Grafica publicitara

Grafica publicitara, necesitatea a unei afaceri de succes

Cu totii suntem expusi la publicitate, fie ca ne dam sau nu seama. Mergem pe strada si observam numeroase afise, reclame si logo-uri de magazine. Ziarele si revistele sunt si ele pline de asa ceva, iar in audio vizual posturile traiesc aproape in totalitate de pe urma banilor proveniti din publicitatate. Aceasta industrie este una foarte dezvoltata si pentru ca o firma sa supravietuiasca pe piata actuala este nevoie de o investitie in acest domeniu. Nu degeaba se spune ca “reclama este sufletul comertului”. Acum insa, nu mai este suficient ca cineva sa strige tare ce produse are la vanzare.

Cerintele cumparatorilor au crescut destul de mult, iar pentru a le atrage atentia este nevoie ca mesajul sa fie combinat si cu o forma atractiva, oferita de culoare, font, calitatea si simbolistica imaginilor folosite. Pentru toate acestea, exista specialisti in grafica publicitara, oameni care pot contopi cerintele companiilor si asteptarile publicului intr-un continut atractiv care indeamna la cumparare.

O scurta istorie a graficii publicitare

Publicitatea este tehnica prin care produse, servicii, opinii sau cauze sunt aduse in atentia opiniei publice cu scopul de a persuada publicul sa raspunda intr-un anumit fel la ceea ce se face reclama. Pentru aceasta se utilizeaza grafica publicitara. Aceasta, datorita importantei sale sporite, a devenit aproape sinonima cu ideea de publicitate, pentru ca in ziua de astazi reclama inseamna deopotriva imagini si mesaj.

Si aceasta este situatia de foarte mult timp, grafica publicitara existand cu mult inainte ca primele reclame sa fie transmise la radio sau televiziune. In perioada ei de inceput, publicitatea nu era nimic mai mult decat o informare verbala a persoanelor din apropiere. Cu toate acestea, odata cu aparitia mass-media, complexitatea ei a crescut substantial. Atunci cand comunicarea verbala nu a mai fost de ajuns, oamenii au inceput sa utilizeze ilustratiile pentru a atrage atentia mai mult si pentru a castiga mai multi bani. Astfel au aparut afisele, brosurile si desenele politice, primele forme de grafica publicitara din istorie.
In aceste conditii, magazinele au inceput si ele sa foloseasca logo-uri care exprimau, intr-o forma simbolica, crezurile firmelor. Bineinteles, apogeul graficii publicitare a fost atins abia atunci cand televiziunile au inceput sa transmita color, proprietatile reclamelor colorate si a diverselor tipuri de scris putand fi exploatate la maxim. Nu in ultimul rand, o influenta a avut si dezvoltarea psihlologiei, care a oferit graficienilor informatii importante despre cum functioneaza mintea umana si ce ii atrage pe oameni.

Care este rolul unui designer grafic

Pentru a putea profita de pe urma publicitatii, firmele mari au inceput sa angajeze designeri specializati pe grafica publicitara. Acesta isi foloseste creativitatea pentru a crea brosuri, cataloage, logo-uri, flyere sau reclame tiparite utilizate de companie in promovarea produselor proprii. Iar odata cu dezvoltarea Internetului, designul website-urilor a devenit si el foarte important.

services-10-big

Majoritatea agentiilor de publicitate au echipe de designeri care sunt responsabili pentru toate proiectele in care se implica companiile lor angajatoare. Cu toate acestea, la nivel mondial exista si cateva nume foarte cunoscute, cautate de giganti comerciali precum Amazon, Nike sau McDonalds. Practic, atunci cand se agajeaza un designer grafic, acesta devine responsabil de o buna parte din campania de publicitate a unei firme, adica de brandingul acesteia, dar si de oferirea unei identitati.

Ce face mai exact un designer grafic specializat pe grafica publicitara? In functie de nivelul la care se afla acesta, el se implica in tot ceea ce inseamna dezvoltarea conceptului pentru reclama unei firme. Angajand un astfel de profesionist, oricine se poate astepta la o varietate de servicii precum:

  • Postere
  • Logo Design
  • Reclame pentru ziare, reviste si mediu online
  • Brosuri
  • Design pentru site-urile Web
  • Reclame TV
  • Animatii publicitare

In cazul tuturor acestor produse publicitare important nu este insa doar mesajul. De multe ori vedem reclame care nu utilizeaza multe cuvinte (sau care chiar nu o fac deloc), dar care reusesc sa fie intrigante si atractive. Un designer de publicitate stie valoarea unui simbol si utilizandu-l, poate transmite mai mult decat ar face-o prin cuvinte.

In plus, asa cum oamenii transmit mai mult prin limbajul non verbal si paraverbal decat prin cel rostit, asa si reclamele spun foarte multe prin forma si culoare in comparatie cu mesajul propriu-zis. Fontul, adica forma literelor, si culoarea sunt cele care atrag priviri si de aceea ele reprezinta unele dintre preocuparile principale ale unui designer grafic specializat pe publicitate. Experienta sa il faca capabil sa aleaga combinatii de culori care vor atrage publicul, fara a deveni obositoare sau plictisitoare daca sunt vazute de mai multe ori.