect din care nu lipseste nimic si nici nu are vreun element in plus.
Adaugarea unor elemente sau unor bucati de continut care sunt necesare pentru succes este acceptata, insa multe elemente creeaza sentimentul de dezordine si de ambiguitate in loc de claritate. Asadar, in loc sa ne gandim ce-am mai putea adauga, putem sa ne uitam ce avem deja si ce putem inlatura astfel incat designul sa fie aerisit, clar si placut.
Aceste principii de baza pot simplifica procesul de creare site web astfel incat acesta din urma sa isi indeplineasca telul, oricare ar fi el. Trebuie sa retinem ca asteptarile pe care le avem de la un site web trebuie sa fie exprimate, intr-un fel sau altul prin tehnicile si principiile de web design.

B. CREARE SITE WEB – notiuni de baza

Sunt multe aspecte de luat in calcul cand vine vorba de web design, mai ales in procesul de creare site web, de la utilizarea unui wireframe pentru a desena un schelet si ideea de baza a unui site web si pana la alegerea potrivita a culorilor, a typography sau a dimensiunii site-ului etc.
Lumea web designului este vasta, tendintele in web design vin si se duc si intotdeauna apare o noua modalitate de a indeplini o sarcina.
Iata care sunt notiunile de baza si de ce anume vom tine cont in etapa de creare site web:

1. Wireframe/ structura – reprezinta un ghid vizual si functioneaza mai mult inutitiv petru a ne da seama cum va arata scheletul unui site web. Elementele acestuia sunt: designul informatiei, designul navigarii si designul interfetei.

2. Designul si layoutului – este faza cea mai complexa a procesului de creare site web in care vom tine seama de ideea de la care am pornit, de schita unui framework, de adaugarea unui caroiaj fisierului PSD, de impartirea layoutului, de alegerea typography si de selectarea schemei de culori. Dupa ce am stabilit toate acestea vom regandi totul ca un intreg si vom imbunatati aspectele ce necesita remedieri.
In crearea designului unui site web trebuie sa tinem cont de browserele care vor fi folosite pentru accesarea sa (Google Chrome, Internet Explorer, Mozila Firefox, Safari, Opera), de dispozitivele folosite (telefoane, tablete, desktopuri etc.), respectiv de rezolutiile ecranelor acestora. Majoritatea utilizatorilor au rezoltuii de minimum 1024×768 de pixeli pe ecranele dispozitivelor pe care le folosesc.
De asemenea, la fel de important este si typography in web design. In functie de domeniul afacerii care necesita site-ul se vor alege si fonturile potrivite: cu serife sau fara serife, dar si dimensiunea adecvata a acestora si distanta potrivita intre caractere astfel incat sa obtinem inteligibilitatea textului din continutul site-ului.
Nu in ultimul rand vom tine seama de importanta unui design responsive – pentru a nu fi nevoie de crerea unei alte versiuni a site-ului speciala pentru dispozitivele mobile. Mai mult de 60% dintre utilizatori folosesc mobilele pentru a accesa Internetul, dintre care aproximativ 70% fac cumparaturi online, iar mai mult de 40% isi planifica concediile in acest fel. Imposibilitatea de a accesa un site de pe mobil reprezinta pierderea unor clienti valorosi.
De asemenea, intreg designul nu se va crea tinand cont doar de aspect, ci mai ales de functionalitate si de experienta pe care i-o ofera utilizatorului. A aparut in scena termenul de UX design – o componenta esentiala a procesului de web design pe care nu o putem neglija nici in actul de creare site web. Asa ca designul se va axa pe experienta utilizatorului, tinand cont de faptul ca vizitatorii nu au timp sa citeasca intreg continutul ci mai degraba scaneaza site-urile.
Vom mentine un echilibru intre creativitate si modelele cu care acestia sunt obisnuiti.

3. Navigarea – utilizatorii vor mai degraba sa acceseze rapid informatia decat sa aiba mai multe optiuni intr-un design interactiv al navigarii. De aceea, accentul se va pune pe accesibilitate si usurinta de folosire in constructia meniului de navigare. De asemena, vom tine cont de arhitectura informatiei incluzand elemente comune si usor identificabile de catre vizitatori: homepage, produse/servicii, despre, contact, dar si alte pagini relevante pentru afacerea respectiva.

4. Continutul – de cele mai multe ori este cel care face diferenta intre un utilizator care ramane pe pagina accesata si unul care se grabeste sa abanoneze. Continutul unic, original, informativ, educativ si relevant este util atat pentru optimizare SEO (motoarele de cautare interepretand relevanta continutului) cat mai ales pentru mentinerea vizitatorilor pe un site web.

5. Usurinta de utilizare si accesibilitatea – oricat de aratos este designul unui site web, daca nu poate fi accesat si folosit cu usurinta este inutil. In acest sens, vom evita tehnicile de publicitate agresive (ferestre pop-up) care ingreuneaza incarcarea site-ului si care intrerup navigarea utilizatorului. Tot in acelasi context, vom optimiza imaginile si codul sursa pentru a ne asigura ca site-ul se incarca rapid. O intarziere de o secunda duce la abandonul paginii respective.

6. Optimizare SEO – este un proces continuu care incepe in momentul in care incepe etapa de creare site web si se creeaza URL-urile tuturor paginilor, metadata, meta tags, descrierile meta si atributele ALT ale imaginilor. Apoi se va optimiza intreg continutul tinandu-se cont de cuvintele cheie relevante pentru site cu ajutorul carora vizitatorii il gasesc mai usor.
Desigur, asa cum anunta si titulul, notiunile acestea sunt fundamentale. In realizarea unui site web vom tine cont de mult mai multe lucruri, in functie de nevoile fiecaruia, dar mai ales de asteptarile utilizatorului final. De aceea, niciodata nu incepem procesul de creare site web fara sa stim exact obiectivele acestuia (masurabile) si publicul caruia i se adreseaza.

C. CREARE SITE WEB – integrarea meniurilor de navigare in designul responsive

Obtinerea unui design responsive este o etapa ce nu poate fi ignorata in procesul de creare site web, dar si in aproape orice produs digital care se creeaza in prezent. Un produs digital cu web design responsive nu numai ca ofera tuturor utilizatorilor posibilitatea de a il folosi dar ajuta inclusiv la procesul de optimizare SEO.
Pe langa beneficiile evidente pe care le aduce implemetarea unui design responsive, exista si cateva aspecte ce necesita eforturi suplimentare. Unul dintre acestea este crearea sistemelor de meniu intrucat este destul de dificil de a afisa meniuri complexe intr-un mod eficient si pe ecrane mici si pe ecrane mari. De aceea e nevoie de un plan inainte de a incepe etapa de creare site web astfel incat rezultatul final sa poata fi utilizat indiferent de dispozitiv, browser sau sistem de operare.
Mai jos vom insira cateva recomandari care pot ajuta la integrarea meniurilor in designul responsive ce vor asigura in acelasi timp si o navigare usoara:

• Folosirea meniurilor de tip drop-down (lista) – acestea ofera posibilitatea de a manevra strutura complexa a continutului. Insa, intrucat dispozitivele cu touch screen au caracteristici limitate, aceste meniuri trebuie manevrate cu multa precizie. Asadar:
– Vom urmari o structura cu care utilizatorii sunt familiarizati – putem afisa continutul intr-o maniera clara. Utilizatorii vor putea sa gaseasca informatiile prin drop-down accesand doar optiunea necesara. In acest mod li se va oferi utilizatorilor o vizualizare exacta a continutului dorit si va fi accesibil indiferent de dispozitivul folosit.

– Vom tine cont de dimensiunea degetelor – nu putem ignora faptul ca accesarea unui link sau a unui element se va face prin apasare (cu degetul), iar daca utilizatorii se chinuie sa acceseze cu siguranta vor abandona respectivul site web. Pentru a evita aceasta, cel mai bine este sa abordam dimensiune ideala astel incat accesarea sa fie cursiva si usoara.

• Folosirea casutelor (butoane) – Navigarea unui site web de pe desktop e mult mai usoara si mai convenabila decat cea de pe dispozitivele mobile. De aceea, abordarea ideala in procesul de creare site web cu design responsive necesita convertirea tuturor elementelor din bara de navigare in casute si distribuirea verticala a lor. Este metoda cea mai potrivita pentru meniurile cu cateva butoane, intrucat pentru o lista mai mare de butoane este nevoie de scroll.
Unde putem plasa meniul vertical de navigare?
– Daca dorim sa mentinem nivelul continutului in partea de sus putem permite utilizatorilor sa exploreze site-ul pas cu pas si sa extraga ce doresc. Aceasta abordarea va asigura o interfata simpla si intuitiva si le va permite vizitatorilor respectivei pagini web sa navigheze intr-un mod convenabil.
– Daca dorim sa mentinem nivelul continului in partea de jos utilizatorii vor fi nevoiti sa parcurga pagina de aterizare (landing page) pentru a vizitat oricare dintre paginile site-ului. Prima data utilizatorul va observa antentul iar apoi restul continutului unui site web si in final a putea accesa bara de meniu. In acest fel poate decide mai bine unde vrea sa ajunga.

• Folosirea meniurilor cu pictograme – reprezinta o alta solutie destul de des abordata in etapa de creare site web. Avantajul acestora este ca ofera o experienta deosebita utilizatorilor de dispozitive mobile. In acest fel, lista categoriilor din meniu poate fi accesata prin apasarea pictogramei „Meniu”. Aceasta abordare reprezinta o alegere buna datorita faptului ca se va folosi in mod optim spatiul permitandu-le designerilor sa creeze pictograma de meniu astfel incat sa fie in concordanta cu intregul design al interfetei. Se poate realiza eficient folosindu-se platforma jQuery.
Folosirea unor meniuri cu multi layout – adaptate in functie de latimea dispozitivului – poate combina meniurile de tip lista cu cele cu pictograme afisate sub forma de casute. Pentru un web design deosebit, se pot adopta si include mai multe tipuri de meniu creand unul singur.
Exista cateva moduri in care se poate crea meniul de navigare al unui site web. Cele mai eficiente si uzuale abordari sunt prezentate mai sus. Ele asigura crearea unei experiente placute utilizatorilor mai ales a celor de dispozitive mobile. Aderarea la recomandarile de mai sus poate sa va asigure crearea unei navigari cursive si line si in acelasi timp un web design care sa nu compromita atractivitatea layoutului.
In functie de nevoile, obiectivele si asteptarile proprietarului, dar mai ales in functie de publicul tinta (de profilul utilizatorului final) se va aborda si se va implementa solutia optima in etapa de creare site web astfel incat sa se potriveasca perfect iar potentialii vizitatori sa se bucure de un design remarcabil si de o navigare placuta.

Tendinte in Web Design

A. VIITOARE TENDINTE IN WEB DESIGN
Dupa ce am observat care sunt tendintele de anul acesta in web design si modul in care evolueaza de la an la an, vom vedea la ce trebuie sa ne asteptam, dar mai ales cum putem sa aplicam o parte din cele ce urmeaza astfel incat atentia sa cada in totalitate pe factorul cel mai important: experienta utilizatorului.

Cele de mai jos sunt cateva predictii despre trendurile in web design facute pe baza evolutei tehnologiei si a modului in care sunt accesatesi utilizate anumite pagini web sau aplicatii web:

1. Clickurile sunt inlocuite de gesturi: nu este o tendinta neaparat noua, insa daca ne raportam la cat de dificil era sa dam scroll acum cativa ani cand trebuia sa ne incadram in bara laterala a unei pagini web si cat de mult si usor se aplica astazi aceasta tehnica, cu siguranta vom vedea ca clickurile vor fi inlocuite. In prezent e mult mai usor sa dai scroll decat sa faci click, iar asta se datoreaza utilizarii dispozitivelor mobile.

Asadar, ne putem astepta la cat mai multe pagini web construite in jurul scroll-ului si mai putin bazate pe clickuri. Avem toate motivele sa ne asteptam ca aceasta tendinta in web design sa continue intruct dispozitivele mobile vor acapara piata.

2. Simplificarea site-urilor: datorita vitezei cu care navigheaza utilizatorii totul va fi mai simplu si mai rapid. Aceasta tendinta in web design se va remarca pe de-o parte in incarcarea mai rapida a mai multor pagini web, iar pe de alta parte in intelegerea mai rapida a mesajelor pe care acestea le transmit. Un web design care incetineste navigarea utilizatorului are acelasi impact negativ asupra sa precum site-urile care nu se incarca sau care se incarca greu.

Un design simplu este mai usor de scanat ceea ce inseamna ca va fi mai usor de apreciat. Din acest motiv designul skeuomporhic nu mai are succes: pentru ca utilizatorii sunt mai perceptivi, mai nerabdatori si nu vor sa piarda timpul.

3. Pixelii vor disparea –avand in vedere necesitatea unui web design responsive atentia se va indrepta catre caroiaje. Majoritatea site-urilor sunt construite cu imagini care au jumatate din rezolutia afisata fara a-si modifica dimensiunea la scara. Asadar, vor deveni foarte folosite imaginile vectoriale.
Aceasta tendinta in web design a aparut deja in material design creat de Google. Site-urile se incarca mai rapid si pictogramele isi modifica dimensiunea in functie de ecran fara a-si pierde din calitate.

4. Animatiile vor reveni – rolul acestora este de a ajuta un site web sa livreze mai multa informatie intr-un timp mai scurt, utilizand mai putin spatiu. Animatiile CSS permit crearea cu o mai mare usurinta a unui design fara probleme legate de module de extensie, de viteza sau de compatibilitate.

Si animatiile GIF revin datorita eficientei si usurintei cu care acestea atrag atentia utilizatorilor. Asemenea aplicatiilor mobile care redefinesc asteparile utilizatorilor, si site-urile vor folosi aceeasi tehnica in incercarea de a sublinia si de a sintetiza mesajele pe care vor sa le transmita.

5. Saturatia retelelor de socializare si revenirea e-mailului: desi social media a avut un succes imens pentru public, creatorii de continut nu sunt atat de incantati. Avand in vedere numarul imens de postari zilnice, Facebook a invatat care sunt cele mai apreciate si din pacate unele dintre ele nu sunt vazute decat de cativa utilizatori.

Desigur, in acest sens, se poare recurge la anunturi platite pe Facebook. Din acest motiv, multi proprietari de pagini web isi vor canaliza atentia pe e-mailuri directe pentru a ramane in contact cu clientii lor. Nu inseamna ca retelele de socializare nu vor mai fi folosite, ci doar nu se va mai pune accent pe ele in scopul mentinerii legaturii dintre proprietari si clienti sau potentiali clienti.

6. Partea unei pagini web afisata in momentul deschiderii acestia (fold) va disparea – intrucat dimensiunile dispozitivelor variaza si aplicare scroll-ului e din ce in ce mai evidenta, fold-ul isi va pierde din relevanta si utilitate.

Din acest motiv, fiecare web design va parea mai aerisit, iar continutul unui site web va fi vizibil abia in momementul scroll-ului. Vom vedea, asadar, multi web designeri care vor umple paginile cu imagini mari, clare care vor ocupa spatiul mai ales pe verticala.

Daca in anul 2014 am observat cum dispozitivele mobile iau locul desktopurilor insa site-urile au fost construite pentru a se afisa corect mai intai pe desktop si abia apoi pe dispozitivele mobile, in 2015 aceasta strategie nu mai este productiva. Intrucat dispozitvele mobile vor inlocui treptat computerele in scopul navigarii pe Internet, atentia va cadea pe satisfacerea utilizatorilor acestora.

O tendinta in web design care va ramane valabila in anul 2015 este simplitatea, deoarece site-urile simple sunt mai rapide, mai performante si vor satisface utilizatorii. Vor deveni din ce in ce mai comune animatiile datorita eficientei lor. Si, desigur, o tendinta in web design este crearea unor pagini web a caror navigare sa fie cat mai asemenatoare cu utilizarea aplicatiilor mobile.

B. DE LA WEB DESIGN LA DESIGN PENTRU MOBILE
Internetul pe dispozitivele mobile se dezvolta mai rapid decat cel de pe desktop intrucat tot mai multi utilizatori se conecteaza la Internet folosind mai degraba dispozitivele mobile decat computerele personale.

Ce inseamna asta? Inseamna ca tendintele in web design vor fi aproape in totalitate dedicate dispozitivelor mobile. Iata 5 mari tendinte in web design care anul acesta au fost si vor mai fi urmate pentru crearea aplicatiilor mobile dar si a unor pagini web ce pot fi accesate cu usurinta indiferent de dispozitivul folosit:

1. Palete de culori subtile – daca in web design vom vedea culori cat mai accentuate, in designul pentru mobile va fi exact pe dos. Intrucat designul pentru dispozitive mobile se indreapta catre cel minimalist nu e surpinzator deloc faptul ca majoritatea culorilor vor fi pastelate si mai subtile.

Schemele de culori subtile si simple vor inlocui paletele de culori accentuate, iar asta este o miscare potrivita in designul pentru dispozitivele mobile intrucat ajuta utilizatorii sa isi canalizeze atentia catre elementele centrale. Conceptul de flat web design va deveni mai bine inteles si chiar mai usor de optimizat, iar elementele mult mai interactive datorita culorilor subtile implementate in interfetele mobile.

2. Mai mult scroll – era evident ca daca in web design tendinta aceasta a inflorit, si in designul pentru mobile sa fie cel putin la fel de eficienta. Insa, mai mult decat atat, parallax scrolling va ajuta la crearea animatiilor si a interactiunilor in designul pentru dispozitivele mobile. Daca designul traditional este mai mult flat si unidimensional, implementarea efectelor parallax va oferi mai multa profunzime designului.

Dar, pe langa parallax scrolling, vom vedea la fel de mult scroll inifnit si modular. Pentru respectarea necesitatii unui web design responsive, vom vedea atat scroll vertical, cat si oriziontal folosite pentru a crea efecte ce vor incanta utilizatorii. Scroll va inlocui, cu certitudine, clickurile.

3. Elemente animate – nu mai este deloc suprinzator ca interactiunile sunt si vor fi din ce in ce mai facile intrucat eficienta lor s-a dovedit de-a lungul timpului: sunt cele care determina utilizatorii sa actioneze. In loc de a fi folosite pentru a crea o aplicatie ce se va distinge de competitori, animatiile vor fi folosite mai mult cu un rol functional si motivational decat pur vizual.

Animatiile vor fi folosite pentru a crea utilizatorilor experiente mai placute si eficiente. Iar daca sunt implementate corect, utilizatorii isi vor da seama cu usurinta care sunt elementele interactive si care sunt cele vizuale. Prin animatii, designul pentru mobile va fi abordat cu mai mult realism iar acestea nu vor fi folosite numai amuzamentul utilizatorilor ci vor oferi o personalitate aparte aplicatiilor.

4. Transmiterea unei povesti – nu e o tendinta noua nici in web design, nici in designul pentru mobile, insa ramane valabila si anul acesta si cel mai probabil si in anii viitori. Tinand cont de noile efecte folosite in designul pentru mobile, vom vedea ca acesta din urma nu se va mai baza pe cuvinte ci va avea mai mult un rol interactiv.

Accentul va cadea pe designul UX si UI care va stimula si va determina utilizatorii sa interactioneze mai mult. Imagistica acentuata si clipuri video de calitate sunt cateva elemente de baza in designul pentru dispozitivele mobile. Din acest motiv, si in web design sunt aproape la fel de folosite.

Crearea unor povesti interactive nu se va baza numai pe crearea unor experiente care sa stimuleze ci va fi o unealta de conversie a utilizatorilor. Vom vedea animatii folosite concomitent cu aceste elemente de transmitere a povestilor care le vor trezi la viata.

5. Fundaluri incetosate si elemente transparente – si acest trend tine de web design, insa a fost adoptat cu succes in crearea si dezvoltarea aplicatiilor mobile. Efectele de incetosare in designul pentru dispozitivele mobile e folosit nu doar pentru a crea un efect vizual placut si si pentru a accentua elementele de design importante. Acest truc estetic va fi folosit pentru a obtine inteligibilitatea textelor dar si promeninenta butoanelor CTA.

Folosind imagini incetosate pe fundal in interfata unei aplicatii le va permite utilizatorilor sa isi dea seama ce este interactiv si ce nu este. Continuand tendinta de mai sus, prin imagini incetosate, nu doar ca ne vom astepta la cresterea conversiilor datorita butoanelor CTA evidente, dar, de asemnea, se vor transmite mai eficient povestile unor site-uri sau aplicatii.
Si elementele transparente vor fi incorporate in interfetele mobile pentru a crea un sentiment curat si minimalist.

Aceste cinci tendinte in web design si in designul pentru mobile sunt doar cateva schimbari pe care le observam deja de cativa ani. Inca mai sunt o multime de trenduri care includ axarea pe gesturile utilizatorilor de mobile, design material, interfete simplificate si multe altele. In orice caz, designul pentru dispozitivele mobile are menirea de a crea o experienta mai placuta utilizatorilor.