Web Design – 10 erori de evitat in webdesign

A. WEB DESIGN – 10 ERORI DE EVITAT

Oricare ar fi scopul unui site web (afacere, de informare, de divertisment) acesta are nevoie de un public tinta, si e musai ca in procesul de web design sa ne gandim la crearea unei experiente cat mai reusite acestuia.

Site-urile cu navigare cursiva, care sunt usor de accesat, care au continut relevant, butoane CTA (Call To Action) proemninte – cativa factori care determina usurinta de utilizare – primesc un raspuns bun din partea utilizatorilor finali, dar si din partea motoarelor de cautare. Ceea ce inseamna ca un web design centrat pe utilizator ajuta la atragerea atentiei audientei unui site web oferind o crestere semnificativa a vanzarilor si ulterior o crestere a profitului unei afaceri.

Dar, din pacate, multe pagini web sunt construie gresit, comitandu-se cateva erori de web design, mai precis de aplicabilitate, greseli ce pot costa intregul profit al unei afaceri:

1. Arii mici ce nu pot fi accesate prin click – se itnampla adesea sa gasim hyperlinkuri pe anumite site-uri care sunt prea mici pentru a putea fi apasate. Cu atat mai des se intampla asta in timpul utilizarii dispozitivelor mobile.

2. Continutul greu de scanat – constituie o greseala de web design perpetuata de cei care administreaza continutul unui site web. Este un aspect al uzabilitatii ingorat de multi web designeri. Atat timp cat continutul e greu de scanta, utilizatorii nu exrag informatiile utile de pe site constituind o experienta negativa.
Un web design perfect presupune si crearea unui continut perfect care se realizeaza daca acesta este impartit in sectiuni clare, se folosesc fonturi de dimensiuni mari, se utilizeaza contrastul, dar si imagini sau pictograme potrivite, titluti adecvate si nu in ultimul rand daca se prezinta doar informatiile necesare.

3. Umplerea unei pagini web cu prea multe informatii – alta greseala de web design ce afecteaza negativ experienta utilizatorilor. Daca vizitatorii sunt nevoiti sa urmeze o cale complicata in timpul navigarii sunt slabe sanse ca acestia sa revina sau sa il recomande altora. Un site incarcat inseamna un site greu de memorat.

4. Utilizarea gresita a paginarii – paginarea este extrem de folosita pentru in magazinele online cu o multime de produse sau care au liste lungi ce trebuie divizate in mai multe pagini web. Ceea ce reprezinta o solutie buna pentru un site web eficient intrucat prea multe produse pe o pagina pot ingreuna incarcarea paginii. Paginarea imbunatateste layoutul unui site web facand continutul mai convenabil si mai usor de asimilat.
Abuzul de paginare apare in momentul in care un continut abundent nu este impartit in mai multe pagini web pentru a creste numarul de vizualizari. Aspectul negativ al acestei inghesuiri este experienta neplacuta pe care o au utilizatorii care nu doresc sa dea scroll pentru a citi un articol foarte lung.
De asmenea, un alt efect negativ al acestei proaste paginari este pozitionarea pe motoarele de cautare. Crawlerele acestora indexeaza continutul paginilor, iar daca un singur articol este impartit in mai multe pagini rezulta o diluare a continutului daunatoare pentru optimizarea SEO. Asadar, paginarea trebuie folosita pentru liste sau pentru un numar mare de produse.

5. Titlurile dublate ale paginilor – folosirea unui titlu generic pentru mai multe pagini web constituie un aspect negativ din doua puncte de vedere: in primul rand pentru procesul de optimizare SEO (motoarele de cautare folosind aceste titluri pentru a depista informatia relevanta), iar apoi pentru utilizatori care se vor simti confuzi sa vada acelasi titlu de mai multe ori nestiind daca vor gasi sau nu ceea ce cauta.

6. Lipsa optiunii de cautare – filtrul de cautare si de sortare este o necesitate mai ales in cazul magazinelor online. Acestea ajuta utilizatorii sa gasesca cu o mai mare usurinta exact ceea ce cauta fara a fi nevoiti sa parcurga tot continutul site-ului. Majoritatea vizitatorilor unui site web nu sunt interesati de tot site-ul, ci sunt axati pe gasirea unor informatii specifice in cel mai scurt timp posibil.

7. Lipsa unei cai active de comunicare – imposibilitatea utilizatorilor unui site web de a comunica cu proprietarul este o mare eroare de web design, dar si de marketing. Formularul de contact ar trebui sa fie nelipsit. Totodata, cu cat mai multe canale de comunicare existente, cu atat mai multe sanse ca utilizatorii sa fie satisfacuti si sa creasca rata de conversie.

8. Pagini de checkout si formulare complicate – indiferent de formularul ce trebuie completat de utilizatori pentru a putea beneficia de un produs sau un serviciu, datele ce ii vor fi solicitate trebuie sa fie strict utile.

9. Solicitarea inutila a autentificarilor – putine lucruri ii deranjeaza pe vizitatori mai mult decat autentificarea obligatorie pe un site web. Desi este benefic pentru un site sa ofere aceasta posibilitate, trebuie utilizate moduri inovatore de a-i atrage pe utilizatori si de a-i convinge sa se inscrie, dar numai la libera lor alegere.

10. Erorile de tip 404 – lipsa personalizarii acestora sau neredirectionare 301 a linkurilor expirate denota diletansim in web design si nepasarea fata de utilizatori.

Trebuie retinut faptul ca un site web este pentru utilizatorii finali si mai putin pentru prorietari. Daca vizitatorii au o experienta placuta, scopul site-ului este indeplinit. Toti factorii de web design care influenteaza utilizarea site-ului trebuie sa ajute la eliminarea frustrarilor sau a altor sentimente negative.

B. 3 reguli pentru o navigare eficienta

Poate una dintre cele mai mari provocari in web design este crearea unei navigari reusite, eficiente care sa poate fi apreciata de catre utilizatori. Crearea navigarii poate fi considerata asemenea fundatiei unei case. Fara un plan bine pus la punct exista sanse mari de colaps indiferent de cat de reusit este aspectul unui site web.
Daca ne-am propus sa beneficiem de vanzari crescute sau de posibile conversii pe site-ul nostru, atunci trebuie sa investim timp in planificarea modului in care publicul tinta ava interactiona cu continutul acestuia si sa gasim cel mai intuitive mod de a-l organiza si de a-l reprezenta.

Cum definim navigarea?
Navigarea poate fi de mai multe tipuri, sau mai bine spus, exista mai multe moduri in care putem lua in calcul navigarea. Unanim acceptat, navigarea constituie un element central al unu site web care le permite utilizatorilor sa gaseasca ceea ce cauta fara confuzii sau clickuri inutile. In acelasi timp, navigarea este portita catre informatiile cele mai importante de pe site si ulterior catre generarea de vanzari.

In web design navigarea nu doar ca este indispensabila, ci este unul dintre elementele centrale – alaturi de aspect si continut – care alcatuiesc un site reusit sau, dimpotriva, unul neproductiv. Nu putem spune ca exista un singur mod corect de a o crea. Fiecare site web prezinta prorpriile provocari ce pot fi abordate in diferite moduri. Insa exista moduri de organiza continutul reducand considerabil riscul de a esua.

In continuare vom discuta cele trei reguli de baza de care trebuie sa tinem cont cand cream designul navigarii:
1. Definitivarea arhitecturii informatiei – planificare continutului pentru un site web mare este o sarcina de baza ce trebuie completata inaintea crearii designului navigarii. Intelegerea si manipularea continutului participa la formarea structurii unui site usor de navigat. Crearea designului navigarii inainte de a crea arhitectura informatiei reprezinta o greseala de web design ce trebuie evitata.

Este necesara abilitatea de a vedea imaginea per ansamblu cand vine vorba de arhitectura informatiei si mai mult decat atat trebuie sa putem vedea continutul din perspectiva utilizatorului. In genere, categorisirea continutului trebuie facuta din punctul de vedere al utilizatorului final astfel incat sa ii cream o experienta cat mai facila si placuta.

Pregatirea unei scheme a continutului necesita parcurgerea unor pasi, sau, altfel spus, raspunsul unor intrebari: ce pagini web sunt necesare? Are fiecare dintre acestea un obiectiv clar? Care este obiectivul principal al fiecarui tip de utilizator? Ce vom lua in considerare pentru a permite adaugarea facila a continutul pe viitor?
Pentru un web design reusit raspunsul acestor intrebari si intelegerea modului in care utilizatorii se raporteaza la continutul site-ului sunt fundamentale.

2. Mentinerea simplitatii – cu precadere in designul navigarii, simplitatea este cheie. Coplesirea utilizatorului cu prea multe optiuni si aglomerarea navigarii cu mult text consituie probleme serioase de web design ce vor afecta negativ experienta utilizatorului. O navigare simpla nu inseamna neaparat un site web cu informatii simple. Complexitatea unui site poate fi mascata si sintetizata intr-un mod care va inspira simplitate si usurinta de folosire. Aici intra arhitectura informatiei – pe care am planuit-o la punctul anterior – in scena.

3. Alegerea atenta a orientarii navigarii – dat fiind faptul ca ecranul unui computer de obicei este in format landscape, navigarea orizontala reprezinta adesea cea mai buna si echilibrata alegere. Insa, in functie de contextual fiecarui site web, dar si de tipul dispozitivului ce va fi folosit de catre utilizator pentru navigare, acesta poate fi si verticala. Cu precadere in e-commerce unde vom gasi categorii si subcategorii dispuse in meniul de tip lista.
Daca vom aborda o navigare verticala, putem ajusta denumira categoriilor cu pictograme. Sunt extrem de utile in special pentru utilizatorii de dispozitive mobile. In acest mod vom obtine un web design responsive atat de necesar in ultima vreme. Indiferent de orientarea pe care o vom alege, vom tine cont de numarul paginilor necesare si de prioritati.

Cu certitudine putem spune ca nu exista un singur mod de a crea o navigare perfecta pentru orice site web. Insa o abrodare iterativa a designului si a testarii – tinand cont de statisticile si conversiile respectivului site web – ne va purta catre cele mai bune rezultate.
Plecand de la gandul ca navigarea este asemenea motorului unui site web, trebuie sa avem grija ca aceasta sa fie simpla, intuitiva, predictabila, consecventa si, bineinteles, bine plasata. Nu putem ignora faptul ca tehnicile, tehnologiile si tendintele in web design sunt schimbatoare aducand noi provovari si inovatii.

C. Importanta infograficelor

Conceptul de a da o forma informatiei astfel incat sa fie usor de inteles prezentand-o grafic s-a raspandit rapid atat in web design cat si in alte domenii. Infograficele ajuta la transmiterea informatiei intr-un mod accesibil, prezentabil si eficient.

Infograficele sunt reprezentatii creative si ilustrative ale unei idei ce se doreste a fi transmisa. In crearea infograficelor, multi web designeri folosesc elemente variate precum culori, imagini, grafice si diagrame. Toate acestea au ca scop relatarea unei povesti in asa fel incat publicul tinta sa inteleaga cu usurinta procesul unei afaceri si sa asimileze niste statistici.
Un infografic reusit ilustreaza informatia intr-un mod usor de inteles adaugand context si claritate informatiei livrate. Cu alte cuvinte, simplifica o informatie complexa intr-un mod vizual care stimuleaza cititorul starnindu-i interesul.

De ce au infograficele un rol asa important in web design?

– Pentru ca sintetizeaza mesajul intr-un mod captivant pentru cititori.
– Permit o scanare rapida a contintului spre deosebire de metodele traditionale ce implica citirea unui intreg paragraf pentru a extrage o idee.
– Pentru ca atrag utilizatorii prin imagisitica si culorile vibrante.
– Pentru ca ajuta la construirea notorietatii unui brand.
– Pentru ca utilizatorii le vor distribui cu o mai mare usurinta (fata de continutul scris) crescand astfel traficului unei pagini web.

Cum se creeaza un infografic reusit?
Nu e usor lucru sa imbini tehnicile de web design cu cele de marketing prin continut astfel incat sa obtii un infografic bun, eficient si atragator. Dar exista, totusi, cativa pasi ce pot fi urmati pentru a obtine un infografic care sa aiba succes:

1. Stabilirea unui obiectiv clar – ideea de baza din spatele oricarui infografic este prezentarea unei idei complexe si a unor date mai putin accesibile intr-un mod atractiv si usor de inteles care sa capteze imediat atentia. Pentru asta e nevoie de stabilirea obiectivului. De ce? Pentru ca un infografic poate fi folosit pentru atingerea mai multor scopuri: cresterea vanzarilor, cresterea notorietatii unui produs sau chiar afisarea autorului ca un expert intr-un anumit domeniu.
Structura, designul si strategia de promovare a infograficului vor depinde de acest obiectiv clar stabilit.

2. Folosirea instrumentelor potrivite – pe cand de nelimitata poate fi imaginatia si creativitatea celui care realizeaza infograficul, pe atat de potrivite si competente trebuie sa fie uneltele necesare constuctie sale. De aceea se vor alege instrumentele potrivite – pentru a economisi timp. EWC Presenter, de exemplu, indeplineste aceste conditii. Pe langa faptul ca detine o biblioteca imensa de sabloane de infografice atragatoare ajuta si la crearea cu usurinta a infograficelor prin functionalitati de tip drag and drop.

3. Transmiterea unei povesti – in web design, prin orice element vizual se urmareste transmiterea unei mici povesti sau a unui mesaj. Altfel atragerea audientei este imposibila. Putem incepe prin identificarea unei probleme si sublinierea motivelor pentru care trebuie rezolvata. In general, exista unul sau doua puncte centrale in orice infografic. Iar sintetizarea rezolvarii in ilustratii informative reprezinta o solutie buna.

4. Folosirea combinatiilor potrivite de culori – intrucat prin ele se urmareste atragerea atentiei utilizatorilor, e nevoie de culori vibrante, deisgn inspirat si teme atractive. Insa, alegrea culorilor poate fi cel mai critic aspect al designului unui infografic.
Sunt, de obicei, doua abordari in selectarea culorilor: fie o combinatie a unor culori aleatoare pentru segmente diferite ale infograficului pentru a sublinia partile importante, fie identificarea unei teme centrale de culoori si apoi folosirea mai multor nuante diferite sau culori complementare. Oricare ar fi modalitatea de alegere a culorilor, ele trebie sa fie in concordanta cu obiectivele infograficului si cu publicul tinta.

5. Informatiile trebuie sa fie prezentabile – designul este inima unui infografic. Un design atractiv si informatii ilustrate in asa fel incat sa fie usor de interpretat reprezinta motivele pentru care infograficele au asa mare succes. De aceea, e necesara folosirea unor imagini de calitate, grafice si obiecte care sa dea viata infograficelor. Informatiile cele mai importante vor fi, desigur, subliniate prin culori puternice si proeminente.

6. Promovarea infograficelor – oricare ar fi motivul pentru care au fost create acestea trebuie facute publice si mai mult decat atat, trebuie sa devina virale. Folosind toate metodele de promovare disponibile vom raspandi infograficele astfel incat sa isi indeplineasca scopul.
Avantajul reprezentarii unor date este dat de posibilitatea de a descrie informatia intr-un mod oraganizat si cursiv. Realizarea corecta a infograficelor nu lasa loc interpretarilor gresite. De multe ori, datele statistice pot deveni plictisitoare, insa prin infografice ele devin mai simple si mai placute.

Imbinarea continutului scris cu elemente vizuale reprezinta o modalitate perfecta de a transmite cu o mai mare rapiditate si eficienta un mesaj clar cititorului. Infograficele constituie, asadar, o imbinare armonioasa a tacticilor de web design cu strategiile de marketing prin continut. Ele ajuta la revitalizarea continutului unui site web.

Realizare pagina Web – cum reparam designul?

A. REALIZARE PAGINA WEB – cum reparam designul?

Se intampla frecvent ca in urma unui proces de realizare pagina web rezultatul sa nu fie tocmai satisfacator. Iar asta se traduce intr-o rata de conversie mica si, mai rau decat atat, intr-o rata de abandon (bounce rate) ridicata. De multe ori asta se datoreaza unui web design saracacios si prost conceput.
Cum se poate repara sau imbunatati designul unei pagini web ?

Chiar daca am depistat sau nu problema, e indicat sa urmam cativa pasi pentru a elimina orice dubiu legat de vreun element de web design care ar putea afecta negativ intregul site web.

1. Typography – vom incepe cu textul. Adeseori problema consta in folosirea prea multor fonturi sau chiar in lipsa unei ierarhii clare a textului. Cum putem repara? Fontul (sau fonturile – dar nu mai mult de trei) alese trebuie sa fie in concordanta cu sentimentul pe care il trezeste intreg designul. De exemplu, unui design sobru si impunator nu se i va potri un font comic.
In typography regula de aur este respectarea inteligibilitatii si lizibilitatii textului. Pastrarea alinierii textului, evidentierea titlurilor si per total cursivitatea textului sunt imperioase pentru in etapa de realizare pagina web, daca ne dorim ca utilizatorii finali sa aiba o experienta placuta in parcurgerea continutului site-ului.

2. Adaugarea spatiului liber (alb) – se intampla adesea ca unele pagini web sa fie abandonate din cauza faptului ca sunt prea incarcate si, prin urmare, nu lasa loc unei navigari cursive. Aglomerarea informatiilor este o urmare des intalnita a neintelegerii dintre web designeri si clienti. Prin adaugarea spatiului liber putem elimina sentimentul de dezordine pe care il trezeste site-ul.
Cum putem face asta? Prin redimensionarea sau taiarea imaginilor – daca este posibil, desigur. Spatiu liber extra e necesar la marginile designului, intre elemente diferite si intre blocuri sau coloane de text pentru a obtine inteligbilitatea de care vorbeam mai devreme.

3. Descotorisirea de imagini necalitative – chiar daca in procesul de realizare pagina web se presupune ca am avut grija ca imaginile folosite sa fie de cea mai buna calitate, se intampla sa obersvam ulerior ca imaginile utilizate nu se potrivesc deloc cu contextul sau ca dauneaza designului. De la fotografii slab realizate, imagini cu rezolutii proaste si pana la abuzul de imagini de rezerva toate astea reprezinta probleme serioase ce trebuie imediat remediate.
In locul imaginilor nepotrivite putem folosi culori puternice pentru a evidentia continutul. Daca includerea fotografiilor este imperioasa pentru designul creat atunci vom gasi o alta optiune de imagini de rezerva de unde ne putem inspira.

4. Folosirea carioajelor – este uimitor cat pot ajuta acestea la organizarea intregului design si la crearea unui curs logic al elementelor si a armoniei dintre acestea. Desi carioajele sunt extrem de utile nu sunt mereu abordate in etapa de realizare pagina web, mai ales in crearea designului, ceea ce poate duce la un design dezordonat lasand senzatia de diletantism.

5. Simplificarea paletei de culori – prea multe culori folosite sunt de obicei cauza unui web design nereusit sau chiar daunator. De regula, se recomanda folosirea a cel mult trei culori. Cum se planifica utilizarea culorilor? Se va alege o culoare primara care va domina si apoi una secundara pentru evidentiere. Cea de-a treia culoare se va folosi pentru a accentua textul. Paletele de culori alb-negru sau schemele de culori neutre reprezinta o alegere buna de cele mai multe ori. Culorile deschise, saturate pot fi folosite pentru a evidentia un element sau pentru a-l plasa in centrul atentiei.

6. Eliminarea surplusului – prea multe elemente pot incarca designul. Simplitatea este mereu apreciata, iar un web design perfect se obtine atunci cand nu mai poate fi nimic eliminat si nicidecul atunci cand nu mai trebuie adaugat ceva. De aceea se opteaza adesea pentru flat design (design plat) – datorita simplitatii si nevoii de a utiliza elemtele strict necesare astfel incat site-ul sa capete un aspect placut, aerisit, iar informatiile sa fie usor de gasit.

Acesti pasi enumerati mai sus pot fi parcursi – si este chiar recomandat – in timpul procesului de realizare pagina web pentru a evita obinerea unui design care repugna. Insa, daca este nevoie, designul poate fi curatat si ulterior. Important este sa identificam problema site-ului si sa o remediem cat mai curand posibil. De regula, respectarea simplitatii, utilizarea inteligenta a culorilor, respectarea regulilor de typography (intelibilitate si lizbilitate), folosirea carioajelor dar si a spatiului alb (atunci cand e necesar) si neaparat utilizarea imaginilor adecvate sunt reguli de bun simt pe care orice web designer ar trebui sa le cunoasca si sa le respecte.
Curatarea si repararea desingului nu este o sarcina prea iubita de catre web designeri. De retinut este ca acest proces de curatare trebuie sa ia jumatate sau mai putin din timpul pe care l-ar presupune crearea unui design de la zero. Curatarea presupune axarea pe elementele de baza si pe functionalitate si mai putin pe stilul personal de design.

B. REALIZARE PAGINA WEB – 10 ingrediente esentiale pentru o pagina reusita

Daca am planificat inceperea procesului de realizare pagina web sau chiar revitalizarea unui site deja existent vom avea in vedere ca acesta sa fie simplu, atractiv si perfect functional pentru a imbunatati rata de conversie. Trebuie ca viitorul site web sa aiba un aspect placut si in acelasi timp sa fie eficient.
Pe langa toate acestea, un o pagina web trebuie sa aiba cateva ingrediente esentiale pentru a corespunde cerintelor utilizatorilor de astazi. De exemplu, in prima faza vei avea nevoie de un URL puternic care sa fie in concordanta cu domeniul afacerii. Cea mai buna practica poate fi alegerea unuia care sa coincida cu numele afacerii.
Odata ales numele domeniului trebuie sa vedem care sunt urmatoarele ingrediente fundamentale de care vom tine cont in etapa de realizare pagina web astfel incat rezultatul final sa fie un site reusit.

1. O planificare coerenta – chiar inainte de a alege serverul (gazduirea web) sau agentia de web design ai nevoie de un plan care sa detalieze modul in care va functiona viitorul tau site web. Este un pas cheie atat pentru strategia de optimizare SEO cat si pentru experienta viitoare a utilizatorilor. Planul acesta va fi discutat cu colegii tai dar si cu designerul pentru a te asigura ca are sens si ca este intuitiv. Obiectivul ar trebuie sa fie crearea unei structuri logice si simplu de inteles care sa ii ajute pe vizitatori.

2. Servicii de gazduire web bune – nu neglija importanta acesteia cand vrei sa incepi procesul de realizare pagina web. Serverul care il va gazdui este la fel de important precum site-ul in sine. Ai nevoie de asistenta tehnica permanenta altfel afacerea ta ar putea fi in pierdere. In acelasi timp vrei ca viteza de incarcare a site-ului tau sa fie buna intrucat algoritmii motoarelor de incarcare iau in considerare acest aspect.

3. Navigare clara si simpla – fara aceasta un site web poate deveni complet inutil. De aceea recomandam o abordare cat mai simplista si utilizarea nor nume logice pentru paginile site-ului tau. Strategia corecta de navigarea implica si apelurile catre actiune (CTA). Totate obiectivele afacerii trebuie sa fie evidente in sistemul de navigare si in continutul respectivei pagini web.

4. Informatii vitale despre afacere – se intampla adesea ca multe pagini web sa abunde in informatii inutile precum istoria unei companii, de exemplu. Nu trebuie sa uiti niciodata ca utilizatorii site-ului tau vor sa stie doar informatiile de baza. De aceea e bine sa reduci textele pe cat posibil astfel incat sa fie informative si nu anoste. Acestea trebuie sa le raspunda la intrebari utilizatorilor si sa le ofere o experienta cat mai placuta.

5. Securizarea – constituie un ingredient esential in actul de realizare pagina web cu precadere daca prin intermediul acestuia se vor comercializa produse online. In acest caz e nevoie de un certificat SSL (Secure Socket Layer) pentru a cripta comunicarea intre afacerea ta si clientii tai. Nu ai vrea sa iti pierzi credibilitatea prin lipsa certificarii pentru ca in acest fel vei respinge vizitatorii.

6. Datele de contact – ingredientul imperios al unei pagini web. Tot pentru a-ti consolida credibilitatea e musai sa introduci adresa de e-mail, numarul de telefon, adresa fizica (chiar si o harta a acesteia) si mai mult decat atat acestea sa fie vizibile. Evita sa afisezi numarul de telefon si adresa de e-mail sub forma unei imagini. Acestea trebuie sa fie usor de accesat sau de copiat.

7. Logo evidentiat – desi pare evident ca nu ai cum sa incepi etapa de realizare pagina web fara un logo deja construit, exista multe pagini web care omit acest lucru. Logo-ul trebuie sa fie clar, remarcabil si usor de recunoscut intrucat serveste ca un element de incredere dar si ca un simbol al companiei tale.

8. Versiunea pentru dispozitive mobile/ design responsive – e imperativa pentru orice site web ce urmeaza a fi construit, dar si pentru cele vechi. Aproximativ 60% dintre utilizatori folosesc dispozitivele mobile pentru navigarea pe Internet si chiar pentru achizionarea online de produse sau servicii. Ignorarea acestora inseamna ingroparea afacerii tale.

9. Integrarea social media – retelele de socializare reprezinta un mod eficient si gratuit de promovare a unei afaceri, respectiv a unei pagini web. Acestea constituie un plus si pentru strategia de optimizare SEO, dar si pentru numerosi utilizatori. Este esential sa actualizezi constant continutul site-ului tau pentru a-ti mentine brandul „viu pe retelele de socializare.

10. Pagina de FAQ (intrebari puse frecvent) – asemena paginilor de contact, despre aceasta pagina este un ingredient cheie ce foloseste in procesul de realizare pagina web pentru a-ti ajuta vizitatorii. Poti incepe prin a aduna cele mai comune intrebari si griji pe care le au primii clienti. In functie de afacerea ta, cateva categorii pot include informatii despre transport, politica de returnare a produselor, modalitatile de plata, termeni si conditii etc. Prin includerea acestora vei economisi timp si vei creste credibilitatea afacerii.

Cand vine vorba de realizarea unui pagini web nu subestima puterea simplitatii. Un site simplu, atractiv si functional le indica vizitatorilor tai ca afacerea ta este serioasa si respectabila. Tine cont de ingredientele de mai sus si vei obtine un site web reusit care va atrage vizitatorii doriti.

C. REALIZARE PAGINA WEB – Formularele de newsletter

Stim cu totii ca neswletterele reprezinta o componenta importanta pe care o vom avea in vedere in procesul de realizare pagina web. Motivul este simplu: marketingul prin e-mail este una dintre cele mai utilizate metode de interactiune a brandurilor cu clientii. Si totul incepe cu o simpla inregistrare.
Pornind de la aceasta idee, si anume simpla inregistrare, vom recomanda cativa pasi ce trebuie parcursi in etapa de relizare pagina web astfel incat newsletterul sa fie chiar simplu de utilizat, atragator si sa nu indemne utilizatorii sa il inchida imediat. Un newsletter bine creat incurajeaza utilizatorii sa actioneze din prima. Cum poti crea un newsletter reusit? Iata cateva idei:

1. Mentine-l scurt – tot ce trebuie sa solicite acesta este adresa de e-mail a utilizatorului. Nimic mai mult. Chiar daca necesiti mai multe date ale utilizatorilor incepe cu adresa de e-mail. Acest proces simplu iti ofera o flexibilitate mai mare in web design si mai mult decat atat, vizitatorii vor avea un motiv in minus sa-l inchida direct.

2. Creeaza-l – era in care toate newsletterele arata la fel a apus de mult. Diferentiaza-te de restul prin folosirea unor culori atragatoare, text verificat si imagini de buna calitate. Un newsletter poate fi asemena unei carti de vizita. Asadar, pune accent pe un typography simplu dar curat si un mesaj direct care sa poata fi usor de scanat si sa atraga atentia vizitatorilor in cateva secunde. Si folosirea unei imagini pe fundal poate functiona ca o metoda buna de a atrage utilizatorii, mai ales daca ai utilizat tehnica asta in procesul de realizare pagina web.

3. Ofera ceva utilizatorului – nu poti solicita adresa de e-mail fara sa oferi ceva in schimb. Orice gratuitate – fie ca e un abonament, un cadou fizic (stickere, postere etc.) sau chiar continut de foarte buna calitate – majoritatea vizitatorilor unei pagini web asteapta ceva in schimb si in acelasi timp vor sa se asigure ca nu isi vor umple casutele de e-mail cu spamuri sau e-mailuri irelevante.

4. Pastreaza o singura coloana – simplitatea este prima regula. Mentinand o singura coloana in formular vei beneficia de mai multe avantaje: e mai usor de folosit, vei obtine un web design responsive (se va afisa corect indiferent de dispozitivul folosit) si va fi mult mai usor de completat. Pastrand toate datele intr-o singura coloana vei reduce considerabil riscul confuziilor, iar intreg designul va fi mai succint.

5. Foloseste un singur buton – acesta va functiona ca o reamintire a utilizatorilor ca trebuie sa se inregistreze. Este butonul CTA caruia trebuie sa ii acorzi o deosebita atentie din toate punctele de vedere: culoare (vibranta, dar atragatoare), typography (text concis si lizibil), plasarea corecta (imediat dupa casuta cu adresa de e-mail). Tot aici vei putea tine cont de retelele de socializare. Permite-le vizitatorilor tai sa se inregistreze prin intermediul social media (Facebook, Twitter). In acest fel le vei scurta procesul de abonare si vei avea un numar mai mare de inregistrari pe site.

6. Arata statistici legate de inregistrari – aceasta tactica consolideaza credibilitatea unei pagini web. Multor utilizatori le creste increderea intr-un site cand vad cati alti abonati exista. In acest fel le oferi informatii despre publicul tinta si ii vei face pe cei noi sa se simta deja mai aproape de afacere ta si sa isi doreasca si ei sa faca parte din grupul abonatilor.

7. Nu uita de utilizatorii de dispozitive mobile – formularul de newsletter trebuie sa poata fi completat si de acestia. Chiar daca forma acestuia se va modfica, informatia trebuie sa fie clara si vizibila si sa se afiseze corect pe ecran fara a fi nevoie de scroll. Fiecare camp trebuie sa fie suficient de mare astfel incat sa se atinga si sa poate fi completat cu usurinta. De altfel, in intreg procesul de realizare pagina web vom tine cont de acest lucru intrucat designul responsive reprezinta un criteriu de departajare a afacerilor serioase si credibile de restul.

8. Personalizeaza-l – nu uita niciodata de personalitatea brandului tau. Poti opta pentru aceleasi culori, e recomanat sa fie vizibil si logo-ul. Oricat de simplu trebuie sa fie, formularul de newsletter trebuie sa aiba o personalitate aparte. Limbajul si butonul CTA vor mentine vocea brandului.

9. Foloseste ferestre pop-up – sunt doua moduri in care le poti utiliza: fie in centrul ecranul, fie intr-unul dintre colturi (de obicei dreapta jos). Poti folosi un efect de transparenta astfel incat formularul sa nu acopere continutul si sa obstructioneze vederea utilizatorului.

10. Directioneaza utilizatorii catre site – daca pana acum am vazut ce trebuie sa faci pentru a crea un formular de newsletter reusit, acum trebuie sa te gandesti cum ii ghidezi pe utilizatori de indata ce l-au completat. In mod ideal, directionarea se va face tot catre respectivul site web pentru a putea continua interactiunea. De asemenea, gandeste-te la cei care nu termina de completat formularul. Nu le restrictiona accesul catre site doar din acest motiv.

Atat timp cat se pastreaza simplitatea atat in mesaj cat si in solicitarea informatiilor, iar culorile utilizate sunt atragatoare, formularul de newsletter nu va mai da batai de cap utilizatorilor. Cu cat este mai curat, aerisit si usor de scanat cu atat cresc sansele ca scopul sau sa fie indeplinit.

Creare site web – Practici si principii de web design

A. CREARE SITE WEB – Practici si principii de web design

Etapa de creare site web presupune multa munca si mult timp acordat documentarii, cercetarii, crearii designului, implementarii acestuia si in final, testarii. Un site web considerat de succes va fi un site util, relevant si nu in ultimul rand va avea un design reusit. Site-urile reusite nu se realizeaza intamplator. Dar ce inseamna un web design reusit?
Daca fiecare proiect in parte se va realiza in functie de nevoile si obiectivele stabilite, exista cateva practici (sau principii) care sunt universal valabile pentru crearea oricarui site web. Le vom enumera pe aceastea astfel incat procesul de creare site web sa fie unul mai usor plecand de la cateva principii de baza:

• Trebuie sa avem conversiile in minte – orice tehnica de web design se va aplica si dincolo de estetica. Desigur, un site web trebuie sa fie atractiv, dar trebuie sa ne gandim la utilizatorii finali care nu vor accesa site-ul pentru a il admira, ci pentru a gasi anumite informatii sau pentru a indeplini o anumita actiune.
Un site web de succes se traduce printr-un site care intelege nevoile utilizatorilor, de aceea prin web design, vizitatorii trebuie condusi catre actiunile pentru care navigheaza pe respectivul site. Avand acest principiu in minte, nu putem ignora potentialul pe care il au elementele de web design centrate pe conversie.
Orice aspect al designului poate juca un rol in convertirea simplilor vizitatori in clienti. De exemplu, imaginile, culorile, continutul scris, dar si navigarea sunt protagonistii unui site web care poate fi de succes. Atat timp cat imaginile sunt calitative si unice, culorile sunt atractive si contrastante, textele includ descrieri si instructiuni , iar navigarea este cursiva si placuta nu exista motive pentru care vizitatorii unui site web sa aiba intentii de abandon.
Dar cum stim cat de eficiente sunt tehnicile de web design aplicate? Cea mai simpla metoda este testarea A/B. Daca suntem in dubii, vom recurge la testarea a doua variante de design pentru a masura care dintre ele produce rezultate mai bune, respectiv mai multe conversii.

• Folosirea cu incredere a spatiului liber – un web design eficient inseamna de multe ori, un design aerisit si curat. Iar obtinerea acestuia nu se poate realiza fara sa avem in vedere spatiile albe care, pe de o parte ajuta la o mai buna distingere a elementelor unui site web, iar pe de alta parte, permit utilizatorilor sa “respire”.
Procesul de creare site web va incepe si se va desfasura cu gandul la utilizatorii sai. Un layout incarcat va crea confuzii, va fi greu de descifrat si va duce in final la abandonul website-ului. In acelasi timp, spatiile libere adecvate dintre elementele unei pagini web permit o mai buna inteligibilitate a textelor care inseamna adesea o experienta a utilizatorului (UX) reusita.
Spatiile libere folosite in crearea unui site web ofera tuturor elementelelor de web design atentia cuvenita. De exemplu, prin efectul de parallax scrolling, toate imaginile din prim plan vor capta atentia. Insa pentru ca aceste elemente sa aiba un impact pozitiv cand apar, e nevoie de o buna sincronizare si de folosirea eficienta a spatiului liber.

• Typography – e o componenta indispensabila in procesul de creare site web sau in orice alt proces de web design. Oricat de reusite pot fi clipurile sau imaginile unui site, nu putem sa ignoram puterea pe care o detine continutul scris in online.
Daca vreme de cativa ani buni, majoritatea site-urilor erau limitate la folosirea “fonturilor sigure” precum Arial, Verdana, Times New Roman, Georgia, Tahoma etc., in ultimii ani extinderea posibilitatilor de alegere sau de personalizare a unor fonturi deosebite (prin @font-face, de exemplu) permite crearea unui stil unic de typography.
Prin aceasta metoda, fisierele de fonturi pot fi incluse impreuna cu imaginile in designul unui site web. Desigur, chiar si asa, e nevoie sa intelegem clar ce tip de font (cu serife sau fara serife) se potriveste cu domeniul de activitate pe care il va reprezenta respectivul site web.
Typography nu inseamna doar selectia fonturilor, ci si potrivirea dimensiunei, a culorilor, a inaltimii literelor, a spatiului dintre caractere si cuvinte si multe altele. Iar mai presus de toate, typography reprezinta arta de a face continutul scris inteligibil si atractiv.

• Adaugarea elementelor strict necesare – simplitatea este o regula de aur in web design. Iar procesul de creare site web va avea loc cu acest principiu in minte. Un design reusit se realizeaza atingand proportia perfecta dintre contintul vizual si cel scris, adica cu alte cuvinte un proiect din care nu lipseste nimic si nici nu are vreun element in plus.
Adaugarea unor elemente sau unor bucati de continut care sunt necesare pentru succes este acceptata, insa multe elemente creeaza sentimentul de dezordine si de ambiguitate in loc de claritate. Asadar, in loc sa ne gandim ce-am mai putea adauga, putem sa ne uitam ce avem deja si ce putem inlatura astfel incat designul sa fie aerisit, clar si placut.
Aceste principii de baza pot simplifica procesul de creare site web astfel incat acesta din urma sa isi indeplineasca telul, oricare ar fi el. Trebuie sa retinem ca asteptarile pe care le avem de la un site web trebuie sa fie exprimate, intr-un fel sau altul prin tehnicile si principiile de web design.

B. CREARE SITE WEB – notiuni de baza

Sunt multe aspecte de luat in calcul cand vine vorba de web design, mai ales in procesul de creare site web, de la utilizarea unui wireframe pentru a desena un schelet si ideea de baza a unui site web si pana la alegerea potrivita a culorilor, a typography sau a dimensiunii site-ului etc.
Lumea web designului este vasta, tendintele in web design vin si se duc si intotdeauna apare o noua modalitate de a indeplini o sarcina.
Iata care sunt notiunile de baza si de ce anume vom tine cont in etapa de creare site web:

1. Wireframe/ structura – reprezinta un ghid vizual si functioneaza mai mult inutitiv petru a ne da seama cum va arata scheletul unui site web. Elementele acestuia sunt: designul informatiei, designul navigarii si designul interfetei.

2. Designul si layoutului – este faza cea mai complexa a procesului de creare site web in care vom tine seama de ideea de la care am pornit, de schita unui framework, de adaugarea unui caroiaj fisierului PSD, de impartirea layoutului, de alegerea typography si de selectarea schemei de culori. Dupa ce am stabilit toate acestea vom regandi totul ca un intreg si vom imbunatati aspectele ce necesita remedieri.
In crearea designului unui site web trebuie sa tinem cont de browserele care vor fi folosite pentru accesarea sa (Google Chrome, Internet Explorer, Mozila Firefox, Safari, Opera), de dispozitivele folosite (telefoane, tablete, desktopuri etc.), respectiv de rezolutiile ecranelor acestora. Majoritatea utilizatorilor au rezoltuii de minimum 1024×768 de pixeli pe ecranele dispozitivelor pe care le folosesc.
De asemenea, la fel de important este si typography in web design. In functie de domeniul afacerii care necesita site-ul se vor alege si fonturile potrivite: cu serife sau fara serife, dar si dimensiunea adecvata a acestora si distanta potrivita intre caractere astfel incat sa obtinem inteligibilitatea textului din continutul site-ului.
Nu in ultimul rand vom tine seama de importanta unui design responsive – pentru a nu fi nevoie de crerea unei alte versiuni a site-ului speciala pentru dispozitivele mobile. Mai mult de 60% dintre utilizatori folosesc mobilele pentru a accesa Internetul, dintre care aproximativ 70% fac cumparaturi online, iar mai mult de 40% isi planifica concediile in acest fel. Imposibilitatea de a accesa un site de pe mobil reprezinta pierderea unor clienti valorosi.
De asemenea, intreg designul nu se va crea tinand cont doar de aspect, ci mai ales de functionalitate si de experienta pe care i-o ofera utilizatorului. A aparut in scena termenul de UX design – o componenta esentiala a procesului de web design pe care nu o putem neglija nici in actul de creare site web. Asa ca designul se va axa pe experienta utilizatorului, tinand cont de faptul ca vizitatorii nu au timp sa citeasca intreg continutul ci mai degraba scaneaza site-urile.
Vom mentine un echilibru intre creativitate si modelele cu care acestia sunt obisnuiti.

3. Navigarea – utilizatorii vor mai degraba sa acceseze rapid informatia decat sa aiba mai multe optiuni intr-un design interactiv al navigarii. De aceea, accentul se va pune pe accesibilitate si usurinta de folosire in constructia meniului de navigare. De asemena, vom tine cont de arhitectura informatiei incluzand elemente comune si usor identificabile de catre vizitatori: homepage, produse/servicii, despre, contact, dar si alte pagini relevante pentru afacerea respectiva.

4. Continutul – de cele mai multe ori este cel care face diferenta intre un utilizator care ramane pe pagina accesata si unul care se grabeste sa abanoneze. Continutul unic, original, informativ, educativ si relevant este util atat pentru optimizare SEO (motoarele de cautare interepretand relevanta continutului) cat mai ales pentru mentinerea vizitatorilor pe un site web.

5. Usurinta de utilizare si accesibilitatea – oricat de aratos este designul unui site web, daca nu poate fi accesat si folosit cu usurinta este inutil. In acest sens, vom evita tehnicile de publicitate agresive (ferestre pop-up) care ingreuneaza incarcarea site-ului si care intrerup navigarea utilizatorului. Tot in acelasi context, vom optimiza imaginile si codul sursa pentru a ne asigura ca site-ul se incarca rapid. O intarziere de o secunda duce la abandonul paginii respective.

6. Optimizare SEO – este un proces continuu care incepe in momentul in care incepe etapa de creare site web si se creeaza URL-urile tuturor paginilor, metadata, meta tags, descrierile meta si atributele ALT ale imaginilor. Apoi se va optimiza intreg continutul tinandu-se cont de cuvintele cheie relevante pentru site cu ajutorul carora vizitatorii il gasesc mai usor.
Desigur, asa cum anunta si titulul, notiunile acestea sunt fundamentale. In realizarea unui site web vom tine cont de mult mai multe lucruri, in functie de nevoile fiecaruia, dar mai ales de asteptarile utilizatorului final. De aceea, niciodata nu incepem procesul de creare site web fara sa stim exact obiectivele acestuia (masurabile) si publicul caruia i se adreseaza.

C. CREARE SITE WEB – integrarea meniurilor de navigare in designul responsive

Obtinerea unui design responsive este o etapa ce nu poate fi ignorata in procesul de creare site web, dar si in aproape orice produs digital care se creeaza in prezent. Un produs digital cu web design responsive nu numai ca ofera tuturor utilizatorilor posibilitatea de a il folosi dar ajuta inclusiv la procesul de optimizare SEO.
Pe langa beneficiile evidente pe care le aduce implemetarea unui design responsive, exista si cateva aspecte ce necesita eforturi suplimentare. Unul dintre acestea este crearea sistemelor de meniu intrucat este destul de dificil de a afisa meniuri complexe intr-un mod eficient si pe ecrane mici si pe ecrane mari. De aceea e nevoie de un plan inainte de a incepe etapa de creare site web astfel incat rezultatul final sa poata fi utilizat indiferent de dispozitiv, browser sau sistem de operare.
Mai jos vom insira cateva recomandari care pot ajuta la integrarea meniurilor in designul responsive ce vor asigura in acelasi timp si o navigare usoara:

• Folosirea meniurilor de tip drop-down (lista) – acestea ofera posibilitatea de a manevra strutura complexa a continutului. Insa, intrucat dispozitivele cu touch screen au caracteristici limitate, aceste meniuri trebuie manevrate cu multa precizie. Asadar:
– Vom urmari o structura cu care utilizatorii sunt familiarizati – putem afisa continutul intr-o maniera clara. Utilizatorii vor putea sa gaseasca informatiile prin drop-down accesand doar optiunea necesara. In acest mod li se va oferi utilizatorilor o vizualizare exacta a continutului dorit si va fi accesibil indiferent de dispozitivul folosit.

– Vom tine cont de dimensiunea degetelor – nu putem ignora faptul ca accesarea unui link sau a unui element se va face prin apasare (cu degetul), iar daca utilizatorii se chinuie sa acceseze cu siguranta vor abandona respectivul site web. Pentru a evita aceasta, cel mai bine este sa abordam dimensiune ideala astel incat accesarea sa fie cursiva si usoara.

• Folosirea casutelor (butoane) – Navigarea unui site web de pe desktop e mult mai usoara si mai convenabila decat cea de pe dispozitivele mobile. De aceea, abordarea ideala in procesul de creare site web cu design responsive necesita convertirea tuturor elementelor din bara de navigare in casute si distribuirea verticala a lor. Este metoda cea mai potrivita pentru meniurile cu cateva butoane, intrucat pentru o lista mai mare de butoane este nevoie de scroll.
Unde putem plasa meniul vertical de navigare?
– Daca dorim sa mentinem nivelul continutului in partea de sus putem permite utilizatorilor sa exploreze site-ul pas cu pas si sa extraga ce doresc. Aceasta abordarea va asigura o interfata simpla si intuitiva si le va permite vizitatorilor respectivei pagini web sa navigheze intr-un mod convenabil.
– Daca dorim sa mentinem nivelul continului in partea de jos utilizatorii vor fi nevoiti sa parcurga pagina de aterizare (landing page) pentru a vizitat oricare dintre paginile site-ului. Prima data utilizatorul va observa antentul iar apoi restul continutului unui site web si in final a putea accesa bara de meniu. In acest fel poate decide mai bine unde vrea sa ajunga.

• Folosirea meniurilor cu pictograme – reprezinta o alta solutie destul de des abordata in etapa de creare site web. Avantajul acestora este ca ofera o experienta deosebita utilizatorilor de dispozitive mobile. In acest fel, lista categoriilor din meniu poate fi accesata prin apasarea pictogramei „Meniu”. Aceasta abordare reprezinta o alegere buna datorita faptului ca se va folosi in mod optim spatiul permitandu-le designerilor sa creeze pictograma de meniu astfel incat sa fie in concordanta cu intregul design al interfetei. Se poate realiza eficient folosindu-se platforma jQuery.
Folosirea unor meniuri cu multi layout – adaptate in functie de latimea dispozitivului – poate combina meniurile de tip lista cu cele cu pictograme afisate sub forma de casute. Pentru un web design deosebit, se pot adopta si include mai multe tipuri de meniu creand unul singur.
Exista cateva moduri in care se poate crea meniul de navigare al unui site web. Cele mai eficiente si uzuale abordari sunt prezentate mai sus. Ele asigura crearea unei experiente placute utilizatorilor mai ales a celor de dispozitive mobile. Aderarea la recomandarile de mai sus poate sa va asigure crearea unei navigari cursive si line si in acelasi timp un web design care sa nu compromita atractivitatea layoutului.
In functie de nevoile, obiectivele si asteptarile proprietarului, dar mai ales in functie de publicul tinta (de profilul utilizatorului final) se va aborda si se va implementa solutia optima in etapa de creare site web astfel incat sa se potriveasca perfect iar potentialii vizitatori sa se bucure de un design remarcabil si de o navigare placuta.

Tendinte in Web Design

A. VIITOARE TENDINTE IN WEB DESIGN
Dupa ce am observat care sunt tendintele de anul acesta in web design si modul in care evolueaza de la an la an, vom vedea la ce trebuie sa ne asteptam, dar mai ales cum putem sa aplicam o parte din cele ce urmeaza astfel incat atentia sa cada in totalitate pe factorul cel mai important: experienta utilizatorului.

Cele de mai jos sunt cateva predictii despre trendurile in web design facute pe baza evolutei tehnologiei si a modului in care sunt accesatesi utilizate anumite pagini web sau aplicatii web:

1. Clickurile sunt inlocuite de gesturi: nu este o tendinta neaparat noua, insa daca ne raportam la cat de dificil era sa dam scroll acum cativa ani cand trebuia sa ne incadram in bara laterala a unei pagini web si cat de mult si usor se aplica astazi aceasta tehnica, cu siguranta vom vedea ca clickurile vor fi inlocuite. In prezent e mult mai usor sa dai scroll decat sa faci click, iar asta se datoreaza utilizarii dispozitivelor mobile.

Asadar, ne putem astepta la cat mai multe pagini web construite in jurul scroll-ului si mai putin bazate pe clickuri. Avem toate motivele sa ne asteptam ca aceasta tendinta in web design sa continue intruct dispozitivele mobile vor acapara piata.

2. Simplificarea site-urilor: datorita vitezei cu care navigheaza utilizatorii totul va fi mai simplu si mai rapid. Aceasta tendinta in web design se va remarca pe de-o parte in incarcarea mai rapida a mai multor pagini web, iar pe de alta parte in intelegerea mai rapida a mesajelor pe care acestea le transmit. Un web design care incetineste navigarea utilizatorului are acelasi impact negativ asupra sa precum site-urile care nu se incarca sau care se incarca greu.

Un design simplu este mai usor de scanat ceea ce inseamna ca va fi mai usor de apreciat. Din acest motiv designul skeuomporhic nu mai are succes: pentru ca utilizatorii sunt mai perceptivi, mai nerabdatori si nu vor sa piarda timpul.

3. Pixelii vor disparea –avand in vedere necesitatea unui web design responsive atentia se va indrepta catre caroiaje. Majoritatea site-urilor sunt construite cu imagini care au jumatate din rezolutia afisata fara a-si modifica dimensiunea la scara. Asadar, vor deveni foarte folosite imaginile vectoriale.
Aceasta tendinta in web design a aparut deja in material design creat de Google. Site-urile se incarca mai rapid si pictogramele isi modifica dimensiunea in functie de ecran fara a-si pierde din calitate.

4. Animatiile vor reveni – rolul acestora este de a ajuta un site web sa livreze mai multa informatie intr-un timp mai scurt, utilizand mai putin spatiu. Animatiile CSS permit crearea cu o mai mare usurinta a unui design fara probleme legate de module de extensie, de viteza sau de compatibilitate.

Si animatiile GIF revin datorita eficientei si usurintei cu care acestea atrag atentia utilizatorilor. Asemenea aplicatiilor mobile care redefinesc asteparile utilizatorilor, si site-urile vor folosi aceeasi tehnica in incercarea de a sublinia si de a sintetiza mesajele pe care vor sa le transmita.

5. Saturatia retelelor de socializare si revenirea e-mailului: desi social media a avut un succes imens pentru public, creatorii de continut nu sunt atat de incantati. Avand in vedere numarul imens de postari zilnice, Facebook a invatat care sunt cele mai apreciate si din pacate unele dintre ele nu sunt vazute decat de cativa utilizatori.

Desigur, in acest sens, se poare recurge la anunturi platite pe Facebook. Din acest motiv, multi proprietari de pagini web isi vor canaliza atentia pe e-mailuri directe pentru a ramane in contact cu clientii lor. Nu inseamna ca retelele de socializare nu vor mai fi folosite, ci doar nu se va mai pune accent pe ele in scopul mentinerii legaturii dintre proprietari si clienti sau potentiali clienti.

6. Partea unei pagini web afisata in momentul deschiderii acestia (fold) va disparea – intrucat dimensiunile dispozitivelor variaza si aplicare scroll-ului e din ce in ce mai evidenta, fold-ul isi va pierde din relevanta si utilitate.

Din acest motiv, fiecare web design va parea mai aerisit, iar continutul unui site web va fi vizibil abia in momementul scroll-ului. Vom vedea, asadar, multi web designeri care vor umple paginile cu imagini mari, clare care vor ocupa spatiul mai ales pe verticala.

Daca in anul 2014 am observat cum dispozitivele mobile iau locul desktopurilor insa site-urile au fost construite pentru a se afisa corect mai intai pe desktop si abia apoi pe dispozitivele mobile, in 2015 aceasta strategie nu mai este productiva. Intrucat dispozitvele mobile vor inlocui treptat computerele in scopul navigarii pe Internet, atentia va cadea pe satisfacerea utilizatorilor acestora.

O tendinta in web design care va ramane valabila in anul 2015 este simplitatea, deoarece site-urile simple sunt mai rapide, mai performante si vor satisface utilizatorii. Vor deveni din ce in ce mai comune animatiile datorita eficientei lor. Si, desigur, o tendinta in web design este crearea unor pagini web a caror navigare sa fie cat mai asemenatoare cu utilizarea aplicatiilor mobile.

B. DE LA WEB DESIGN LA DESIGN PENTRU MOBILE
Internetul pe dispozitivele mobile se dezvolta mai rapid decat cel de pe desktop intrucat tot mai multi utilizatori se conecteaza la Internet folosind mai degraba dispozitivele mobile decat computerele personale.

Ce inseamna asta? Inseamna ca tendintele in web design vor fi aproape in totalitate dedicate dispozitivelor mobile. Iata 5 mari tendinte in web design care anul acesta au fost si vor mai fi urmate pentru crearea aplicatiilor mobile dar si a unor pagini web ce pot fi accesate cu usurinta indiferent de dispozitivul folosit:

1. Palete de culori subtile – daca in web design vom vedea culori cat mai accentuate, in designul pentru mobile va fi exact pe dos. Intrucat designul pentru dispozitive mobile se indreapta catre cel minimalist nu e surpinzator deloc faptul ca majoritatea culorilor vor fi pastelate si mai subtile.

Schemele de culori subtile si simple vor inlocui paletele de culori accentuate, iar asta este o miscare potrivita in designul pentru dispozitivele mobile intrucat ajuta utilizatorii sa isi canalizeze atentia catre elementele centrale. Conceptul de flat web design va deveni mai bine inteles si chiar mai usor de optimizat, iar elementele mult mai interactive datorita culorilor subtile implementate in interfetele mobile.

2. Mai mult scroll – era evident ca daca in web design tendinta aceasta a inflorit, si in designul pentru mobile sa fie cel putin la fel de eficienta. Insa, mai mult decat atat, parallax scrolling va ajuta la crearea animatiilor si a interactiunilor in designul pentru dispozitivele mobile. Daca designul traditional este mai mult flat si unidimensional, implementarea efectelor parallax va oferi mai multa profunzime designului.

Dar, pe langa parallax scrolling, vom vedea la fel de mult scroll inifnit si modular. Pentru respectarea necesitatii unui web design responsive, vom vedea atat scroll vertical, cat si oriziontal folosite pentru a crea efecte ce vor incanta utilizatorii. Scroll va inlocui, cu certitudine, clickurile.

3. Elemente animate – nu mai este deloc suprinzator ca interactiunile sunt si vor fi din ce in ce mai facile intrucat eficienta lor s-a dovedit de-a lungul timpului: sunt cele care determina utilizatorii sa actioneze. In loc de a fi folosite pentru a crea o aplicatie ce se va distinge de competitori, animatiile vor fi folosite mai mult cu un rol functional si motivational decat pur vizual.

Animatiile vor fi folosite pentru a crea utilizatorilor experiente mai placute si eficiente. Iar daca sunt implementate corect, utilizatorii isi vor da seama cu usurinta care sunt elementele interactive si care sunt cele vizuale. Prin animatii, designul pentru mobile va fi abordat cu mai mult realism iar acestea nu vor fi folosite numai amuzamentul utilizatorilor ci vor oferi o personalitate aparte aplicatiilor.

4. Transmiterea unei povesti – nu e o tendinta noua nici in web design, nici in designul pentru mobile, insa ramane valabila si anul acesta si cel mai probabil si in anii viitori. Tinand cont de noile efecte folosite in designul pentru mobile, vom vedea ca acesta din urma nu se va mai baza pe cuvinte ci va avea mai mult un rol interactiv.

Accentul va cadea pe designul UX si UI care va stimula si va determina utilizatorii sa interactioneze mai mult. Imagistica acentuata si clipuri video de calitate sunt cateva elemente de baza in designul pentru dispozitivele mobile. Din acest motiv, si in web design sunt aproape la fel de folosite.

Crearea unor povesti interactive nu se va baza numai pe crearea unor experiente care sa stimuleze ci va fi o unealta de conversie a utilizatorilor. Vom vedea animatii folosite concomitent cu aceste elemente de transmitere a povestilor care le vor trezi la viata.

5. Fundaluri incetosate si elemente transparente – si acest trend tine de web design, insa a fost adoptat cu succes in crearea si dezvoltarea aplicatiilor mobile. Efectele de incetosare in designul pentru dispozitivele mobile e folosit nu doar pentru a crea un efect vizual placut si si pentru a accentua elementele de design importante. Acest truc estetic va fi folosit pentru a obtine inteligibilitatea textelor dar si promeninenta butoanelor CTA.

Folosind imagini incetosate pe fundal in interfata unei aplicatii le va permite utilizatorilor sa isi dea seama ce este interactiv si ce nu este. Continuand tendinta de mai sus, prin imagini incetosate, nu doar ca ne vom astepta la cresterea conversiilor datorita butoanelor CTA evidente, dar, de asemnea, se vor transmite mai eficient povestile unor site-uri sau aplicatii.
Si elementele transparente vor fi incorporate in interfetele mobile pentru a crea un sentiment curat si minimalist.

Aceste cinci tendinte in web design si in designul pentru mobile sunt doar cateva schimbari pe care le observam deja de cativa ani. Inca mai sunt o multime de trenduri care includ axarea pe gesturile utilizatorilor de mobile, design material, interfete simplificate si multe altele. In orice caz, designul pentru dispozitivele mobile are menirea de a crea o experienta mai placuta utilizatorilor.

Web Design – Despre cresterea si scaderea conversiilor

A. 10 TACTICI DE WEB DESIGN PENTRU CRESTEREA CONVERSIILOR

Pentru majoritatea afacerilor, scopul unui site web este de a transforma vizitatorii in clienti, insa aceasta se poate realiza printr-un web design reusit, adica printr-un site atragator si usor de folosit.

Sunt multe aspecte de web design care joaca un rol important in convertirea cu succes a vizitatorilor in clienti. Chiar si cele mai mici detalii pot ajuta la transformarea unor potentiali clienti in clienti fideli. Care sunt tacticile de web design care pot asigura cresterea conversiilor unui site web ?

1. Layout responsive pentru ecrane de dimensiuni mari – chiar daca multi oameni prefera dispozitivele mobile in detrimentul computerelor sau a laptopurilor si ecranele devin mai mari. Sa ne gandim doar la televizoarele inteligente sau console de jocuri. De aceea, multi web designeri vor avea in vedere layouturile responsive care, odata incorporate, vor oferi aceeasi experienta optima utilizatorilor indiferent de dispozitivul, browserul sau sistemul de operare folosit.

2. Optimizare SEO inca de cand se creeaza un site web – este deja aproape o obligatie pentru web designeri sa optimizeze site-urile pentru motoarele de cautare. In acest sens vom tine cont de viteza buna de incarcare a site-ului, de elemente vizuale atractive, de imagini optimizate dar si de folosirea cuvintelor cheie in meta tagas, meta data, titles, descrierile meta etc. Un site web optimizat va avea trafic sporit, iar numai cu un trafic sporit pot creste si conversiile acestuia.

3. Evidentierea logo-ului si a elementelor vizuale care ofera identitatea brandului – plasarea corecta a logo-ului (de obicei in partea de sus, in stanga paginii) ofera credibilitate unei afaceri. Logo-ul simplu, dar puternic si usor de memorat are un impact urias asupra utilizatorilor. De aceea, se va profita de acesta pentru cresterea vanzarilor.

4. Navigare simpla si intuitiva – vizitatorii sunt tentati sa abandoneze anumite pagini web care nu sunt destul de atractive pentru ei sau care nu dispun de o navigare cursiva si usoara. Navigarea saracacioasa este un motiv principal pentru care un site web isi poate pierde clientii. Este unul dintre aspectele primordiale de web design care contribuie la crearea unei experiente reusite (sau dimpotriva) a utilizatorilor.
Indiferent cat de atragator e, bogat in continut de calitate, prietenos cu dispozitivele mobile si optimizat pentru motoarele de cautare, daca un site web nu dispune de o navigare usoara si intuitiva va fi, cu certitudine, abandonat.

5. Credibilitate si transparenta – utilizatorii unui site web apreciaza formidabil de mult toate indiciile care duc catre cladirea unei relatii bazate pe incredere. Cum se poate obtine credibilitatea? Prin testimoniale si recenzii afisate prominent pe site, prin afisarea numarului de clienti, prin portofoliul vizibil etc. Nu trebuie neglijat faptul ca vizitatorii unei pagini web isi creeaza o parere despre aceasta in mai putin de 5 secunde, deci toate dovezile care intaresc credibilitatea unei afaceri vor fi la vedere.

6. Incorporarea retelelor de socializare – este o tactica de web design deloc noua, dar cu rezultate imbunatatite indiferent de caz. Vizitatorii apreciaza retelele de socializare si in acest mod le este mai usor sa urmareasca activitatea unei companii si sa fie la curent cu toate noutatile. Prin prezenta pe social media va creste considerabil si numarul de vizitatori noi, asa ca este o metoda eficienta de crestere a conversiilor unui site web.

7. Butoane CTA atractive – este deja o regula in web design ca in realizarea butoanelor CTA (Call To Action) sa se tina cont de culorile contrastante, de dimensiunea optima a lor, de folosirea fonturilor corecte si mai ales de plasarea cuviincioasa a butoanelor astfel incat vizitatorii sa nu ezite sa le apese. Desi par niste amanunte, butoanele CTA reprezinta un portal intre simpli vizitatori si clientii unui site web.

8. Datele de contact usor vizibile si accesibile – aceasta nu inseamna numai crearea unei pagini de contact, ci plasarea anumitor date (numarul de telefon, adresa de e-mail) pe oricare dintrele paginile unui site web, astfel incat vizitatorilor sa le fie usor sa contacteze proprietarul afacerii. De asemenea, datele de contact – daca sunt complete – ajuta si la cresterea credibilitatii unei afaceri. De exemplu, adresa fizica trebuie sa fie insotita de o harta, iar adresa de e-mail va fi construita in contul site-ului si nu utilizandu-se Gmail, Yahoo etc.

9. Formulare de contact simple si accesibile – nu de putine ori se intampla ca vizitatorii unui site web sa il abandoneze din cauza formularului de contact. Solicitarea prea multor date irelevante sau chiar designul neatragator al formularului poate crea o repulsie in mintea utilizatorilor. De aceea, vom tine cont de regula simplitatii in web design atunci cand cream formularele de contact.

10. Incorporarea Google Maps – asa cum am mentionat la punctul anterior, includerea unei harti fizice este de mare folos pentru utilizatori. Trebuie sa luam in calcul utilizatorii de dispozitive mobile care le folosesc pe post de GPS. Aceasta tactica de web design este utila atat pentru utilizatori, cat si pentru obtinerea unei pozitii mai bune pe motoarele de cautare, mai exact pentru afacerile locale in Google +.

Tacticile esentiale de web design de mai sus reprezinta primul pas in convertirea vizitatorilor unui site web in clienti. Imbunatatirea acestuia se poate face constant, singura regula fiind atentia la nevoile si asteptarile utilizatorilor.

B. GRESELI DE WEB DESIGN CARE DUC LA SCADEREA CONVERSIILOR

Legatura dintre web design si optimizarea ratei de conversie a unui site web este foarte stransa. Plecand de la faptul ca fiecare site web are un obiectiv, fie ca este cresterea vanzarilor, a descarcarilor sau a abonatilor, functia sa este de a converti un vizitator intr-un client (sau abonat). Iar aceasta functie trebuie sa fie evidenta pentru potentialii clienti. Cu alte cuvinte, designul unei pagini web trebuie sa exprime rolul acesteia.

Rata de conversie reprezinta procentajul vizitatorilor care actioneaza in modul dorit de catre proprietarul unui site web. Exista o multime de factori care contribuie la cresterea sau scaderea ratei de conversie, iar mare parte dintre ei sunt factori care tin de web design. Vom enumera 7 greseli de web design care afecteaza negativ rata de conversie a unui site web:

1. Viteza mica de incarcare – intrucat rata de conversie se leaga strans de experienta utilizatorului (UX), de accesibilitate si de usurinta de utilizare, este cumva normal ca un site web care se incarca greu sa duca la numeroase abandonuri din partea vizitatorilor. O pagina web care se incarca in mai mult de 3 secunde va fi parasita de catre jumatate dintre cei care au accesat-o.
Pentru a scapa de meteahna aceasta, recomandam servicii bune de gazduire, dar si optimizarea site-ului din mai multe puncte de vedere: optimizarea imaginilor (compresia si reducerea dimensiunilor, precum si folosirea formatului JPEG), CDN (content delivery network), optimizarea codului sursa prin reducerea codurilor inutile sau a spatiilor albe, evitarea redirectionarilor etc.

2. O prima impresie proasta – este o greseala de web design pe care o regasim in multe pagini web. Strans legata de prima, aceasta se creeaza fie din cauza unei incarcari greoaie, fie printr-o navigare confuza, fie printr-un aspect care repugna.
Oricare ar fi problema, acesta trebuie remediata imediat prin evidentierea brandului adica alegerea paletei de culori atragatoare, a fonturilor potrivite, utilzand reguli de spatiere astfel incat sa se unifice toate caracteristicile de web design.

3. Butoane CTA neclare – un site web serveste drept un instrument de comunicare sau prezentare. De aceea trebuie definite fiecare dintre actiunile pe care utilizatorii le pot indeplini. Solutia consta in proeminenta butoanelor CTA, iar cand vine vorba de obiectivul uni site web vom avea in vedere vinderea produselor sau a serviciilor, generarea de clienti si obtinerea credibilitatii si a autoritatii. Butoanele CTA trebuie sa fie evidente, atractive si vizibile pentru a promova ce anume are site-ul de oferit.

4. Imagistica de slaba calitate – in web design aceasta are un rol imens. Elementele vizuale ale unui site web au un impact major asupra ratei de conversie a acestuia. Folosirea unor imagini naturale ofera o perceptie mai buna a utilizatorilor si o credibilitate mai mare a companiei.

5. Lipsa credibilitatii (a dovezilor) – un site web abia creat se va integra cu greu pe piata (mai ales daca este un domeniu competitiv) daca nu dispune de indicii care sa ii confere credibilitate. Un brand neslefuit sau nepus in evidenta, lipsa unor recenzii sau a unor testimoniale, dar si absenta din presa nu vor ajuta deloc o afacere sa se dezvolte.
Pentru a rezolva problema credibilitatii se vor folosi la potential maxim retelele de socializare si comunicatele de presa. Iar obtinerea unor testimoniale din parte primilor clienti constituie un prim pas spre cladirea fiabilitatii unui brand.

6. Continut mediocru – este cel care nu atrage tarficul deloc. Lipsa unui continut de calitate al site-ului va duce la lipsa unor potentiali clienti. In acest caz trebuie regandita strategia continutului astfel incat acesta sa fie pe placul vizitatorilor. Iar regula cea mai importanta este mentinerea calitatii inaintea cantitatii.

7. Navigarea confuza – asa cum am spus is mai devreme, este factorul de web design care poate crea o impresie gresita utilizatorilor. Prea multe optiuni pot incremeni vizitatorii nestiind incotro sa se indrepte si ulterior abandonand site-ul. De asemenea, nici termeni ambigui sau din jargon utilizati in meniul de navigare nu ii ajuta pe acestia.
Pentru a crea o navigare simpla si placuta trebuie revizuita arhitectura informatiei unui site web determinand cele mai importante componente care necesita directionari (linkuri). Optiunile secundare trebuie eliminate pentru a nu intarzia luarea unei decizii din partea vizitatorilor. Orice meniu trebuie sa fie simplu, curat si usor de inteles. Din acest motiv vom apela la consecventa, la titluri evidente si la includerea unui filtru de cautare.

Cresterea ratei de conversie a unui site web este un proces lung care nu se va termina niciodata. Acesta solicita multe cercetari, analize si testari pentru a obtine rezultate pozitive. Evitarea si corectarea greselilor de web design enumarate mai sus constituie un prim pas catre optimizarea ratei de conversie.

Servicii de realizare pagina web

Nu este lucru usor gasirea firmei adevate de web design care poate oferi servicii de realizare pagina web ireprosabile. Inaintea de a gasi o agentie de web design ideala care poate indeplini toate cerintele si nevoile clientului, vom vedea in ce anume consta procesul de realizare pagina web, mai exact care sunt toti pasii ce trebuie indepliniti.

1. Alegerea si achizitionarea unui domeniu – este primul pas ce trebuie parcurs in timpul procesului de realizare pagina web. Pentru acesta se va plati o taxa anuala ce va acoperi drepturile de utilizare a numelui doar in cazul in care extensia sa nu este .ro. In acest caz, achizionarea domeniului este pe viata nefiind nevoie de plata unor costuri anuale. Asadar, pentru alte extensii (.com, .net, .info etc.) e necesara achitarea unei taxe anuale.
Alegerea domeniului potrivit pentru o afacere se va face tinand cont de cuvintele cheie care sunt relevante pentru afacerea respectiva sau, dupa caz, in functie de numele firmei deja existente. Este important ca alegerea domeniului sa se faca tinand cont de posibilitatea de extindere a afacerii, astfel incat sa nu existe nicio restrictie datorata unui nume ales gresit.

2. Alegerea gazdurii web si inregistrarea – constituie urmatorul pas in procesul de realizare pagina web si consta in alegerea unei companii adecvate care ofera servicii de gazduire. Gasirea unei gazduiri web poate fi comparabila cu inchirerea unui spatiu pentru un site web.
Exista mai multe tipuri de gazduire, in functie de servere: shared servers (mai multe pagini web vor imparti acelasi spatiu de gazduire – din acest motiv pentru site-urile mari acest tip de gazduire nu este recomandat), virtual servers (sunt mai stabile decat cele shared si se recomanda afacerilor mici sau mijlocii care nu au foarte multi vizitatori insa) si dedicated servers (gazduiesc un singur site web – sunt ideale companiilor mari cu trafic pe masura).
Inainte de a alege tipul de gazduire optim se recomanda testarea mai multor pagini web gazduite de anumite servere pe care le consideram adevate.

3. Etapa de web design si web development – de indata ce s-au stabilit numele domeniului si gazduirea se va incepe designul respectivei pagini web. Este, fara indoiala, cea mai laborioasa etapa in procesul de realizare pagina web. Acesta presupune planificarea, documentarea, analiza pietei si a concurentei, precum si analiza publicului tinta.
Abia dupa acestea au fost indeplinite va incepe designul propriu zis: vom tine cont de structura paginii, de aspectul sau dar si de functionalitatea perfecta. In acelasi timp vom incerca sa mentinem un raport ideal intre continutul vizual si cel scris. Avand in vedere obiectivele respectivei pagini web, vom realiza structura si tipul de navigare. Implementarea atenta a designului astfel incat sa se bucure de o buna functionare este urmatoarea etapa.

4. Testarea si lansarea paginii web – o etapa ce nu are voie sa fie sarita in procesul de realizare pagina web. Se va testa atat din punct de vedere al functionalitatilor (linkuri, navigare, butoane CTA etc.), cat si din punct de vedere al compatibilitatii acesteia cu toate dispozitivele mobile si cu majoritatea browserelor astfel incat sa nu existe riscul pierderii unui numar considerabil de vizitatori.
Netestarea unei pagini web poate duce la aparitia unor linkuri expirate sau nedirectionate sau la proasta functionare a unor butoane ceea ce se traduce prin experiente nereusite ale vizitatorilor adica printr-o rata de abandon mare, deci insuccesul respectivei pagini web. Nicio agentie de web design si development care se respecta nu va permite lansarea unui site web sau a unei pagini web, fara testarea sa in prealabil.

5. Promovarea paginii web – este probabil etapa cea mai lunga intrucat necesita investirea atentiei si a resurselor in mod constant pentru a obtine rezultate optime. In primul rand motoarele de cautare trebuie instiintate de aparitia unei noi pagini web. Pentru aceasta exista Google’s Link Submission Page. Iar apoi, pentru o mai mare vizibilitate pe motoarele de cautare e nevoie de optimizare SEO.
Promovarea unei pagini web se poate realiza prin multe mijloace, multe dintre ele fiind gratuite si destul de eficiente. De exemplu: retele de socializare, comunicate de presa, guest posting (postari pe alte bloguri), e-mail marketing sau publicitate platita de tip PPC (pay per click) prin anunturi Google AdWords sau anuturi pe Facebook.

Este important de retinut ca promovarea unei pagini web se va face constant, chiar si dupa obtinerea notorietatii dorite sau a numarului optim de vizitatori. Avand in vedere competitia acerba care creste de la zi la zi, pentru a putea face fata, nu trebuie neglijata nicio clipa.

Web Design – Cum alegem modelul de UI?

Intrucat exista mii de modele de UI (interfata cu utilizatorul) si inca se mai creeaza zilnic altele noi trebuie sa stim cum alegem unul dintre ele inainte de a incepe procesul de web design.

Pentru a stabili care dintre prototipurile de UI ni se potriveste cel mai bine trebuie sa clarificam urmatoarele:

– Care sunt problemele si obiectivele respectivului site web?

– Ce modele folosesc alte site-uri pentru a rezolva aceste probleme?

– Cum folosesc site-urile aceste prototipuri?

– Cum le putem diseca si cum putem extrage elementele de web design potrivite pentru noi?

Alegand un model de UI in functie de probleme si de obiective vom evita alegerea unui layout doar datorita faptului ca este atragator. Chiar daca unele tipare sunt populare nu inseamna neaparat ca intotdeauna trebuie sa adoptam ultimele tendinte in web design.

Intodeauna cand realizam un site web vom porni de la obiectivele acestuia si de la felul in care putem ajuta utilizatorii site-ului sa le atinga.

Vom porni de la o problema simpla dar uzuala pe care multe pagini web o intampina: utilizatorii evita sa se autentifice pe site. In acest sens, urmand etapele de mai sus, vom vedea cum putem alege un tipar de UI astfel incat sa ne rezolve problema:

1. Identificarea problemei – intrucat utilizatorii continua sa ne viziteze site-ul si totodata sa petreaca mult timp navigand pe acesta, putem deduce ca problema consta in procesul de autentificare. Solutia va fi atunci o simplificare a procesului de autentificare sau inregistrare.

2. Cautarea unor modele de UI pe care alte pagini web le folosesc pentru rezolvarea acestei probleme – vom vizita site-uri similare cu al nostru. Vom vedea ca multe dintre ele folosesc un tip de autentificare prin social media ce permite utilizatorilor sa se inregistreze mai rapid. Este o solutie buna pentru problema de mai sus.

3. Examinarea modului in care alte pagini web folosesc aceste tipare – daca urmarim site-urile mari (de exemplu Spotify sau Pinterest) si vedem cum au introdus aceasta tehnica de web design ne putem inspira astfel incat rezultatul sa fie productiv.

4. Disecarea tiparului si extragerea elementelor de web design care ni se potrivesc si care ne vor ajuta – intrucat multe site-uri folosesc diferite retele de socializare (Google +, Twitter, Facebook, LinkedIn etc.) si ofera utilizatorilor alegerea retelei dorite, probabil ca nu vom dori includerea tuturor, ci vom alege ce ne intereseaza.

Nu mai este o supriza faptul ca majoritatea site-urilor folosesc in procesul de inregistrare, autenficarea cu profilul de Facebook, iar celelalte retele de social media apar sub forma unor pictograme.

Desi in web design consecventa este un principiu bun, alegerea unui tipar de UI nu trebuie sa fie definitiva. Chiar daca cunoastem si folosim aceste tipare, in etapa de web design trebuie sa avem mereu o perspectiva noua. In acest fel, respectivul site web va avea un aspect cunoscut, memorabil, dar in acelasi timp va aduce ceva nou utilizatorilor.

Exista cateva resurse de modele de UI ce pot veni in intampinarea celor care isi doresc un nou site web al carui web design sa fie memorabil. Dintre ele amintim:

– ui-patterns.com (o biblioteca destul de complexa administrata de Anders Toxboe unde se pot gasi de la modele de bare de navigare, formulare, tabele, continut si pana la meniuri sau filtre de cautare).

– Pattern Tap (administrata de agentia de web design ZURB) – o biblioteca stufoasa cu multe modele de UI clasificate dupa stil, tip, culoare dar si dupa tipul de dispozitiv.

– siteinsipre.com – o prezentare ale celor mai reusite modele de web design si design interactiv categorisite in functie de stiluri, tipuri, subiecte sau platforme.

– inspired-ui.com – reprezinta un cumul de prototipuri de UI special create pentru iPhone, Android sau iPad extrem de usor de folosit datorita meniului simplu de tip dropdown.

– Useyourinterface.com – este o biblioteca care se extinde treptat si aduna interfete de tranzitie si modele de design prin interactiune.

Acestea sunt doar cateva dintre bibliotecile online de prototipuri de UI. E musai sa intelegem ca daca interfata cu utilizatorul este placuta si simpla, atunci intreaga experienta a utilizatorului legata de un site web va fi placuta, iar rezultatul pe care il urmarim (cresterea ratei de conversie sau cresterea numarului de autentificari, de exemplu) nu va intarzia sa apara.

Chiar daca ne dorim un web design unic si uluitor, ne putem inspira folosind cele mai bune prototipuri de UI pentru a avea o certitudine legata de modul in care utilizatorii inteleg si utilizeaza un site web.

Un web design reusit ii va multumi pe utilizatori si ii va determina sa revina pe acel site web oferindu-le sentimentul de familiarizare si usurinta de utilizare bazandu-se pe intuitie. Tiparele de UI reprezinta unelte utile pentru a realiza un site web si a obtine satisfactia vizitatorilor insa, in acelasi timp, si implementarea lor trebuie sa se realizeze intr-un mod creativ si original pentru a oferi senzatia de naturalete.

Realizare site web – Testarea navigarii

Printre cele mai importante elemente in procesul de realizare site web se numara navigarea. La fel de importante sunt designul, aspectul si continutul, insa nu putem ignora faptul ca fara o navigare simpla si cursiva cele de mai sus pot deveni insignifiante. Din acest motiv, toate sunt strans legate intre ele.

In acest articol ne vom dedica exclusiv navigarii, mai exact testarii acesteia chiar pe parcursul etapei de realizare site web, astfel incat sa ne asiguram ca utilizatorii vor beneficia de o experienta placuta si usoara in timpul navigarii pe site-ul nostru.

Indiferent de tipul de navigare pe care il adoptam – amuzant, creativ, simplu etc. – intotdeauna ne vom asigura de functionarea perfecta a sa. Cand vorbim despre testarea usurintei de a utilizare si de accesare a arhitecturii informatiei unui site web, cele mai eficiente teste vor fi: sortarea si testarea de tip arbore.

Ambele tipuri de testari sunt simple si usor de realizat oferind informatii utile pentru a maximiza organizarea unei pagini web. Testarea prin sortare va avea loc inaintea procesului de realizare site web, implicit a structurii acestuia si ne ajuta sa intelegem cum se poate organiza intr-un mod cat mai natural un site web. Testarea de tip arbore intervine dupa etapa de realizare site web ca o metoda de validare a succesului sau, dupa caz, ca o metoda de imbunatatire a site-ului.

Testarea prin sortare

Frumusetea acestei metode de testare consta in simplitate. Ca in orice alt domeniu, si in web design se poate aplica cu succes aceasta tehnica de testare. Ce presupune testarea prin sortare? In functie de nevoile si obiectivele fiecarui site web in parte, se vor scrie pe cartonase denumirile elementelor prinicpale ale site-ului ce vor alcatui meniul de navigare si se vor sorta de catre participanti in ordinea importantei considerate de catre acestia.

De asemenea, se poate folosi un instrument de tipul Optimal Sort care va analiza aceste date. In orice caz, rezultatul ne va ajuta sa intelegem mai bine cum utilizatorii vor naviga in mod intuitiv pe un site web.

Exista mai multe strategii diferite de a sorta aceste cartonase, depinzand in mod evident de nevoile afacerii pentru care are loc procesul de realizare site web. In acest sens, vom analiza tipurile de sortare deschisa si inchisa:

Sortarea deschisa presupune oferirea cartonaselor (pe care sunt notate elemente diferite) utilizatorilor cu scopul de a le categorisi in grupe denumite de ei insisi. Este o metoda recomandata pentru a obtine idei noi.

Sortarea inchisa, pe de alta parte, se refera la aceeasi categorisire dar in grupuri predefinite. Este o metoda recomandata in cazul in care avem categorii deja existente.

Cand aplicam metoda testarii prin sortare pentru navigarea pe un site web, vom tine cont de un timp prestabilit intrucat, daca vrem rezultate optime, trebuie sa ne gandim la faptul ca navigarea se realizeaza destul de rapid de catre utilizatori.

Cateva reguli pentru testarea prin sortare se refera la: folosirea unui limbaj universal si accesibil, folosirea unor cartonase goale (pentru a lasa loc noilor idei), abtinerea de la orice interventii pentru a nu influenta rezultatele finale, limitarea numarului de cartonase (putem evita paginile standard de tip “Contact” sau “Termeni si conditii” intrucat acestea se vor gasi pe orice site web).

Testarea de tip arbore

In opozitie fata de testarea prin sortare, aceasta metoda permite testarea modului in care este strucurata informatia dupa ce a fost realizat conceptul de web design al site-ului. Testarea de tip arbore presupune dezgolirea sistemului de navigare de elementele vizuale pentru a observa cum functioneaza strucura de baza a respectivului site web.

In procesul de web design, aceasta testare constituie unul dintre cei mai importanti pasi intruct implica gasirea unor informatii diverse pe un sitemap de catre participanti. Si pentru aceasta testare exista instrumente utile, printre ele gasindu-se Treejack, pentru a putea constata daca utilizatorii au accesat destinatia corecta sau au gasit ce cautau. Este, asadar, o metoda utila pentru a afla cand de usor pot naviga utilizatorii.

Un meniu de navigare sarac nu va putea fi imbunatatit doar printr-o casuta de cautare intrucat utilizatorii nu vor sti ce anume sa caute. O regula de baza in web desing ne spune ca trebuie sa ii facem pe utilizatori sa gandeasca cat mai putin – sa nu se chinuie sa isi aminteasca – intrucat poate afecta in mod negativ experienta lor (UX).

Testarea de tip arbore se foloseste, de obicei, din doua motive: pentru a determina cat de mult se cauta un anumit produs si pentru a concluziona daca navigarea necesita eventuale modificari. Putem spune ca este un test pentru obtinerea unor statistici.

Acordand importanta cuvenita arhitecturii informatiei inca din procesul de realizare site web putem identifica si solutiona problemele legate de navigare inainte ca acestea sa fie semnalate de utilizatorii finali. Acuratetea lor este redata de simularea comportamentului natural al utilizatorilor.

De la creare magain online – La lansare magazin online

A – 7 factori necesari

Comertul electronic, desi se dezvolta rapid, are dezavantajul unei piete extrem de competitive. Din acest motiv, actul de creare magazin online trebuie sa se desfasoare tinandu-se cont de modificarile constante, de dezvoltarea tehnologiei dar si de cerintele si asteptarile clientilor.

Cand apelati la servicii de creare magazin online oferite de o agentie de web design si web development trebuie sa stiti ce sa solicitati. Mai joc vom enumera 7 factori de care trebuie tinut cont pentru crearea unui site web de e-commerce care sa functioneze perfect si sa se distinga de competitori:

1. Designul UX (experienta utilizatorilor) – a devenit punctul central al site-urilor de e-commerce. Pe langa a avea o linie de produse unica, un magazin online trebuie sa fie si usor de folosit. De multe ori asta este la fel de importanta ca produsele. Daca un site web de e-commerce nu faciliteaza cautarile produselor si tranzactiile e foarte posibil sa pierzi potentiali clienti.
Designul trebuie sa fie curat si aerisit. Meniurile si filtrele de cautare si de sortare cat mai clare sunt elementele de web design de care e musai sa tinem cont in etapa de creare magazin online intrucat se presupune ca majoritatea cumparatorilor stiu deja ce vor si se asteapta sa gaseasca utilizand meniul sau casuta de cautare a produselor.
Tot la categoria designului pentru experienta (facila si placuta) a utilizatorilor intra si designul responsive. Vom lua in calcul faptul ca multi cumparatori folosesc dispozitivele mobile pentru a-si face cumparaturile, iar experienta lor trebuie sa fie la fel de placuta ca a utilizatorilor de desktop.

2. Timpul de incarcare – multe studii ne indica faptul ca utilizatorii Internetului nu asteapta ca un site web sa se incarce. Daca incarcarea nu este instantanee, acestia vor abandona site-ul. Asa ca daca timpul de incarcare este intre 1 si 3 secunde, ar trebui sa fie suficient pentru a mentine interesul utilizatorilor. Recomandam testarea vitezei de incarcare a site-ului prin Pingdom si, daca este cazul, remedieri imediate ale site-ului prin optimizarea factorilor care pot incetini viteza de incarcare a sa.

3. Imaginile – alt factor de care trebuie sa tinem cont in etapa de creare magazin online pentru a satisface asteptarile si nevoile clientilor. Acestia vor sa vada imagini de calitate ale produselor, din fiecare unghi posibil cu posibilitatea de marire a imaginii. Iar in prezent nu exista nicio scuza pentru imagini mai putin calitative – acestea ridicand suspiciuni si scazand considerabil increderea cumparatorilor in respectivul magazin virtual.

4. Informatia despre produse – alt aspect care influenteaza major decizia de cumparare a utilizatorilor. Desi acestia isi doresc descrieri ample si detaliate ale produselor, prea multe informatii ii pot coplesi. Regula este de a livra informatiile esentiale, iar restul sa fie detaliate pe alte pagini web (doar pentru doritori). La categoria descrierilor de produse trebuie oferite detalii despre dimensiuni, materiale, greutate sau orice alte detalii necesare.

5. Returnarile de produse – desi este un factor problematic, dar care consolideaza credibilitatea unei afaceri. Asa ca trebuie luata in considerare politica de returnare a produselor in procesul de creare magazin online astfel incat sa nu fie neprofitabila pentru afacere, dar nici nesatisfacatoare pentru clienti. Pe de alta parte, daca un magazin online ofera posibilitatea de a returna produse cu usurinta, gratuit sau cu pret redus, cumparatorii isi vor aminti cu siguranta si vor capata incredere in acel magazin.

6. Procesul de checkout – una dintre cele mai mari greseli comise in etapa de creare magazin online este ignorarea paginii de checkout. Atat proprietarii afacerilor, cat si unii web designeri uita cat de frustrant si enervant este sa completezi un formular interminabil cu date irelevante pentru a achizitiona un produs. O alta greseala este fortarea utilizatorilor sa se inregistreze pe site pentru a putea cumpara un produs.
Un proces de checkout ideal presupune completarea unei pagini simple cu detalii precum modalitatea de plata, transport si datele de contact. Sigur, se poate include optiunea de inregistrare in baza de date a magazinului (optional!). O a doua pagina va oferi optiunea de vizualizare a cumparaturilor si completarea tranzactiei. Daca procesul de checkout este mai amplu decat atat, multi clienti vor abandona magazinul.

7. Pastrarea relatiilor cu clientii – oferirea de newslettere este la fel de importanta precum amintirea clientilor de numele companiei si de brand. De asemenea, prin intermediul acestora se pot oferi informatii despre promotii sau oferte ce i-ar putea interesa pe clienti. Transformarea clientilor in clienti fideli se poate realiza destul de usor prin personalizarea unor mesaje si mici atentii in zilele lor de nastere, de exemplu.
Desi acesti 7 factori par a fi banali si arhicunoscuti, in continuare exista o multime de magazine online care nu tin cont de ei in intregime. Poate un factor care ii inglobeaza pe toti cei enumerati mai sus este concentrarea pe modul in care gandeste si se comporta utilizatorul final al magazinului. Empatia cu acesta este esentiala pentru ca magazinul ce urmeaza sa fie creat sa fie considerat unul ideal.

B – 7 moduri de imbunatatire

Continutul nou si actualizat, produsele noi si ofertele atractive nu mai reprezinta suficient pentru clienti intrucat acestia au nevoie de o experienta unica in privinta cumparaturilor. Inca din timpul actului de creare magazin online trebuie sa ne axam pe experienta utilizatorilor si sa tinem cont si de preferintele si nevoile celor mai exigenti dintre acestia.
Prin intermediul unui magazin online trebuie sa oferim experienta din viata reala cumparatorilor in asa fel incat acestia sa revina in magazinul nostru. Indiferent de produsele sau serviciile pe care le comercializam trebuie sa intelegem ca achizitionarea lor nu reprezinta doar o necesitate, ci pentru multi clienti reprezinta o aventura sau un mod de a se recrea.

Cand a avut loc procesul de creare magazin online ne-am canalizat atentia spre cosul de cumparaturi, metodele sigure de plata online, modalitatile sigure de transport, insa de indata ce respectivul site web de e-commerce a fost lansat continua sa apara noi provocari si noi moduri de a imbunatati magazinul pentru a putea oferi o experienta mai placuta clientilor. Vom vedea 7 moduri in care un magazin online deja creat (sau in curs de creare) poate fi imbunatatit:

1. Evidentierea noutatilor – una dintre cele mai bune metode de atragere a clientilor este prin informarea acestora despre noile oferte. E important ca promovarea produselor sau a serviciilor sa fie inteleapta. Ceea ce inseamna ca inca de pe prima pagina a magazinului (Homepage) vom plasa ultimele oferte, cele mai noi produse sau cele mai cumparate produse.
Totodata, e important sa nu uitam o oferta pe prima pagina pentru prea mult timp, ci sa le rotim intre ele astfel incat respectivul site web de e-commerce sa para mereu imbunatatit. Stagnarea nu doar ca nu ii atrage pe clienti, ci le creeaza un sentiment de repulsie.

2. Crearea unui site web de e-commerce interactiv astfel incat utilizatorii sa lase o recenzie – toate elementele interactive de web design vor atrage clientii si le vor oferi o experienta unica. E important sa ii lasam sa decida ce isi doresc si cum doresc si in acest timp sa le oferim asistenta.
Linkurile necesare precum cosul de cumparaturi, metode rapide de plata si achizitionarea rapida trebuie sa fie vizibile pe fiecare pagina astfel incat utilizatorii sa poate termina procesul de achizionare fara sa parcurga mai multe pagini web. Mai mult de jumatate dintre cei care achizioneaza online produse sau servicii citesc recenziile inainte de a cumpara ceva, asadar acestea nu ar trebui sa lipseasca dintr-un magazin online.

3. O experienta de achizionare intr-un singur pas. Una dintre cele mai importante componente de care vom tine cont in etapa de creare magazin online va fi pagina de checkout. Niciunui cumparator nu ii place sa parcurga nenumarati pasi pentru a finaliza procesul de achizionare a unui produs sau serviciu.
Pentru multi cumparatori inregistrarea pe un site web si parcurgerea a 3-4 pasi pentru a completa procesul de achizionare este un motiv de abandon. De aceea trebuie sa le oferim acestora un link de achizitionare rapida care, cu siguranta, va accelera vanzarile.

4. Conectarea cu retelele de socializare – dezvoltarea accelerata a Internetului se datoreaza in mare parte retelelor de socializare. Asa ca, daca detinem un site web de e-commerce trebuie sa ne urmam clientii astfel incat sa ii atragem. Prin social media indubitabil ne vom promova afacerea si mai mult decat atat ne vom afla acolo unde sunt si cumparatorii.

5. Designul responsive – in cazul in care nu a fost deja abordat in actul de creare magazin online, ar fi cazul sa ne grabim. Fie ca vom construi un nou site web special pentru dispozitivele mobile sau vom imbunatati vechiul site, in prezent un site unresponsive ne poate costa pierderea multor clienti valorosi.

6. Folosirea uneltelor de analizare a datelor la potential maxim – Google Analytics si alte instrumente asemanatoare ne ajuta sa analizam vizitatorii si utilizatorii magazinului nostru. Putem folosi aceste instrumente pentru a observa ce produse cauta cumparatorii, ce cuvinte cheie folosesc pentru a le cauta, cat timp petrec navigand pre respectivul site web de e-commerce etc.
Toate aceste indicatii ne vor ajuta sa imbunatatim magazinul si strategia de marketing astfel incat sa crestem numarul vanzarilor. In acelasi timp, aceste date ne vor ajuta sa cunoastem mai bine competitorii si oferttle acestora astfel incat sa ne putem reorienta si sa iesim din tipare oferind produse sau servicii unice clientilor.

7. Anuntarea unor oferte unice pentru a ademeni cumparatorii – aceasta tehnica nu are neaparat legatura cu etapa de creare magazin online, desi, daca ne gandim mai bine, designul trebuie realizat in asa fel incat aceste oferte sa poate fi vizibile inca de pe prima pagina a magazinului.

Asadar, ofertele irezistibile, reducerile trebuie sa ii atraga pe clienti si mai ales trebuie sa ne gandim ca acestia vor compara intotdeauna preturile pe care le practicam cu cele ale competitorilor. Dar utilizand datele analitice la potential maxim ne vom putea distinge de competitori oferind cele mai bune produse la cele mai avantajoase preturi.
Mai sus am trecut in revista 7 moduri in care un site web de e-commerce poate fi imbunatatit. Unele dintre ele pot fi abordate inca din timpul procesului de creare magazin online, in timp ce altele vor necesita atentie permanenta din partea prorpietarului pentru a nu pierde nicio oprtunitate de a atrage noi clienti.

C – Lansarea unui produs

Stim deja ca lansarea unui produs nou trebuie sa fie facuta conform unui plan, dar pentru asta vom tine cont de el chiar in etapa de creare magazin online. Orice plan necesita acordarea unui timp, iar avand in vedere nenumaratele produse care se lanseaza in fiecare zi, ne trebuie si o idee unica.
Pentru o buna planificare a lansarii unui produs vom tine cont de trei elemente: distributia, promovarea si asistenta clientilor.

1. Distributia – multe afaceri online neglijeaza distributia iar asta se intampla frecvent din cauza unei analize sterpe a vizitatorilor si clientilor unui site web de e-commerce. Pentru a crea o strategie puternica de distributie vom tine cont de:

– stabilirea modului in care cumparatorii nostri prefera sa achizitioneze produsul: dintr-un magazin online sau dintr-unul fizic.

– identificarea celor mai eficiente si putin costisitoare modalitati de a distribui produsele fara sa sacrificam calitatea acestora.

– stabilirea canalelor de distributie: directe sau indirecte sau si directe si indirecte. Pentru asta vom mentiona in procesul de creare magazin online daca suntem doar distribuitorii sau si producatorii produselor comercializate.

– luarea in calcul a nevoilor si cerintelor utilizatorilor finali. In functie de produsele comercializate trebuie sa ne gandim la toate aspectele: cum pot verifica sau proba produsele?

– luarea in calcul a nevoilor produselor – sunt perisabile, fragile, necesita explicatii suplimentare? Daca nu mentionam toate acestea in descrierile produselor, inseamna ca actul de creare magazin online nu s-a indeplinit cu gandul la utilizatorii finali care isi vor da seama si probabil nu vor binevoi sa finalizeze procesele de achizitionare.
Raspunzand acestor intrebari ne vom putea planifica strategia de distributie cu o mai mare usurinta si o vom putea mentiona in etapa de creare magazin online, astfel incat vizitatorii magazinului nostru sa aiba detaliile necesare pentru a lua o decizie in cunostinta de cauza.

2. Promovarea – este un alt element important de care trebuie sa tinem cont cand lansam un produs sau serviciu nou. Aceasta va incepe inainte ca produsul sa fie lansat si va continua pana cand se incheie perioada lansarii.
Scopul promovarii produsului este de a trezi interesul cumparatorilor astfel incat in momentul inceperii distributiei acestuia, sa existe deja doritori. Campania de promovare dureaza – in functie de produs – de la o luna si pana la un an.

Strategiile de promovare pot fi diverse:

– retele de socializare – sunt cai bune de comunicare prin care utilizatorii pot fi informati despre ultimele noutati legate de produs.

– blog – reprezinta o cale usoara si eficienta de a obtine noi potentiali clienti si de a-i mentine interesati. De aceea in procesul de creare magazin online vom avea grija sa atasam un blog prin care sa oferim informatii utile celor interesati. Prin articole noi si unice putem anunta evenimente legate de afacerea noastra. De asemenea, un blog de calitate este un mare avantaj pentru optimizare SEO.

– marketing prin e-mail – modulul de newsletter este deja o banalitate pentru orice site web si totusi beneficiile sale sunt numeroase. Prin intermediul sau, clientii magazinului pot fi tinuti la curent cu ultimele noutati, postari pe bloguri si orice continut al magazinului relevant pentru acestia.

– comunicate de presa – eficienta lor este sporita cu atat mai mult cu cat acestea sunt vazute in mare parte de publicul tintit. In acest fel, vor aparea noi clienti interesati de produs ceea ce inseamna vizibilitate crescuta a magazinului si cresterea vanzarilor.

– alte mijloace media (radio, TV, afise outdoor etc.) – reprezinta costuri suplimentare insa daca produsul ce urmeaza a fi lansat este cu adevarat nou si asteptat de public, publicitatea platita poate fi o investitie avantajoasa.

3. Asistenta clientilor – cu mult inainte de lansarea produsului, chiar in procesul de creare magazin online ne vom ocupa de sistemul de relatii cu clientii. In acest sens trebuie sa ne decidem asupra modului in care vom tine cont de feedbackul clientilor.
Trebuie sa ne asiguram ca avem tehnologia necesara (suficienta latime de banda pentru a face fata unui trafic aditional) unul sau mai multe numere de telefon valide, multiple adrese de e-mail, un modul de live chat si nu in ultimul rand sa fim activi pe retelele de socializare (multi clienti prefera comunicare prin intermediul social media).
Feedbackul clientilor este extrem de important pentru un site web de e-commerce. De aceea, trebuie sa ne asiguram ca fiecare dintre acestia va primi un raspuns. Indiferent de natura feedbackului – pozitiva sau negativa – acestora le vom multumi si vom incerca pe cat posibil ca nemultumirile sa fie corectate.
Un sistem de asistenta a clientilor care poate preveni avalansa de mesaje poate fi o pagina de FAQ (intrebari frecvente si raspunsurile aferente).

Cand nu trebuie lansat un produs nou? De obicei in preajma sarbatorilor importante vom evita lansarile. De asemenea, daca produsul nostru are competitori ne vom interesa cand il vor lansa acestia astfel incat ori sa il lansam inainte (daca suntem pregatiti) ori sa asteptam sa vedem cum este privit pe piata pentru a putea veni cum imbunatatiri.