Realizare pagina web – importanta paginii de aterizare

Nu de putine ori se intampla ca un site web sa se bucure de un succes deosebit datorita paginii de aterizare (landing page). Daca in etapa de realizare pagina web de aterizare tinem cont de unul dintre obiectivele principale ale site-ului, cu siguranta rata de conversie a acestuia va creste. In schimb, o pagina web de aterizare realizata precar va suferi de o rata mare de abandon.

Ce este o pagina de aterizare?

In termenii cei mai simpli, aceasta este primul lucru pe care vizitatorii il vad cand acceseaza un site web. Luand in considerare aceasta definitie, orice pagina a site-ului poate fi considerata pagina de aterizare depinzand doar de modul in care vizitatorii au ajuns pe acea pagina. De exemplu, daca un utilizator cauta cuvantul „adresa” impreuna cu numele unei afaceri, pagina de contact a acelui site web va deveni pagina de aterizare pentru acel utilizator.

Insa procesul de realizare pagina web de aterizare poate decurge si cu gandul la un scop de tipul completarii unui formular sau al descarcarii unui fisier sau, de ce nu, cu scopul de a achizitiona un produs sau un serviciu de pe un site web de e-commerce.

Ce rol are o pagina de aterizare?

Pe langa cel informativ, pagina web de aterizare are rolul major de a convinge vizitatorii sa actioneze. De aceea, butonul CTA (unul, nu mai multe) va fi nelipsit si se va evidentia de celelalte elemente prin culori vibrante si un mesaj elocvent.

Cum se realizeaza o pagina de aterizare reusita? De regula, in procesul de realizare pagina web de aterizare vom avea in vedere 4 elemente esentiale care, indiferent de scopul final al acestei pagini, nu au voie sa lipseasca:

  1. Un titlu sugestiv si convingator: acesta ii va atrage pe cumparatori si ii va intriga dandu-le o idee generala despre ce ar avea de castigat.
  2. Un subtitlu reusit: va intari ideea exprimata in titlu ilustrand exact ceea ce urmeaza sa se intample.
  3. Un buton CTA proeminent: chiar daca va fi cel mai evident element de pe pagina trebuie sa se integreze si sa concorde cu celelalte elemente de design.
  4. Elemente vizuale care sa sustina mesajele de mai sus: fie o imagine sau un clip video.

Acestor elemente principale li se vor adauga logo-ul, o descriere clara si succinta a produsului sau serviciului, pretul (daca este cazul) precum si o lista de servicii. Desi nu trebuie sa fie o pagina incarcata nici nu ii vor lipsi informatiile cele mai importante care pot influenta puterea de decizie a vizitatorului. Pe langa scopul informativ, pagina de aterizare are scopul bine stabilit de a-l determina pe vizitator sa actioneze.

De regula, paginile de aterizare sunt clasificate in:

  • Clickthrough: este un tip de pagina web clasica continand informatii generale despre un produs sau un serviciu oferit impreuna cu un buton CTA care indeamna la achizitionarea acelui produs.
  • De colectare de date (lead capture): acestea contin, de obicei, un formular prin care se solicita date personale precum nume, varsta, e-mail etc. ale vizitatorilor si au ca scop campanii de marketing prin e-mail.
  • Pagini de aterizare virale: aceastea pot genera raspandirea unor vesti precum infiintarea unui nou brand. De obicei sunt bogate in continut creativ, imagini, clipuri video amuzante, infografice, animatii, joculete sau multe alte elemente in general vizuale si au ca scop distribuirea lor prin social media. Rolul lor poate fi atat informativ, educativ cat si de divertisment.
  • Homepage: nu este neaparat cea mai buna metoda intrucat ratele de conversie ale acestora sunt mai mici ca ale altor pagini web de aterizare. Asa ca daca ne-am decis ca in etapa de realizare pagina web ca aceasta va fi de aterizare trebuie sa ne gandim cum distribuim continutul intr-un mod eficient.
  • Reclame informative (infomercial): acestea sunt folosite in scop comercial si implica mult scroll.
  • Micro site-uri web: sunt folosite de regula pentru campanii, avand URL propriu. Vizitatorii sunt directionati catre ele din comunicate de presa, anunturi televizate etc.
  • Pagini cu detalii despre produse: reprezinta o parte importanta a unui site web si contin informatii detaliate legate de produse sau servicii accesate de catre vizitatori.

Cum se poate imbunatati o pagina de aterizare?

In primul rand prin stabilirea unui obiectiv clar inainte de etapa de realizare pagina web. Apoi, cativa factori care pot creste eficienta acestei pagini sunt: testimonialele (intrucat exemplifica si intaresc credibilitatea site-ului respectiv) si certificatele autorizate de autenticitate (de asemenea, sporesc credibilitatea in special in cazul unor site-uri web de e-commerce).

Care este anatomia unei pagini de aterizare ideale?

Chiar daca nu exista o formula exacta pe care o putem aplica in etapa de realizare pagina web de aterizare, exista cateva reguli comune ce pot creste sansele de a crea una reusita. Si chiar daca am creat deja o pagina de aterizare tot trebuie sa testam periodic mai multe variante astfel incat sa imbunatatim rata de conversie a respectiului site web.

Trasaturile sau elementele unei pagini de aterizare care va atrage vizitatorii si va reusi sa ii converteasca in clienti sunt, in mare parte, urmatoarele:

  • Un titlu atractiv si convingator care sa fie in stransa legatura cu domeniul afacerii dar si cu obiectivul acesteia pentru care s-a inceput procesul de realizare pagina web de aterizare.
  • Un subtitlu sau un slogan care va sustine ideea mentionata in titlu. Daca din titlu vizitatorii au reusit sa isi faca o idee despre ce ar putea fi vorba, din subtitlu lucruile trebuie sa inceapa sa se clarifice. Claritatea, concizia si corectitudinea sunt reguli de baza in conceperea subtitlurilor si a titlurilor reusite.
  • Un scurt paragraf care sa explice ceea ce este mentionat in subtitlu si in titlu. Acest paragraf insa trebuie sa fie neaparat scurt si concis, dar mai ales inteligibil. O regula care se aplica nu doar in redactarea acestui paragraf ci si in a titlurilor sau a oricaror alte texte din continutul paginii de aterizare este respectarea normelor gramaticale. Avand scopul de a vinde sau a convinge vizitatorii, o greseala lingvistica poate compromite interaga pagina. De aceea se recomanda scrierea cu atentie si verificarea fiecarui cuvant din continutul paginii.
  • Un testiomonial sau o recenzie lasata de catre un alt client pentru a creste credibilitatea paginii si pentru a convinge vizitatorii ca produsul sau serviciul prezentat in acea pagina este de incredere si recomandat de altii.
  • Un buton CTA puternic eventual insotit de indicatori (sageti sau mesaje care sa explice rolul acelui buton). Chiar dupa ce vizitatorii au citit titlul paginii trebuie sa stie ce au de facut mai departe. Butonul CTA trebuie sa fie mai vizibil decat restul elementelor de pe pagina, iar mesajul inscriptionat pe acesta cat mai persuasiv si clar.

Dimensiunea butonului si culoarea sa joaca un rol imens in cresterea ratei de conversie. De asemenea, si locul in care va fi plasat conteaza. Pana nu a fost explicat avantajul sau scopul pentru care apasarea acelui buton ar fi benefica este inutila descoperirea sa.

  • Cat mai putine linkuri posibile. Directionarea vizitatorilor catre alte pagini nu va face decat sa ii distraga de la scopul pentru care pagina de aterizare a fost creata. Intr-adevar un link catre site este util si se poate include in logo, insa abuzul de linkuri (si chiar de navigare) este neproductiv intr-o pagina de aterizare.
  • Imagini sau clipuri video relevante si in concordanta cu textul. Implemetarea unor discursuri convingatoare sau motivationale, a clipurilor video cu parerile si testimonialele utilizatorilor, a imaginilor sau clipurilor video ce descriu cat mai amplu si sugestiv produsele (sau serviciile) pot avea un impact pozitiv asupra vizitatorilor.

Acestea le ofera posibilitatea de a se informa rapid despre produsele sau serviciile pe care le-ar putea achizitiona. Calitatea imaginilor sau a videoclipurilor este esentiala pentru imaginea afacerii pe care pagina de aterizarea o reprezinta. Daca in etapa de realizare pagina web de aterizare nu se includ elemente vizuale cat mai puternice si calitative, sansele de a-si indeplini scopul scad considerabil.

  • Un formular in cazul in care pagina de aterizare are scopul de a convinge vizitatorii sa se aboneze la un newsletter sau sa isi creeze cont pe un site web, de exemplu. Si de aceasta data, formularul trebuie sa fie simplu, concis, iar campurile ce necesita completate nu trebuie sa ii copleseasca sau sa ii enerveze pe utilizatori.
  • Pe langa toate cele de mai sus se recomanda si testarea amanuntita in vederea cresterii ratei de conversie. Testarea A/B poate fi extrem de utila in alegerea corecta a textelor, a imaginilor sau a butoanelor CTA . Chiar si cele mai mici detalii precum culoarea sau fontul textului din butonul CTA pot influenta major modul in care vor actiona vizitatorii.

O buna regula ce ar putea fi aplicata in procesul de realizare pagina web de aterizare este luare in considerare longetivitatea sa. Cel mai adesea, o pagina de aterizare e folosita pentru campanii pe termen scurt, periodic necesitand modificari si actualizari sau chiar refacerea sa. Insa o pagina de aterizare bine gandita poate avea o durata de viata mult mai lunga reusind sa isi atinga obiectivul.

O pagina de aterizare in niciun caz nu va avea mai mult de un obiectiv intrucat va induce vizitatorii in eroare. Prin titlu, subtitlu (sau slogan), imagine sau clip video si buton CTA o pagina de aterizare bine realizata va reusi sa determine utilizatorii sa actioneze in modul intentionat de catre proprietarul site-ului sau, dupa caz, in modul intentionat de catre designerul care a creat-o.