Web Design – 7 Semne ca designul poate dauna afacerii

A. 7 SEMNE CA DESIGNUL POATE DAUNA AFACERII

Un web design reusit nu se traduce doar prin aspect placut. Pentru afacerile moderne, sunt cativa factori mult mai importanti decat aspectul. Fie ca ne place sau nu, prin web design o afacere isi poate atinge obiectivele si anume castigarea mai multor clienti si cresterea vanzarilor. Daca nu indeplineste acest rol, de cele mai multe ori nu este un design reusit.
In cazul in care detinem un site, fie el site de prezentare sau magazin online, obiectivul principal stabilit este, de cele mai multe ori, cresterea veniturilor prin obtinerea unei notorietati pe o anumita nisa. Exista cateva semne care ne indica faptul ca un site web nu ne ajuta atat de mult pe cat credem, si de cele mai multe ori este vorba de web design. Vom enumera cateva dintre aceste indicii:

1. Prima pagina (Homepage) a site-ului nu este personalizata. Personalizarea primei pagini web a unui site este un standard deloc nou pentru orice afacere online. Nu e de ajuns sa avem cateva elemente comune sau widgeturi si sa intampinam vizitatorii cu un salut.
Pe o piata atat de competitiva, fiecare aspect conteaza, iar identitatea unei companii trebuie sa se reflecte chiar din prima pagina a respectivului site web. Cu alte cuvinte, prin prima pagina se va incerca atingerea principalului scop al companiei: cresterea conversiilor.

2. Neoptimizarea pentru utilizatorii de dispozitive mobile – avand in vedere ca mai mult de 60% dintre utilizatorii de dispozitive mobile le folosesc pe acestea pentru a cauta si accesa diverse pagini web, afisarea incorecta a unui site web pe un anumit dispozitiv va fi extrem de daunatoare pentru orice afacere.
Ce este mai important e ca utilizatorii de dispozitive mobile nu tin cont de web design. De obicei, cautarile se fac in graba, iar daca un site web nu raspunde cerintelor si cautarilor lor vor abandona imediat site-ul si se vor indrepta catre competitori.

3. Neutilizarea paginilor de aterizare (landing pages) – este o greseala de web design, dar si de marketing. Avand in vedere ca scopul acestor pagini este de a converti vizitatorii in clienti, aceasta nu au voia sa lipseasca. O pagina de aterizare va avea un formular de contact iar rolul sau este de a capta datele vizitatorilor prin acel formular.
Cele mai reusite pagini de aterizare sunt cele simple, fara elemente de prisos care ar putea distrage vizitatorii. Asadar, fara bare laterele, subsoluri sau antete incarcate. De fapt, accentul se va pune pe un text convingator si pe un buton CTA proeminent si atractiv.

4. O slaba optimizare SEO – sigur, vom crede ca optimizarea pentru motoarele de cautare nu are nicio legatura cu procesul de web design. In realitate, cele doua sunt strans legate intre ele intrucat un design reusit cu o slaba optimizare SEO va fi in zadar pentru afacere, iar un site web bine optimizat pentru motoarele de cautare degeaba este accesat daca designul nu este satisfacator.
Asa ca, inca de cand se creeaza un site web, in procesul de web design si development se va tine cont si de optimizarea SEO – in URL-uri, descrierile meta, alt tag, title tag etc. Un site care reprezinta o afacere ce se doreste a fi de succes trebuie sa fie optimizat pentru motoarele de cautare in mod constant, avand in vedere ca algoritmii de cautare se schimba si se actualizeaza perpetuu.

5. Includerea mai multor obiective intr-o singura pagina – nimic nu poate fi mai deranjant si mai confuz pentru vizitatori decat un web design aglomerat si o multime de elemente ingramadite pe o singura pagina. Incercarea de a convinge vizitatorii sa se concentreze pe mai multe actiuni cand navigheaza pe o singura pagina va fi in zadar.
In web design, se pot obtine rezultate bune daca se urmeaza o regula de aur, si anume: o pagina, un singur obiectiv.

6. Nefolosirea marketingului prin e-mail (list building) – importanta newsletterelor este din ce in ce mai mare. Mai mult decat atat, butonul de “Abonare” la acesta trebuie sa fie intr-un loc proeminent al site-ului. E-mailul este si continua sa fie o metoda utila de comunicare cu clientii unei afaceri.

7. Axarea pe pixeli si nu pe conversii – din nou, procesul de web design cu strategia de marketing online se intalnesc. Nu e nimic rau in a crea fiecare element perfect si atragator, insa daca aspectul lor este mai important decat functionalitatea lor, atunci cu siguranta asta va dauna unei afaceri. Majoritatea vizitatorilor nu tin cont sau nu sunt atenti la detaliile legate de designul unui site web. Asadar, trebuie sa ne axam pe optimizarea ratei de conversie inainte de atingerea perfectiunii prin fiecare pixel in parte.

Urmarind si analizand aceste 7 aspecte putem observa ca succesul unei afaceri este dat, intr-o mare masura, si de web design. Asadar, inainte de a cauta pretexte si cauze pentru esecul sau slaba functionare a unei afaceri, trebuie sa ne asiguram am evitat greselile de mai sus.

B. CUM SE POT CRESTE CONVERSIILE UNUI SITE WEB

Nu e usor sa construiesti un site web de e-commerce tinand cont de toate aspectele care vor reda succesul acestuia. In web design exista cateva principii care necesita intelegerea si respectarea cu strictete pentru a obtine rezultatele dorite.
Orice site realizat, fie ca e un site de prezentare, un magazin online, blog etc. va avea un obiectiv sau mai multe bine definite si stabilite de catre proprietar. De cele mai multe ori scopul este cresterea ratei de conversie. Dar cum se pot convinge vizitatorii prin web design ca un anumit site web de e-commerce este alegerea optima?
Calitatea si usurinta de folosire a cosului de cumparaturi al unui site web de e-commerce este deosebit de importanta. Trebuie sa fie prietenos si indreptat catre vanzari pentru a usura procesul de comercializare online si in acelasi timp acesta trebuie sa convinga vizitatorii sa cumpere mai mult.

Daca adevarata provocare consta in intelegerea nevoilor, dorintelor si preferintelor vizitatorilor unui site web, pentru a crea o experienta placuta acestora e nevoie de respectarea catorva principii de web design. Vom enumera cateva reguli sau mai bine spus, recomandari despre cum se poate imbunatati un site de e-commerce din punct de vedere al designului astfel incat sa devina de succes.

1. Un pont destul de uzual, dar pe care multi proprietari de pagini web il ignora este folosirea mesajului “Adauga in cos” in loc de “Cumpara” pentru butoanele CTA. Este o regula care tine si de web design, dar si de marketing prin care vizitatorii isi dau seama rapid ca produsul dorit va fi adaugat in cos, in timp ce mesajul “Cumpara” poate crea confuzii.

2. Nu trebuie sa se afiseze cosul de cumparaturi de fiecare data cand se adauga un produs nou. Multe magazine online redirectioneaza cumparatorii catre cosul de cumparaturi la fiecare adaugire a unui produs. Desi e important ca acesta sa fie in cunostinta de cauza, nu e o idee buna sa fie agasat cu afisarea constanta a cosului. Un simplu mesaj ca “Produsul a fost adaugat in cos” este de ajuns.

3. Sugerearea unor produse asemanatoare cumparatorilor: in procesul de web design se poate crea o impartire a paginii de cumparaturi cu produse similare achizitionate de alti clienti. Este de evitat, totusi, ca aceste sugestii sa apara afisate in timpul procesului de cumparare pentru a nu crea confuzii sau repulsii. De aceea, e recomandata plasarea sugestiilor in partea de jos a respectivei pagini web.

4. Crearea unor butoane care sa afiseze economiile – este un procedeu adesea folosit in web design, mai ales pentru un site web de e-commerce. Cand exista reduceri considerabile, afisarea celor doua preturi (cel vechi si cel redus) poate fi foarte convingatoare pentru cumparatori.

5. Afisarea metodelor de transport – inca de pe pagina cu produse, metodele de transport trebuie sa fie vizibile. Este o tehnica uzuala de marketing imbinata cu web design de a evidentia transportul gratuit sau reducerile la anumite modalitati de transport. In realizarea acestor ferestre sau elemente vizuale de orice fel mesajele trebuie sa fie clare iar culorile puternice si contrastante.

6. In procesul de web design al unui site web de e-commerce un pas important consta in introducerea unui sistem de “Wishlist”. Exista sanse mari ca anumiti clienti sa nu isi poata permite sa achizitioneze imediat un produs sau un serviciu din varii motive. Folosind o functionalitate de tip “Wishlist” practic proprietarul invita clientul sa isi stabileasca un obiectiv (sa economiseasca, de exemplu, si sa achizitioneze produsul respectiv in viitorul apropiat).
De asemena, acelasi sistem ajuta la crearea unei liste de cumparaturi pentru diferite ocazii (sarbatori, aniversari etc.) iar cum timpul este o problema de multe ori, acest lucru poate creste credibilitatea unui site web.

7. Crearea unor formulare de checkout simple si scurte – tot o regula care tine de web design, dar si de marketing in crearea unor pagini web destinate comertului electronic. Simplitatea este foarte apreciata, iar clientii nu vor sa completeze date inutile pentru a cumpara un produs. De aceea, este recomandat ca designul acestei pagini sa fie cat mai aerisit si clar, iar datele sa fie salvate in orice moment. La sfarsitul procesului de achizitionare, se recomanda oferirea a doua optiuni: Checkout sau continuarea cumparaturilor.
Chiar daca toate aceste sugestii si ponturi sunt cunoscute, existe multe website-uri de e-commerce al caror web design nu le indica. Folosindu-se Google analytics se poate verfica efectul pe care il au aceste imbunatatiri.

Asadar, se poate constata ca tehnicile de web design, aplicate in mod corect pot avea un impact deosebit asupra cresterii ratei de conversie a unui site web. Simple detalii ca imbunatatirea cosului de cumparaturi sau a paginii de checkout au un rol major in determinarea vizitatorilor de a efectua achizitionarea produselor cu o mai mare usurinta si fara ganduri de abandon.