Realizare pagina Web – cum reparam designul?

A. REALIZARE PAGINA WEB – cum reparam designul?

Se intampla frecvent ca in urma unui proces de realizare pagina web rezultatul sa nu fie tocmai satisfacator. Iar asta se traduce intr-o rata de conversie mica si, mai rau decat atat, intr-o rata de abandon (bounce rate) ridicata. De multe ori asta se datoreaza unui web design saracacios si prost conceput.
Cum se poate repara sau imbunatati designul unei pagini web ?

Chiar daca am depistat sau nu problema, e indicat sa urmam cativa pasi pentru a elimina orice dubiu legat de vreun element de web design care ar putea afecta negativ intregul site web.

1. Typography – vom incepe cu textul. Adeseori problema consta in folosirea prea multor fonturi sau chiar in lipsa unei ierarhii clare a textului. Cum putem repara? Fontul (sau fonturile – dar nu mai mult de trei) alese trebuie sa fie in concordanta cu sentimentul pe care il trezeste intreg designul. De exemplu, unui design sobru si impunator nu se i va potri un font comic.
In typography regula de aur este respectarea inteligibilitatii si lizibilitatii textului. Pastrarea alinierii textului, evidentierea titlurilor si per total cursivitatea textului sunt imperioase pentru in etapa de realizare pagina web, daca ne dorim ca utilizatorii finali sa aiba o experienta placuta in parcurgerea continutului site-ului.

2. Adaugarea spatiului liber (alb) – se intampla adesea ca unele pagini web sa fie abandonate din cauza faptului ca sunt prea incarcate si, prin urmare, nu lasa loc unei navigari cursive. Aglomerarea informatiilor este o urmare des intalnita a neintelegerii dintre web designeri si clienti. Prin adaugarea spatiului liber putem elimina sentimentul de dezordine pe care il trezeste site-ul.
Cum putem face asta? Prin redimensionarea sau taiarea imaginilor – daca este posibil, desigur. Spatiu liber extra e necesar la marginile designului, intre elemente diferite si intre blocuri sau coloane de text pentru a obtine inteligbilitatea de care vorbeam mai devreme.

3. Descotorisirea de imagini necalitative – chiar daca in procesul de realizare pagina web se presupune ca am avut grija ca imaginile folosite sa fie de cea mai buna calitate, se intampla sa obersvam ulerior ca imaginile utilizate nu se potrivesc deloc cu contextul sau ca dauneaza designului. De la fotografii slab realizate, imagini cu rezolutii proaste si pana la abuzul de imagini de rezerva toate astea reprezinta probleme serioase ce trebuie imediat remediate.
In locul imaginilor nepotrivite putem folosi culori puternice pentru a evidentia continutul. Daca includerea fotografiilor este imperioasa pentru designul creat atunci vom gasi o alta optiune de imagini de rezerva de unde ne putem inspira.

4. Folosirea carioajelor – este uimitor cat pot ajuta acestea la organizarea intregului design si la crearea unui curs logic al elementelor si a armoniei dintre acestea. Desi carioajele sunt extrem de utile nu sunt mereu abordate in etapa de realizare pagina web, mai ales in crearea designului, ceea ce poate duce la un design dezordonat lasand senzatia de diletantism.

5. Simplificarea paletei de culori – prea multe culori folosite sunt de obicei cauza unui web design nereusit sau chiar daunator. De regula, se recomanda folosirea a cel mult trei culori. Cum se planifica utilizarea culorilor? Se va alege o culoare primara care va domina si apoi una secundara pentru evidentiere. Cea de-a treia culoare se va folosi pentru a accentua textul. Paletele de culori alb-negru sau schemele de culori neutre reprezinta o alegere buna de cele mai multe ori. Culorile deschise, saturate pot fi folosite pentru a evidentia un element sau pentru a-l plasa in centrul atentiei.

6. Eliminarea surplusului – prea multe elemente pot incarca designul. Simplitatea este mereu apreciata, iar un web design perfect se obtine atunci cand nu mai poate fi nimic eliminat si nicidecul atunci cand nu mai trebuie adaugat ceva. De aceea se opteaza adesea pentru flat design (design plat) – datorita simplitatii si nevoii de a utiliza elemtele strict necesare astfel incat site-ul sa capete un aspect placut, aerisit, iar informatiile sa fie usor de gasit.

Acesti pasi enumerati mai sus pot fi parcursi – si este chiar recomandat – in timpul procesului de realizare pagina web pentru a evita obinerea unui design care repugna. Insa, daca este nevoie, designul poate fi curatat si ulterior. Important este sa identificam problema site-ului si sa o remediem cat mai curand posibil. De regula, respectarea simplitatii, utilizarea inteligenta a culorilor, respectarea regulilor de typography (intelibilitate si lizbilitate), folosirea carioajelor dar si a spatiului alb (atunci cand e necesar) si neaparat utilizarea imaginilor adecvate sunt reguli de bun simt pe care orice web designer ar trebui sa le cunoasca si sa le respecte.
Curatarea si repararea desingului nu este o sarcina prea iubita de catre web designeri. De retinut este ca acest proces de curatare trebuie sa ia jumatate sau mai putin din timpul pe care l-ar presupune crearea unui design de la zero. Curatarea presupune axarea pe elementele de baza si pe functionalitate si mai putin pe stilul personal de design.

B. REALIZARE PAGINA WEB – 10 ingrediente esentiale pentru o pagina reusita

Daca am planificat inceperea procesului de realizare pagina web sau chiar revitalizarea unui site deja existent vom avea in vedere ca acesta sa fie simplu, atractiv si perfect functional pentru a imbunatati rata de conversie. Trebuie ca viitorul site web sa aiba un aspect placut si in acelasi timp sa fie eficient.
Pe langa toate acestea, un o pagina web trebuie sa aiba cateva ingrediente esentiale pentru a corespunde cerintelor utilizatorilor de astazi. De exemplu, in prima faza vei avea nevoie de un URL puternic care sa fie in concordanta cu domeniul afacerii. Cea mai buna practica poate fi alegerea unuia care sa coincida cu numele afacerii.
Odata ales numele domeniului trebuie sa vedem care sunt urmatoarele ingrediente fundamentale de care vom tine cont in etapa de realizare pagina web astfel incat rezultatul final sa fie un site reusit.

1. O planificare coerenta – chiar inainte de a alege serverul (gazduirea web) sau agentia de web design ai nevoie de un plan care sa detalieze modul in care va functiona viitorul tau site web. Este un pas cheie atat pentru strategia de optimizare SEO cat si pentru experienta viitoare a utilizatorilor. Planul acesta va fi discutat cu colegii tai dar si cu designerul pentru a te asigura ca are sens si ca este intuitiv. Obiectivul ar trebuie sa fie crearea unei structuri logice si simplu de inteles care sa ii ajute pe vizitatori.

2. Servicii de gazduire web bune – nu neglija importanta acesteia cand vrei sa incepi procesul de realizare pagina web. Serverul care il va gazdui este la fel de important precum site-ul in sine. Ai nevoie de asistenta tehnica permanenta altfel afacerea ta ar putea fi in pierdere. In acelasi timp vrei ca viteza de incarcare a site-ului tau sa fie buna intrucat algoritmii motoarelor de incarcare iau in considerare acest aspect.

3. Navigare clara si simpla – fara aceasta un site web poate deveni complet inutil. De aceea recomandam o abordare cat mai simplista si utilizarea nor nume logice pentru paginile site-ului tau. Strategia corecta de navigarea implica si apelurile catre actiune (CTA). Totate obiectivele afacerii trebuie sa fie evidente in sistemul de navigare si in continutul respectivei pagini web.

4. Informatii vitale despre afacere – se intampla adesea ca multe pagini web sa abunde in informatii inutile precum istoria unei companii, de exemplu. Nu trebuie sa uiti niciodata ca utilizatorii site-ului tau vor sa stie doar informatiile de baza. De aceea e bine sa reduci textele pe cat posibil astfel incat sa fie informative si nu anoste. Acestea trebuie sa le raspunda la intrebari utilizatorilor si sa le ofere o experienta cat mai placuta.

5. Securizarea – constituie un ingredient esential in actul de realizare pagina web cu precadere daca prin intermediul acestuia se vor comercializa produse online. In acest caz e nevoie de un certificat SSL (Secure Socket Layer) pentru a cripta comunicarea intre afacerea ta si clientii tai. Nu ai vrea sa iti pierzi credibilitatea prin lipsa certificarii pentru ca in acest fel vei respinge vizitatorii.

6. Datele de contact – ingredientul imperios al unei pagini web. Tot pentru a-ti consolida credibilitatea e musai sa introduci adresa de e-mail, numarul de telefon, adresa fizica (chiar si o harta a acesteia) si mai mult decat atat acestea sa fie vizibile. Evita sa afisezi numarul de telefon si adresa de e-mail sub forma unei imagini. Acestea trebuie sa fie usor de accesat sau de copiat.

7. Logo evidentiat – desi pare evident ca nu ai cum sa incepi etapa de realizare pagina web fara un logo deja construit, exista multe pagini web care omit acest lucru. Logo-ul trebuie sa fie clar, remarcabil si usor de recunoscut intrucat serveste ca un element de incredere dar si ca un simbol al companiei tale.

8. Versiunea pentru dispozitive mobile/ design responsive – e imperativa pentru orice site web ce urmeaza a fi construit, dar si pentru cele vechi. Aproximativ 60% dintre utilizatori folosesc dispozitivele mobile pentru navigarea pe Internet si chiar pentru achizionarea online de produse sau servicii. Ignorarea acestora inseamna ingroparea afacerii tale.

9. Integrarea social media – retelele de socializare reprezinta un mod eficient si gratuit de promovare a unei afaceri, respectiv a unei pagini web. Acestea constituie un plus si pentru strategia de optimizare SEO, dar si pentru numerosi utilizatori. Este esential sa actualizezi constant continutul site-ului tau pentru a-ti mentine brandul „viu pe retelele de socializare.

10. Pagina de FAQ (intrebari puse frecvent) – asemena paginilor de contact, despre aceasta pagina este un ingredient cheie ce foloseste in procesul de realizare pagina web pentru a-ti ajuta vizitatorii. Poti incepe prin a aduna cele mai comune intrebari si griji pe care le au primii clienti. In functie de afacerea ta, cateva categorii pot include informatii despre transport, politica de returnare a produselor, modalitatile de plata, termeni si conditii etc. Prin includerea acestora vei economisi timp si vei creste credibilitatea afacerii.

Cand vine vorba de realizarea unui pagini web nu subestima puterea simplitatii. Un site simplu, atractiv si functional le indica vizitatorilor tai ca afacerea ta este serioasa si respectabila. Tine cont de ingredientele de mai sus si vei obtine un site web reusit care va atrage vizitatorii doriti.

C. REALIZARE PAGINA WEB – Formularele de newsletter

Stim cu totii ca neswletterele reprezinta o componenta importanta pe care o vom avea in vedere in procesul de realizare pagina web. Motivul este simplu: marketingul prin e-mail este una dintre cele mai utilizate metode de interactiune a brandurilor cu clientii. Si totul incepe cu o simpla inregistrare.
Pornind de la aceasta idee, si anume simpla inregistrare, vom recomanda cativa pasi ce trebuie parcursi in etapa de relizare pagina web astfel incat newsletterul sa fie chiar simplu de utilizat, atragator si sa nu indemne utilizatorii sa il inchida imediat. Un newsletter bine creat incurajeaza utilizatorii sa actioneze din prima. Cum poti crea un newsletter reusit? Iata cateva idei:

1. Mentine-l scurt – tot ce trebuie sa solicite acesta este adresa de e-mail a utilizatorului. Nimic mai mult. Chiar daca necesiti mai multe date ale utilizatorilor incepe cu adresa de e-mail. Acest proces simplu iti ofera o flexibilitate mai mare in web design si mai mult decat atat, vizitatorii vor avea un motiv in minus sa-l inchida direct.

2. Creeaza-l – era in care toate newsletterele arata la fel a apus de mult. Diferentiaza-te de restul prin folosirea unor culori atragatoare, text verificat si imagini de buna calitate. Un newsletter poate fi asemena unei carti de vizita. Asadar, pune accent pe un typography simplu dar curat si un mesaj direct care sa poata fi usor de scanat si sa atraga atentia vizitatorilor in cateva secunde. Si folosirea unei imagini pe fundal poate functiona ca o metoda buna de a atrage utilizatorii, mai ales daca ai utilizat tehnica asta in procesul de realizare pagina web.

3. Ofera ceva utilizatorului – nu poti solicita adresa de e-mail fara sa oferi ceva in schimb. Orice gratuitate – fie ca e un abonament, un cadou fizic (stickere, postere etc.) sau chiar continut de foarte buna calitate – majoritatea vizitatorilor unei pagini web asteapta ceva in schimb si in acelasi timp vor sa se asigure ca nu isi vor umple casutele de e-mail cu spamuri sau e-mailuri irelevante.

4. Pastreaza o singura coloana – simplitatea este prima regula. Mentinand o singura coloana in formular vei beneficia de mai multe avantaje: e mai usor de folosit, vei obtine un web design responsive (se va afisa corect indiferent de dispozitivul folosit) si va fi mult mai usor de completat. Pastrand toate datele intr-o singura coloana vei reduce considerabil riscul confuziilor, iar intreg designul va fi mai succint.

5. Foloseste un singur buton – acesta va functiona ca o reamintire a utilizatorilor ca trebuie sa se inregistreze. Este butonul CTA caruia trebuie sa ii acorzi o deosebita atentie din toate punctele de vedere: culoare (vibranta, dar atragatoare), typography (text concis si lizibil), plasarea corecta (imediat dupa casuta cu adresa de e-mail). Tot aici vei putea tine cont de retelele de socializare. Permite-le vizitatorilor tai sa se inregistreze prin intermediul social media (Facebook, Twitter). In acest fel le vei scurta procesul de abonare si vei avea un numar mai mare de inregistrari pe site.

6. Arata statistici legate de inregistrari – aceasta tactica consolideaza credibilitatea unei pagini web. Multor utilizatori le creste increderea intr-un site cand vad cati alti abonati exista. In acest fel le oferi informatii despre publicul tinta si ii vei face pe cei noi sa se simta deja mai aproape de afacere ta si sa isi doreasca si ei sa faca parte din grupul abonatilor.

7. Nu uita de utilizatorii de dispozitive mobile – formularul de newsletter trebuie sa poata fi completat si de acestia. Chiar daca forma acestuia se va modfica, informatia trebuie sa fie clara si vizibila si sa se afiseze corect pe ecran fara a fi nevoie de scroll. Fiecare camp trebuie sa fie suficient de mare astfel incat sa se atinga si sa poate fi completat cu usurinta. De altfel, in intreg procesul de realizare pagina web vom tine cont de acest lucru intrucat designul responsive reprezinta un criteriu de departajare a afacerilor serioase si credibile de restul.

8. Personalizeaza-l – nu uita niciodata de personalitatea brandului tau. Poti opta pentru aceleasi culori, e recomanat sa fie vizibil si logo-ul. Oricat de simplu trebuie sa fie, formularul de newsletter trebuie sa aiba o personalitate aparte. Limbajul si butonul CTA vor mentine vocea brandului.

9. Foloseste ferestre pop-up – sunt doua moduri in care le poti utiliza: fie in centrul ecranul, fie intr-unul dintre colturi (de obicei dreapta jos). Poti folosi un efect de transparenta astfel incat formularul sa nu acopere continutul si sa obstructioneze vederea utilizatorului.

10. Directioneaza utilizatorii catre site – daca pana acum am vazut ce trebuie sa faci pentru a crea un formular de newsletter reusit, acum trebuie sa te gandesti cum ii ghidezi pe utilizatori de indata ce l-au completat. In mod ideal, directionarea se va face tot catre respectivul site web pentru a putea continua interactiunea. De asemenea, gandeste-te la cei care nu termina de completat formularul. Nu le restrictiona accesul catre site doar din acest motiv.

Atat timp cat se pastreaza simplitatea atat in mesaj cat si in solicitarea informatiilor, iar culorile utilizate sunt atragatoare, formularul de newsletter nu va mai da batai de cap utilizatorilor. Cu cat este mai curat, aerisit si usor de scanat cu atat cresc sansele ca scopul sau sa fie indeplinit.