Web Design: Top 10 greseli de aplicabilitate

Intrucat este foarte usor de spus ce e de facut pentru ca designul unui site web sa fie mai bun si mai apreciat, in articolul acesta vom prezenta greselile de web design care se fac cel mai des si de care nu se tin cont sau pe care nu multi proprietari de site-uri le corecteaza.

In acest sens, am alcatuit un top zece al greselilor de web design care de multe ori inlatura vizitatorii unor pagini web a caror rata de conversie cu siguranta va fi in scadere.

1. Lipsa consecventei. In designul unui site web e nevoie de creativitate, dar in acelasi timp trebuie mentinuta o linie simpla, care sa fie usor de perceput de catre utilizatori. Daca se creeaza mai multe pagini web pentru acelasi site e nevoie de consecventa intrucat vizitatorii se asteapta sa vada aceleasi culori, acelasi logo, aceleasi fonturi, file de navigare asemanatoare etc.
Pentru a mentine cat mai multi vizitatori pe o pagina, dar si pentru a arata profesionalismul unei companii prin site-ul creat, se recomanda consecventa si coerenta in design.

2. Lipsa filtrului de cautare pe site (motor de cautare particularizat). Nu este neaparat un handicap pentru orice site web, insa pentru site-urile mari, cu precadere pentru magazinele online, un filtru de cautare este imperios. Utilizatorii nu doar ca vor aprecia nu astfel de motor de cautare, ci se asteapta deja la asta. Adesea se intampla ca anumite pagini web sa fie abandonate tocmai din cauza lipsei unui filtru de cautare si sortare, sau din pricina existentei unuia ineficient.

3. Navigarea experimentala. Cand vine vorba de navigarea pe un site web, simplitatea este de baza. Abordarea unui sistem simplu de navigare permite accesarea si utilizarea unui site de catre mult mai multi vizitatori. De aceea se recomanda navigarea de tip ”breadcrumb” pentru a permite vizitatorilor sa se poata intoarca pe oricare dintre paginile site-ului accesate anterior si mai ales pentru a sti cu exactitate unde se afla. Nimic nu este mai deranjat decat o navigare confuza si ambigua.

4. Continutul neactualizat. Intretinerea unui site web necesita, printre altele, crearea unui continut nou sau actualizarea celui vechi. Un site neactualizat lasa impresia de nepasare si de lipsa de profesionalism, iar urmarile se vor vedea in cresterea ratei de abandon (bounce rate).

5. Linkuri expirate. Monitorizarea si verificarea linkurilor pentru toate paginile unui site web sunt obligatorii. Pe langa faptul ca enerveaza utilizatorii, linkurile expirate sau care au suferit modificari si nu au fost redirectionate denota lipsa de profesionalism.

6. Organizarea neconventionala a continutului. Desi teoretic nu exista o regula anume pentru organizarea si structurarea continutului unui site web, importanta si relevanta informatiilor se afla inaintea oricaror alte informatii de pe un site. In intampinarea nevoilor tuturor vizitatorilor, informatia trebuie structurata intr-un mod logic si practic. Astfel, inca din meniu vizitatorii vor putea alege ce informatii doresc sa acceseze.

7. Lizibilitatea si inteligibilitatea reduse. Pentru anumite pagini web bogate in continut scris, lipsa lizibilitatii si a inteligibilitatii pot fi foarte daunatoare. In acest sens se recomanda folosirea unor scheme de culori simple si usor de citit tinandu-se cont de culorile contrastante (fundal-font). De asemenea, nu este recomandata experimentarea fonturilor. Alegerea lor se va face in functie de domeniul afacerii si personalitatea acesteia, nefolosindu-se mai mult de trei fonturi diferite. Iar pentru o buna inteligibilitate paragrafele trebuie sa fie cat mai scurte.

8. Muzica sau efectele sonore. In cel mai bun caz, muzica provenita din accesarea unui site web poate sa distraga atentia, dar in cel mai rau caz aceasta poate sa enerveze si sa duca la abandonul respectivei pagini web. Desigur, exista site-uri in care muzica da un plus designului (daca este site-ul unei trupe sau al unei reviste de muzica etc.), insa daca se foloseste un player acesta necesita un buton de stop, intrucat accesarea de mai multe ori a site-ului va deveni iritanta la auzirea aceleiasi piese mereu.

9. Neglijarea utilizatorilor de dispozitive mobile. Nu mai este o surpriza faptul ca designul responsive se impune din ce in ce mai mult in era tehnologiei si totusi, mai sunt anumite pagini web care nu sunt compatibile cu orice fel de dispozitiv mobil. Pe langa faptul ca vizitatorii vor abandona site-urile imposibil de accesat, foarte curand acestea nici nu se vor mai gasi pe motoarele de cautare daca nu dispun de un design responsive (in urma penalizarii pe care o va aplica Google din data de 21 aprilie).

10. Nu in ultimul rand a ramas neglijarea paginii de contact. Publicarea datelor de contact ale unei companii are o mare relevanta pentru site. Incepand cu numarul de telefon, adresa de e-mail, dar si adresa fizica, un formular de contact (pentru site-urile care presteaza servicii sau comercializeaza bunuri), o harta, coordonatele GPS si eventual o casuta de live chat toate acestea sunt de maxima importanta pentru o companie care se respecta. Cu cat este mai detaliata pagina de contact a unui site web, cu atat de mult va creste credibilitatea acestuia, respectiv si rata de conversie.