Web Design – Folosirea corecta a imaginilor

Imaginile fotografice sunt cele care ne atrag atentia si creeaza reactii imediate. Sunt, deci, o parte importanta din designul unui site web. Ele joaca un rol important in determinarea primei impresii si in acelasi timp ajuta la formarea unei idei despre acel site web fiind un factor mare de castigare a increderii.

Daca sunt folosite intr-un mod inteligent, fotografiile pot fi foarte eficiente si transmit mesajul corect vizitatorilor unei pagini web, in timp ce fotografiile gresite pot altera experienta utilizatorilor. Cum se aleg imaginile corecte?

Cum se folosesc fotografiile in web design?

Oricat de mult conteaza toate aspectele in realizarea unui site web: de la continut, typography, structura, arhitectura informatiei sau alte detalii, fotografiilor trebuie sa li se acrorde o importanta la fel de mare pentru a crea o experienta placuta si usoara utilzatorilor.

Se recomanda folosirea unor imagini de dimensiuni mari. Intrucat utilizatorii sunt obisnuiti sa scaneze ecranele in functie de experientele si asteptarile anterioare, folosirea unei imagini de dimensiuni mari in constructia unor pagini web va atrage imediat atentia acestora distragandu-i de la ritualul obisnuit de navigare a unui site web.

Fotografiile sunt egale cu continutul site-ului?

O fotografie reusita face parte din continutul unei pagini web. Insa, inainte a de fi selectata si folosita drept continutul paginii, acesta necesita o evaluare. Trebuie sa creeze un impact, sa transmita informatii cu insemnatate sau sa ajute utilizatorii intr-un fel.

Cum se evalueaza o fotografie inainte a se folosi in realizarea unui site web?

Pe langa aspectele fundamentale ale unei fotografii si anume calitate,dimensiune, compozitie si expunere se va tine cont de rezolutie si felul in care poate folosi aceasta.

Creierul proceseaza imaginile de 60.000 de ori mai repede decat textul scris. (Mike Parkinson)

Asadar, pentru a stabili daca o fotografie este potrivita pentru un anumit site web trebuie sa se raspunda catorva intrebari:

Este fotografia utila?

Utilitatea unei fotografii se traduce prin ajutarea utilizatorului de a intelege mai bine un mesaj, prin explicarea modului in care se folosete un lucru sau chiar prin aratarea felului in care trebuie facut un anumit lucru. In acest sens nu inseamna ca se vor folosi doar imagini evidente, ci imagini care comunica intr-un mod mai clar un mesaj intentionat de proprietarul unei pagini web. In acelasi timp nu e indicat sa te uiti lung la o imagine fara sa deprinzi rapid mesajul. Chiar daca se folosesc imagini metaforice, mesajul transmis trebuie sa fie accesibil. Acestea sunt caracteristicile unei fotografii utile in web design.

Este eficienta?

Eficienta unei imagini reprezinta felul in care determina utilizatorul sa actioneze sau in care influenteaza comportamentul acestuia reusind sa transmita clar un mesaj. Imaginile reusite si eficiente ale produselor comercializate au rolul de a incuraja consumatorii sa cumpere. Asadar, cand o imagine produce o schimbare de comportament poate fi descrisa ca eficienta.

Produce imaginea respectiva o emotie?

Apelul catre emotiile utilizatorilor este o tehnica foarte buna de a vinde un produs sau un serviciu prin intermediul unui site web. O fotografie emotionala reuseste sa obtina un raspuns din parte celui care o priveste. Fie ca trezeste un sentiment placut, calm, deranjant, de amuzament sau de dorinta atat timp cat face apel catre emotii, imaginea respectiva va avea un impact deosebit si isi va indeplini rolul.

In general sunt sapte emotii de baza: bucuria, tristetea, frica, multumirea, dezgustul, surpriza si furia. In folosirea imaginilor pentru a comunica un mesaj, se va tine cont de aceste sapte emotii pe care le pot produce imaginile pentru a decide care este starea de spirit preponderenta pe care o poate trezi o imagine.

Cum nu trebuie folosite imaginile in web design?

O imagine gresita in continutul unui site web poate afecta negativ intregul scop al acestuia. Fie ca trezeste sentimente de tristete sau de furie sau pur si simplu este plasata in mod gresit, o imagine poate produce efectul de abandon al unei pagini web.

In cazul in care poza nu are legatura cu contextul in care este plasata, aceasta va produce confuzii si va esua in a transmite mesajul dorit.

De asemenea, nici imaginile de fundal incetosate nu prea resusesc sa comunice cu succes mesajul unui site web.

Selectia fotografiilor potrivite este o etapa importanta care va fi urmata inca de la inceperea procesului de web desgin. Asta presupune acordarea unei atentii deosebite publicului caruia i se adreseaza un site web si felului in care acesta va actiona. Apelarea la un fotograf profesionist poate fi de mare ajutor pentru a intelege mai usor felul in care imaginile pot crea un impact pozitiv sau negativ in mintea utilizatorilor.