Web Design – Tehnici de responsive typography Web Design

O componenta deosebit de importanta in web design este typography care inglobeaza orice este legat de continutul scris al unui site web: de la tipul fontului, dimensiunea acestuia si pana la felul in care este aliniat un text.

Unul dintre cele mai importante aspecte ale unui web design responsive il reprezinta responsive typography. Responsive typography desemeneaza mai mult decat redimensionarea textului sau reincadrarea textului pe anumite pagini web. De la alegerea dimensiunii fontului, culorii acestuia si pana la crearea unui text lizbil, inteligibil, inaltimea si lungimea randurilor pe diferite ecrane, exista diferite metode de a obtine fluiditatea si cursivitatea unui text pe un site web.

Un text trebuie sa fie accesibil. In primul rand, continutul scris al unei pagini web necesita lizibilitate. Lizibilitatea textului se obtine prin contrastul culorilor (a fontului si a fundalului) pentru a nu provoca obosirea prematura a ochilor. Daca un text nu este lizibil inca de la inceput, dimensiunea acestuia nu mai conteaza. Cum se obtine lizbilitatea?

– Prin alegerea unui font inteligibil. In functie de activitatea afacerii reprezentata de un site web, alegera fontului este foarte importanta. In timp ce unele fonturi artistice se pot folosi pentru titluri scurte, nu sunt la fel de potrivite pentru un continut bogat in text. E esentiala testarea acestora inainte de a face alegerea potrivita. Totodata, se recomanda evitarea folosirii mai multor fonturi intr-o singura pagina web pentru a nu crea un layout confuz .

– Prin alegera unei culori accesibile. Chiar daca pare un detaliu, alegerea culorii potrivite a fontului este foarte importanta. O culoare aleasa gresit poate compromite inteligibilitatea continutului scris al unei pagini web. Contrastul este vital in acest context.

– Prin folosirea textelor “reale” in detrimentul textelor din grafice. In procesul de web design responsive se va tine cont atat de adaptarea layoutului unui site web pentru diferite dimensiuni ale ecranelor dispozitivelor, cat si de crearea unui continut care raspunde nevoilor si cerintelor utilizatorilor.

In continuare, crearea unor titluri responsive este la fel de importanta precum lizbilitatea textului. Se pot folosi anumite module de extensie pentru a face posibila crearea unor titluti mari si aldine. Cateva dintre acestea sunt FitText sau BigText.

Crearea corpului de litera responsive presupune, pe langa redimensionarea textului astfel incat sa se potriveasca cu intreg continutul, si mentinerea inteligibilitatii prin folosirea unei lungimi si inaltimi rezonabile a randurilor. Trebuie asigurat faptul ca textul e inteligibil pe orice ecran, indiferent de rezolutia acestuia si in acelasi timp ca se poate redimensiona de catre utilizatorul respectivului site web. Acestea pot fi obtinute prin folosirea unei dimensiuni bine proportionate.

In acest sens, se pot folosi em si rem (unitati de masura si redimensionare a fonturilor) in locul pixelilor pentru dimensionarea fonturilor.

De asemenea, este posibila folosirea unor caractere interactive si responsive. Nu este o metoda foarte accesibila, insa folosirea ei cu siguranta poate aduce mai multi vizitatori unui site web. Aceasta consta in redimensionarea unui text de pe o pagina web in functie de proximitatea utilizatorului fata de ecran folosindu-se detectarea fetei. Este o modalitate utila si creativa care necesita folosirea unui webcam.

O modalitate utila de a verifica aspectul unei pagini web este dezgolirea acesteia de toate tipurile de media si de imagini, verificand cum arata continutul fara acestea. Daca textul se aliniaza corect si exista un “ritm” coerent si cursiv al acestuia, iar randurile sunt usor de citit atunci, din punct de vedere al typography, continutul scris cu siguranta este responsive si usor de parcurs.

Exista o mare probabilitate ca in viitor un web design responsive sa se traduca prin typography responsive. De aceea, multi web designeri aleg layouturi mai simple axandu-se mai mult pe typography, pentru ca, pana la urma, continutul scris al unei pagini web se afla acolo pentru a putea fi citit.

Intrucat continutul este cea mai valoroasa componenta a unui site web, crearea designului acestuia din urma consta in mare masura in typography. De aceea, un design responsive inseamna, in mare parte, responsive typography, adica abilitatea de a crea un continut scris inteligibil si lizibil pentru orice tip de dispozitiv.

Responsive typography nu este atat de greu de atins. Pasii esentiali constau in urmarirea lizbilitatii, inteligibilitatii si contrastului continutului scris al unui site web.