Tendinte in Web Design

A. VIITOARE TENDINTE IN WEB DESIGN
Dupa ce am observat care sunt tendintele de anul acesta in web design si modul in care evolueaza de la an la an, vom vedea la ce trebuie sa ne asteptam, dar mai ales cum putem sa aplicam o parte din cele ce urmeaza astfel incat atentia sa cada in totalitate pe factorul cel mai important: experienta utilizatorului.

Cele de mai jos sunt cateva predictii despre trendurile in web design facute pe baza evolutei tehnologiei si a modului in care sunt accesatesi utilizate anumite pagini web sau aplicatii web:

1. Clickurile sunt inlocuite de gesturi: nu este o tendinta neaparat noua, insa daca ne raportam la cat de dificil era sa dam scroll acum cativa ani cand trebuia sa ne incadram in bara laterala a unei pagini web si cat de mult si usor se aplica astazi aceasta tehnica, cu siguranta vom vedea ca clickurile vor fi inlocuite. In prezent e mult mai usor sa dai scroll decat sa faci click, iar asta se datoreaza utilizarii dispozitivelor mobile.

Asadar, ne putem astepta la cat mai multe pagini web construite in jurul scroll-ului si mai putin bazate pe clickuri. Avem toate motivele sa ne asteptam ca aceasta tendinta in web design sa continue intruct dispozitivele mobile vor acapara piata.

2. Simplificarea site-urilor: datorita vitezei cu care navigheaza utilizatorii totul va fi mai simplu si mai rapid. Aceasta tendinta in web design se va remarca pe de-o parte in incarcarea mai rapida a mai multor pagini web, iar pe de alta parte in intelegerea mai rapida a mesajelor pe care acestea le transmit. Un web design care incetineste navigarea utilizatorului are acelasi impact negativ asupra sa precum site-urile care nu se incarca sau care se incarca greu.

Un design simplu este mai usor de scanat ceea ce inseamna ca va fi mai usor de apreciat. Din acest motiv designul skeuomporhic nu mai are succes: pentru ca utilizatorii sunt mai perceptivi, mai nerabdatori si nu vor sa piarda timpul.

3. Pixelii vor disparea –avand in vedere necesitatea unui web design responsive atentia se va indrepta catre caroiaje. Majoritatea site-urilor sunt construite cu imagini care au jumatate din rezolutia afisata fara a-si modifica dimensiunea la scara. Asadar, vor deveni foarte folosite imaginile vectoriale.
Aceasta tendinta in web design a aparut deja in material design creat de Google. Site-urile se incarca mai rapid si pictogramele isi modifica dimensiunea in functie de ecran fara a-si pierde din calitate.

4. Animatiile vor reveni – rolul acestora este de a ajuta un site web sa livreze mai multa informatie intr-un timp mai scurt, utilizand mai putin spatiu. Animatiile CSS permit crearea cu o mai mare usurinta a unui design fara probleme legate de module de extensie, de viteza sau de compatibilitate.

Si animatiile GIF revin datorita eficientei si usurintei cu care acestea atrag atentia utilizatorilor. Asemenea aplicatiilor mobile care redefinesc asteparile utilizatorilor, si site-urile vor folosi aceeasi tehnica in incercarea de a sublinia si de a sintetiza mesajele pe care vor sa le transmita.

5. Saturatia retelelor de socializare si revenirea e-mailului: desi social media a avut un succes imens pentru public, creatorii de continut nu sunt atat de incantati. Avand in vedere numarul imens de postari zilnice, Facebook a invatat care sunt cele mai apreciate si din pacate unele dintre ele nu sunt vazute decat de cativa utilizatori.

Desigur, in acest sens, se poare recurge la anunturi platite pe Facebook. Din acest motiv, multi proprietari de pagini web isi vor canaliza atentia pe e-mailuri directe pentru a ramane in contact cu clientii lor. Nu inseamna ca retelele de socializare nu vor mai fi folosite, ci doar nu se va mai pune accent pe ele in scopul mentinerii legaturii dintre proprietari si clienti sau potentiali clienti.

6. Partea unei pagini web afisata in momentul deschiderii acestia (fold) va disparea – intrucat dimensiunile dispozitivelor variaza si aplicare scroll-ului e din ce in ce mai evidenta, fold-ul isi va pierde din relevanta si utilitate.

Din acest motiv, fiecare web design va parea mai aerisit, iar continutul unui site web va fi vizibil abia in momementul scroll-ului. Vom vedea, asadar, multi web designeri care vor umple paginile cu imagini mari, clare care vor ocupa spatiul mai ales pe verticala.

Daca in anul 2014 am observat cum dispozitivele mobile iau locul desktopurilor insa site-urile au fost construite pentru a se afisa corect mai intai pe desktop si abia apoi pe dispozitivele mobile, in 2015 aceasta strategie nu mai este productiva. Intrucat dispozitvele mobile vor inlocui treptat computerele in scopul navigarii pe Internet, atentia va cadea pe satisfacerea utilizatorilor acestora.

O tendinta in web design care va ramane valabila in anul 2015 este simplitatea, deoarece site-urile simple sunt mai rapide, mai performante si vor satisface utilizatorii. Vor deveni din ce in ce mai comune animatiile datorita eficientei lor. Si, desigur, o tendinta in web design este crearea unor pagini web a caror navigare sa fie cat mai asemenatoare cu utilizarea aplicatiilor mobile.

B. DE LA WEB DESIGN LA DESIGN PENTRU MOBILE
Internetul pe dispozitivele mobile se dezvolta mai rapid decat cel de pe desktop intrucat tot mai multi utilizatori se conecteaza la Internet folosind mai degraba dispozitivele mobile decat computerele personale.

Ce inseamna asta? Inseamna ca tendintele in web design vor fi aproape in totalitate dedicate dispozitivelor mobile. Iata 5 mari tendinte in web design care anul acesta au fost si vor mai fi urmate pentru crearea aplicatiilor mobile dar si a unor pagini web ce pot fi accesate cu usurinta indiferent de dispozitivul folosit:

1. Palete de culori subtile – daca in web design vom vedea culori cat mai accentuate, in designul pentru mobile va fi exact pe dos. Intrucat designul pentru dispozitive mobile se indreapta catre cel minimalist nu e surpinzator deloc faptul ca majoritatea culorilor vor fi pastelate si mai subtile.

Schemele de culori subtile si simple vor inlocui paletele de culori accentuate, iar asta este o miscare potrivita in designul pentru dispozitivele mobile intrucat ajuta utilizatorii sa isi canalizeze atentia catre elementele centrale. Conceptul de flat web design va deveni mai bine inteles si chiar mai usor de optimizat, iar elementele mult mai interactive datorita culorilor subtile implementate in interfetele mobile.

2. Mai mult scroll – era evident ca daca in web design tendinta aceasta a inflorit, si in designul pentru mobile sa fie cel putin la fel de eficienta. Insa, mai mult decat atat, parallax scrolling va ajuta la crearea animatiilor si a interactiunilor in designul pentru dispozitivele mobile. Daca designul traditional este mai mult flat si unidimensional, implementarea efectelor parallax va oferi mai multa profunzime designului.

Dar, pe langa parallax scrolling, vom vedea la fel de mult scroll inifnit si modular. Pentru respectarea necesitatii unui web design responsive, vom vedea atat scroll vertical, cat si oriziontal folosite pentru a crea efecte ce vor incanta utilizatorii. Scroll va inlocui, cu certitudine, clickurile.

3. Elemente animate – nu mai este deloc suprinzator ca interactiunile sunt si vor fi din ce in ce mai facile intrucat eficienta lor s-a dovedit de-a lungul timpului: sunt cele care determina utilizatorii sa actioneze. In loc de a fi folosite pentru a crea o aplicatie ce se va distinge de competitori, animatiile vor fi folosite mai mult cu un rol functional si motivational decat pur vizual.

Animatiile vor fi folosite pentru a crea utilizatorilor experiente mai placute si eficiente. Iar daca sunt implementate corect, utilizatorii isi vor da seama cu usurinta care sunt elementele interactive si care sunt cele vizuale. Prin animatii, designul pentru mobile va fi abordat cu mai mult realism iar acestea nu vor fi folosite numai amuzamentul utilizatorilor ci vor oferi o personalitate aparte aplicatiilor.

4. Transmiterea unei povesti – nu e o tendinta noua nici in web design, nici in designul pentru mobile, insa ramane valabila si anul acesta si cel mai probabil si in anii viitori. Tinand cont de noile efecte folosite in designul pentru mobile, vom vedea ca acesta din urma nu se va mai baza pe cuvinte ci va avea mai mult un rol interactiv.

Accentul va cadea pe designul UX si UI care va stimula si va determina utilizatorii sa interactioneze mai mult. Imagistica acentuata si clipuri video de calitate sunt cateva elemente de baza in designul pentru dispozitivele mobile. Din acest motiv, si in web design sunt aproape la fel de folosite.

Crearea unor povesti interactive nu se va baza numai pe crearea unor experiente care sa stimuleze ci va fi o unealta de conversie a utilizatorilor. Vom vedea animatii folosite concomitent cu aceste elemente de transmitere a povestilor care le vor trezi la viata.

5. Fundaluri incetosate si elemente transparente – si acest trend tine de web design, insa a fost adoptat cu succes in crearea si dezvoltarea aplicatiilor mobile. Efectele de incetosare in designul pentru dispozitivele mobile e folosit nu doar pentru a crea un efect vizual placut si si pentru a accentua elementele de design importante. Acest truc estetic va fi folosit pentru a obtine inteligibilitatea textelor dar si promeninenta butoanelor CTA.

Folosind imagini incetosate pe fundal in interfata unei aplicatii le va permite utilizatorilor sa isi dea seama ce este interactiv si ce nu este. Continuand tendinta de mai sus, prin imagini incetosate, nu doar ca ne vom astepta la cresterea conversiilor datorita butoanelor CTA evidente, dar, de asemnea, se vor transmite mai eficient povestile unor site-uri sau aplicatii.
Si elementele transparente vor fi incorporate in interfetele mobile pentru a crea un sentiment curat si minimalist.

Aceste cinci tendinte in web design si in designul pentru mobile sunt doar cateva schimbari pe care le observam deja de cativa ani. Inca mai sunt o multime de trenduri care includ axarea pe gesturile utilizatorilor de mobile, design material, interfete simplificate si multe altele. In orice caz, designul pentru dispozitivele mobile are menirea de a crea o experienta mai placuta utilizatorilor.