Web design responsive – Caracteristici importante

Caracteristici esentiale ale designului responsive

Au aparut noi tehnologii ce le ofera oamenilor metodele cele mai simple si mai convenabile de a aborda si aplica tehnicile de web design. Cu aparitia noilor dispozitive, de la desktop la laptop si de la tablete la telefoane inteligente, tehnicile de web design devin din ce in ce mai bune.

Prinicpala tehnica de web design in zilele de astazi implementata in majoritatea site-urilor o reprezinta designul responsive. Acest termen de ”web design responsive” este valabil atat pentru design cat si pentru programare intrucat un site web poate functiona indiferent de dispozitiv sau layout.

Nevoia unui web design responsive a crescut intrucat majoritatea oamenilor folosesc diferite dispozitive pe langa computerele personale sau laptopuri. Iar pentru ca acestora sa li se ofere un acces mai bun la Internet si sa beneficieze de o mai buna experienta a aparut designul responsive.

Ca rezultat, constructia unui site web responsive implica o multime de caracteristici exceptionale ce trebuie integrate si o multime de beneficii. Iata doar cateva dintre acestea care contribuie la obtinerea unui web design responsive:

– Experienta cursiva a utilizatorului – designul responsive le permite tuturor utilizatorilor sa beneficieze de o experienta mai placuta indiferent de dispozitivul folosit pentru accesarea Internetului. Cel mai bun exemplu il reprezinta promovarea de catre gigantul motor de cautare Google a acestui web design responsive prin metoda site-urilor pentru telefoanele mobile.

– Segmentul utilizatorilor de mobile – un site web responsive ajuta la obtinerea tuturor informatiilor despre traficul acestuia. De obicei asta nu solitica nimic decat un segment de utilizatori care ajuta la vizualizarea intregului trafic al unui site web. Actualizarile legate de traficul unui site sunt foarte importante pentru a asigura performanta site-ului si pentru a putea face eventuale modificari pentru a creste traficul.

– Mai putin efort – datorita unui web design responsive bine facut actualizarea informatiei de pe site trebuie facuta o singura data. Ceea ce se traduce prin mai putin efort, mai putin timp acordat decat daca acutalizam mai multe versiuni ale aceluiasi site web.

– Distribuire acumulata – printr-un web design responsive se obtin toate linkurile sociale posibile cu un singur URL ceea ce duce la o mai buna experienta a utilizatorului.

– Site-uri mai prietenoase si mai usor de abordat de catre utilizatori – este poate cel mai mare atu al designului responsive intrucat un site web poate fi accesat de pe orice dispozitiv indiferent de dimensiunea ecranului acestuia. In scenariul actual, se observa o competitie acerba in inventarea unor noi dispozitive zilnic pe piata. Ca urmare, cel mai reusit site cu web design responsive ofera utilizatorilor sansa de a vizita site-ul.

– Statistici – daca utilizatorii folosesc versiunea mobila a unui site web, statisticile se vor imparti in doua segmente, pe cand cu un web design responsive toate datele despre vizitatori vor fi la un loc si vor avea o mai mare acuratete.

– Optimizare SEO – motoarele de cautare devin din ce in ce mai inteligente intrucat stiu cum sa asocieze site-urile mobile cu cautarile aferente in comparatie cu site-urile pentru desktop. De asemenea, motoarele de cautare ajuta site-urile cu web design responsive sa ajunga pe primele pagini de rezultate in urma cautarilor.
Observam ca designul responsive are o multime de caracteristici si beneficii, pe langa faptul ca Google l-a impus inca de pe 21 aprilie a.c. Sa vedem mai jos cele mai evidente avantaje pe care le are un web design responsive:

– Creste vizibilitatea pe motoarele de cautare: am stabilit mai sus ca Google impune designul responsive pentru a afisa site-urile in urma cautarilor de pe dispozitivele mobile a unor cuvinte cheie relevante pentru acele site-uri. In plus, va fi un singur site web ce va necesita optimizare SEO.

– Creste numarul vizitatorilor – cu un design responsive, orice utilizator al Internetului va avea putea accesa un site, iar cum din ce in ce mai multi utilizatori prefera dispozitivele mobile si traficul site-urilor va creste.

– Creste rata de conversie a unui site web – multi utilizatori abandoneaza un site daca nu este optimizat pentru dispozitivele mobile. In schimb, daca navigarea este facila si per total experienta utilizatorilor e placuta asta se va reflecta si in rata de conversie care va creste.

– Consolideaza toate datele analitice – uneltele Google Analytics permit manevrarea mai multor dispozitive. Asa ca toate datele vor functiona perfect si vor fi condensate intr-un singur raport care permite o monitorizare si o analiza mai usoara.

– Ajuta la economisirea timpului si a resurselor financiare – fiind nevoie de o singura versiune a site-ului care va fi creata intr-un timp mai scurt si cu mai putini bani decat o a doua versiune speciala pentru dispozitivele mobile.

Nu mai exista niciun motiv pentru care un site web sa nu aiba un web design responsive. Designul responsive permite respectare tendintelor, iar ca o cerere a utilizatorilor de mobile se vor lua in calcul mai multe implicatii importante precum costurile de dezvoltare si menentanta, vizibilitatea pe motoarele de cautare si rate de conversie mai bune.

Evolutia si imbunatatirile designului responsive

Imposibil sa nu sesizam cat de multa atentie primeste in ultima vreme acest web design responsive. Iar motivele sunt lesne de inteles: motoarele de cautare (in special Google) isi schimba algoritmii astfel incat utilizatorii finali sa gaseasca mai usor si mai eficient rezultatele ce concorda cu cautarile lor. Pentru a intelege incotro se indreapta designul responsive trebuie sa intelegem de unde a venit.

Stim cu totii ca acest concept de web design responsive s-a axat initial pe designul pentru mobile intrucat inca din 2010 se preconiza cresterea substantiala a traficului provenit din partea utilizatorilor de dispozitive mobile. Insa designul responsive a evoluat intr-un concept ce presupune mai mult decat optimizarea pentru mai multe dispozitive, axandu-se pe alte aspecte legate de experienta utilizatorului, pe langa functionalitatile mobilelor si transmiterea mesajelor din continut intr-un mod atractiv.

E aproape de neinteles cum ar mai putea fi construit in 2015 un site web care sa nu fie responsive. Tehnica s-a dezvoltat in asa fel incat majoritatea designerilor nu ma zic „web design responsive” ci direct web design.

Desigur, parerile difera cand vine vorba de implemetarea tehnicilor de web design responsive. Multe site-uri web considera ca sunt responsive, dar de fapt nu sunt, altele sunt intr-un mod superficial. Insa, la modul general, o abordare responsive reprezinta o optiune automata indiferent de site.

Elementele fundamentale ale celor mai mari tendinte in web design responsive – observate in ultimul an – sunt intreactiunea cu utilizatorul, experienta sa si accesibilitatea. Aceste tendinte includ imagini de mari dimensiuni si clipuri video pe fundalele unor site-uri web, galerii, precum si aspecte minimaliste (eliminarea antetelor mari, aerisirea designului, meniuri cat mai simple si mult scroll). Toate acestea au ca scop atragerea utilizatorului. Un alt element de web design care s-a accentuat in ultimii ani il reprezinta typography cat mai atractiv cu fonturi de mari dimensiuni.

Aceste site-uri web cu design responsive nu urmaresc intotdeauna sa transmita informatia intrucat continutul, oricat de valoros ar fi, trebuie sa fie prezentat intr-un mod captivant. In esenta, site-urile trebuie sa raspunda cerintelor utilizatorilor si sa creeze experiente unice in opozitie cu simpla afisare corecta a site-ului indiferent de dipozitivul folosit. Filosofia unui web design responsive va migra de la paginile statice adoptand o abordare mai mult editoriala astfel incat sa transmita eficient continutul si va folosi algoritmi pentru a starni interesul utilizatorului si pentru a-i satisface nevoile acestuia.

Cu alte cuvinte, modelele statice care recomandau utilizatorilor sa acceseze mai mult continu pentru a-i incuraja sa actioneze vor disparea usor-usor. Daca un site web urmareste interesul cititorului printr-un algoritm ar putea determina modul in care acesta consuma continutul generand noi cai repsonsive care il vor tine aproape de site.

Necesitatea este mama inventiilor – evident ca extinderea acestui concept de web design a aparut ca urmare a numarului imens de utilizatori ai dispozitvelor mobile. Acesta a fost abordat mai mult ca o nevoie economica: nu puteam construi o multime de variante ale aceluiasi site web intrucat nu ar fi fost productiv din niciun punct de vedere.

E mai usor sa privim designul responsive ca pe o solutie definitiva pentru Web. Si totusi, odata cu evolutia tehnologiei, si modul in care vom aborda designul responsive se va schimba inevitabil.

Care este viitorul designului responsive?

Daca industria tehnologica continua sa dezvolte si sa lanseze noi dispozitive cu si mai multe capacitati si fara limite, provocarile pe care le vor intampina web designerii se vor schimba in mod inevitabil. Una dintre partile cheie pe care ne vom axa in realizarea oricarui web design responsive este navigarea.

Multe site-uri web dedicate doar dispozitivelor mobile vor disparea. Designul responsive presupune doar adaugarea elementelor de design ce permit unei pagini web sa se adapteze dimensiunii ecranului si dispozitivului acestuia. In locul unui site web pentru mobile cu propriul URL (adesea intalnim m.domeniu.com sau m.domeniu.ro), URL-ul se va mentine iar pagina se va rearanja pentru a incapea pe ecran.

Iar asta are o importanta deosebita din mai multe considerente: optimizarea pentru motoarele de cautare se va realiza mai usor, iar impactul asupra experientei utilizatorului va fi pozitiv. Vitaza de incarcare si experienta placuta pot face minuni pentru utilizatori.

Obtinerea unei pagini web care sa se afiseze corect pe orice dispozitiv este importanta, insa exista si alte elemente ale paginii la fel de importante. Designul responsive a esuat pana acum in permiterea plasarii anunturilor sau impartirea pe coloane. Designul responsive, cu siguranta, poate beneficia inca de multe imbunatatiri.

Chiar daca este imperfect, este mult mai bun decat site-urile dedicate dispozitivelor mobile, pluginurile sau alte ajustari ce se executa cu scopul de a optimiza un site web pentru dispozitivele mobile.

Toate conceptele si tendintele de web design evolueaza constant intrucat utilizatorii isi modifica comportamentul si asteptarile in timp.