Creare Magazin Online – Consideratii generale


Daca plecam de la premisa – gresita de altfel – ca de indata ce am realizat etapa de creare magazin online cumparatorii vor veni de la sine, cu siguranta vom constata ca lucrurile nu stau chiar asa. Iar asta se intampla in cazul in care magazinul respectiv nu este centrat pe utilizator sau, cu alte cuvinte, elementele din planul de optimizare a ratei de conversie nu sunt bine definite.

Ce trebuie sa avem in vedere cand incepem procesul de creare magazin online? Vom vedea mai jos o lista cu cateva elemente pe care trebuie sa le luam in considerare atunci cand realizam un site web de e-commerce pentru a ne asigura ca potentialii clienti (publicul tinta) au motive reale sa apeleze la serviciile sau produsele din magazinul nostru:

  • Un slogan puternic – pentru ca orice act de creare magazin online incepe dupa ce brandul a fost bine definit, nu putem ignora puterea sloganului. Poate la fel de important ca logo-ul, sloganul unul dintre motivile principale pentru care clientii apeleaza la alte magazine online. Acesta se realizeaza plecand de la raspunsul la intrebarea: „Cu ce ma diferentiez de competitori?”.

In aceeasi categorie intra si pagina „Despre noi”. Informatiile ce se gasesc pe aceasta pagina trebuie sa reflecte in totalitate activitatea magazinului, un scurt istoric si motivul pentru care ar reprezenta o buna alegere. Mai ales daca produsele sau serviciile comercializate sunt unice, sloganul trebuie sa transmita acest lucru.

  • Care va fi punctul central al primei pagini a magazinului (Homepage)? Lipsa unui scop sau a unui obiectiv bine definit si evidentiat pe prima pagina a unui site web de e-commerce este o greseala des intalnita in etapa de creare magazin online.

Daca un vizitator nu isi poate da seama in cateva secunde ce poate obtine de pe acea pagina web, cu siguranta scopul nu a fost bine definit. Indiferent daca acesta (vizitatorul) a aterizat pe pagina in urma cautarii pe motoarele de cautare sau cunoaste deja magazinul, el nu ar trebui sa se simta niciodata confuz in timpul navigarii pe un site web.

Asa ca nevoia unui buton CTA (Call To Action) pe homepage este cruciala. Iar acesta trebuie sa fie cat mai evident, proeminent si sa transmita un mesaj clar si direct vizitatorilor.

  • Cautarea interna (filtrul de cautare si sortare a produselor) functioneaza perfect – alt aspect important ce se va lua in considerare in procesul de creare magazin online. Un filtru bun de cautare si sortare a produselor afiseaza, in urma cautarii unui cuvant (produs) relevant, urmatoarele: imaginea produsului, pretul sau, butonul „Adauga in cos”, descrierea sa sau un link catre detalii despre acel produs, rezultate afisate in ordinea relevantei.

Pentru multi cumparatori online, un filtru de cautare defectuos reprezinta un motiv bun de abandon al respectivului site web de e-commerce. In acelasi timp si lipsa unui filtru de cautare constituie o problema majora pentru un magazin online.

  • Continutul pentru paginile de produse – un alt aspect ce nu trebuie neglijat il constituie descrierile produselor. Din pacate, de cele mai multe ori in etapa de creare magazin online, acest aspect este considerat minor.

Cei mai multi proprietari folosesc aceleasi descrieri pentru mai multe dintre produsele pe care le comercializeaza, ba mai rau, folosesc aceleasi descrieri precum competitorii. Ca urmare a acestei neglijente apare problema continutului duplicat – problema severa pentru strategia de optimizare SEO a magazinului online.

Ce este de facut? De indata ce site-ul a fost impartit in pagini de categorii de produse, se va crea continut unic pentru fiecare dintre acestea. Desigur, in cazul unui magazin online cu mii de produse, acest proces va fi mai greoi si se recomanda apelarea la un copywriter sau un content writer priceput care ar putea crea descrieri distincte pentru fiecare dintre acestea.  Descrierile produselor – daca sunt realizate corect – pot pot fi asmenea sloganului magazinului si anume cele care vor vinde singure produsele.

  • Este magazinul un mediu sigur pentru cumparaturi online? – sunt cateva indicii care le confera cumparatorilor sentimentul de siguranta si incredere intr-un magazin online. Printre ele se numara: detalii despre cartile de credit si modalitatile de plata acceptate, testimoniale din partea altor clienti, datele de contact, dar si certifiatul SSL (Secure Socket Layer).

De asemenea, multor cumparatori le creste gradul de incredere intr-un magazin online daca acesta are o politica de returnare a produselor si ofera garantii. De aceea, acestea trebuie evidentiate in etapa de creare magazin online pentru a cladi o relatie de incredere intre proprietar si client.

  • Modalitatile de transport si posibilitatea de returnare a produselor – serviciile de transport joaa un rol imens in gestionarea si intretinerea unui magazin online. De asemenea, acestea determina in mare masura modul in care actioneaza cumparatorii. Nu de putine ori se intampla ca anumiti clienti sa renunte la achizitionarea unui produs din cauza costurilor sau a metodelor de transport.

Indiferent de firmele la care apelezi pentru a se ocupa de transportul produselor pe care le comercializezi negociaza cu acestia un pret accesibil pe care potentialii clienti sa il poata acoperi fara probleme.  In aceeasi masura conteaza si politica de returnare a produselor si rambursarea clientilor. Pe langa faptul ca posibilitatea de a returna produsele denota o credibilitate mai mare a magazinului, constituie si o siguranta sporita pentru clientii care pot avea indoieli legate de anumite produse.

  • Catalogul de e-commerce si afisarea produselorin etapa de creare magazin online aceasta componenta este indispensabila. Fiecare dintre produsele comercializate intr-un site web de e-commerce se va regasi intr-un catalog complet ce va ingloba inclusiv descrierile produselor, pretul si toate caracteristicile necesare astfel incat potentialii cumparatori sa se simta informati inainte de a lua o decizie.

In acest sens e important ca designul magazinului sa nu fie prea incarcat pentru a lasa produsele sa straluceasca si sa atraga atentia vizitatorilor. Totodata, e important sa analizezi si sa anticipezi modul in care utilizatorii se vor comporta vizitand magazinul. Asta presupune cunoasterea acestora si accentuarea informatiilor care i-ar putea interesa cum ar fi  datele de contact, procesul de checkout si descrierile produselor.

La fel de importante sunt cautarile: daca in prima faza clientii vor folosi un motor de cautare pentru a naviga pe site (magazinul trebuie optimizat pentru motoarele de cautare), apoi vor dori sa caute produsele in magazin (functionarea perfect a filtrului de cautare si de sortare a produselor), iar in final cand comanda lor este plasata vor dori sa stie de unde este trimis produsul (e important sa le oferi aceasta informatie).

  • Programe de loialitate si strategia de marketingputini detinatori de afaceri se gandesc la aceste aspecte cand isi deschid un magazin online si totusi sunt la fel de importante ca toate celelalte aspecte. Cand vine vorba de e-commerce loialitatea clientilor este destul de greu de obtinut intrucat majoritatea utilizatorilor vor cauta pretul cel mai mic si vor cumpara de la oricine ofera produsele la pretul respectiv.

Este important si in acelasi timp eficient pentru un magazin online sa incerci sa pastrezi clientii cu programe diverse precum: recompensari in momentul achiztionarii unor produse (oferindu-le puncte sau vouchere pe care le pot folosi doar in magazinul tau) astfel incat sa ii tii aproape de brandul tau.

Un alt program de loialitate este recompensarea clientilor prin retelele de socializare. Incurajandu-i sa faca parte din magazinul tau prin distribuirea produselor si recompensarea cu gratuitati sau reduceri obtii un dublu beneficiu: pe de-o parte ii vei tine aproape pe clientii deja existenti si pe de alta parte sporesti vizibilitatea magazinului.

In ceea ce priveste strategia de marketing, cu siguranta nu toate solutiile folosite sunt eficiente, insa recomandam cateva ce merita o atentie deosebita: optimizare SEO si anunturi Google AdWords, marketing prin e-mail (cu accent pe livrarea informatiilor de calitate), retele de socializare si branding.

  • Posibilitatea de a achiztiona produse si offline – nu trebuie sa subestimam puterea magazinelor traditionale si mai ales cumparatorii care prefera aceasta metoda de a achiztiona produse. Multi dintre acestia vor sa verifice produsele inainte de a le cumpara si, in plus, nu vor sa plateasca costurile de transport necesare in cazul in care ar cumpara online un anumit produs.

Comertul electronic nu ar trebui vazut ca online vs. offline, ci trebuie privit cu ochii clientului. Iar acesta doreste sa simta produsul inainte de a-l achizitiona. Chiar si un mic magazin sau un showroom poate salva un magazin online din anumite puncte de vedere.

Chiar daca aceste aspecte generale sunt de cele mai multe ori cunoscute atat in randul proprietarilor de afaceri, cat si in randul celor care construiesc site-uri de e-commerce, tot mai scapa cate unul dintre ele lasand utilizatorilor senzatia de neglijenta, neseriozitate si lipsa de profesionalism. Recomandam, asadar, bifarea celor de mai sus in constructia unui magazin online pentru a reduce considerabil motivele de abandon al magazinului din partea cumparatorilor.


Creare pagina web – Puterea imaginii online


Construirea unei imagini cu impact in online poate imbunatati calitatea clientilor, poate creste numarul conversiilor si poate aduce notorietate unui brand in randul consumatorilor. Pentru asta e nevoie sa apelezi la servicii de creare pagina web care sa te ajute sa iti creezi imaginea dorita a afacerei tale in online.

Aspectul online care tine de marketingul online al unei afaceri este integrat ca o parte a procesului cumparatorului de achizitionare a unui produs sau serviciu. Iar asta se intampla datorita accesului rapid la informatie cu ajutorul dispozitvelor inteligente (tablete, telefoane etc.). De aceea e musai ca procesul de creare pagina web sa se desfasoare corect astfel incat rezultatul final – prezenta online – sa fie de succes, respectiv sa aduca recompensarile financiare asteptate. In caz contrar, afacere va putea intra in criza.

Exista cativa pasi ce trebuie urmati in etapa de creare pagina web care ajuta la implementarea unei prezente online pozitive ce va spori imaginea brandului si va intari sentimentul pozitiv al consumatorului.

  • Cladeste increderea clientilor in brandul tau – avand in vedere faptul ca utilizatorii Interenetului sunt anonimi acestia nu se tem sa caute si sa impartaseasca informatii legate de afacerea ta cu bune si cu rele. E minunat sa primesti un feedback pozitiv, insa asta se intampla intr-un scenariu ideal.

Utilizatorii unei pagini web trebuie sa creada ceea ce vad. Din acest motiv „vocea” brandului tau trebuie sa se faca auzita inainte de parerile mai mult sau mai putin acreditate ale utilizatorilor anonimi sau chiar ale competitorilor tai.

E nevoie de anumite eforturi depus in campania de marketing pentru a construi o imagine corecta in online. De aceea, trebuie sa actionezi si sa te asiguri ca mesajul pe care il comunici publicului tinta este in totalitate sub controlul tau.

Pentru a cladi increderea clientilor trebuie sa demonstrezi valoarea pe care o are afacerea ta. Si poti face asta prin comunicarea directa a mesajului afacerii tale, mai exact prin etapa de creare pagina web care va reflecta imaginea corecta a afacerii.

  • Pastreaza identitatea brandului online – perceptia consumatorilor despre un anumit brand va spori valoarea afacerii sau, dimpotriva, o va reduce. Asta inseamna ca afacerea ta necesita o prezenta online solida ce va imbina toate canalele de marketing disponibile.

Maximizarea sentimentul pozitiv folosind toate aceste canele este cruciala pentru a obtine succesul unei pagini web. Demonstrarea valorii afacerii tale prin publicarea de continut legat de brandul tau este cheie dezvoltarii unei prezente online puternice.

Constructia unui brand puternic este un proces de durata. Se va incepe cu conturarea si crearea logo-ului si va continua cu stabilirea sloganului. Identitatea brandului nu trebuie sa se piarda, de aceea, in crearea unei pagini web acesta se va regasi si va conferi credibilitate.

  • Recenzii si testimoniale – este esential ca in procesul de creare pagina web sa ai in vedere recenziile clientilor. Recenziile pozitive vor creste credibilitatea si notorietatea afacerii, in timp ce recenziile negative te pot ajuta sa remediezi eventualele probleme considerate de clientii mai putin multumiti.

Feedbackul clientilor are un impact mult mai puternic in decizia de cumparare a altor consumatori decat orice alt tip de marketing. Incearca sa obtii recenzii in favoarea ta pentru ca afacerea ta sa se dezvolte exponential.

  • Prezenta in randul cautarilor organice pe motoarele de cautare – publicitatea si promovarea sunt probabil partile cele mai grele in mentinerea unei afaceri. Dar ai nevoie de ele. Totodata, ai nevoie si sa apari pe motoarele de cautare in urma cautarii unor cuvinte cheie relevante pentru afacerea ta. Rezultatele organice sporesc credibilitatea unei afaceri.

Ai grija ca in procesul de creare pagina web sa introduci cuvinte cheie puternice iar pagina ta sa fie optimizata pentru motoarele de cautare. Traficul natural (organic) constituie o necesitate pentru dezvoltarea unei afaceri online.

  • Fii o autoritate in nisa ta – nu e usor lucru sa fii inaintea competitorilor tai. Insa prin publicarea stirilor si a informatiilor noi legate de domeniul tau poti fii perceput ca un expert si poti deveni prima alegere pe care o vor face vizitatorii in detrimentul competitorilor. E nevoie, desigur, sa atasezi un blog si sa livrezi numai continut de calitate.

Nu uita sa iti stabilesti bine obiectivele inainte sa inceapa actul de creare pagina web. Totodata, alege-ti si stabileste-ti publicul tinta si gandeste-te cum ai putea sa le castigi increderea prin continutul respectivei pagini web. O imagine puternica in online se obtine in timp doar acordand atentia necesara celor pentru care aceasta imagine are importanta.

Puterea unei pagini web reusite

Ca in orice alt domeniu, daca iti doresti o pagina web trebuie sa tintesti cat mai sus astfel incat aceasta sa fie una reusita. Nu una mediocra, nici macar buna, ci o pagina web reusita. Poti identifica elementele unei pagini web ce ar putea-o plasa in randul celor reusite care sa aduca numai beneficii tie si afacerii tale?

Daca inca nu stii ce presupune o pagina web reusita, vei putea sti cand o vei obtine sau, in cel mai rau caz, cand vei obtine una mai putin reustia. Vom detalia in continuare aspectele ce trebuie luate in considerare in procesul de creare pagina web astfel incat rezultatul final sa fie o pagina reusita ce o poti utiliza ca pe un instrument puternic de marketing.

O pagina web va fi construita pentru publicul tintit. Aceasta va determina publicul sa faca ceea ce vrei tu sa faca. Desigur, in functie de obiectivul fiecarei afaceri asta poate inseamna lucruri total diferite, insa exista un test universal ce se poate aplica tuturor paginilor web pentru a vedea daca sunt reusite sau nu.

Cum se aplica acest test? Primul pas este stabilirea unui obiectiv clar. Ce anume iti doresti sa obtii de la utilizatorii finali? Totodata, trebuie sa stii cine sunt acesti utilizatori, ce anume vor dori sau vor avea nevoie (in termeni generali si strict legat de afacerea ta). Cum ajungi la ei si mai ales cum relationezi cu acestia? Si ce experienta cauta ei sa obtina de la o pagina web precum a ta?

Ce speri sa obtii de la utillizatorii finali ai paginii?

Iti doresti ca acestia sa poata vedea datele tale de contact atunci cand te cauta online sau vrei ceva mai mult? Probabil iti doresti ca un nou public sau noi potentiali clienti sa te gaseasca atunci cand acestia cauta un produs sau un serviciu online. In acest caz o pagina web puternica ce va dispune de optimizare SEO si actualizari constante ale continutului te va ajuta.

Sau iti doresti ca potentialii clienti care deja cunosc afacerea ta sa iti caute produsele si pagina ta sa ii motiveze sa cumpere. Descrierile detaliate ale produselor sau ale serviciilor completate de fotografii de calitate le va oferi informatia necesara pentru a lua o decizie de cumparare si in acelasi timp le va oferi o mai mare incredere in afacerea ta.

Daca doresti ca vizitatorii sa prefere afacerea ta in detrimentul competitorilor tai va trebui sa ii cuceresti la un nivel personal ceea ce presupune oferirea unui continut atragator si unic si, desigur, integrarea retelelor de socializare. In acelasi timp, ca acestia sa se increada in afacerea ta e nevoie de o buna relationare (prin telefon, e-mail, social media).

Pe de alta parte, daca iti doresti o extindere pe piata si obtinerea unui numar crescut de clienti trebuie sa gasesti metode de a impacheta oferte de nerefuzat si de a crea procesul de tranzactie cat mai simplu si sigur pentru acestia.

Daca ai nevoie de o pagina web care sa sustina si sa mentina clientii deja existenti gandeste-te la integrarea unui modul de live chat care te va ajuta sa le oferi asistenta necesara. Totodata, abonarea la un newsletter poate fi de mare ajutor pentru afacerea ta atat timp cat procesul e simplu si se vor livra numai informatii de calitate prin e-mail.

Blogul este un alt aspect important pe care merita sa il iei in calcul cand incepi  etapa de creare pagina web, intrucat existenta si intretinerea acestuia te ajuta la obtinerea unei vizibilitati crescute pe motoarele de cautare si, in acelasi timp, va mentine si clientii informati despre produsele sau serviciile pe care le oferi.  Adesea, un blog bine intretinut lasa senzatia de autoritate intr-un anumit domeniu.

Daca motivul crearii unei pagini web noi este cresterea notorietatii brandului, un web design atragator te poate ajuta sa obtii un statut deosebit care se va distinge cu usurinta de competitori. O pagina web realizata corect poate fi un instrument deosebit de puternic prin intermediul caruia o afacere se poate bucura de succesul atat de mult dorit de catre toti proprietarii afacerilor.

Pentru fiecare nevoie in acest domeniu exista o solutie, insa inainte de a cauta o solutie asigura-te ca stii exact ce iti doresti sa obtii de la noua ta imagine online. Cunoscandu-ti si stabilindu-ti obiectivele si publicul tinta poti crea un design, continut si functionalitati direct proportionale cu nevoile si cerintele utilizatorilor, iar pagina ta se va putea numara printre acele pagini reusite care isi indeplinesc rolul.


Optimizare SEO – Factori de ranking Google

 


Nu mai e o supriza ca Google foloseste aproximativ 200 de factori de ranking in algoritmii sai. E bine de stiut care sunt acestia pentru a putea construi o strategie corecta si eficienta de optimizare SEO pentru orice site web. Chiar daca doar unii factori sunt dovediti iar altii sunt controversati sau doar speculatii, vom dezvalui o buna parte dintre acestia.

Pentru a fi mai usor, ii vom imparti pe categorii:

  1. Factori care tin de domeniu:
  • Vechimea domeniului: Google tine cont de vechimea domeniului acordand prioritate celor vechi intrucat reprezinta autoritate si stabilitate.
  • Cuvintele cheie din domeniu: reprezinta un semnal de relevanta chiar daca nu mai reprezinta avantajul de altadata.
  • Primul cuvant din domeniu este un cuvant cheie: cu siguranta un domeniu care incepe cu un cuvant cheie are un avantaj fata de acele site-uri web ale caror nume de domenii nu contin cuvinte cheie sau contin in mijloc sau la sfarsitul domeniului.
  • Istoria domeniului: un site web cu proprietar schimbator i-ar putea transmite lui Google sa reseteze istoria site-ului anuland linkurile indreptate catre acel domeniu.

       2.  Factori la nivelul paginii:

  • Cuvinte cheie in title tag: fiind a doua cea mai importanta parte de continut (pe langa continutul de pe pagina) title tag constituie un factor puternic de optimizare SEO on-page.
  • Title tag incepand cu cuvant cheie: unele pagini web care respecta acest factor sunt mai bine vazute de Google decat paginile cu cuvinte cheie la sfarsitul title tag.
  • Cuvinte cheie in tagul descrierii: este un alt semnal de relevanta care poate face diferenta.
  • Cuvinte cheie in tagul H1: sunt, de asemenea, relevante pentru Google.
  • Lungimea continutului: cu siguranta un continut mai lung este preferat articolelor scurte si superficiale. Lungimea adecvata a unui articol pe care Google o prefera este de aproximativ 2400 de cuvinte.
  • Densitatea cuvintelor cheie: desi nu este un factor de optimizare SEO la fel de important ca odinioara, inca este un factor de care Google tine cont pentru a determina subiectul unei pagini web. Desigur, abuzul de cuvinte cheie nu este deloc apreciat.
  • Viteza de incarcare a paginii: atat Google cat si Bing tin cont de acest factor de ranking. Crawlerele motoarelor de cautare pot estima cu acuratete viteza unui site web bazandu-se pe codul paginii si pe dimensiunea fisierului.
  • Continutul duplicat: este un factor de optimizare SEO care poate influenta negative vizibilitatea unui site web pe motoarele de cautare.
  • Optimizarea imaginilor: este extrem de relevanta pentru motoarele de cautare. Optimizarea lor consta in denumirile acestora, la textul ALT, titlu si pana la descrieri .
  • Ordinea cuvintelor cheie: desigur si aceasta conteaza. In cazul unor expresii, Google acorda prioritate paginilor in al caror continut se gasesc cuvintele cheie scrise in ordinea cautata de catre utilizator. Ceea ce inseamna de multe ori neglijarea coerentei din continut. De aceea e importanta cercetarea cuvintelor cheie inainte de a le folosi.
  • Calitatea linkurilor externe: prezinta credibilitate pentru un site web care este legat de alte site-uri cu autoritate.
  • Continut corect din punct de vedere gramtical: desi denota calitate, din pacate nu este un factor de ranking.
  • Multimedia: imaginile, clipurile video si alte elemente multimedia functioneaza ca un semnal de calitate a continutului.
  • Linkurile expirate: reprezinta un semn de neglijare sau abandon.
  • Lungimea URL-ului: URL-urile extrem de lungi pot afecta vizibilitatea unui site web.
  • Cuvintele cheie din URL: reprezinta un semnal important de relevanta.
  • Un cuvant cheie este cel mai des utilizat intr-un document: cu siguranta reprezinta un semnal de relevanta a textului. De asemenea, daca acesta apare in primele 100 de cuvinte din continutul paginii reprezinta un alt semnal semnificativ de relvanta.
  • Linkuri de afiliere: daca in prima faza acestea nu afecteaza negative rankul unei pagini, prea multe astfel de linkuri pot fi un semn de intrebare pentru Google care se va asigura ca nu este un site web afiliat.
  • Listele numerotate in continut: acestea ajuta la impartirea continutului facandu-l mai usor de citit pentru utilizatori. Google poate sa prefere acest tip de continut.
  • Prioritatea paginii in site map: prioritatea unei pagini date prin fisierul sitemap.xml poate influenta rank-ul respectivei pagini.
  1. Factori la nivelul site-ului:
  • Arhitectura site-ului: poate ajuta ca Google sa organizeze tematic continutul.
  • Actualizarile site-ului: este un factor important care denota activitate constanta.
  • Numarul paginilor unui site: constituie un semn de autoritate. Cel putin site-urile stufoase se pot distinge de cele de afiliere.
  • Site map: este un factor pozitiv de ranking intrucat ajuta motoarele de cautare sa indexeze mai usor paginile unui site web imbunatatindu-I vizibilitatea.
  • Locul in care se afla serverul: aceasta poate influenta rank-ul unui site in functie de diferite regiuni geografice. Este important pentru cautari cu specific geografic.
  • Pagina de contact: Google prefera site-urile cu o cantitate adecvat de informatii de contact. Iar daca informatia din domeniu coincide cu datele de contact este cu atat mai bine.
  • Optimizarea pentru dispozitivele mobile: stim deja ca Google prefera site-urile cu design responsive sau versiunile mobile ale site-urilor.
  • Youtube: nu incape indoiala ca site-urile ce contin material video via Youtube beneficiaza de tratament preferential pe paginile de rezultate ale motoarelor de cautare.
  • Usurinta de utilizare a site-ului: un site web cu navigare dificila poate avea un rank slab intrucat reduce timpul petrecut pe site si deci va avea o rata mare de abandon.
  • Recenziile utilizatorilor/ reputatia site-ului: pentru strategia de optimizare SEO acestea sunt esentiale jucand un rol important in algoritmii motoarelor de cautare.
    1. Factori care tin de utilizator:
    • CTR (rata de click) pentru un cuvant cheie: paginile accesate mai des pot obtine o pozitie mai buna pentru un anumit cuvant cheie.
    • Rata de abandon: desi nu este confirmat, multa lume este de actod ca Google foloseste acest factor pentru a testa calitatea. Cu siguranta paginile cu o rata mare de abandon nu sunt vazute foarte bine.
    • Trafic direct si repetat: un factor de ranking important de care Google tine cont.
    • Numarul comentariilor: paginile care abunda in comentarii pot da dovada de calitate si interactiune cu utilizatorii.
    • Bookmarks in Google Chrome: intrucat Google colecteaza informatii despre utilizarea browserului, paginile marcate in browserul Chtrome (Google Bookmarks) pot obtine pozitii mai bune.
    • Cautari locale: Google plaseaza adeseaza rezultatele locale deasupra celor organice.
    1. Factori care tin de social media
    • Numarul de postari pe Twitter are o influenta majora asupra rank-ului pe Google.
    • Numarul de aprecieri pe Facebook: desi Google nu vede cea mai mare parte din conturile de Facebook, considera numarul de aprecieri ale unei pagini care un semnal slab de ranking.
    • Autoritatea pe conturile de Facebook: paginile cu multe aprecieri si distribuiri se bucura de o popularite sporita ce poate fi interpretata ca un factor pozitiv de ranking.
    • Autoritatea pe conturile de Google +: in mod evident, Google apreciaza conturile cu autoritate mai mult decat cele nepopulare.
    1. Factori care tin de brand:
    • Numele brandului inclus in textul ancora: este un factor puternic de ranking.
    • Site-uri web cu pagini de Facebook si aprecieri: constituie un plus, iar majoritatea bradnurilor mari profita de acest lucru detinand pagini de Facebook.
    • Site-uri cu profile de Twitter cu multi fani: acestea indica popularitatea unui brand.
    • Pagini oficiale ale companiilor pe LinkedIn: aproape toate afacerile reale au astfel de pagini.
    • Mentionarea brandului pe site-uri de stiri: brandurile cu adevarat mari sunt mentionate in articolele de stiri pe Google tot timpul.
    • Adrese fizice listate pe Google +: afacerile reale au birouri si e posibil ca Google sa caute informatii legate de locul unei afaceri pentru a determina daca un site web este un brand mare sau nu.
    1. Factori care tin de backlinkuri
    • Linkurile provenind de la domeniile cu vechime pot fi mai valoroase decat cele care provin de la domeniile noi.
    • Textele ALT pentru linkurile cu imagini: este versiunea textului ancora pentru imagine.
    • Autoritatea paginii de unde provine linkul: este un factor important de ranking.
    • Linkuri provenind de la competitor: pot fi extrem de valoroase.
    • Linkuri contextuale: atat timp cat se afla atasate continutului unei pagini sunt considerate mai puternice decat linkurile aflate pe o pagina agoala sau care se gasesc oriunde altundeva pe pagina.
    • Cuvintele cheie in titlul linkului: e un factor pozitiv de ranking de care Google tine cont.
    1. Factori care tin de regulile algoritmilor:
    • Prospetimea paginilor: Google da prioritate paginilor noi.
    • Istoricul browserului utilizatorului: e greu sa nu observam ca Google tine cont de site-urile accesate frecvent de catre utilizatori.
    • Istoricul cautarilor efectuate de catre utilizatori: de asemenea, Google tine cont si de cautari pentru rank-ul anumitor site-uri web.

    Prin aceasta lista de factori de ranking am incercat sa evidentiem importanta mai multor aspecte care adeseori sunt ignorate in procesele de optimizare SEO. Desigur, Google nu acorda aceeasi importanta fiecaruia dintre acesti factori, insa, intr-o oarecare masura, acestia pot influenta pozitia unui site web pe paginile de rezultate ale motoarelor de cautare.

    E recomandat sa tinem cont de cat mai multi dintre acestia in functie de obiectivele site-ului, bineinteles, dar probabil ca orice proprietar de site web isi doreste o vizibilitate cat mai mare pe motoarele de cautare si implicit un trafic organic sporit pentru a putea creste si productivitatea afacerii pe care o detine.


    Creare site web – 10 pagini indispensabile pentru orice afacere


    Daca s-a realizat procesul de creare site web iar produsul final nu reuseste sa transmita eficient mesajul afacerii pe care o reprezinta cu siguranta s-au sarit niste etape sau structura site-ului nu a fost bine intocmita.

    In mod evident, orice afacere are propriile obiective si motive pentru care va incepe etapa de creare site web. Iar aceste obiective nu trebuie pierdute niciodata din vedere. Daca uneori are doar scopul de a inlocui o carte de vizita, de cele mai multe ori scopul site-ului este de a fi mai mult decat o reprezentare in mediul online, mai exact de a ajunge la cat mai multi clienti si de a creste productivitatea afacerii.

    Indiferent de scopul site-ului, in procesul de creare site web trebuie incluse cateva pagini indispensabile cu mentiunea ca toate acestea nu trebuie sa se gaseasca neaparat in meniu pentru a evita supraaglomerarea sa:

    1. Homepage personalizat: prima pagina a site-ului este, in mod evident, cea mai accesata pagina a unui site web. De asemenea, personalizarea acesteia incepe cu plasarea logo-ului si a altor elemente vizuale ce releva identitatea unui brand. Prima pagina a unui site web reprezinta si un prilej nemaipomenit de a expune principalele informatii despre o anumita companie, organizatie sau, de ce nu, chiar persoana.

    2. Pagina „Despre”: esta una dintre paginile nelipsite care il va ajuta pe vizitator sa se informeze despre o anumita companie inainte de a hotari daca apeleaza la produsele sau serviciile pe care aceasta le ofera. In etapa de creare site web, adesea personalizarea acestei pagini consituie o povara, iar asta se intampla doar pentru acele companii care incearca sa impresioneze fara sa fie sinceri.

    E important sa nu ne pierdem in detalii si sa vedem aceasta pagina asa cum o vor vedea vizitatorii. Simplitatea este cheia, indiferent de istoricul firmei sau companiei respective. Prea multe detalii pot plictisi vizitatorii determinandu-i sa abandoneze pagina.

    3. Pagina de contact: va fi de asemenea, indispensabila indiferent de domeniul afacerii. Datele de contact cat mai detaliate confera credibilitate si siguranta. Adresa, numarul de telefon, adresa de e-mail, un formular de contact si linkuri catre retele de socializare sunt cele mai intalnite date de contact pe care vizitatorii se asteapta sa le gaseasca. De asemenea, si o harta a adresei fizice poate fi de mare ajutor.

    4. Blog: desi nu este musai, o astfel de pagina poate reprezenta un beneficiu major pentru orice tip de afacere. Continutul nou si unic va fi apreciat pe de o parte de catre toti vizitatorii (mai ales cei vechi), iar pe de alta parte constituie cea mai naturala si eficienta metoda de optimizare a unui site web pentru motoarele de cautare. Importanta unui blog este uriasa, insa daca nu este constant actualizat si intretinut poate avea un impact negativ asupra site-ului.

    5. Pagina de servicii si produse: fie ca vorbim de un site de prezentare sau de un magazin online, aceasta pagina rareori lipseste. Este, pana la urma, pagina care poate fi de interes maxim pentru vizitatori. Indiferent de domeniul afacerii, includerea acestei pagini in etapa de creare site web necesita atentie la detalii astfel incat fiecare produs sau serviciu sa dispuna de descrieri cat mai ample si unice (indiferent de similaritati produsele nu trebuie sa aiba aceleasi descrieri) si de imagini cat mai sugestive care sa ii ajute pe vizitatori sa isi formeze o parere informata.

    Daca pagina incepe cu o descriere succinta a produselor si o lista cu acestea, in cazul in care exista o cantitate mare de produse se pot imparti pe categorii se pot include linkuri catre pagini de aterizare pentru a furniza mai multe detalii despre fiecare produs in parte.

    6. Portofoliul: indiferent de cat de cuprinzator sau de succint este, acesta este cel care ofera valoare unui site web, implicit afacerii pe care o reprezinta. Portofoliul denota credibilitate si are o eficienta crescuta in a arata calitatea serviciilor oferite. Este o pagina indispensabila de pe un site web destinat mai degraba serviciilor.

    7. Pagina de testimoniale sau recenzii (clienti): impreuna cu pagina destinata portofoliului, aceasta pagina are rolul de a consolida increderea vizitatorilor intr-o anumita companie. Recenziile sau testimonialele au, in continuare, o influenta majora asupra deciziei de cumparare a multor vizitatori intrucat acestia iau in calcul parerile si recomandarile altor clienti inainte de a achizitiona un produs sau de a apela la anumite servicii. Cel mai important aspect al acestei pagini este veridicitatea testimonialelor. De aceea, e recomandata sa fie insotite de numele si semnaturile acestora sau proiectele care sa ateste colaborarea respectivei companii cu ei.

    8. Pagini de aterizare (landing pages): aproape orice site web va avea nevoie de pagini web de aterizare, mai ales in cazul in care afacerea este noua si necesita promovare. Avand un scop precis, aceste pagini sunt eficiente in a transmite direct vizitatorilor ce au de castigat accesand site-ul.

    Pagina de aterizare poate fi similara cu Homepage, insa de indata ce exista o singura Homepage e nevoie de o serie de pagini de aterizare folosite pentru diferite obiective de marketing stabilite.

    9. Pagina de vanzari (in cazul magazinelor online): este pagina catre vizitatorii sunt directionati cand apasa un buton CTA si vor sa completeze procesul de checkout. Pentru multe site-uri web aceasta pagina urmareste scopul principal al afacerii. In cazul site-urilor destinate serviciillor pagina aceasta poate fi inlocuita cu pagina de oferta/promotii sau diverse pachete.

    10. Pagina de abonare la newsletter: nu este obligatorie, dar pentru cele mai multe site-uri poate fi o metoda de promovare extrem de eficienta. Marketingul prin e-mail inca functioneaza, iar daca se pastreaza calitatea continutului livrat catre clienti sunt sanse mari de a mentine cat mai stranse relatiile cu clientii. Este o metoda buna de a metine clientii sau potentialii clienti informati cu ultimele noutati legate despre o companie sau organizatie.

    Asa cum am mentionat mai devreme, aceste 10 pagini, desi sunt esentiale, nu trebuie sa se regaseasca neaparat in meniu. De altfel, mai multe de 8 categorii in meniul de navigare al unui site web pot fi coplesitoare si pot crea confuzii transformandu-se ulterior in abandonuri repetate ale site-ului.

    Desigur, in functie de nivelul de complexitate al unui site web se pot adauga sau elimina anumite pagini. De exemplu, pentru un site prin intermediul caruia o firma ofera servicii de web design si development un portofoliu este esential. Acesta va fi cartea de vizita a companiei si prin intermediul sau va putea convinge vizitatorii de calitatea serviciilor oferite.

    Multe site-uri web includ si paginile de FAQ (Intrebari adresate frecvent) pentru a clarifica vizitatorilor orice nelamurire ar avea in legatura cu activitatile respective. Este o modalitate buna de a-i mentine informati si de a le pune la dispozitie raspunsurile la intrebarile cele mai des adresate de catre majoritatea clientilor.

    In plus, orice companie care adopta aceasta strategie va salva timp raspunzand acelorasi intrebari de mai multe ori prin telefon sau prin e-mail. In acelasi timp, aceasta pagina poate fi actualizata ori de cate ori mai apare cate o intrebare relevanta.

    Alta pagina utila atat pentru motoarele de cautare cat si pentru vizitatori este o harta a site-ului (site map). Aceasta denota o buna organizare a informatiei site-ului aratandu-le vizitatorilor cum este conceput site-ul si ce sectiuni pot gasi. In acelasi timp harta site-ului creste credibilitatea afacerii.

    Pagina de cautare este alta pagina extrem de utila ce poate fi inclusa in etapa de creare site web. Cu precadere in cazul magazinelor online, functia de cautare printr-un site web vine in intampinarea vizitatorilor scurtand timpul pe care il acorda cautarii anumitor produse. Asemenea unui mic motor de cautare, acest filtru de cautare este apreciat de catre utilizatori, multi dintre acestia asteptandu-se s ail gaseasca in partea dreapta a site-ului indiferent de pagina pe care se afla.

    Tot in cazul magazinelor online o pagina destinata politicii de returnare si garantie a produselor poate fi foarte binevenita. Oferirea unor garantii reprezinta o buna metoda de a creste credibilitatea unei afaceri si implicit productivitatea sa.

    Majoritatea cumparatorilor se simt in siguranta cand vor sa achiztioneze un anumit produs fata de care au incertitudini (legate de calitate, de dimensiuni, material textile etc.) si sunt asigurati ca pot returna produsul respectiv in anumite conditii. De aceea, aceste conditii trebuie explicate foarte clar, pe o pagina distincta pentru a nu provoca confuzii sau chiar dispute ce pot afecta reputatia unei firme.

    Pentru unele site-uri web care ofera anumite servicii poate fi utila daca nu chiar imperioasa o pagina dedicata termenilor si conditiilor. De exemplu, o platforma care inchiriaza magazine online va prezenta care sunt termenii si conditiile ce trebuie respectati in cazul proprietarilor de afaceri care doresc sa inchirieze un magazin virtual.

    Desigur, in functie de obiectivele site-ului si de publicul tinta paginile incluse pot sa difere. Inainte de a include oricare dintre aceste pagini trebuie sa iti faci un plan si sa stii cat de mare si stufos vrei sa fie site-ul tau pentru a putea contoriza informatia pe care o vei livra vizitatorilor. In orice caz nu se vor omite informatiile vitale si in acelasi timp nu trebuie sa te repeti adaugand informatii redundante.


    Corelatia dintre Web Design si conversii


    Indiferent de domeniul unei afaceri, daca acesta este prezenta in online prin intermediul unei pagini web, cu siguranta obiectivul major este obtinerea profitului. Insa profitul se poate obtine daca dispune de un web design reusit, cu alte cuvinte, daca pagina respectiva reuseste sa atraga vizitatorii si sa ii converteasca in clienti.

    Din pacate, exista multi comercianti, detinatori de magazine online, care nu sunt constienti de aceasta puternica legatura dintre web design si conversiile paginii. Care sunt elementele de web design definitorii pentru o afacere online care pot avea un impact urias asupra conversiilor unui site web?

    Elemente de web design cu impact major asupra conversiilor

    1. Navigarea si accesibilitatea – pot fi aspectele unui site web care determina vizitatorii sa il abandoneze. De aceea, se impune o navigare usoara si ordonata. Daca vizitatorul nu gaseste drumul sau informatiile pe care le cauta cu siguranta va abandona acel site web. Totodata, site-ul trebuie sa fie usor accesibil indiferent de utilizatori.

    Multe pagini web sunt obscure din punct de vedere al navigarii, utilizatorii neputand localiza produsele sau orice alt tip de informatii cautate. De exemplu, pentru un site web de e-commerce imposibilitatea de a vedea pretul sau descrierea unui produs, cu siguranta il va determina pe cumparator sa abandoneze site-ul.

    2. Grafice si diagrame usor de descifrat – daca exista mai multe optiuni pentru utilizatori, posibilitatea de a le compara trebuie sa fie usor vizibila. De aceea, comparatoarele de preturi, de exemplu, reprezinta o necesitate pentru magazinele online astfel incat cumparatorii sa nu fie nevoiti sa acceseze de mai multe ori anumite pagini web pentru a retine care este cea mai buna oferta pentru ei.

    3. Butoanele CTA – sunt elementele de design care, fara indoiala, sunt considerate factorii de tranzitie dintre un simplu vizitator si un cumparator. Din acest motiv, culoarea, dimensiunea, fontul, mesajul si plasarea unui buton CTA pot fi vitale pentru conversiile unui site web. In cele mai multe cazuri, problema cu acestea este plasarea mai multor butoane pe aceeasi pagina sau plasarea lor intr-un loc nepotrivit.

    4. Elementele vizuale si emotiile – un clip video pe post de testimonial este cel mai bun exemplu de element vizual care inspira, informeaza si vinde in acelasi timp. Folosirea in mod inteligent a continutului vizual astfel incat sa starneasca emotii utilizatorilor este o tehnica de web design deloc noua. Prin culori, imagini, grafice, infografice, clipuri video se realizeaza captarea atentiei utilizatorilor si convertirea lor in cumparatori. In plus, impactul pe care il au acestea asupra vizitatorilor este mult mai puternic decat impactul pe care il are continutul scris, acestia reusind sa retina aproximativ 80% din ce vad si doar 20 % din ce citesc.

    5. Interactivitatea – utilizatorii apreciaza modurile in care pot interactiona cu elementele unui site web. Incepand cu clipuri video, butoane, animatii, linkuri – toate elementele de acest fel ii vor tine ocupati si ii va determina sa actioneze. Totusi, nu trebuie sa se faca abuz de acestea, intrucat prea multe elemente interactive pe o singura pagina pot distrage atentia iar utilizatorii pot deveni confuzi.

    6. Limbajul accesibil – nu de putine ori am intalnit pagini web care, in incercarea de a parea superiori si de a se distinge de competitori, utilizau un limbaj inadecvat (jargon, termeni din limbaj de specialitate) greu accesibil publicului in general. In stransa legatura cu navigarea, termenii folositi trebuie sa fie uzuali si usor de inteles pentru toti potentialii clienti ai unei afaceri. In aceeasi masura, recomandam recitirea continutului scris pentru a elimina sau corecta eventualele greseli. Greselile lingvistice flagrante pot scadea drastic credibilitatea unui site web.

    7. Ierarhia clara a informatiilor – alt aspect care tine de web design este modul in care este structurata informatia unui site web avand mare legatura cu constructia layoutului. Informatiile cele mai importante trebuie sa se gaseasca in prim plan – sa fie vizibile de la prima accesare a unui site web. In acelasi timp, ordinea fireasca in care citesc majoritatea vizitatorilor este de la stanga la dreapta sau dupa bine-cunoscutul tipar al literei Z. Daca un titlu este plasat in partea dreapta a unei pagini cu siguranta nu isi va atinge scopul.

    8. Spatiul liber – multi web designeri evita utilizarea spatiului alb. In realitate, utilizarea sa nu doar ca lasa elementele de web design sa respire si sa fie mai usor vizibile, ci da o nota de aerisire si de ordine permitandu-le utilizatorilor sa distinga mai usor informatiile care ii intereseaza. De exemplu, plasarea butoanelor CTA pe spatii albe permite identificarea lor cu o mai mare usurinta.


    9. Cosul de cumparaturi – alt aspect de web design care poate fi considerat insignifiant, dar care, asemenea butoanelor CTA, fac tranzitia intre vizitatori si cumparatori. De indata ce un vizitator s-a decis asupra produselor pe care vrea sa le achizitioneze trebuie sa ii fie usor sa identifice si sa foloseasca cosul de cumparaturi, altfel va abandona intreg procesul de achizitionare.

    De asemenea, si posibilitatea de a adauga sau de a elimina produse din cosul de cumparaturi este un aspect important care pentru multi cumparatori conteaza.

    10. Pagina/ formularul de checkout – poate fi considerat factorul decisiv al unui site web de e-commerce in determinarea utilizatorilor sa achizitioneze online un produs sau un serviciu. De asemenea, incarcarea sa este si o mare greseala de web design intalnita la multe magazine online.

    Nimic nu este mai deranjant pentru cumparatori decat sa fie nevoiti sa completeze date inutile sau irelevante pentru a putea achitiona un produs. De indata ce au ajuns la pasul acela este clar ca vor sa cumpere ceva, asa ca nu trebuie sa se simta agasati sau presati de completarea unui formular.

    Daca mai exista vreo indoiala ca intre web design si conversiile unui site web nu exista nicio legatura, speram ca prin enumerarea si explicarea celor 10 factori de mai sus am eliminat-o. Vom vedea in continuare care sunt principalele greseli de web design care duc la pierderea conversiilor unui site web.

    Greseli de web design care duc la scaderea conversiilor

    1. Prea multe elemente de design pe pagina – fie ca sunt butoane. Widgeturi, formulare, linkuri etc. acestea pot incarca designul paginii si pot distrage utilizatorii care nu vor sti in ce fel sa actioneze. Tendinta de a adauga prea multe elemente o au multi web designeri cu scopul de a nu lasa pagina goala.

    Insa am stabilit deja ca pagina unui site web trebuie sa aiba un singur obiectiv iar acesta sa fie evident. Iar daca potentialul client, aflandu-se la prima vizita a sa pe site, nu stie pe ce buton sa apese, inseamna ca designul nu este conceput corect. De aceea, se recomanda evaluarea fiecarui element de conversie si testarea acestora pentru a afla care dintre ele ajuta la cresterea ratei de conversie si care afecteaza negativ conversiile.

    2. Imagini prea mari – oricat de importante sunt imaginile pentru cresterea ratei de conversie, dimensiunile nepotrivite o pot afecta negativ pe aceasta. Motivul este simplu: imaginile de mari dimensiuni ocupa mult spatiu si se incarca mult mai greu afectand viteza site-ului. Si stim deja ca viteza de incarcare a unui site web este un factor ce afecteaza negativ rata de conversie.

    Recomandam optimizarea imaginilor astfel incat sa se afiseze corect pe un ecran de 1366×768. De asemenea, formatele folosite vor fi JPG, PNG sau GIF si in niciun caz BMP sau TIFF.

    Totodata si decuparea corecta a imaginilor este la fel de importanta. Daca o pagina are o latime de n px, imaginea trebuie redimensionata in functie de acea latime, nu trebuie incarcata o imagine mult mai mare si setat parametrul latimii la numarul initiali de pixeli intrucat va ingreuna incarcarea paginii creand o experienta nereusita utilizatorilor.

    3. Lipsa textelor de baza din site – desi este considerate o problema care tine de responsabilul de continut sau chiar de proprietar, poate fi in acelasi timp si o problema de web design itnrucat layoutul se va crea in asa fel incat toate textele sa poate fi incluse. Prezentarea site-ului chiar conteaza. Vizitatorii nu se vor uita doar la imagini si culori ci vor cauta informatii amanuntite inainte sa cumpere un produs sau sa apeleze la un serviciu.

    Daca in procesul de web design, copywriting-ul nu este o prioritate putem spune ca nici conversiile nu vor fi. Utilizatorii trebuie sa poate discerne rapid ce anume are un site web de oferit. Asa ca titlurile si mesajele butoanelor CTA sunt elemente vitale pentru rata de conversie. Se pot efectua teste de tip A/B pentru butoanele CTA si pentru dimensiunea titlurilor cu scopul de a afla in ce fel afecteaza acestea rata de conversie a site-ului.

    Legatura dintre web design si conversii este uriasa si poate o greseala inconsitentizata este tendinta de a include preferintele personale si ideile creative in procesul de web design. De ce este p greseala? Pentru ca adesea acestea se abat sa nu coincid deloc cu scopul final al site-ului. Fie ca acceptam sau nu, de cele mai multe ori, rolul unui site web este sa vanda (intr-un fel sau altul) si nu doar sa ne placa noua sau sa atraga privirile vizitatorilor.


    Servicii de web design – Cum poti evita neprofesionalismul?


     

    Constructia unui site web prin apelarea la companii care ofera servicii de web design duce, in cele mai multe cazuri, la rezultate care denota profesionalism. Insa exista si cazuri mai putin fericite in care rezultatul final este un site web neprofesional pe care vizitatorii se vor grabi sa il abandoneze.

    In cele ce urmeaza vom vedea care sunt cele mai frecvente greselil care se comit in timpul realizarii site-ului care pot lasa senzatia de diletantism si care pot fi observate de personae fara cunostinte inalte de web design.

    1. Folosirea incorecta a sabloanelor (templates): oricat de utile ar fi acestea si cat de mult ar scurta timpul de realizarea a site-ului, fara o personalizare adecvata a acestora, sabloanele pot dauna foarte mult unei afaceri reprezentate de un site web.

    Personalizarea sablonului in conformitate cu brandul poate duce la un rezultat neasteptat de bun. O problema uzuala a unor site-uri web construite cu sabloane predefinite este o conexiune vizuala slaba intre logo si restul site-ului. Orice firma care ofera servicii de web design si utilizeaza sabloane pentru constructia site-urilor trebuie sa stie cum sa le personalizeze astfel incat sa nu apara disconcordante sau semene cu altele.

    1. Folosirea fundalelor de culori inchise: este o problema comuna de web design. Daca exista cateva site-uri web cu funal negru (sau de culoare inchisa) care raman atractive, aceasta exceptie nu se aplica in cele mai multe cazuri.

    De obicei albul pentru fundalul unei pagini web este in topul preferintelor designerilor. Chiar si tonuri de gri pot fi alegeri bune, insa cu o retinere pentru tonurile inchise de gri care pot afecta negativ inteligibiliatea continutului scris.

    1. Prea multe butoane CTA egale ca dimensiune: o alta greseala pe care orice firma ce ofera servicii de web design ar trebui sa o evite. Fiecare pagina web ar trebui sa aiba un singur obiectiv, pe cand plasarea mai multor butoane CTA va distrage vizitatorii care nu vor sti in ce mod sa actioneze. Prea multe optiuni inseamna mai mult timp pentru a lua o decizie care poate duce la abandonul respectivei pagini.

    Recomandam eliminarea butoanelor redundante si crearea unuia singur care sa denote scopul final al site-ului. Fie ca este un buton de autentificare sau unul de selectare, acesta trebuie sa fie proeminent si sa indice cat mai clar actiunea pe care o pot face utilizatorii.

    1. Lipsa contrastului intre fonturi si fundal: o alta problema de web design pe care multi o ignora. Typography are o importanta atat de mare in crearea unui site web incat de multe ori din cauza fonturilor neinteligibile sau din cauza unui contrast nereusit site-ul sufera de o rata mare de abandon.

    Orice agentie care presteaza servicii de web design ar trebui sa stie treaba aceasta si sa tina cont de rolul fonturilor cand creeaza designul unui site web. Apare adesea si problema lipsei de contrast intre fonturile utilizate in titluri si cele folosite in text. Titlurile au un rol semnificativ si atat timp cat nu sunt evidentiate prin fonturi de dimensiuni mari si aldine va fi greu de obtinut o ierarhie vizuala.

    1. Inconsecventa in design: nu multe lucruri denota lipsa de profesionalism mai mare decat rupturile si abaterile de la stilul initial de design. Orice brand are nevoie de consecventa pentru a putea deveni regocniscibil. Aceasta consecventa e necesara atat in folosirea culorilor (culorile logo-ului, de exemplu, se vor regasi si in restul designului) cat si in folosirea fonturilor (mai mult de 3 fonturi diferite lasa senzatia de dezordine si nepasare).
    1. Tendinte in web design depasite: deisgur, nu orice site web trebuie creat respectandu-se cu strictete ultimele tendinte in web design, insa implementarea unor concepte de web design pe care utilizatorii nu se asteapta sa le ragaseasca poate avea repercusiuni negative asupra unui site web.

    De exemplu, skeuomorphismul este din ce in ce mai rar intalnit din cauza umbrelor si a efectelor tridimensionale care nu sunt atat de apreciate de catre vizitatori. In acest sens nu putem ignora succesul designului flat care ajuta la obtinerea unei pagini web simple si usor de folosit.

    1. Probleme de inteligibilitate: ignorarea continutul scris e o greseala pe care multi proprietari de site-uri web o fac. Indiferent de calitatea acestuia, daca nu este lizibil este de prisos. De multe ori cele mai mici detalii (precum fonturi neclare si ilizbile si contrastul nepotrivit) pot fi in detrimentul intelegerii textului si, in consecinta, pot dauna intregii perceptii a utilizatorilor despre o anumita companie.

    O firma ce ofera servicii de web design care se respecta va cunoaste in detaliu toate aceste probleme si le va ocoli cu success in realizarea site-urilor web. E important de retinut ca anumite detalii aparent nesemnificative precum dimensiunea fonturilor, culoarea fundalului, lipsa consecventei sau folosirea prea multor butoane pot compromite ata designul cat si perceptia utilizatorilor despre un anumit site.


    De ce abanoneaza clientii cosul de cumparaturi?

    Daca detii o afacere online probabil ca stii deja ca abandonul cosului de cumparaturi din partea vizitatorilor este o problema destul de mare. Asta se intampla din diferite motive: fie agentia care ofera servicii de web design si development la care ai apelat nu si-a facut intrutotul treaba, fie tu, proprietarul respectivului site web, nu iti cunosti publicul tinta, respectiv nevoile acestora.

    In medie, aproximativ 70% dintre cosurile de cumparaturi sunt abandonate inainte de terminarea procesului de checkout. Iar asta este doar media. Pentru unele site-uri web de e-commerce procentele sunt mult mai mari. Vom vedea mai jos care sunt motivele pentru care cumparatorii abanoneaza procesul de achizitionare online a produselor.

    • Primul motiv pentru care utilizatorii abandoneaza cosul de cumparaturi il reprezinta costurile suplimentare neasteptate. Fie ca sunt taxe de transport, TVA sau alte costuri, acestea depasesc pretul la care ei se asteapta initial.
    • Un alt motiv il constituie simpla nevoie de cercetare si de informare din partea cumparatorilor. De fapt, este chiar al doilea motiv, conform studiilor realizate de statista.com, pentru care vizitatorii unui site web de e-commerce abandoneaza procesul de checkout. De aici poti deduce ca fie agentia ce ofera servicii de web design si development nu te-a ajutat indeajuns cu designul magazinului si o navigare eficienta, fie continutul site-ului tau nu este pe masura asteptarilor cumparatorilor.
    • Un al treilea motiv pe care il invoca cumparatorii este gasirea unui pret mai bun in alta parte. Acest motiv este unul de ingrijorare pentru orice proprietar de afaceri. Inseamna ca are competitori seriosi a caror strategie trebuie studiata si analizata cu grija, iar ulterior acesteia e nevoie de o optimizare sau chiar o refacere a site-ului. E momentul in care te decizi daca schimbi firma care iti ofera servicii de web design si web development sau schimbi intreaga strategie de marketing.
    • Navigarea site-ului este prea complicata: este un motiv des intalnit pentru care cumparatorii abandoneaza procesul de achizitie a unui produs. Navigarea, alaturi de aspectul designului si de continutul site-ului constituie unul dintre pilonii fundamentali ai unui site web, chiar daca este site de prezentare sau magazin online. Navigarea nu are voie sa fie complicata, ba dimpotriva trebuie sa fie chiar simpla si intuitiva, indiferent de sistemul de navigare pentru care se opteaza.
    • Un alt motiv pentru care cumparatorii nu finalizeaza procesul de achizitionare a produselor este durata prea mare a acestuia. O pagina de checkout complicata care solicita completarea prea multor date determina vizitatorii sa renunte la cumparaturi.
    • Poate unul dintre cele mai nefaste momente in care cumparatorii se decid sa abandoneze site-ul si sa nu mai revina niciodata pe acesta este caderea respectivului site web. Cel mai adesea se intampla din cauza unei gazduiri web slabe (picarea serverului). In acest caz se recomanda apelarea la firme serioase care ofera servicii de web design si development inclusiv gazduire web pe servere bine cotate.
    • Modalitatile de plata nu prezinta siguranta cumparatorilor: este un alt motiv serios pentru care se abandoneaza cosul de cumparaturi. Utilizatorii multor site-uri web de e-commerce sunt sceptici in privinta securizarii acestora si nu vor sa isi lase datele cu caracter personal pentru a evita orice risc. In acest sens recomandam certificarea SSL (Secure Socket Layer) pentru securizarea site-ului si pentru cresterea credibilitatii acestuia.

    Cand este abandonul cosului de cumparaturi doar o parte a procesului de achizitie?

    Chiar daca pare incredibil, abandonul cosului de cumparaturi uneori poate fi un lucru bun. Navigarea constituie o parte esentiala a procesului de convertire a vizitatorilor in clienti, iar multi cumparatori vor adauga produse in cos salvandu-le pentru mai tarziu. Dar pentru a te asigura ca acestia vor reveni pe site si vor finaliza procesul de achizitie e recomandat sa le reamintesti periodic prin e-mail de acest lucru.

    Ce rol are designul paginii de checkout in abandonul cosului de cumparaturi?

    Asa cum am mentionat si mai devreme se intampla ca procesul de checkout sa dureze prea mult pentru unii cumparatori. Asta se traduce printr-un design incarcat, o navigare greoaie sau printr-o strategie de marketing nepusa la punct. In acest sens e recomandat ca intregul site web sa se incarce rapid (si pe desktop si pe dispozitivele mobile), navigarea sa fie cursiva si intuitiva, iar pagina de checkout cat mai simpla posibil.
    Designul unui site web are un rol major in cresterea ratei de conversie. Iata doar cateva aspecte ale paginii de checkout ce pot fi imbunatatite pentru prevenirea abandonului procesului de achizitionare din partea cumparatorilor:

    • Includerea unei bare care indica progresul si clarificarea fiecarui pas.
    • Permiterea editarii cosului de cumparaturi.
    • Includerea mai multor posibilitati de plata.
    • Asigurarea securizarii site-ului.
    • Permiterea de a salva si de a relua procesul mai tarziu.

    Eficienta unui site web de e-commerce nu este chiar atat de greu de atins. E nevoie doar de o atentie deosebita la nevoile clientilor astfel incat acestia sa nu se simta niciodata neglijati sau nesiguri in momentul achiztionarii online a unui produs sau serviciu.


    Web design: calitatile esentiale ale unui site web


     

    In web design exista cateva calitati sau caracteristici la care vom fi cu gandul intotdeauna cand vom crea un proiect, de orice natura ar fi acesta: site web de prezentare, magazin online sau aplicatie web. Aceste calitati sunt imperioase intrucat ele fac legatura dintre proiect si utilizatorul final, denotand modul in care acesta din urma priveste proiectul respectiv.

    Lasand la o parte tendintele in web design si axandu-ne mai mult pe experienta utilizatorului (UX), sunt cateva calitati pe care nu le putem ignora cand incepem un proiect de web design.

    Calitatile esentiale ale unui site web

    1. Accesibilitatea – am mai scris in repetate randuri ca accesibilitatea unui site web este absolut necesara, chiar daca foarte adesea este ignorata. Chiar daca unele probleme de interactiune pot fi remediate pe parcurs, exista multe persoane cu diferite dizabilitati care nu pot beneficia de o navigare usoara pe un site web si de serviciile pe care acesta le ofera, ceea ce creeaza doua probleme majore: pe de-o parte acestia sunt pusi in dificultate si nu isi pot rezolva anumite probleme, iar pe de alta parte orice afacere ar putea avea de suferit prin pierderea substantiala a unor clienti.

    Din acest motiv, orice proiect de web design se va crea cu gandul la utilizatorii ce pot avea diferite dizabilitati motorii, auditive, de vedere sau cognitive in asa fel incat navigarea pe un site web, de exemplu, sa nu mai reprezinte o povara pentru nimeni.

    2. Compatibilitatea – plecand de la compatibiliata cu browserul, cu sistemul de operare si ajung la compatibilitatea cu toate dispozitivele care apar (tablete, telefoane inteligente, ceasuri sau televizoare inteligente) un site web creat va trebuie sa le bifeze pe toate acesta, altfel ajungem la prima problema mentionata mai sus si anume accesibilitatea.

    In stransa legatura cu experienta utilizatorului, compatbilitatea in web design este o calitate greu de trecut cu vederea. Avand in vedere numarul mare al utilizatorilor de Internet care se folosesc de o multime de dispozitive mobile pentru a naviga pe diverse site-uri web, imposibilitatea de a accesa un site din cauza incompatibilitatii poate fi un urias inconvenient pentru orice afacere.

    3. Performanta – la fel de importante ca primele doua, in web design performanta unui site web se refera la viteza de raspuns a acestuia, dar si la designul responsive sau, pe scurt, la cat de rapid se incarca un site. Putini utilizatori sunt aceia care pot acorda rabdarea necesara unui site web care se incarca greoi.

    Stim deja ca testul primei impresii se realizeaza in primele 5 secunde de la accesarea unui site, iar aceste 5 secunde includ si timpul de incarcare a acestuia. Asadar, se impune optimizarea sa astfel incat viteza de incarcare sa fie acceptabila. Nevoia unor site-uri web rapide este evidenta avand in vedere numarul crescator al utilizatorilor de dispozitive mobile cu conexiune WI-FI.

    4. Usurinta de utilizare – nu putem vorbi despre experienta utilizatorului daca nu ne referim si la modul de utilizare a unui site web. In web design, usurinta de utilizare se obtine numai prin intelegerea deplina a nevoilor si cerintelor utilizatorilor. In acest fel, meniul de navigare va fi intuitiv si usor de folosit, butoanele CTA ii vor indemna sa le apese, iar formularele unui site vor fi cu certitudine completate.

    Incarcand sa para diferiti, multi web designeri sau proprietari de pagini web se abat de la cateva reguli de web design, incalcand si aceasta regula importanta: usurinta si cursivitatea in folosirea unui site. Desigur, pentru aceasta calitate se impune o cunoastere a publicului tinta si empatia cu acesta.

    5. Actualizarea – e dificil sa incepem un proiect de web design daca nu luam in calcul si actualizarea sau improspatarea sa. Nimeni nu va fi atras de un site web invechit. De aceea, continutul trebuie sa fie tot timpul actualizat, relevant pentru utilizatorii vizati si mai ales original.

    Lasand la o parte beneficiul pe care il va aduce pentru motoarele de cautare, continutul actualizat trebuie creat in principal pentru vizitatori. Indiferent de aspectul nemaivazut al site-ului, daca nu dispune de un continut pe masura sunt slabe sansele sa isi indeplineasca obiectivul. Tot la acest capitol aminitim importanta eliminarii linkurilor expirate si redirectionarea acestora catre paginile valabile.

    Am observat ca in web design, indiferent de obiectivul pe care il va avea proiectul final, nu putem ignora importanta performantei, a accesibilitatii, a usurintei de utilizare, a actualizarii si a compatibilitatii acestuia intrucat aceste 5 calitati sunt pilonii fundamentali in crearea unei experiente reusite utilizatorilor in raport cu respectivul site web.


    Prioritatile unui site web responsive

    Desi tabletele si telefoanele inteligente si-au facut aparitia pe piata acum aproximativ 10 ani, notiunea de web design responsive a inceput sa se raspandeasca abia acum 3-4 ani si inca mai sunt destule site-uri web care nu dispun de un astfel de design.

    Stim deja ca gigantul motor de cautare Google s-a ocupat intens de aceasta problema schimbandu-si algoritmii de cautare si acordand prioritate acelor pagini web care dispun de un web design responsive sau care au o versiune separata pentru mobile si se afiseaza corect indiferent de dispozitivul folosit de catre utilizatorul final. Totodata, Google penalizeaza site-urile neprietenoase cu dispozitivele mobile prin pozitii scazute pe paginile de rezultate ale sale.

    In ciuda acestei conditionari pe care a lansat-o Google, foarte multi proprietari de site-uri web nu se conformeaza si risca sa piarda un numar considerabil de vizitatori, respectiv de clienti. Cu atat mai grav este pentru acele site-uri web construite recent care nu indeplinesc cerintele de accesibilitate si usurinta de utilizare pentru orice dispozitiv folosit.

    Web designerii si programatorii nu vor urmari doar sa obtina un web design atractiv ci, in acelasi timp, acesta sa intampine nevoile si cerintele utilziatorilor, iar prin intermediul sau o afacere sa genereze profit. Iata o lista de indicii ce trebuie luate in considerare pentru a afla daca un site web este prietenos cu dispozitivele mobile sau daca are un web design responsive:

    1. Se afiseaza corect pe diferite dispozitive: intrucat dispozitivele mobile se gasesc in forme si dimensiuni diferite cu ecrane de la 3 inchi pentru telefoanele inteligente pana la 7 inchi pentru tablete, e important ca un site web sa se afiseze corect pe toate acestea.

    Pentru a afla daca un web design a fost realizat corect se pot efectua gratuit teste pe urmatoarele site-uri web: Design Modo’s Responsive Test sau Responsive Design Test de la Studio Press. In trecut, site-urile foloseau URL-uri separate pentru versiunile mobile ale site-ului sau aveau continut diferit pentru mobile si desktop. Folosirea unui layout responsive este probabil cea mai buna optiune in prezent.

    2. Cat de usor pot utilizatorii de dispozitive mobile sa duca pana la capat sarcinile uzuale? Am stabilit deja ca spatiul ecranului unui dispozitiv mobil este mai mic decat al unui desktop. De asemenea, si modul de utilizare difera, atingerea ecranului fiind necesara in cazul mobilelor.

    De aceea, introducerea unor date , de exemplu, nu ar trebui sa fie dificila pentru utilizatori. Putem cadea de acord ca interaciunea utilizatorului cu un site web este diferita in cazul acestor dispozitive. Recomandam plasarea usurintei de utilizare in topul prioritatilor. In acest sens, se recomanda folosirea unui font lizibil si permiterea utilizatorilor sa tasteze cu usurinta pe tastatura virtuala sau sa efectueze un apel accesand direct linkul.

    3. Butoanele CTA trebuie sa fie centrate si proeminente: daca principalul obiectiv al oricarui site wbe este de a creste rata de conversie, atunci butoanele CTA nu au voie sa lipseasca sau sa nu fie vizbile. Asta presupune crearea unui web design axat pe utilizatori. Butonul CTA va fi plasat strategic astfel incat repozitionarea sa in functie de dispozitiv sa nu afecteze afisarea corecta.

    4. Meniuri pe mai multe niveluri: pana de curand acest tip de meniu era o practica comuna ce permitea multor site-uri web sa arate toate optiunile posibile. In prezent o navigare curata si simpla nu este o optiune pentru un web design responsive, ci o necesitate.

    Orice meniu realizat pentru un site web care se va afisa corect indiferent de dispozitiv va fi scurt si clar astfel incat navigarea sa fie intuitiva si simpla pentru orice utilizator.

    5. Cum se efectueaza intoarcerea pe home page? Pare un lucru banal, insa este un aspect esential ce tine de web design. Cei mai multi utilizatori (indiferent de dispozitivul pe care il folosesc) se asteapta ca apasand pe logo sa revina pe prima pagina a respectivului site web. Din acest motiv recomandam legarea logo-ului cu prima pagina a site-ului printr-un link pentru a evita orice neplaceri cauzate utilizatorilor.

    6. Cat de usor se efectueaza o cautare? Multe site-uri web introduc in designul lor filtrul de cautare. Este recomandat mai ales in cazul site-urilor de e-commerce. Insa daca aceasta cautare de produse sau servicii nu se realizeaza rapid si usor, recomandam implementarea unor functionalitati de auto-corectare sau auto-completare astfel incat sa nu apara riscul abandonului paginii de catre utilizatori.

    7. Continutul site-ului poate fi accesat indiferent de dispozitiv: se intampla adesea ca anumite tipuri de continut (continutul video, de exemplu) sa nu poata fi accesat de pe dispozitivele mobile. Stim deja ca Flash, dar si alte formate video nu functioneaza corect pe multe dispozitivele mobile. Recomandam utilizarea HTML5 pentru continutul audio si video al site-ului.

    Acestea sunt principalele recomandari ce pot fi urmate pentru obtinerea unui web design responsive sau a unei versiuni pentru mobile a site-ului astfel incat toti utilizatorii sa beneficieze de aceeasi experienta placuta si usoara in raport cu navigarea pe un site web.


    Creare site web – de ce e nevoie de eye-tracking?

    Eye tracking reprezinta procesul masurarii punctului focal (in care privitorul se uita) sau miscarea ochiului. Exista o multime de metode pentru masurarea acestei miscari si o multime de motive pentru care eye tracking poate creste productivitatea unui site web.

    In cele ce urmeaza vom vedea motivele pentru care trebuie sa tinem cont de eye tracking atat in procesul de creare site web cat si ulterior acestuia:

    • Pentru a sti la ce se uita vizitatorii unui site web prima data, dar si ultima data – poate sa fie textul, logo-ul, o oferta, partea de sus a unei imagini etc. Cunoscand acest detaliu poti prezenta mai bine continutul site-ului care afecteaza in mod direct vizualizarile paginii si rata de conversie a paginii.

    Totodata, cunoscand care este ultimul lucru la care se uita vizitatorii poti sa depistezi daca exista vreun element in acel loc care declanseaza abandonul din partea acestora. Iar acel element poate fi inlocuit de altul care ii incurajeaza sa navigheze in continuare.

    • Pentru a intelege comportamentul utilizatorului – analiza interactiunii dintre vizitator si pagina ofera informatii valoroase despre comportamentul utilizatorului putand vedea ce elemente de pe pagina ii capteaza interesul si folosind aceasta informatie pentru a arata mai multe sau mai putine elemente de acest tip.

    • Pentru a ajuta la realizarea unui design mai reusit – nu e putin lucru sa ai informatii de acest tip care te ajuta sa incepi etapa de creare site web plecand de la o mare parte din nevoile utilizatorilor finali.

    • Pentru ca este automat, exact, rapid si in timp real – dispozitivul urmareste exact privirea utilizatorului si inregistreaza intreg traseul facut de ochiul acestuia in timp real.

    • Pentru a intelege ce tip de continut atrage atentia utilizatorilor – testand diferite tipuri de continut (imaigni, texte, clipuri video) poti vedea care dintre ele capteaza atentia, dar si care dintre ele este evitata de privirea utilizatorului. Cunoscand aceste detalii poti alege si poti crea tipul de continut optim pentru publicul tinta inca din procesul de creare site web.

    • Pentru a imbunatati comunicarea vizuala – prin folosirea dispozitivelor de eye tracking ai sansa de a optimiza continutul vizual al site-ului tau astfel incat acesta sa fie mai informativ si sa corespunda obiectivelor deja stabilite ale afacerii tale.

    • Pentru usurinta de utilizare a site-ului web – unul dintre scopurile folosirii eye tracking este pentru a vedea cat de usor este pentru vizitatori sa foloseasca un site web. Pot naviga cu usurinta, pot intelege optiunile din meniu, pot intelege cu usurinta care sunt functiile site-ului si gasesc usor informatiile cautate?

    • Pentru a imbunatati navigarea unui site web – impreuna cu usurinta de utilizare, navigarea cursiva este esentiala pentru detinatorii de site-uri web.

    • Pentru a intelege ce caracteristici sau elemente sunt cele mai atragatoare pentru vizitatori – asmenea testarii A/B poti vedea care optiune din meniu este mai accesata prima, de ce cuvinte sau expresii sunt atrasi utilizatorii, ce imagini au efect si care trebuie eliminate etc.

    • Pentru a intelege ce anume functioneaza si ce trebuie inlocuit sau optimizat – vei avea detalii despre ce anume functioneaza, ce nu functioneaza dar mai ales ce anume trebuie sa functioneze pentru a atinge obiectivele afacerii tale.

    • Pentru imbunatatirea comertului electronic si reducerea ratei de abandon a cosului de cumparaturi – este esential ca in etapa de creare site web, mai ales daca este de e-commerce sa cunosti detalii despre factorii care ii determina pe cumparatori sa abanoneze procesul de achizitie. Iar acesti factori pot fi foarte diferiti: lipsa asigurarii, taxele de livrare, metodele de plata, imposbilitatea de a renunta la un articol din cosul de cumparaturi etc.

    • Pentru a intelege modul in care utilizatorii reactioneaza la anunturile de pe site – cunoasterea efectului unui anunt de pe pagina este un lucru foarte util si bine de stiut chiar anterior etapei de creare site web pentru a nu face abuz de o tehnica pe care utilizatorii o detesta. In acest sens se pot cunoaste marimile potrivite pe care bannerele trebuie sa le aiba, daca au efect ferestrele de tip pop-up si mai ales daca utilizatorii reactioneaza la astfel de reclame.

    • Pentru expunerea efcienta a brandului – in special pentru site-uri web de e-commerce, prin testarea eye tracking se poate vedea cat de vizibil dar si cat de memorabil este brandul pentru vizitator.

    Eye tracking reprezinta observarea si inregistrarea comportamentului ochiului cum ar fi dilatarea pupilelor sau miscarea lor. Se poate aplica in diverse domenii inclusiv in cercetarea psihologica sau in crearea designului, insa, in general, se foloseste de catre cerecetatori pentru a identifica locul in care utilizatorii privesc.

    Cu toate acestea, eye tracking nu poate incloui alte tehnici calitative de cercetare. Datele colectate in urma efectuarii unui studiu de eye tracking pot indica faptul ca utilizatorii petrec un anumit timp fixandu-si privirea pe un anumit element, insa nu pot explica motivul. Motivele se pot deduce numai in urma interviurilor, a observarii si experientei.

    O metoda uzuala de calcul a concentrarii privirii utilizatorului este compararea pozitiei luminii infra-rosu reflectata in ochi cu pozitia pupilei. Aceasta informatie, impresuna cu pozitia capului participantului poate fi extrapoluata pentru a determina punctul pe care il privesc ochii utilizatorului si, in consecinta, coordonate moinitorului corespunzator.

    Eye tracking este o unealta utila pentru web design. Ne poate indica partile unei pagini care atrag atentia utilizatorului si partile pe care acesta le ignora. Este util, asadar, pentru a afla modul in care utilizatorul cauta informatia.

    Exista anumite tipare in ceea ce priveste citirea unei pagini web de catre utilizatori. Cel mai comun tipar (pattern) este in forma literei F ceea ce inseamna ca utilizatorii incep sa citeasca linia de sus a paginii apoi privesc in jos putin si citesc in partea stanga de jos a paginii. Aceste informatii pot fi extrem de utile pentru a sti cum sa includem si sa distribuim continutul in etapa de creare site web. In mod evident, continutul cel mai important va ocupa ariile descrise mai sus.

    Nu mai e o supriza faptul ca majoritatea utilizatorilor prefera si isi canalizeaza atentia in primul rand catre partea de sus a paginii vizbila in momentul accesarii (above the fold), ba chiar acorda acestei parti aproximativ 80% din timpul si atentia acordate unei pagini web. Totodata, utilizatorii (cea mai mare parte dintre ei) petrect aproximativ 70% din timp privind in jumatatea stanga a unei pagini web si doar 30% din timp privind jumatatea dreapta.

    Aproape toti utilizatorii scaneaza pagina la prima accesare a sa si au tendinta de a „rasfoi” continutul. Timpul pe care il acorda pentru a citi continutul unei pagini web este destul de limitat, majoritatea obsinuind sa citeasca putin peste 20% dintre cuvinte in timpul primei vizitari a site-ului.

    In timpul procesului de creare site web un factor esential este credibilitatea. Utilizatorii vor dori sa stie ca informatia pe care o primesc este corecta si obiectiva. Ignora aproape orice pagina care arata sau lasa senzatia de anunt publicitar.

    Ce inseamna asta pentru cei care creeaza continutul unui site web?

    – Continutul cel mai important va fi inclus primul la inceputul propozitiilor sau a paragrafelor.
    – Continutul trebuie sa fie scurt si la obiect.
    – Utilizatorii au tendinta sa dea scroll in partea de jos daca primul continut vazut le atrage atentia sau daca coincide cu nevoile lor.
    – Textul nu trebuie centrat (utilizatorii prefera partea stanga a paginii unui site web).
    – Titlurile si linkurile trebuie plasate in marginea din stanga in asa fel incat vizitatorii sa le poate observa.
    – Pagina trebuie sa fie usor de „scanat” pentru orice utilizator.
    – Titlurile necesita subliniere, la fel si ideile sau cuvintele cheie din continut.
    – Se pot si e chiar recomandat sa se foloseasca liste pentru a divide continutul in parti usor inteligibile.
    – Limbajul folosit trebuie sa fie accesibil.
    – Informatiile trebuie sa fie relevante si in conformitate cu ceea ce poate oferi site-ul respectiv.
    – Se vor evita opiniile personale si limbajul subiectiv.
    – In sectiunea „Despre” se vor oferi informatii despre cine esti, ce faci si ce servicii sau produse oferi vizitatorilor.

    Cu siguranta ca tehnicile de eye tracking pot fi extrem de utile pentru a creste calitatea unui site web dar mai ales pentru a imbunatati experienta utilizatorilor. Insa rezultatele acestor teste vor fi relevante numai daca sunt efectuate pe esantioane de minimum 40 de participanti.

    In ce domenii se pot aplica tehnicile de eye tracking?

    Multi oameni au senzatia ca acest proces este important doar pentru magazinele online. In realitate, orice proprietar al unui site web care vrea sa isi creasca rata de conversie are nevoie sa execute astfel de studii si teste. Eye tracking poate fi de mare ajutor chiar in timpul etapei de creare site web pentru a cunoaste dinainte modul in care utilizatorii citesc si percep continutul site-ului.

    Astfel, organizarea si structurarea continutului se va face mult mai usor si, cel mai important, se va face pentru utilziatorii finali. Pana la urma acesta ar trebui sa fie scopul oricarui site web: sa vina in intampinarea utilizatorilor tintiti si sa le raspunda nevoilor si asteptarilor acestora.

    Fabian Stelzer (director al EyeQuant) e de parere ca si in aria motoarelor de cautare (Google, de exemplu) se va aplica aceasta neurostiinta. El afirma ca e posibil ca foarte curand motoarele de cautare sa inteleaga care site-uri web sunt mai relevante decat altele si, de exemplu, acestea sa ascunda site-urile care distrag atentia utilzatorilor cu anunturile care, la nivelul subconstientului, impiedica utilizatorii sa gaseasca informatia pe care o cauta.

    Pe scurt, eye tracking este o metoda extrem de utila si de eficienta pentru o mai buna intelegere a comportamentului utilizatorului si a modului in care acesta percepe anumite elemente sau functionalitati ale site-ului. Folosind aceasta metoda vei putea sti mai bine cum poti sa optimizezi un site web in functie de nevoile utilizatorilor tintiti.

    Principii de Web Design: Echilibrul compozitional

    O compozitie echilibrata in web design este intotdeauna de dorit. Lasa senzatia de stabilitate si estetica placuta. Desi cateva elemente pot atrage atentia, nicio parte a compozitiei nu atrage atentia atat de mult incat celelalte sa ramana in umbra.

    Echilibrarea compozitiei presupune aranjarea elementelor pozitive si a spatiului negativ in asa fel incat nicio parte nu se va suprapune cu alta. Toate elementele se imbina armonios creand un intreg. Un web design neechilibrat lasa unele elemente sa domine compozitia ceea ce poate fi de dorit pentru a comunica mai eficient un mesaj, insa, in general se recomanda compozitiile echilibrate.

    Balanta vizuala implica greutatea si directia, asemenea unei balante fizice. Greutatea vizuala se traduce ca perceptia greutatii elementelor vizuale sau, cu alte cuvinte, este masura felului incare orice element al unui web design atrage ochiul privitorului. Directia vizuala, pe de alta parte, este directa perceputa a fortei vizuale adica directia in care credem ca un element ar trebui sa se miste in functie de forta care actioneaza asupra sa.
    De ce este echilibrul vizual important?

    Daca exista un oarecare echilibru intre elementele unui web design atunci fiecare dintre acestea prezinta interes. Interesul vizual este balansat, iar intregul design va fi placut. Fara un echilibru vizual, vizitatorii unei pagini web, de exemplu, nu vor observa toate partile designului si se vor axa doar pe informatiile usor de observat.

    Un web design profesional mentine echilibru vizual al elementelor astfel incat acestea sa se afle intr-o armonie deplina si sa incante vizual utilizatorii. Exista patru tipuri de echilibru vizual ce se poate obtine in procesul de web design: simetric, asimetric, radial si mozaic.

    – Echilibrul simetric – apare cand exista parti egale de o parte si de alta a unei axe centrale. Aceasta evoca senzatia de formalitate si eleganta. Problema unui echilibru simetric consta in faptul ca este static si cateodata poate parea plictisitor si predictabil.

    – Echilibrul asimetric – rezulta dintr-o greutate vizuala inegala pe fiecare dintre cele doua parti ale compozitiei. Una dintre ele poate contine un element dominant. Un element vizual puternic pe o parte poate fi balanasat de alte elemente luminoase pe cealalta parte. Este un fel de echilibru mai dinamic si mai interesant evocand sentimentul de modernism, energie si vitalitate. Permite o varietate vizuala mai mare desi poate fi greu de obtinut din cauza complexitatii relatiilor dintre elementele diferite de web design.

    – Echilibrul radial – apare cand elementele radiaza din centru. Mentinerea unui punct focal va fi usoara intrucat va fi mereu centrul – centrul layoutului, al paginii etc.

    – Echilibrul mozaic – rezulta dintr-un haos echilibrat. Desi suna paradoxal, elementele dispuse par a fi haotice, insa totusi sunt dispuse uniform. Lipsa unei ierarhii a elementelor lasa o prima impresie de dezordine care este ameliorata ulerior.

    Simtetria si asimetria in web design

    Daca simetria este privita drept armonioasa si frumoasa, in acelasi timp poate fi statica si monotona. Asimetria, pe de alta parte, tinde sa fie mai interesanta si mai dinamica, in ciuda faptului ca nu este considerata neaparat frumoasa.

    Simetria poate fi: oglinda, radiala sau cristalografica.

    • Simetria de tip oglinda apare in momentul in care toate elementele se oglindesc in jurul unei axe centrale. Axa poate fi in orice directie. De exemplu, fata umana sau fluturii formeaza o simetrie pura, oglindita.

    • Simetria radiala apare in momentul in care toatele elementele se rotesc in jurul centrului. Poate aparea in orice unghi atat timp cat exista un centru comun. Acest tip de simetrie se foloseste in web design pentru a indica miscarea, viteza sau dinamismul. De exemplu, rotile unei masini.

    • Simetria cristalografica apare cand elementele se repeta din diferite locuri din spatiu. Poate aparea in orice directie sau la orice distanta, atat timp cat orientarea de baza e mereu aceeasi. De exemplu, un gard este format tinand cont de simetria cristalografica. Se poate obtine ritmul, miscarea si actiunea dinamica prin acest tip de simetrie.

    • Asimetria creeaza relatii mai complexe intre elemente si din acest motiv poate atrage atentia mai usor. Spatiul din jurul formelor asimetrice este mai activ. Modelele nepredictabile create cu ajutorul asimetriei dau senzatia libertatii de expresie. Problema consta in faptul ca este mai usor de atins.

    Simetria si asimetria pot fi imbinate in web design pentru a obtine un efect reusit. Se vor echilibra formele simetrice intr-un mod asimetric sau invers, formele asimetrice intr-un mod simetric starnind curiozitatea privitorului. Creand un contrast intre cele doua in intreaga compozitie a unui web design va face ca elementele sa atraga mai mult atentia.

    O compozitie echilibrata in web design nu e usor de obtinut, dar nici foarte greu. In functie de scopul proiectului, si de elementele ce trebuie scoase in evidenta vom folosi unul sau mai multe dintre principiile de mai sus. Nu exista un mod corect de a comunica un mesaj prin design si nici nu exista o obligatie in a urma aceste principii de web design, ci doar nevoia de a le intelege pentru a avea motive sa le incalcam.

    Folosirea culorii in web design pentru a imbunatati accesibilitatea

    Teoria culorii este foarte des dezabatuta si nu ii putem neglija importanta mai ales in web design. Culorile sunt esentiale in web design si pot influenta comportamentul utilizatorilor in multe cazuri. Cu toate acestea, multi web designeri nu verifica daca culorile site-ului se potrivesc stilului sau daca acestea daca creeza o impresie buna utilizatorilor.

    Axandu-ne pe o singura teorie a culorii putem neglija o buna parte de utilizatori care vad si percep culorile in mod diferit. De exemplu, cei care sufera de daltonism reprezinta un procentaj de aproximativ 7% dintre barbati si 1% dintre femei ceea ce inseamna un numar semnificativ de potentiali clienti.

    Cum se poate imbunatati accesibilitatea unui site web prin teoria culorii?

    Accesibilitatea in web design se refera la crearea unui site web sau a unei aplicatii care vor putea fi utilizate de catre toti utilizatorii indiferent de dizabilitatile acestora (de vedere, auditive, locomotorii sau cognitive). De ce se aplica teoria culorii pentru a imbunatati accesibilitatea unui site web sau, cu alte cuvinte, de ce trebuie sa fie un site acecsibil? Iata doar cateva motive:

    • Permite obtinerea unui trafic crescut intrucat site-ul se va adresa unei palete mai largi de utilizatori, in consecinta, obtinerea unui avantaj in fata competitorilor.

    • In web design, accesibilitatea site-urilor se traduce si prin pozitii mai bune pe motoarele de cautare. Google acorda prioritate site-urilor accesibile.

    • Accesibilitatea unui site web joaca un rol major in crearea unei experiente placute utilizatorilor. Asadar, din punct de vedere etic este extrem de importanta.

    • Multe site-uri web inaccesibile se confrunta cu probleme legale intrucat nu ofera sanse egale tuturor utilizatorilor (inclusiv a celor cu dizabilitati).

    Crearea unui site web accesibil pentru persoanele care sufera de daltonism nu este chiar atat de dificila. E nevoie de planificare si de utilizarea corecta a culorilor si mai ales a contrastului astfel incat rezultatul final sa fie un site cu web design atractiv care sa isi indeplineasca obiectivul si creeze si o experienta placuta pentru utilizatori.

    Cum se utilizeaza corect teoria culorii in web design?

    Primul pas consta in alegerea culorilor potrivite pentru paleta sau schema de culori care se va crea. Aceste culori trebuie sa fie inteligibile si, lasand la o parte simbolistica si psihologia culorii, ne vom indrepta atentia catre combinatiile reusite de culori si pe contrast astfel incat sa realizam pagini web lizibile. Mai jos vom enumera cateva tehnici si abordari posibile pentru a evita potentialele capcane si pentru a obtine un site web accesibil:

    • Evitarea combinatiilor nereusite de culori: maro-negru, verde-albastru, mov-albastru, gri-albastru, verde-gri, negru-albastru, galben-verde deschis sunt cele mai comune combinatii ce trebuie evitate impreuna cu rosu-negru si galben-albastru care prezinta dificultati de distingere pentru daltonisti.

    • Folosirea contrastului: in stransa legatura cu combinatiile reusite de culori, contrastul se obtine utilizand culori care nu sunt apropiate ca nuanta. Combinatiile nereusite de culori deriva din lipsa contrastului. In consecinta, nu conteaza neaparat ce culori sunt atata timp cat sunt percepute ca doua culori distincte. Persoanele care sufera de daltonism pot percepe mai usor culorile deschise decat pot distinge diferentele dintre cele inchise.

    • Alegerea unor contraste de tip cald-rece: in cele mai multe cazuri folosirea tonurilor calde impreuna cu cele reci poate duce la obtinerea unor efecte reusite in web design. Si in acest caz se aplica evitarea combinatiilor de mai sus (rosu-verde, galben-albastru).

    • Folosirea culorilor complementare: acestea sunt situate pe roata culorii la poluri opuse. Pentru atingerea contrastului, culorile complementare sunt esentiale. Exceptie vor face combinatiile rosu-verde si galben-albastru care, desi sunt opuse, ridica dificultati de distingere in randul suferinzilor de daltonsim.

    • Optarea pentru o paleta monocroma: este o solutie buna pentru crearea unui web design care sa nu ridice probleme de distingere a culorilor. Folosirea unei singure culori cu nuante aproapiate acesteia reprezinta o solutie buna in cazul in care exista dubii in ceea ce priveste alegerea culorilor potrivite. Paletele monocromatice sunt adesea folosite in scopul obtinereii unui web design minimalist si a unui site web usor de folosit de catre utilizatori.

    • Folosirea texturilor si a liniilor groase pentru a accentua anumite elemente: textura adaugata unei culori o va evidentia si va ajuta la distingerea anumitor elemente. Si liniile groase impreuna cu textele accentuate (aldine) vor ajuta la fel de mult. De asemenea, in termeni de typography, se recomanda evitarea liniilor subtiri precum si a stilului italic pentru texte intrucat acestea nu ajuta la obtinerea lizbilitatii continutului.

    Accesibilitatea in web design nu inseamna doar corectarea trasaturilor ce tin de distingerea culorilor insa este un aspect esential. Vor fi, desigur, si alte aspecte ce trebuie luate in considerare cand trebuie sa cream un site web accesibil. Se recomanda testarea acestuia atat in timpul crearii cat si ulterior acestei etape pentru a observa ce varianta este mai apreciata de catre utilizatori si care aduce mai mult trafic.