Web Design – Despre cresterea si scaderea conversiilor

A. 10 TACTICI DE WEB DESIGN PENTRU CRESTEREA CONVERSIILOR

Pentru majoritatea afacerilor, scopul unui site web este de a transforma vizitatorii in clienti, insa aceasta se poate realiza printr-un web design reusit, adica printr-un site atragator si usor de folosit.

Sunt multe aspecte de web design care joaca un rol important in convertirea cu succes a vizitatorilor in clienti. Chiar si cele mai mici detalii pot ajuta la transformarea unor potentiali clienti in clienti fideli. Care sunt tacticile de web design care pot asigura cresterea conversiilor unui site web ?

1. Layout responsive pentru ecrane de dimensiuni mari – chiar daca multi oameni prefera dispozitivele mobile in detrimentul computerelor sau a laptopurilor si ecranele devin mai mari. Sa ne gandim doar la televizoarele inteligente sau console de jocuri. De aceea, multi web designeri vor avea in vedere layouturile responsive care, odata incorporate, vor oferi aceeasi experienta optima utilizatorilor indiferent de dispozitivul, browserul sau sistemul de operare folosit.

2. Optimizare SEO inca de cand se creeaza un site web – este deja aproape o obligatie pentru web designeri sa optimizeze site-urile pentru motoarele de cautare. In acest sens vom tine cont de viteza buna de incarcare a site-ului, de elemente vizuale atractive, de imagini optimizate dar si de folosirea cuvintelor cheie in meta tagas, meta data, titles, descrierile meta etc. Un site web optimizat va avea trafic sporit, iar numai cu un trafic sporit pot creste si conversiile acestuia.

3. Evidentierea logo-ului si a elementelor vizuale care ofera identitatea brandului – plasarea corecta a logo-ului (de obicei in partea de sus, in stanga paginii) ofera credibilitate unei afaceri. Logo-ul simplu, dar puternic si usor de memorat are un impact urias asupra utilizatorilor. De aceea, se va profita de acesta pentru cresterea vanzarilor.

4. Navigare simpla si intuitiva – vizitatorii sunt tentati sa abandoneze anumite pagini web care nu sunt destul de atractive pentru ei sau care nu dispun de o navigare cursiva si usoara. Navigarea saracacioasa este un motiv principal pentru care un site web isi poate pierde clientii. Este unul dintre aspectele primordiale de web design care contribuie la crearea unei experiente reusite (sau dimpotriva) a utilizatorilor.
Indiferent cat de atragator e, bogat in continut de calitate, prietenos cu dispozitivele mobile si optimizat pentru motoarele de cautare, daca un site web nu dispune de o navigare usoara si intuitiva va fi, cu certitudine, abandonat.

5. Credibilitate si transparenta – utilizatorii unui site web apreciaza formidabil de mult toate indiciile care duc catre cladirea unei relatii bazate pe incredere. Cum se poate obtine credibilitatea? Prin testimoniale si recenzii afisate prominent pe site, prin afisarea numarului de clienti, prin portofoliul vizibil etc. Nu trebuie neglijat faptul ca vizitatorii unei pagini web isi creeaza o parere despre aceasta in mai putin de 5 secunde, deci toate dovezile care intaresc credibilitatea unei afaceri vor fi la vedere.

6. Incorporarea retelelor de socializare – este o tactica de web design deloc noua, dar cu rezultate imbunatatite indiferent de caz. Vizitatorii apreciaza retelele de socializare si in acest mod le este mai usor sa urmareasca activitatea unei companii si sa fie la curent cu toate noutatile. Prin prezenta pe social media va creste considerabil si numarul de vizitatori noi, asa ca este o metoda eficienta de crestere a conversiilor unui site web.

7. Butoane CTA atractive – este deja o regula in web design ca in realizarea butoanelor CTA (Call To Action) sa se tina cont de culorile contrastante, de dimensiunea optima a lor, de folosirea fonturilor corecte si mai ales de plasarea cuviincioasa a butoanelor astfel incat vizitatorii sa nu ezite sa le apese. Desi par niste amanunte, butoanele CTA reprezinta un portal intre simpli vizitatori si clientii unui site web.

8. Datele de contact usor vizibile si accesibile – aceasta nu inseamna numai crearea unei pagini de contact, ci plasarea anumitor date (numarul de telefon, adresa de e-mail) pe oricare dintrele paginile unui site web, astfel incat vizitatorilor sa le fie usor sa contacteze proprietarul afacerii. De asemenea, datele de contact – daca sunt complete – ajuta si la cresterea credibilitatii unei afaceri. De exemplu, adresa fizica trebuie sa fie insotita de o harta, iar adresa de e-mail va fi construita in contul site-ului si nu utilizandu-se Gmail, Yahoo etc.

9. Formulare de contact simple si accesibile – nu de putine ori se intampla ca vizitatorii unui site web sa il abandoneze din cauza formularului de contact. Solicitarea prea multor date irelevante sau chiar designul neatragator al formularului poate crea o repulsie in mintea utilizatorilor. De aceea, vom tine cont de regula simplitatii in web design atunci cand cream formularele de contact.

10. Incorporarea Google Maps – asa cum am mentionat la punctul anterior, includerea unei harti fizice este de mare folos pentru utilizatori. Trebuie sa luam in calcul utilizatorii de dispozitive mobile care le folosesc pe post de GPS. Aceasta tactica de web design este utila atat pentru utilizatori, cat si pentru obtinerea unei pozitii mai bune pe motoarele de cautare, mai exact pentru afacerile locale in Google +.

Tacticile esentiale de web design de mai sus reprezinta primul pas in convertirea vizitatorilor unui site web in clienti. Imbunatatirea acestuia se poate face constant, singura regula fiind atentia la nevoile si asteptarile utilizatorilor.

B. GRESELI DE WEB DESIGN CARE DUC LA SCADEREA CONVERSIILOR

Legatura dintre web design si optimizarea ratei de conversie a unui site web este foarte stransa. Plecand de la faptul ca fiecare site web are un obiectiv, fie ca este cresterea vanzarilor, a descarcarilor sau a abonatilor, functia sa este de a converti un vizitator intr-un client (sau abonat). Iar aceasta functie trebuie sa fie evidenta pentru potentialii clienti. Cu alte cuvinte, designul unei pagini web trebuie sa exprime rolul acesteia.

Rata de conversie reprezinta procentajul vizitatorilor care actioneaza in modul dorit de catre proprietarul unui site web. Exista o multime de factori care contribuie la cresterea sau scaderea ratei de conversie, iar mare parte dintre ei sunt factori care tin de web design. Vom enumera 7 greseli de web design care afecteaza negativ rata de conversie a unui site web:

1. Viteza mica de incarcare – intrucat rata de conversie se leaga strans de experienta utilizatorului (UX), de accesibilitate si de usurinta de utilizare, este cumva normal ca un site web care se incarca greu sa duca la numeroase abandonuri din partea vizitatorilor. O pagina web care se incarca in mai mult de 3 secunde va fi parasita de catre jumatate dintre cei care au accesat-o.
Pentru a scapa de meteahna aceasta, recomandam servicii bune de gazduire, dar si optimizarea site-ului din mai multe puncte de vedere: optimizarea imaginilor (compresia si reducerea dimensiunilor, precum si folosirea formatului JPEG), CDN (content delivery network), optimizarea codului sursa prin reducerea codurilor inutile sau a spatiilor albe, evitarea redirectionarilor etc.

2. O prima impresie proasta – este o greseala de web design pe care o regasim in multe pagini web. Strans legata de prima, aceasta se creeaza fie din cauza unei incarcari greoaie, fie printr-o navigare confuza, fie printr-un aspect care repugna.
Oricare ar fi problema, acesta trebuie remediata imediat prin evidentierea brandului adica alegerea paletei de culori atragatoare, a fonturilor potrivite, utilzand reguli de spatiere astfel incat sa se unifice toate caracteristicile de web design.

3. Butoane CTA neclare – un site web serveste drept un instrument de comunicare sau prezentare. De aceea trebuie definite fiecare dintre actiunile pe care utilizatorii le pot indeplini. Solutia consta in proeminenta butoanelor CTA, iar cand vine vorba de obiectivul uni site web vom avea in vedere vinderea produselor sau a serviciilor, generarea de clienti si obtinerea credibilitatii si a autoritatii. Butoanele CTA trebuie sa fie evidente, atractive si vizibile pentru a promova ce anume are site-ul de oferit.

4. Imagistica de slaba calitate – in web design aceasta are un rol imens. Elementele vizuale ale unui site web au un impact major asupra ratei de conversie a acestuia. Folosirea unor imagini naturale ofera o perceptie mai buna a utilizatorilor si o credibilitate mai mare a companiei.

5. Lipsa credibilitatii (a dovezilor) – un site web abia creat se va integra cu greu pe piata (mai ales daca este un domeniu competitiv) daca nu dispune de indicii care sa ii confere credibilitate. Un brand neslefuit sau nepus in evidenta, lipsa unor recenzii sau a unor testimoniale, dar si absenta din presa nu vor ajuta deloc o afacere sa se dezvolte.
Pentru a rezolva problema credibilitatii se vor folosi la potential maxim retelele de socializare si comunicatele de presa. Iar obtinerea unor testimoniale din parte primilor clienti constituie un prim pas spre cladirea fiabilitatii unui brand.

6. Continut mediocru – este cel care nu atrage tarficul deloc. Lipsa unui continut de calitate al site-ului va duce la lipsa unor potentiali clienti. In acest caz trebuie regandita strategia continutului astfel incat acesta sa fie pe placul vizitatorilor. Iar regula cea mai importanta este mentinerea calitatii inaintea cantitatii.

7. Navigarea confuza – asa cum am spus is mai devreme, este factorul de web design care poate crea o impresie gresita utilizatorilor. Prea multe optiuni pot incremeni vizitatorii nestiind incotro sa se indrepte si ulterior abandonand site-ul. De asemenea, nici termeni ambigui sau din jargon utilizati in meniul de navigare nu ii ajuta pe acestia.
Pentru a crea o navigare simpla si placuta trebuie revizuita arhitectura informatiei unui site web determinand cele mai importante componente care necesita directionari (linkuri). Optiunile secundare trebuie eliminate pentru a nu intarzia luarea unei decizii din partea vizitatorilor. Orice meniu trebuie sa fie simplu, curat si usor de inteles. Din acest motiv vom apela la consecventa, la titluri evidente si la includerea unui filtru de cautare.

Cresterea ratei de conversie a unui site web este un proces lung care nu se va termina niciodata. Acesta solicita multe cercetari, analize si testari pentru a obtine rezultate pozitive. Evitarea si corectarea greselilor de web design enumarate mai sus constituie un prim pas catre optimizarea ratei de conversie.