Realizare site web – Testarea navigarii

Printre cele mai importante elemente in procesul de realizare site web se numara navigarea. La fel de importante sunt designul, aspectul si continutul, insa nu putem ignora faptul ca fara o navigare simpla si cursiva cele de mai sus pot deveni insignifiante. Din acest motiv, toate sunt strans legate intre ele.

In acest articol ne vom dedica exclusiv navigarii, mai exact testarii acesteia chiar pe parcursul etapei de realizare site web, astfel incat sa ne asiguram ca utilizatorii vor beneficia de o experienta placuta si usoara in timpul navigarii pe site-ul nostru.

Indiferent de tipul de navigare pe care il adoptam – amuzant, creativ, simplu etc. – intotdeauna ne vom asigura de functionarea perfecta a sa. Cand vorbim despre testarea usurintei de a utilizare si de accesare a arhitecturii informatiei unui site web, cele mai eficiente teste vor fi: sortarea si testarea de tip arbore.

Ambele tipuri de testari sunt simple si usor de realizat oferind informatii utile pentru a maximiza organizarea unei pagini web. Testarea prin sortare va avea loc inaintea procesului de realizare site web, implicit a structurii acestuia si ne ajuta sa intelegem cum se poate organiza intr-un mod cat mai natural un site web. Testarea de tip arbore intervine dupa etapa de realizare site web ca o metoda de validare a succesului sau, dupa caz, ca o metoda de imbunatatire a site-ului.

Testarea prin sortare

Frumusetea acestei metode de testare consta in simplitate. Ca in orice alt domeniu, si in web design se poate aplica cu succes aceasta tehnica de testare. Ce presupune testarea prin sortare? In functie de nevoile si obiectivele fiecarui site web in parte, se vor scrie pe cartonase denumirile elementelor prinicpale ale site-ului ce vor alcatui meniul de navigare si se vor sorta de catre participanti in ordinea importantei considerate de catre acestia.

De asemenea, se poate folosi un instrument de tipul Optimal Sort care va analiza aceste date. In orice caz, rezultatul ne va ajuta sa intelegem mai bine cum utilizatorii vor naviga in mod intuitiv pe un site web.

Exista mai multe strategii diferite de a sorta aceste cartonase, depinzand in mod evident de nevoile afacerii pentru care are loc procesul de realizare site web. In acest sens, vom analiza tipurile de sortare deschisa si inchisa:

Sortarea deschisa presupune oferirea cartonaselor (pe care sunt notate elemente diferite) utilizatorilor cu scopul de a le categorisi in grupe denumite de ei insisi. Este o metoda recomandata pentru a obtine idei noi.

Sortarea inchisa, pe de alta parte, se refera la aceeasi categorisire dar in grupuri predefinite. Este o metoda recomandata in cazul in care avem categorii deja existente.

Cand aplicam metoda testarii prin sortare pentru navigarea pe un site web, vom tine cont de un timp prestabilit intrucat, daca vrem rezultate optime, trebuie sa ne gandim la faptul ca navigarea se realizeaza destul de rapid de catre utilizatori.

Cateva reguli pentru testarea prin sortare se refera la: folosirea unui limbaj universal si accesibil, folosirea unor cartonase goale (pentru a lasa loc noilor idei), abtinerea de la orice interventii pentru a nu influenta rezultatele finale, limitarea numarului de cartonase (putem evita paginile standard de tip “Contact” sau “Termeni si conditii” intrucat acestea se vor gasi pe orice site web).

Testarea de tip arbore

In opozitie fata de testarea prin sortare, aceasta metoda permite testarea modului in care este strucurata informatia dupa ce a fost realizat conceptul de web design al site-ului. Testarea de tip arbore presupune dezgolirea sistemului de navigare de elementele vizuale pentru a observa cum functioneaza strucura de baza a respectivului site web.

In procesul de web design, aceasta testare constituie unul dintre cei mai importanti pasi intruct implica gasirea unor informatii diverse pe un sitemap de catre participanti. Si pentru aceasta testare exista instrumente utile, printre ele gasindu-se Treejack, pentru a putea constata daca utilizatorii au accesat destinatia corecta sau au gasit ce cautau. Este, asadar, o metoda utila pentru a afla cand de usor pot naviga utilizatorii.

Un meniu de navigare sarac nu va putea fi imbunatatit doar printr-o casuta de cautare intrucat utilizatorii nu vor sti ce anume sa caute. O regula de baza in web desing ne spune ca trebuie sa ii facem pe utilizatori sa gandeasca cat mai putin – sa nu se chinuie sa isi aminteasca – intrucat poate afecta in mod negativ experienta lor (UX).

Testarea de tip arbore se foloseste, de obicei, din doua motive: pentru a determina cat de mult se cauta un anumit produs si pentru a concluziona daca navigarea necesita eventuale modificari. Putem spune ca este un test pentru obtinerea unor statistici.

Acordand importanta cuvenita arhitecturii informatiei inca din procesul de realizare site web putem identifica si solutiona problemele legate de navigare inainte ca acestea sa fie semnalate de utilizatorii finali. Acuratetea lor este redata de simularea comportamentului natural al utilizatorilor.