Web Design – despre web design

1. Ce este mai important? Textul sau imaginile?

Intrucat tehnologia s-a schimbat si a evoluat extrem de mult in ultimii ani, era normal ca si in web design sa se schimbe modul in care se transmit si se percep informatiile. Timpul limitat de care dispun oamenii ii determina pe acestia sa se adapteze si sa caute informatii care se asimileaza instantaneu.
Informatia scrisa e considerata mai putin eficienta decat imaginile, simbolurile grafice sau, desigur, decat clipurile video. Asta din cauza faptului ca nu atrage imediat atentia precum elementele vizuale. Insa eficienta uneia dintre ele nu se traduce prin importanta.
De ce sunt elementele vizuale mai atragatoare?

Elementele vizuale ne capteaza atentia intrucat starnesc imediat emotii. Imaginile au efecte in subconstient spre deosebire de texte care necesita o anumita decodificare. Tot in mod inconstient, suntem cumva dependenti de imagini si elemente vizuale.

Culorile, formele si marimile elementelor vizuale evoca diferite sentimente, de la caldura, bucurie si pana la furie si pot influenta modul in care utilizatorii unui site web, de exemplu, vor actiona. O alta explicatie a faptului ca imaginile sunt mai captivante este folosirea ambelor parti ale creierului (partea stanga si cea dreapta) alertand concomitent atat logica cat si imaginatia. De exemplu, succesul infograficelor a dovedit acest lucru.

Cum influenteaza continutul scris al unui site web utilizatorii acestuia?

Procesul de web design nu va avea loc fara a se tine cont de continutul scris. Orice proiect va avea nevoie de anumite parti scrise. Textele sunt cele care ofera idei si precizie greu de obtinut numai prin imagini. De asemenea, textul joaca un rol important in optimizarea SEO fiind singura modalitate in care motoarele de cautare pot intelege mesajul care se doreste a fi transmis de catre un site web.

Textul va fi indispensabil in orice proiect. Oricat de sugestive ar fi imaginile sau clipurile video de pe un site web, fara descrieri relevante folosind cuvinte cheie, title tags sau descrieri meta, acestea nu vor putea fi gasite. In acelasi timp, typography joaca un rol deosebit in web design. Datorita typography textul si elementele vizuale se suprapun oferind un aspect placut si inteligibilitate intregului continut al unui site web.

Chiar daca imaginile au un impact emotional puternic asupra utilizatorilor si culorile sau dimensiunile fonturilor pot avea acelasi efect. Elementele de typography atrag atentia vizitatorilor livrand toate informatiile necesare acestora.

Cum se pot folosi in mod inteligent textele si elementele vizuale in web design?

Un site web are nevoie sa mentina un echilibru perfect intre continutul scris si cel vizual. Imaginile reusite sau clipurule video ar fi incomplete daca nu ar fi insotite de bucati de text care sa le descrie. Pe de alta parte, textul fara imagini trezeste senzatia de monotonie.

Imaginile reprezinta modalitatea perfecta de a conduce vizitatorii unui site web spre informatia scrisa. Incepand cu logo-uri, imagini de fundal, slidere si alte elemente grafice sau fotografii, utilizarea lor este imperioasa pentru a atrage vizitatorii, pentru a ilustra informatia si chiar, de multe ori, pentru a trezi senzatia de amuzament.

O tendinta curenta in web design este folosirea imaginilor de dimensiuni mari pe fundalul webite-urilor. Multe pagini web adopta acest trend pentru a evidentia scopul unei afaceri sau pentru a livra informatii vizuale mai rapid si mai eficient. De asemenea, in acelasi scop se folosesc clipurile video pe fundal facand site-urile sa para mai interactive si mai dinamice.

Nu degeaba infograficele sunt elementele care atrag cel mai mult vizitatorii. Prin acestea se mentine un echilibru intre text si imagini, combinandu-le astfel incat sa atraga si sa informeze utilizatorii unui site web intr-un timp destul de scurt.

Desigur, raspunsul la intrebarea din titlu va fi: amandoua. In web design nu se poate pune accentul doar pe text, sau doar pe elemente vizuale intrucat amandoua au o importanta egala. Desigur, inainte de a stabili proportiile celor doua e nevoie de cunoasterea obiectivelor unui site web.

Domeniul de activitate al unei afaceri dicteaza adesea si modul de constructie a site-ului, respectiv a elementelor de web design ce urmeaza a fi folosite. Un site web despre fotografie, de exemplu, cu siguranta va abunda in imagini, pe cand paginile web destinate stirilor vor fi bogate in continut scris alternat, pe alocuri, cu imagini si clipuri video.

Domeniul ofertant al typography permite ca textul sa fie prezentat intr-o forma creativa si atragatoare. Varietatea fonturilor, a culorilor acestora poate da frau imaginatiei. Un tip unic de typography poate sustine imagistica unui site web.

Singura limitare in web design cand vine vorba de imbinarea textelor si a imaginilor devine UX – experienta utilizatorilor. Atat timp cat aceasta e placuta si usoara inseamna ce designul respectivei pagini web este reusit. Trebuie sa se tina cont de faptul ca utilizatorii nu vor depunde vreun efort sa parcurga continutul site-ului daca acesta nu este inteligibil. Fonturile mai putin conventionale se pot folosi in titluri si subtitluri astfel incat sa atraga atentia vizitatorilor.

Fara sa existe o combinatie armonioasa a continutului scris cu cel vizual niciun un site web nu isi va atinge obiectivele propuse.

2. Testarea impresiilor utilizatorilor

In procesul de web design, pe langa documentare, crearea designului grafic, implementare si lansare e absolut necesara testarea. Aceasta va viza functionalitatea unui site web, atat din punct de vedere al usurintei de utilizare, cat si din punctul de vedere al esteticii a designului propriu-zis.

Intrucat in web design perspectivele sunt subiective nu exista o metodologie standard de testare a tuturor site-urilor sau aplicatiilor. Insa, ca in orice alt domeniu, si in web design exista o cale de a stabili ce isi doreste clientul care sa concorde cu ce asteptari au utilizatorii finali si evident, cu parerile web designerilor despre ce cred ca este cel mai potrivit. Aceasta cale sau metoda presupune testarea.

Metoda cea mai buna de a rezolva problema testarii consta in axarea pe ce isi doreste utilizatorul final – ce asteptari are acesta de la un site web si cum il poate ajuta sa isi satisfaca nevoile si cerintele si sa afle informatiile dorite.

Testarea accesibilitatii si usurintei de utilizare a unei pagini web este realtiv usoara. Insa, cum se testeaza estetica sa? Cum putem testa care sunt cele mai bune culori, typography sau cel mai adecvat stil? Cum ne putem asigura ca designul transmite utilizatorilor sentimentul potrivit si personalitatea brandului unei companii?

Doar prin simpla intrebare adresata utilizatorilor despre ceea ce cred nu se rezolva procesul de testare. Raspunsul va fi, de cele mai multe ori, o parere personala, deci subiectiva, care nu poate fi neaparat un criteriu de departajare a tehnicilor de web design reusite sau mai putin reusite.

Axarea pe valoarea brandului si a personalitatii sale este un prim pas in procesul de web design. Designul va trebui sa reflecte in mare masura ceea ce reprezinta o companie. Dar pentru aceasta e nevoie de intelegerea clara a tuturor caracteristicilor unui brand.

Prin web design, produsul final trebuie sa trezeasca stari si emotii utilizatorilor finali. Daca designul nu reuseste sa comunice un sentiment vizitatorilor, inseamna ca nu este dintre cele mai reusite.

Printre cele mai uzuale tehnici de testare a designului unui site web se numara: testarea de tip A/B, studii sau sondaje folosindu-se termeni opusi, testarea designului in paralel cu cel al competitorilor sau testarea primei impresii a utilizatorilor despre respectivul site web.

• Testarea de tip A/B – este o metoda eficienta de testare in special in cazul in care exista o incertitudine legata de abordarea optima in web design. Testarea de tip A/B implica prezentarea a doua tipuri de design diferite utilizatorilor si solicitarea preferintelor acestora. In aceeasi ordine de idei, acestora li se va prezenta o lista de cuvinte din care sa le poata selecta pe cele care ii reprezinta cel mai bine.

• Compararea designului cu cel al competitorilor – consituie o alta abordare pentru a putea evalua cum se comporta designului unui site web in comparatie cu cel al competitorilor. Prin folosirea unui tabel, vom ruga utilizatorii sa aleaga cuvintele cheie din lista care reprezinta site-urile cel mai bine. De exemplu: cel mai formal, profesional etc. este o metoda excelenta pentru a putea pozitiona un site web in functie de unul dintre cei mai importanti factori: competitia.

• Studii si sondaje de opinie bazate pe cuvinte opuse – o idee foarte simpla care se aplica cu succes in nenumarate domenii, inclusiv in web design. De exemplu, designul poate fi oficial – neoficial, formal – informal, minimalist – incarcat, simplu – complex etc. Asta nu inseamna ca utilizatorii respectivelor pagini web trebuie sa aleaga dintre alb si negru, ci le pot evalua alegand note de la 1 la 10 (sau de la 1 la 5).

• Testarea primei impresii care se creeaza prin web design: este o metoda buna, insa de multe ori, poate fi descurajanta. Utilizatorii isi formeaza o opinie in primele 5 secunde de la accesarea unui site web, iar acest interval include timpul de incarcare a respectivei pagini web. Insa este o metoda practica pentru a vedea daca designul creeaza un impact pozitiv sau negativ. Tot printr-o lista de cuvinte cheie utilizatorii vor judeca designul website-ului dupa ce l-au vazut pentru 2 secunde. Nu mai este o noutate faptul ca prima impresie este definitorie.

Estetica unui site web conteaza la fel de mult ca usurinta de utilizare a acestuia. Un site poate fi incredibil de usor de folosit, insa designul sau sa nu lase o amprenta si sa fie usor de uitat si de trecut cu vederea de catre utilizatori. In acelasi timp, un site web se poate bucura de un aspect foarte placut, insa functionalitatea sa sa lase de dorit. De aceea, testarea tehnicilor de web design implica atat testarea esteticii cat si a modului de functionare a site-ului.