Web Design – Idei de layouturi folosite in 2015

De la an la an, conceptele in web design se schimba si se imbunatatesc atat pentru crearea unor pagini web mai reusite, cat si pentru crearea unei experiente mai placute si mai usoare utilizatorilor. Nu e o noutate faptul ca se pune accent din ce in ce mai mult pe continutul vizual, crescand popularitatea clipurilor video sau a animatiilor.

Asta nu inseamna ca fiecare site web va avea o structura standard. Dimpotriva, a aparut posibilitatea de diferentiere printr-o mai mare flexibilitate si, de ce nu, chiar de experimentare in web design.

In acest an, putem spune ca au aparut cateva tendinte in web design sau scheme generale care vor contura designul layouturilor. Aceste tipuri de layouturi sunt neobisnuite intrucat nu urmeaza o formula stricta sau un sistem predefinit, ci dimpotriva permit improvizatiile.

– Ecranul impartit – este o tendinta vizibila la multe pagini web care pune accentul pe impartirea ecranului in doua parti de obicei egale printr-o sectiune verticala. In general aceasta impartire urmareste evidentierea a doua caracteristici importante si exprimarea ideii de dualitate.
Se intampla adesea in momentul promovarii unor produse sau servicii prin intermediul unui site web de e-commerce, ca acele produse sa aiba doua caracteristici importante care necesita evidentiere. Se poate folosi si pentru a arata doua aspecte diferite ale aceluiasi sistem (de exemplu, doua coloane ale unui articol subliniind argumentele “pro” si “contra”).
In acest concept de web design de multe ori se pune accentul pe simetrie si, cu siguranta, aceasta tehnica atrage privirile si atentia vizitatorilor. In acest fel nu mai este nevoie de distingerea a unei caracteristici principale si a uneia secundare, intrucat utilizatorii respectivei pagini web se vor axa pe ceea ce este mai important pentru ei.

– Layouturi fara chenare sau margini – poate fi o tendinta minimalista in web design care are la baza inlaturarea oricarei structuri grafice a unei pagini web lasand loc stilurilor deschise si libere. Daca in stilul minimalist se folosesc structuri lineare si simple, aceasta tendinta dezgoleste paginile web de orice ambalaj vizual.
Contintul unui site web este pus in centrul atentiei, iar structurarea informatiilor e data de culoare, de pozitionare si, desigur, de un typography ales cu grija. Elementele uzuale de web design precum chenare, coloane sau margini dispar in acest stil, atentia utilizatorilor fiind atrasa de culori si fonturi. Avanatajul acestei tendinte este designul responsive usor de realizat.

Adesea antetele si subsolurile site-urilor sunt eliminate, iar navigarea devine foarte intuitiva. Este un mod util de a evidentia brandul unei companii inca de la prima accesare a unui site web.

– Folosirea carioajelor – este o tendinta de web design utila si deloc noua abordata pentru a structura intr-un mod eficient informatia si pentru a crea un site web responsive. In acest fel, fiecare modul va contine o bucata de continut precum un titlu, o imagine sau text.
Acestea sunt des folosite in designul primelor pagini web ale site-urilor insa nu este o regula. Dimensiunile fiecarui modul sunt flexibile si usor de adaptat oricarui ecran. Aceasta tehnica versatila poate fi folosita atat pentru crearea website-urilor cat si a aplicatiilor mobile.
Provocarea adoptarii acestei tendinte de web design consta in crearea unei diferentieri intre cele mai interesante parti de continut si cele mai putin importante elemente. In acest sens se pot folosi dimensiuni diferite pentru module in functie de tipul de continut.

– Layouturi pe un singur ecran – acest stil de web design presupune folosirea unei imagini de fundal care intotdeauna se va incadra pe ecran. De obicei, aceste pagini web sunt simple fiind create cu un design minmalist. Se remarca prin lipsa barei de scroll care va evidentia structura continutului.
Intrucat spatiul destinat continutului este limitat, fiecare web designer va avea in minte o structura clara a continutului. Imaginea sau chiar clipul video din fundal va domina intreg designul respectivului site web lasand foarte putin loc altor elemente sau idei de web design. Ajuta la evidentierea unui produs sau chiar la evocarea unor emotii sau sentimente ale utilizatorilor.

Eficienta in web design nu presupune abordarea a celor mai comune modele de layouturi, intrucat fiecare dintre ele ajuta la crearea unui sentiment de siguranta si de familiarizare a utilizatorilor cu un site web.

Toate aceste tipuri de layouturi prezentate au la baza designul responsive. In incercarea de crea un site web usor de utilizat si afisat corect pe orice dispozitv, se poate aborda orice tip de layout dintre cele de mai sus.

Chiar daca sunt prezentate individual, fiecare dintre tendintele in web design si ideile de layout reprezinta cate o caramida in construirea designului unui site web. Acestea pot fi asamblate in moduri diferite astfel incat sa se obtina un concept unic de web design. Diversitatea layouturilor si faptul ca sunt usor de folosit ne vor aminti mereu ca webul este un mediu placut si versatil.