Web Design – Fotografia si ilustratiile

FOTOGRAFIA IN WEB DESIGN

Arta fotografica este, de cele mai multe ori, indispensabila in web design. Cele mai multe pagini web abunda in fotografii intrecandu-se in tehnici cat mai evoluate astfel incat sa capteze atentia vizitatorilor instant. Multi web designeri, asemenea pictorilor si fotografilor sunt considerati artisti. Nu e deloc usor sa organizezi in mod creativ un site web care sa si functioneze corect.

Desi nu orice layout al unui site web necesita fotografii, intotdeauna se pot folosi pentru a infrumseta un continut insipid al paginii. Lumea fotografiei este foarte vasta si e destul de usor sa compromoti un web design introducand fotografii mai putin reusite. De aceea e important sa urmarim calitatea fotografiilor si felul in care se potrivesc cu designul astfel incat sa cream o armonie perfecta.

Cum se folosesc fotografiile in web design? De ce anume vom tine cont cand folosim fotografii in crearea unui site web?

• Compozitia, aranjamentul si pozitionarea – este probabil cel mai bine inteles aspect legat de folosirea fotografiilor in web design. Compozitia este la fel de buna ca partile sale, iar acele parti individuale necesita o anumita balanta pentru a forma o imagine mai mare care sa aiba sens.

Avand in vedere scopul utilizarii fotografiilor in web design si anume de a clarifica un mesaj sau de a pune in valoare continutul unei pagini web, pozitionarea lor nu se poate face la intamplare. Vizitatorii unei pagini web asociaza fotografiile gasite pe aceasta cu compania pe care acesta il reprezinta. Asa ca fotografiile pot fi folosite pentru a personaliza un website.

Nu exista o pozitionare ideala a fotografiilor pentru orice site web. Verficand proiecte simiare putem identifica care sunt acele locuri in care plasarea forografiilor ar produce un efect puternic. Combinand alte idei si restructurandu-le impreuna cu cele proprii putem obtine un web design reusit.

• Titlurile si imaginile „eroine” – se foloseste adesea in web design tehnica plasarii unei imagini de dimensiuni mari in antetul paginii web cu menirea de a transmite o anumita stare vizitatorilor despre site, despre scopul sau si chiar despre textul din spatele continutului.
Insa nu toate site-urile pot beneficia de aceasta tehnica. In general se foloseste pentru a extinde continutul unui site web. Daca layoutul unei pagini web este confuz sau neobisnuit se pot folosi astfel de imagini pentru a explica rolul sau. Titlurile evidente si generoase care insotesc aceste imagini au, de regula, acelasi rol: de a sintetiza informatia cea mai importanta de pe site.

• Gasirea resurselor potrivite – intr-o agentie de web design nu se gaseste foarte des un fotograf profesionist si nici anagajarea unuia nu este tot timpul o solutie la indemana. De aceea, sunt alternative in gasirea fotografiilor adecvate. Exista nenumarate resurse de imagini special create pentru diverse site-uri. Insa si selectarea lor poate fi un proces dificil intrucat nu vrem sa dam dovada de diletantism prin folosirea unor imagini banale sau irelevante pentru continutul site-ului.
Cateva resurse de fotografii calitative si potrivite pentru numeroase domenii ar fi: Pexels si Unsplash.

• Editarea fotografiilor – sigur, in mod ideal, fotografiile exceptionale nu necesita editare, insa in web design, ca in multe alte domenii, e nevoie de atentie la detalii si perfectionare. Fotografia nu inseamna doar gasirea compozitiei ideale si a cadrului perfect, ci si retusare sau eliminarea micilor imperfectiuni care la prima vedere nu au fost vizibile dar pe care un ochi experimentat le poate observa.

De cele mai multe ori, in fotografie accentul se pune pe editare. Programele create special pentru aceasta activitate, cel mai cunoscut este Photoshop, sunt indispensabile in web design. Nu mai e o noutate faptul ca majoritatea fotografilor se specializeaza inclusiv in editarea fotografiilor.

In web design sunt doua moduri clare de a folosi fotografiile: ca design propriu-zis sau ca parte a continutului. In ambele cazuri, cele de mai sus sunt necesare, dar pentru a sublinia importanta lor, vom lua fiecare caz in parte:

• Fotografia ca design – adesea o fotografie reusita poate lua locul designului unui site web, dar asta nu inseamna ca doar se va plasa o fotogarfie pe fundalul paginii. E musai sa tinem cont de anumite aspecte, cum ar fi: calitatea, contrastul, relevanta si dimensiunea (imaginile mari au un impact deosbit – de aceea sunt cele mai folosite pentru a vinde).
• Fotografia ca parte din continut – imbinata cu continutul scris sau audio, fotografia infrumuseteaza continutul unui site web, extrage esentialul evidentiindu-l. In continut, fotografia este folosita cu scopul de a atrage atentia si cu scopul de a crea un context vizual pentru un articol, un text sau un fisier audio.

Importanta fotografiei in web design e colosala. De fapt, fara fotografie crearea unui site web ar putea fi, de cele mai multe ori, imposibila. Desigur, exista alternativa ilustratiilor, insa nu orice domeniu este atat de permisiv si de ofertant cand vine vorba de ilustratii, asa ca utilitatea fotografiilor ramane indubitabila.

ILUSTRATIILE IN WEB DESIGN

De la branding la web design observam ca ilustratiile sunt nelipsite. Aparute in cartile sau revistele de benzi desenate acum le regasim si le intelnim pe o multime de pagini web.
Motivul pentru care ilustratiile au devenit atat de populare este destul de evident: mintea umana a fost atrasa intotdeauna de lucruri care transmit o poveste fie prin texte, inregistrari audio sau elemente vizuale. Ilustratiile sunt folosite pentru a scoate in evidenta esenta unui lucru intr-un mod mai usor si mai accesibil. Ele devin mai usor de memorat.

Se pare ca tendintele in web design urmaresc folosirea ilustratiilor din ce in ce mai des. Iar asta se intampla din mai multe motive: ele au puterea si flexibilitatea de a sintetiza mesaje complexe intr-o maniera simpla, dar eficienta. Multi web designeri le pot utiliza pentru a incalca regulile conventionalului pentru a se asigura ca mesajul se transmite si are un impact puternic. Ele concentreaza cu usurinta mesaje mai complicate prin infografice, harti, diagrame, simboluri, benzi desenate, caricaturi etc.

Elementul de divertisment, fantastic sau aventura intr-o reprezentare ilustrativa va capta imediat atentia si il va face usor de memorat. Aceste beneficii se regasesc intru totul in web design. Dar pana la web design avem nevoie de conceperea unui brand. Iar majoritatea logo-urilor sunt construite pe baza ilustratiilor intrucat acestea ofera personalitate unui brand si il vor face memorabil.

Adevaratele abilititati de ilustrator se observa in crearea unor ilustratii care vor reflecta cu succes identitatea unui brand. Totodata, ele trebuie sa capteze imediat atentia utilizatorilor si sa ii mentina cat mai mult timp pe un site web.

Ilustratiile pot oferi puterea unui brand de a rupe barierele de comunicare prin surprinderea publicului tintit. In acest mod, se poate da frau liber imaginatiei, spargand tiparele impuse si respectate cu strictete de catre atatia web designeri. Combinand elemente ilustrate cu logo-ul, typography si, cel mai important, cu mesajul brandului, acesta se va distinge de competitori prin unicitate si recogniscibilitate.

Elementele ilustrate pot transforma un site web obisnuit in ceva unic, intr-un site care se va identifica si va comunica mesajul brandului respectiv. In acelasi timp, acestea au puterea de a seduce utilizatorii. Cand vine vorba de ilustratii in web design, imediat vom face corelatia cu flat design. Acesta din urma se identifica usor prin elemetele ilustrate plate care au un impact vizual deosebit.

Exista multe moduri de a oferi unui site web un aspect unic, dar niciunul dintre acestea nu este mai eficient decat crearea unor elemente ilustrate. Ilustratiile pot oferi personalitate layoutului unei pagini web daca sunt create si folosite corect, desigur.

Multe dintre ilustratiile create si folosite in web design au un rol ludic cu scopul de a amuza si a destinde utilizatorii site-urilor sau aplcatiilor web/ mobile. In acelasi timp, acestea servesc si la identificarea cu usurinta a unor mesaje prin analogii clare cu elemente unanim intelese.

Ilustratiile in web design nu au doar scopul de a infrumuseta site-urile sau aplicatiile, ci de a ajuta utilizatorii acestora sa deprinda intelesul mesajelor ce se doresc a fi transmise. Ele reprezinta instrumente extrem de versatile ce pot avea utilizari multiple in web design. Ele infrumseteaza dar, in acelasi timp, si clarifica. Daca ilustratiile unui site web indeplinesc doar una dintre aceste functii inseamna ca exista o problema. Utilizarea corecta a lor se traduce prin indeplinirea amelor roluri la potential maxim.
Ilustratiile in web design pot fi:

– Tematice – acestea nu sunt elemente insignifiante, ci devin cele mai proeminete elemente de design care vor controla intregul layout.
– Mascote – vedem adesea pagini web create in jurul unui personaj. In acest mod, site-ul sau un anumit produs personificat prinde viata.
– Decorative – acestea nu arata referinte specifica, ci, asa cum le spune numele, au rol decorativ. Adesea includ imagini cu oameni, animale, obiecte sau diverse locuri. Au scopul de a infrumusetea designului intr-un mod in care doar ilustratiile o pot face.
– Informative – asa cum am spus la inceput, ilustratiile aui rolul de calrifica si de a explica. Cele informative se identifica prin usurinta cu care transmit anumite mesaje. De exemplu, infograficele sunt din ce in ce mai folosite datorita modului eficient in care sunt interpretate si datorita aprecierii lor de catre majoritatea utilizatorilor.

Utilizarea ilustratiilor in web design nu reprezinta deloc o practica noua, iar felul in care se aplica este evident. De ce au atat de mare succes? Pentru felul in care personifica mesajul pe care il transmite un site web si pentru ca ofera sentimentul de umanizare – sentiment din ce in ce mai apreciat de catre oameni mai ales in epoca digitala.