Creare site web – de ce e nevoie de eye-tracking?

Eye tracking reprezinta procesul masurarii punctului focal (in care privitorul se uita) sau miscarea ochiului. Exista o multime de metode pentru masurarea acestei miscari si o multime de motive pentru care eye tracking poate creste productivitatea unui site web.

In cele ce urmeaza vom vedea motivele pentru care trebuie sa tinem cont de eye tracking atat in procesul de creare site web cat si ulterior acestuia:

• Pentru a sti la ce se uita vizitatorii unui site web prima data, dar si ultima data – poate sa fie textul, logo-ul, o oferta, partea de sus a unei imagini etc. Cunoscand acest detaliu poti prezenta mai bine continutul site-ului care afecteaza in mod direct vizualizarile paginii si rata de conversie a paginii.

Totodata, cunoscand care este ultimul lucru la care se uita vizitatorii poti sa depistezi daca exista vreun element in acel loc care declanseaza abandonul din partea acestora. Iar acel element poate fi inlocuit de altul care ii incurajeaza sa navigheze in continuare.

• Pentru a intelege comportamentul utilizatorului – analiza interactiunii dintre vizitator si pagina ofera informatii valoroase despre comportamentul utilizatorului putand vedea ce elemente de pe pagina ii capteaza interesul si folosind aceasta informatie pentru a arata mai multe sau mai putine elemente de acest tip.

• Pentru a ajuta la realizarea unui design mai reusit – nu e putin lucru sa ai informatii de acest tip care te ajuta sa incepi etapa de creare site web plecand de la o mare parte din nevoile utilizatorilor finali.

• Pentru ca este automat, exact, rapid si in timp real – dispozitivul urmareste exact privirea utilizatorului si inregistreaza intreg traseul facut de ochiul acestuia in timp real.

• Pentru a intelege ce tip de continut atrage atentia utilizatorilor – testand diferite tipuri de continut (imaigni, texte, clipuri video) poti vedea care dintre ele capteaza atentia, dar si care dintre ele este evitata de privirea utilizatorului. Cunoscand aceste detalii poti alege si poti crea tipul de continut optim pentru publicul tinta inca din procesul de creare site web.

• Pentru a imbunatati comunicarea vizuala – prin folosirea dispozitivelor de eye tracking ai sansa de a optimiza continutul vizual al site-ului tau astfel incat acesta sa fie mai informativ si sa corespunda obiectivelor deja stabilite ale afacerii tale.

• Pentru usurinta de utilizare a site-ului web – unul dintre scopurile folosirii eye tracking este pentru a vedea cat de usor este pentru vizitatori sa foloseasca un site web. Pot naviga cu usurinta, pot intelege optiunile din meniu, pot intelege cu usurinta care sunt functiile site-ului si gasesc usor informatiile cautate?

• Pentru a imbunatati navigarea unui site web – impreuna cu usurinta de utilizare, navigarea cursiva este esentiala pentru detinatorii de site-uri web.

• Pentru a intelege ce caracteristici sau elemente sunt cele mai atragatoare pentru vizitatori – asmenea testarii A/B poti vedea care optiune din meniu este mai accesata prima, de ce cuvinte sau expresii sunt atrasi utilizatorii, ce imagini au efect si care trebuie eliminate etc.

• Pentru a intelege ce anume functioneaza si ce trebuie inlocuit sau optimizat – vei avea detalii despre ce anume functioneaza, ce nu functioneaza dar mai ales ce anume trebuie sa functioneze pentru a atinge obiectivele afacerii tale.

• Pentru imbunatatirea comertului electronic si reducerea ratei de abandon a cosului de cumparaturi – este esential ca in etapa de creare site web, mai ales daca este de e-commerce sa cunosti detalii despre factorii care ii determina pe cumparatori sa abanoneze procesul de achizitie. Iar acesti factori pot fi foarte diferiti: lipsa asigurarii, taxele de livrare, metodele de plata, imposbilitatea de a renunta la un articol din cosul de cumparaturi etc.

• Pentru a intelege modul in care utilizatorii reactioneaza la anunturile de pe site – cunoasterea efectului unui anunt de pe pagina este un lucru foarte util si bine de stiut chiar anterior etapei de creare site web pentru a nu face abuz de o tehnica pe care utilizatorii o detesta. In acest sens se pot cunoaste marimile potrivite pe care bannerele trebuie sa le aiba, daca au efect ferestrele de tip pop-up si mai ales daca utilizatorii reactioneaza la astfel de reclame.

• Pentru expunerea efcienta a brandului – in special pentru site-uri web de e-commerce, prin testarea eye tracking se poate vedea cat de vizibil dar si cat de memorabil este brandul pentru vizitator.

Eye tracking reprezinta observarea si inregistrarea comportamentului ochiului cum ar fi dilatarea pupilelor sau miscarea lor. Se poate aplica in diverse domenii inclusiv in cercetarea psihologica sau in crearea designului, insa, in general, se foloseste de catre cerecetatori pentru a identifica locul in care utilizatorii privesc.

Cu toate acestea, eye tracking nu poate incloui alte tehnici calitative de cercetare. Datele colectate in urma efectuarii unui studiu de eye tracking pot indica faptul ca utilizatorii petrec un anumit timp fixandu-si privirea pe un anumit element, insa nu pot explica motivul. Motivele se pot deduce numai in urma interviurilor, a observarii si experientei.

O metoda uzuala de calcul a concentrarii privirii utilizatorului este compararea pozitiei luminii infra-rosu reflectata in ochi cu pozitia pupilei. Aceasta informatie, impresuna cu pozitia capului participantului poate fi extrapoluata pentru a determina punctul pe care il privesc ochii utilizatorului si, in consecinta, coordonate moinitorului corespunzator.

Eye tracking este o unealta utila pentru web design. Ne poate indica partile unei pagini care atrag atentia utilizatorului si partile pe care acesta le ignora. Este util, asadar, pentru a afla modul in care utilizatorul cauta informatia.

Exista anumite tipare in ceea ce priveste citirea unei pagini web de catre utilizatori. Cel mai comun tipar (pattern) este in forma literei F ceea ce inseamna ca utilizatorii incep sa citeasca linia de sus a paginii apoi privesc in jos putin si citesc in partea stanga de jos a paginii. Aceste informatii pot fi extrem de utile pentru a sti cum sa includem si sa distribuim continutul in etapa de creare site web. In mod evident, continutul cel mai important va ocupa ariile descrise mai sus.

Nu mai e o supriza faptul ca majoritatea utilizatorilor prefera si isi canalizeaza atentia in primul rand catre partea de sus a paginii vizbila in momentul accesarii (above the fold), ba chiar acorda acestei parti aproximativ 80% din timpul si atentia acordate unei pagini web. Totodata, utilizatorii (cea mai mare parte dintre ei) petrect aproximativ 70% din timp privind in jumatatea stanga a unei pagini web si doar 30% din timp privind jumatatea dreapta.

Aproape toti utilizatorii scaneaza pagina la prima accesare a sa si au tendinta de a „rasfoi” continutul. Timpul pe care il acorda pentru a citi continutul unei pagini web este destul de limitat, majoritatea obsinuind sa citeasca putin peste 20% dintre cuvinte in timpul primei vizitari a site-ului.

In timpul procesului de creare site web un factor esential este credibilitatea. Utilizatorii vor dori sa stie ca informatia pe care o primesc este corecta si obiectiva. Ignora aproape orice pagina care arata sau lasa senzatia de anunt publicitar.

Ce inseamna asta pentru cei care creeaza continutul unui site web?

– Continutul cel mai important va fi inclus primul la inceputul propozitiilor sau a paragrafelor.
– Continutul trebuie sa fie scurt si la obiect.
– Utilizatorii au tendinta sa dea scroll in partea de jos daca primul continut vazut le atrage atentia sau daca coincide cu nevoile lor.
– Textul nu trebuie centrat (utilizatorii prefera partea stanga a paginii unui site web).
– Titlurile si linkurile trebuie plasate in marginea din stanga in asa fel incat vizitatorii sa le poate observa.
– Pagina trebuie sa fie usor de „scanat” pentru orice utilizator.
– Titlurile necesita subliniere, la fel si ideile sau cuvintele cheie din continut.
– Se pot si e chiar recomandat sa se foloseasca liste pentru a divide continutul in parti usor inteligibile.
– Limbajul folosit trebuie sa fie accesibil.
– Informatiile trebuie sa fie relevante si in conformitate cu ceea ce poate oferi site-ul respectiv.
– Se vor evita opiniile personale si limbajul subiectiv.
– In sectiunea „Despre” se vor oferi informatii despre cine esti, ce faci si ce servicii sau produse oferi vizitatorilor.

Cu siguranta ca tehnicile de eye tracking pot fi extrem de utile pentru a creste calitatea unui site web dar mai ales pentru a imbunatati experienta utilizatorilor. Insa rezultatele acestor teste vor fi relevante numai daca sunt efectuate pe esantioane de minimum 40 de participanti.

In ce domenii se pot aplica tehnicile de eye tracking?

Multi oameni au senzatia ca acest proces este important doar pentru magazinele online. In realitate, orice proprietar al unui site web care vrea sa isi creasca rata de conversie are nevoie sa execute astfel de studii si teste. Eye tracking poate fi de mare ajutor chiar in timpul etapei de creare site web pentru a cunoaste dinainte modul in care utilizatorii citesc si percep continutul site-ului.

Astfel, organizarea si structurarea continutului se va face mult mai usor si, cel mai important, se va face pentru utilziatorii finali. Pana la urma acesta ar trebui sa fie scopul oricarui site web: sa vina in intampinarea utilizatorilor tintiti si sa le raspunda nevoilor si asteptarilor acestora.

Fabian Stelzer (director al EyeQuant) e de parere ca si in aria motoarelor de cautare (Google, de exemplu) se va aplica aceasta neurostiinta. El afirma ca e posibil ca foarte curand motoarele de cautare sa inteleaga care site-uri web sunt mai relevante decat altele si, de exemplu, acestea sa ascunda site-urile care distrag atentia utilzatorilor cu anunturile care, la nivelul subconstientului, impiedica utilizatorii sa gaseasca informatia pe care o cauta.

Pe scurt, eye tracking este o metoda extrem de utila si de eficienta pentru o mai buna intelegere a comportamentului utilizatorului si a modului in care acesta percepe anumite elemente sau functionalitati ale site-ului. Folosind aceasta metoda vei putea sti mai bine cum poti sa optimizezi un site web in functie de nevoile utilizatorilor tintiti.